Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Spana skrev 2012-09-28 09:43:13 följande:
    Åh, grattis!! Vad kul när det händer nåt på vågen! Här känns det som om det är stilla... :/ Har nog gått ner lite, men nog fan går det trögt. 7 kg på fyra månader!! Pinsamt långsamt, men så fuskar jag på helgerna också..haha     Hejja dig iaf!! 

7 kg är ju jättebra, grattis! Livet är till för att njutas och i det långa loppet tror jag du mår bättre av att njuta lite extra på helgerna och att vikten tar lite längre tid på sig. Jag dricker vin varje helg, men jag ser det aldrig som ett fusk.
  • spökplumpen

Ikväll ska jag testa att laga en kolapaj till grabbarna och man ska då ha i den gräddersättning som man tål, vilket för oss innebär kokosgrädde. Men eftersom vi inte gillar kokosmjölk så måste jag få lite hjälp. Vilken sort är krämig och tål att kokas? Jag har en 500 ml tetra med Santa Marias extra creamy coconut milk hemma, är den bra? Jag har bara använt kokosmjölk en gång tidigare och då skakade jag inte burken utan tog bara det tjocka vita ner i såsen, räknas den delen som grädden? Sen har jag en öppnad förpackning med blue dragons coconut cream uht, den har gräddkonsistens och den har grabbarna fått på pannkakor. Men jag har fått för mig att den inte kan kokas...är det något ni vet? Kan inte testa själv eftersom den har blivit dålig (åker i soptunnan bums).

• spökplumpen
    Trolla75 skrev 2012-09-28 12:46:52 följande:
    Spökplumpen- jag skulle vilja påstå att all kokosmjölk går att koka! Jag lagar mycket mat med kokosmjölk och den kokar utan problem, har testat många olika märken o sorter...

Det låter bra det. Får se om det går att koka kola på den också. Tyckte att jag hade läst att kokosgrädden brukade skära sig om man kokade den, men jag kanske missförstod?
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2012-09-28 12:51:07 följande:
    Härligt Spöklumpen! Hur lång är du? Och vad är din målvikt?
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Jag är 1,65 m och målet är 57 kg.
  • spökplumpen
    stjierna skrev 2012-09-28 19:51:28 följande:
    Spökplumpen: hur gör man kola på kokosmjölk??

Med sjuka mängder socker. Måste börja testa recept inför sonens födelsedag och första testet är en kolapaj utan allt typ. Mormor och morfar ska få agera testpiloter och jag räknar med ärliga svar. Måste hålla allt äggfritt på festen, men samtidigt vill jag att alla ska gilla det. Ja, alla utom jag dvs. För jag tänker som alltid bara smaka lite av det jag lagar, men inte äta det sen. Är det förresten någon som vet någon lchf-efterrätt som inte innehåller ägg?
  • spökplumpen
    stjierna skrev 2012-09-28 20:05:18 följande:
    Spökplumpen: men gör med kokossocker istället för vanligt socker, så blir det både LC och kolasmak? Äpplepaj, chokladmousse osv går ju att göra äggfritt.

Är inte kokossocker vansinnigt dyrt? För grabbarnas del är jag inte rädd att använda socker, iaf inte när de är så här små och rör sig konstant. När det gäller fikat till festen håller jag på och vela fram och tillbaka om jag ska utesluta allt som de inte tål även för alla andra. Hemma är det inget problem att hålla grejerna ifrån varandra men med gäster som inte är vana med allergier och dessutom andra småbarn så är jag rädd att de får i sig det iaf. Funderar på att göra en brietårta med nötter och ev lite honung till mig och alla som vill ha. Men jag vet inte om jag törs chansa på nötterna(har ingen aning om de tål det eller ej). Äta bullar utan sädesslag med god aptit gör bara de som är allergiska så det ska jag inte bjuda på. Men det är ganska juste iaf för jag får utöva min hobby att baka men jag slipper äta det själv. Och jag som aldrig gillat matlagning tycker nu att det är riktigt roligt, just för att det blir en liten kamp att försöka hitta på rätter som funkar för oss allihopa.
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2012-09-28 20:55:44 följande:
    Cheesecake i glas
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Har du något bra recept?
  • spökplumpen
    ellen2008 skrev 2012-09-29 03:51:47 följande:
    Hej på er, har följt denna tråd ett tag men inte skrivit något. Ni kommer med toppentips :)  Har kört LCHF i 2 månader nu och mår jättebra av det.... har inte gått ner mer än 1 kg i vikt (skulle vilja gå ner 5 kg till) men har ingen ballongmage om kvällarna och inget sötsug... Behöver tips från er experter. Bor i Australien och ska iväg och campa i 5 dagar med vänner och då vi har ett litet litet kylskåp kommer jag inte kunna fylla det med smör, grädde, ägg, bacon etc etc... det kommer bli mer torrvaror såsom ris, pasta ja allt som vi lchf-are inte får äta.... Vad skulle ni göra i mitt ställe, äta kolhydrater och dra ner på fettet eller köra lchf så gott det går? Blir glad för svar:)  

Ägg behöver inte förvaras i kylskåp, det gör man för att förlänga hållbarheten i det bekväma moderna samhället. Annas håller jag med de övriga, satsa på konserver, fisk och skaldjur finns det iaf lite att välja mellan vet inte om det finns kött på burk dock? Och sen skulle jag också ta med en limpa lchf-bröd, nötter och mandlar och naturligtvis kokosfett. Och god ost att ha första dagen. Baka fröknäcke och ha med kanske? Gör man egna nötter med starka kryddor behöver man inte ta så mycket varje gång(annars är det lätt att bara ta lite till och lite till...) och nötter står man sig på länge.
  • spökplumpen
    stjierna skrev 2012-09-29 09:52:45 följande:
    Cheesecake i glas (dvs triffle): matildaslchf.wordpress.com/2012/07/20/lime-oc.../

Du är en pärla, tack! Den ska jag absolut testa. Har du testat att göra med nötter nån gång istället för smulet? Jag har ett recept från den gamla goda tiden (nåja) på vit chokladmousse med kanderade nötter som är vansinnigt gott. Undrar om man kan göra kanderade nötter på erithyol?
  • spökplumpen

Vi ska också ha kalas snart för sonen, men det kommer inte att bli lchf. Varför? Därför att jag vill bjuda på saker som mina gäster uppskattar och bakverk à la lchf är generellt inte gott. Det är något jag bakar själv en gång och sen aldrig mer. Jag har bara ett recept som jag har gjort flera gånger och tycker är gott. Men jag ska testa stjiernas recept på cheesecake, för det lät gott på riktigt och dt skulle jag kunna tänka mig att bjuda på. Men att gästerna säger att lchf-bakverk är gott beror inte på att det är gott utan på att de är väluppfostrade. Vilka gäster säger att maten värdparet har lagt ner tid och omtanke på smakar skit? Nej, det har med helt vanligt folkvett att säga att det som det bjuds på smakar gott. Om någon ber om recept så gillade de verkligen det eller om man har brutalt ärliga vänner/släkt som inte hymlar, annars ska man inte lita på vad som sägs. Enligt mig.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**