Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har ni koll på hur länge tryfflar håller sig? Det skulle vara skönt att göra dem redan nu, men jag funderar på hur det funkar rent praktiskt. Har de samma bäst före som grädden?

• spökplumpen

Men först måste jag hitta en affär som har sockerfria marshmellows, vår lilla Coop hade bara med diverse fruktsmak och sånt avskyr jag.

• spökplumpen

Kladdkaka: gifter kommer att fällas ut i kroppen när man går över i ketos, men huruvida dessa bara kommer i blodet eller även i mjölken vet jag inte. Jag testade att gå tillbaka till lchf när min yngste var några månader gammal, men min mjölk sinade och han gick inte upp i vikt. Sen fick jag slita med bröstpumpen i 1,5 månad för att få tillbaka en tillräcklig produktion av mjölk. I efterhand var det helt klart inte värt det! Jag har varit överviktig hela mitt liv och det fanns ingen anledning till att jag inte kunde vänta till jag hade ammat färdigt innan jag tog tag i vikten igen. Men det är så lätt att bli hetsad av sin omgivning och media, där alla märkligt nog tappat aaaaaaaaall sin vikt bara genom att pissa typ. Det är så kort tid (relativt) man ammar så jag tycker du ska njuta av den tiden och låta vikten komma i andra hand. Men det är klart att socker och vitt bröd dör man inte av att skippa iaf.

• spökplumpen

Kladdkaka: Ja, jag körde lchf 100 % och är övertygad om att det var det som ställde till det för mig. Men så tycker jag också att min kropp verkar reagera annorlunda mot "normen". Jag får diarré av för mycket fett (kan tex inte köra fakir) och behöver äta ganska liberalt med kolhydrater för att gå ner i vikt. Så just min kropp verkar behöva lite mer kolhydrater än många andras och när man ammat går det åt massor.

• spökplumpen

Jag hann inte gå ner all vikt efter vår köpenhamnsresa innan det var dags för en helg till av julbord och vägde idag in mig på 65 kilo. Det är mycket för mig, har legat stabilt på 63-64 kg i flera månader. Men det är inget jag hänger läpp över, jag har njutit av mina avsteg. Och det kom inte som en nyhet direkt att december skulle medföra en viktuppgång. Mina försök till att äta strikt nu i veckan har bara resulterat i en dålig mage så nu äter jag liberalt igen och låter vikten ta lite längre tid bara. Mitt matmantra är "allt jag äter leder mig till min perfekta vikt".

• spökplumpen

Jag är ingen chokladälskare och just tryfflar har aldrig varit min grej, men de jag gjorde igår med hallon- och lakrits blev supergoda. Stod och slickade av varenda liten sak som hade lite kladd på sig. Hihi och stod och sög ut resterna ur spritsen.

• spökplumpen
    Såphia skrev 2012-12-21 12:43:14 följande:
    Gårdagens julbord resulterade i +500 g på vågen imorse. Ändå valde jag bort jansson, efterrätterna, godiset mm. Men sill.... Åååh så gott det är!! Och brunkål!! Där tjongade kolhydraterna iväg gissar jag. Har letat som en tok efter sockerfri lakrits och sockerfria marshmallows, men icke... Blir nått annat julgott istället.

Varför inte testa att köpa lakritstotpulvret istället, det är helt utan socker? Men om man triggas lätt av sött så är det inget jag rekommenderar för eftsmaken är helt galet sött. Vår lokala kvartersbutik (Coop) hade ett ganska stort sortiment sockerfritt godis av märket de bron, kanske kan vara värt att testa en liten coopbutik?
  • spökplumpen

Jag hittade förresten inte heller marshmellows med vaniljsmak (fruktsmak fanns men det gillar jag inte) så jag gjorde min Rocky road fudge med diverse nötter jag hade hemma. Det blev jordnötter, rostade hasselnötter, pekannötter och flagad mandel i min. Vet inte om det blev gott, har faktiskt inte provsmakat alls. Måste säga att jag är lite förvånad över mig själv, för i vanliga fall provsmakar jag alltid allt godis, men i år är det bara tryffeln som jag smakat och då har jag ändå gjort både lchfgodis och vanligt godis i flera olika varianter.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**