Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Stjierna: Ikväll har jag gjort ditt recept på "cheesecake". Hade inte Smetana hemma så det fick bli rysk yoghurt istället. Kan nog lugnt erkänna att jag borde ha smakat av när jag tillsatte limen för även om smeten är supergod så krullar det sig lite i munnen. Funderar på att köpa jordgubbar imorgon för att försöka balansera upp det med något sött. Och crunchen gjorde jag på mandelmjöl istället, dt blev gott det med. Men jag funderade på varför det ska in i frysen? Mitt smulade sig av sig självt när jag packade in det i en påse i frysen. Ska man vänta med att bygga ihop skapelsen till man ska äta den eller tål den att göras i förväg? Och förresten då tar jag gärna ditt recept på "müsli".

• spökplumpen

Imorgon ska vi iväg på födelsedagsfirande så jag har fixat fika både till mig själv och till grabbarna nu ikväll. Och iom att allt jag gör till dem är nytt så måste jag provsmaka och ikväll var det inte så lyckat. Var hungrig men ville få allt färdigt först. Så jag smakade och smakade och smakade så att jag skämdes. Tack och lov fick jag sen ont i magen, för nu gör jag inte om den missen igen. Härligt hur kroppen själv säger aja baja när jag äter massa socker!

• spökplumpen
    Sagalin skrev 2012-10-06 07:32:47 följande:
    Vi ska gäster ikväll, jag hade tänkt att göra en citron och-vaniljpannacotta. Jag klurar lite på om man skulle göra lite crunch av kokosmjöl och lägga i botten på glasen och strö lite över på hallon och blåbären som jag ska dekorera med. Tror ni det kan bli gott?? Eller ska jag skippa crunchen? En av gästerna tål inte mandel så därför tänkte jag testa kokosmjöl som jag hittade på ICA igår. Tyvärr hade de bara ICAs Stevia och inte sukrin så det enda "sötningsmedel" jag har hemma är vaniljpulver.

Det är i princip det som stjiernas recept är, så ja det blir jättebra. matildaslchf.wordpress.com/2012/07/20/lime-och-jordgubbstriffle/
  • spökplumpen
    stjierna skrev 2012-10-06 08:04:11 följande:
    Spökplumpen: skrev jag inte i receptet att den är väldigt osöt i smaken? Jag gillar inte sockriga cheesecakes och därför lät jag enbart hallonen vara söta ;) sen är det klart skillnad på lime o lime, det borde jag kanske ha lagt till i receptet. De limen jag hade var bra balanserade till den sötning, men det är klart att härkomst o årstid spelar roll i syrligheten.. Ang frystiden på botten så gäller det endast om man har kokosnötsmjöl, och jag gjorde den så för att min mamma är nötallergiker. Personligen föredrar jag mandelmjöl ;) Nötmüslin kommer upp på bloggen i dagarna, jag dammade av receptet igår när vi hade LCHF-besök ;)

Jag älskar citron/lime så för mig gör det inget, men om jag ska bjuda på den får jag nog anpassa mängden och även ta Smetana (för jag gissar att den inte är lika sur som rysk yoghurt). Vad är det som gör att kokosen behöver frysas? Jag tyckte annars det var smidigt att slänga in i frysen för då kan man ju alltid ha lite på lut.
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2012-10-06 08:30:38 följande:
    Har gått ner 1 kg på några dagar sedan jag började dricka MBT till frukost Och som sagt, det blir en mycket mildare och mindre fet smak när man kör med osaltat smör. Kan rekommenderas.
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Och jag tycker det smakar typ damm om man har osaltat smör i, övervägde att hälla ut allt.
  • spökplumpen
    Såphia skrev 2012-10-06 09:34:47 följande:
    Vilka bra recept, tack! Har ni alla bloggar? Jag har ingen, men läser gärna så länka gärna. :) Vilken ljuvlig höstmorgon. Grått och regn ute. Har tänt en brasa i kaminen, slängt ihop lavkarbobrödet och det står sina sista minuterar i ugnen. Kaffe och ägg är klart. Fyraåringen ser Bolibompa i soffan så morgonen är bara min. ❤ Senare är det kalas för min mamma. Hon är fettfobiker och tänkte börja med LCHQ. Har köpt en bok om detta till henne i present och läste lite i den igårkväll. Blev nästan sur. De dissar lchf helt och hänvisar till en massa undersökningar som man inte får veta ett smack om (mer än att LCHQ är bäst). Finns nått för alla. Varför inte bara gilla läget?

Vad härligt att läsa om någon som blir glad av regniga gråa höstdagar! Här skiner solen för en gångs skull, det blir jag glad över.
  • spökplumpen
    stjierna skrev 2012-10-08 08:22:26 följande:
    För lite mer än två veckor sedan skrev jag här i tråden o undrade om det var möjligt för mig att vara under 90 kg till min födelsedag (idag). Det innebar en viktnedgång på, tror jag, -4,4 kg. Dvs tiiight med tid. Well, utan ansträngning dessa två veckorna har jag ätit mig ner till 91.7, som för övrigt är ny lägstanotering sedan november -09! Sjukt nöjd, även om jag inte är under 90 ;) Siktar på under 90 till systers födelsedag ist (20 okt) ;)

GRATTIS till den superfina viktnedgången och på födelsedagen! Äter du fortfarande liberalt? Håller tummarna för att kroppen börjar lita på dig nu och fortsätter släppa vikt.
  • spökplumpen

Ni vet kräftskivan och mensen som ställde till med 1.8 kg upp för mig förra helgen... så här i efterhand kan jag säga att det var bara jag. Mina spotings blev det inget med, så antagligen var det bara en kraftig äl (fast tidsmässigt borde det ha varit dags för mens) och vikten berodde således på vanlig paj, vanligt vitlöksbröd och massa vin. Surt sa räven. Men nu en dryg vecka efteråt är jag tillbaka där jag startade, skönt men lite jobbigt att veta att det snart vänder igen då mensen faktiskt kommer på riktigt.

• spökplumpen
    stjierna skrev 2012-10-10 12:22:30 följande:
    Ninis: okej, tack :) Jag har fått höra att kokosfett tas upp direkt av blodet också o blir ren energi, men det krävs alltså mindre mängd MCT-olja än kokosfett för att uppnå samma resultat, då?

Det borde ju bli kontentan av det hela, men när man läser hur mycket mct man ska ta så känns det som att det krävs mer än vanligt kokosfett. Men det kan ju iofs bero på olika användningsomtåden...
  • spökplumpen

Ninis: Allt är ju relativt, men för mig låter det mycket med 6 msk olja om dagen. Och jag trodde att rek för kokosfett var 3msk/dag? Jag steker maten i kokosfett men utöver det så klarar min mage inte mer än max 10g innan det blir rännskita. Jag håller med dig om att olja nog är jättebra om man tränar mycket, eller som Martina skriver för alla lchf cardcore freaks, men för oss vanliga dödliga räcker nog kokosfett bra.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**