Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Igår var förta dagen i mitt nya liv. Jag vann kampen över mig själv och skippade vågen. Den kampen var inte alls lika svår idag. Men det bästa är att jag vann en ny avgrundsseger mot mig själv imorse! Jag gick upp tidigt!!! Det händer aldrig(förlåt, det hände aldrig tidigare) att jag som är en utpräglad nattugglagår upp tidigt. Jag har dock sagt till sambon otaliga gånger att han ska sparka upp mig innan han går till jobbet, och visst han gör sitt bästa och jag har varit vaken när han går men så fort dörren slår igen så somnar jag om. Har tänkt så många gånger att jag ska börja gå upp tidigt och få saker gjorda, eller iaf duscha och äta frukost innan barnen vaknar. Ligger och tänker att 'nu du X, får du ta och palla dig upp för grabbarnas skull' men så i nästa andetag så sover jag. Men idag, idag vann jag mot min största fiende! Jag gick upp! Och solen skiner, detta kommer bli en UNDERBAR dag!

• spökplumpen
    millifjor skrev 2012-10-27 09:08:52 följande:
    Tänkte dra ner på mejeriprodukterna då jag fortfarande står still i vikt. Men har en fråga, räknas kvarg som mejeriprodukt? Tänkte äta det till frukost istället för yoghurt, fast det kanske räknas som samma? Har ju typ samma kh mängd och fettmängd dock mer protein. Har ätit ägg till frulle nu ett par dagar men vore kul om man kunde variera sig lite. Nån som kanske har nåt annat tips än yoghurt o kvarg?

Vanlig mat. Dt känns lite konstigt de första gångerna att äta riktig mat på morgonen men det är både gott och att föredra ur viktminskningssynpunkt.
  • spökplumpen
    Ellaria skrev 2012-10-27 09:43:09 följande:
    Ugh, jag tror verkligen inte det här har med LCHF att göra men jag frågar ändå för att senare kunna säga "nej, ingen annan har upplevt det" när folk börjar tjafsa... Har ätit mer eller mindre strikt (den senaste tiden inte så strikt) LCHF sen Januari och gått ner 32 kg. Väger 73 till 170 cm och vill gärna ner ett par kg till. Igår vaknade jag runt 2 på natten av illamående, kunde inte spy, tänkte göra nummer två istället varpå jag svimmar och slår i huvudet rätt rejält i vasken. Väldigt ont idag. Jag åt samma sak som mina föräldrar igår (pappa åt dock potatis också) och ingen av dem blev sjuka. Jag kan inte minnas att jag läst om nån annan här som svimmat och kopplat det till LCHF? Förr i tiden svimmade jag rätt lätt men det har inte hänt på 6-7 år.
    You know nothing, Jon Snow

Drack du alkohol? Åt du något som du inte äter vanligtvis? Jag mådde sjukt illa, men kunde inte kräkas sist jag drack lite för mycket (fler än 2glas vin). Fast jag fick diarré istället till slut. Men jag satt och frös och skakade i två timmar mitt i natten och mådde skitilla, sen somnade jag av ren utmattning. Svimmat har jag aldrig gjort.
  • spökplumpen
    Såphia skrev 2012-10-27 10:08:24 följande:
    Spammar tråden sorry. Hittade precis en massa smarriga julrecept ala lchf. Senapssill och annat. Blir att förbereda mitt eget lilla julbord. :)

Åh, har du lust att dela med dig?
  • spökplumpen

Jag fortsätter att köra mina plankor...och fasar för att bryta benen. Min store grabb, snart 3, har fått dille att hoppa över mina ben medan jag plankar. Minstingen lägger sig bredvid och petar in sina fingrar i min mun, det är lycka för honom när man biter honom i fingret...knäppunge. Vågen skippar jag fortfarande och det känns jättebra, får se om det blir vägning en gång i veckan eller om jag låter bli den helt.

• spökplumpen

Åh så bra det lät med agave sirap tänkte jag och tänkte att jag kunde använda det istället för sirap i grabbarnas bröd för att få jäskraft. Men efter att ha googlat det känns det inte alls lockande. En helt annan fråga, men relaterad. OM man ska äta bröd någon gång ibland, är det då bättre att äta glutenfritt bröd (med potatis-,ris- och bovetemjöl) än att äta köpebrödet lchf som faktiskt innehåller gluten?

• spökplumpen

Ninis: Jag bakar bröd till grabbarna, men eftersom deras allergier sätter stopp för ägg även för vår del funderar jag på hur "dåligt" dt är att ta någon skiva av deras glutenfria bröd jämfört mot lchf-brödet.

• spökplumpen
    Ninis skrev 2012-10-30 13:56:44 följande:
    Men du kan ju baka lchf-bröd till dig? Mina barn äter "vanligt" bröd och jag bakar eget bröd till mig. Jag skulle inte äta det brödet du föreslog. Fast det beror ju på vad man själv tycker. Bryr man sig enbart kolhydratsinnehållet så är det ju bara att gå efter det och kolla innehållsförteckningen. Men om man även bryr sig om tillsatser och icke lchf-vänliga ingredienser, så ska man nog skippa det brödet.
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Det skulle jag gärna göra, men jag har inte hittat recept utan ägg i. Eller jo, ett men det gör jag inte om. Menar du köpebrödet eller det glutenfria som jag bakar själv?
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2012-10-30 14:32:09 följande:
    Har du äggallergi? Jag fattade det som att det är dina grabbar som har äggallergi.
    Nej, jag både tål och älskar ägg. Men eftersom grabbarna inte tål det så kan vi inte ha ägg i någon form hemma just nu. Vi ska försöka återinföra det (bara genom att se om de klarar att vara i närheten när vi vispar rått ägg) och se om det funkar, men jag är inte särskilt hoppfull iom att minstingen kräktes efter morbrors födelsedagsfirande där det serverades massa saker med ägg i. Men som sagt, vi håller tummarna. (Och under tiden torkar jag spyor som havren orsakat, över en vecka sen han fick det sist och kräks än...)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**