Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

carola78 skrev 2012-11-07 23:43:49 följande:
    Nu kommer jag med en fråga igen Min man har ätit LCHF i, jag tror det är 2-2,5 månad. Han har diabetes typ 1 och med den här kosten så behöver han inte ta insulin alls. Han mår bra Men dom senaste 3 dagarna här han haft så ont i magen. Som magknip ganska långt upp i magen. Strax nedanför revbenen. Han verkar ha rätt så ont. Han tycker oxå att det verkar oroligt i magen. Är det någon àv er som fått så här med magen pga LCHF-kosten? Har det gått över? Vad har ni iså fall gjort?

Ont högt upp i magen låter som magkatarr. Den kost man brukar rekommenderas att äta då är kokt mat, undvika fett, alkohol, citrus och starka kryddor. Man kan köpa receptfri medicin på Apoteket för att det ska bli bättre fortare, men oavsett så gäller skonkost. Men samtidigt har man även läst om tillräckligt många för att det ska fastna, att de har fått ont i magen när de äter för mycket ägg.
  • spökplumpen

Tjejer, hur planerar ni att överleva december? Alla glöggmingel, lucia, jul och nyår? Jag har börjat baka massa kakor(testat massa olika allergivänliga saker till barnen) och eftersom allt är nytt så måste jag provsmaka. Och har man tagit en kaka blir det gärna en till och en till.... Jag får inget ökat sug efter det,men just när man tar kakan släpper alla spärrar. Och har man tagit en sockerstinn kaka på tisdagen så tror hjärnan att set är okej att göra det på onsdagen också, för sist gick det ju bra. Jag har inget sug efter kakan, utan det blir mer en vana att det är okej att ta en kaka. Efter helgens födelsedagsfirande (som jag testbakat inför) blir det väl lite bättre en kort period men sen måste jag baka inför jul. Ska erkänna att jag redan har ångest inför julafton vad gäller mat, kakor och godis. Främst gällande barnens äggallergi, ska testa med ägg här hemma innan dess men om de reagerar luftburet känns det skitjobbigt. Ska man då förbjuda mamma och pappa samt moster att ha ägg hemma? Eller välja att stanna hemma och fira jul själva? Ägg finns i så långt mycket mer än man tror. Och sen för egen del, att inte få äta saffranskransen med mandelmassa, pepparkakor, fruktkaka(som jag längtar och drömmer om hela året), risgrynsgröt och allt julgodis. Det finns en dag om året då ätordningen är helt störd hemma hos mina föräldrar och dt är julafton. Först en tidig frukost medan det fortfarande ät mörkt ute, bestående av saffranskransen och pepparkakor. Lunchen äts vid ett och är julbord och kakor till kaffet. Sen blir det risgrynsgröt vid 19-20 och godis och frukt när alla klappar är utdelade, brukar bli vid 21-22. Jag avskyr julmat men älskar de övriga delarna. Vet inte hur jag ska överleva i år...

• spökplumpen

Sambon har dessutom planerat en överraskning 7-9 december då vi ska åka iväg till hemlig ort bara vi två. Vi var på bröllop lör-sön i somras men utöver det har vi inte varit borta från barnen, så det ska bli jättekul och då hade jag planerat avsteg. Gahhh, måste allt komma i december?

• spökplumpen

Jag gjorde också Snickers igår (fast mina blev färdiga ). Nu står de och väntar i sin plåt till lördag. Ska även göra en mintchokladmousse och en hallonmousse som jag och alla som vill smaka kan fika på lchf-vänliga gosaker på sonens födelsedagsfirande. Tänkte göra mandelcrunch att servera till moussen. Är det någon som har gjort crunchen utan erithyol? Jag fixar inte smaken av det så jag tänkte testa stevia för första gången, hoppas det blir samma konsistens på crunchen bara.

• spökplumpen

Är det någon som har testat att göra chokladfluff med 70%-ig choklad? Vanligtvis använder man 150 g choklad/godis till 3dl vispgrädde, men det känns som att det blir alldeles för starkt med riktig choklad. Någon som vet eller testat?

• spökplumpen

Jag blir också sugen på att testa både periodisk fasta och mejerifritt när jag läser om alla era fina resultat. Men så ser jag till mina förutsättningar och inser att det är bättre att jag fortsätter som jag gör idag. Länken om periodisk fasta var jättebra och intressant, när och om jag får till regelbunden träning så ska jag också testa pf efter ett tag. Men jag är å andra sidan ganska övertygad om att de sista fem kilona kommer försvinna utan hokus pokus bara jag börjar träna

• spökplumpen

I kommentarerna i Jonas blogg så fanns det en länk att läsa om just mbt/mbc...vet inte vad det stod dock orkar inte läsa den just nu.

• spökplumpen
    spökplumpen skrev 2012-11-20 12:09:33 följande:
    I kommentarerna i Jonas blogg så fanns det en länk att läsa om just mbt/mbc...vet inte vad det stod dock orkar inte läsa den just nu.

I samband med pf alltså...
  • spökplumpen
    häjhäj skrev 2012-11-21 17:38:12 följande:
    Nån som har tips på nåt som är skonsamt för magen att stoppa i sug. Har tyvärr fått magsjuka och planerar för ett snabbt återhämtande. Sist jag hade magsjuka åt jag inte lchf och åt då rostat bröd, kokt ris m.m. men nu funkar ju inte det längre. Eftersom jag är sjuk (skyller på det iaf) så funkar inte hjärnan som den ska och jag kommer inte på något lchf vänligt och skonsamt för magen som jag kan äta. Tips nån?

Yoghurt blandat med blåbär. Nyttiga bakterier för magen från yoghurten och förstoppade av blåbären, kan det bli bättre?
  • spökplumpen
    Paulas mamma skrev 2012-11-21 19:59:30 följande:
    Köpte idag sukrin+ för att testa baka LCHF julgodis. Hittat ett spännande recept på en saffranstårta med mandelbotten. Men det är florsocker i både bottnen och fyllningen. Funkar det med sukrin+ istället? Förstår att man ska halvera det då den är dubbelt så söt som socker.

Kör det i mixern ett tag så får du florvarianten. Dt blir inte lika fint dom det man köper men det funkar bra ändå.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**