Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla lchf-are! Nu var det ett par år sen jag körde lchf så jag har lite frågor. Om jag befinner mig i ketos (det luktar aceton om mig) hur kan jag då låta bli att gå ner i fett? Vi har en våg som mäter vikt, fett och bmi och jag går bara ner i fett om jag inte rör mig (5-6000 steg om dagen). Jag håller på att tävla i stegräkning och mår så bra av att röra på mig att det inte är ett alternativ att sluta, men hur ska jag göra för att bränna fettet? Måste jag äta mer, mindre eller vad gör jag för fel? Äter mig mätt och tycker att jag håller en lagom nivå på maten även om jag har setts sitta i soffan på kvällen och mumsa ost fast jag inte är hungrig. En typisk dag är omelett på 2ägg och grädde, lite protein i form av svamp eller kräftstjärtar, en kopp t med grädde, en stjälk selleri och några gurkskivor. Till lunch äggröra på 2 ägg, lite grönsaker och vatten. Middag ca 100 g fisk eller en kycklingfilé och sen sås gjord antingen på grädde eller cf, ja och så lite grönsaker. Och så eventuellt lite ost eller ty på kvällen och en kopp te med grädde. Vanligtvis så går jag lite drygt en mil om dagen.

• spökplumpen

Vet med mig att jag äter för mycket mejeriprodukter, men det gjorde jag sist jaget lchf med och då gick jag ner kilon i en rasande takt. Men kan det vara det som är problemet? Fast det innehåller ju betydligt mer fett än kolhydrater och när jag ändå rör på mig som jag gör tycker jag att det skulle vara lite lustigt, men jag är å andra sidan en novis...

• spökplumpen

Tack för svar! Nej jag vet att man måste ta vågen med en nypa salt, men det är så lustigt att jag går upp i fett när jag äter bra och rör på mig. Efter en stilla dag så rasar jag istället i fett. Och det är lustigt för när jag åt lchf förut så var jag väldigt stillasittande men kilona rasade. Testade lite olika grejer då för att se hur det påverkade viktnedgången och just motion påverkade den negativt då. Och det verkar vara samma nu, så något måste det ju vara som jag gör fel! Nu kommer jag sällan ihåg att mäta mig på morgonen, men när jag höll på med dt förr så hängde den avstannade viktnedgången ihop med cm, samma som veckan innan eller nån enstaka gång mer än innan. Jag kommer naturligtvis att fortsätta röra mig, men det vore ju trevligt att få med sig kilona också.

• spökplumpen
    Martina 76 skrev 2012-04-20 14:35:15 följande:
    Äter du mer när du tränar? Träningen kan omöjligt vara boven, dock kanske matintaget. Om du "rasade" i fett av en stilla dag så stämmer vågen garanterat inte. Så snabbt kan du inte tappa fett. 

Nej, man måste som sagt ta det med en nypa salt, men 1kg lätt efter en lugn dag. Jag har svårt att se det som träning när det bara handlar om promenader så nej jag äter inte mer än vanligt. Om man ändå skulle testa att öka på maten för att se vilken effekt det ger, hur mycket mer snackar vi om då? Och ska det ske i samband med motionen eller kan jag gå på förmiddagen och kompensera upp det med en större portion middag?
  • spökplumpen

När man köper kokosfett på nätet, hur funkar det? Det i silverförpackning man kan köpa i mataffären är kylvara, så hur är det med nätfettet?

• spökplumpen

Jag har börjat få hjärtklappning och minns inte om man då skulle öka ellerminska på fettet? Eller bara gilla läget så går det över?

• spökplumpen
    Martina 76 skrev 2012-04-26 16:28:07 följande:
    Ekologiskt kokosolja finns på Ica. Den klarar sig utmärkt i rumstemperatur.
    Var brukar man hitta det? Bland oljorna eller bland "exotiska" grejer? Låter jättebra att det finns i vanliga affären. Jag såg att någon hade lagt in en länk till en sida (body någonting) och där fanns det två varianter av kokosfett, med eller utan kokossmak. Hur är det med oljan? 
  • spökplumpen
    Hon den där skrev 2012-05-01 09:49:49 följande:
    Fy fan jag har gått UPP 0.6 kg . Varför??? Jag har ju gjort det man ska. Jag fattar inte att jag först går ner 3 kg sen går upp igen . Nån som vet vad det kan bero på?

Vet inte om det är samma för dig, men jag går upp i vikt när det börjar dra ihop sig för mens.
  • spökplumpen
    mammelie1891 skrev 2012-05-02 17:43:53 följande:
    Idag har jag ätit 850 kalorier men för mycket kolhydrater. Jag "ska" äta 1400 kalorier om jag ska gå ner 0,5 kg/vecka. Om jag äter för mycker kolhydrater så är det ju inte "riktig" lchf, men om jag äter så lite kalorier borde jag ju ändå gå ner i vikt?

Jag har fått höra att kroppen tror det är svält vid ca 800 kalorier så i värsta fall går du uppi vikt eftersom kroppen håller hårt på det lilla den får. Kan du inte öka på fett och protein lite istället?
  • spökplumpen

Jag känner mig som ett litet barn i väntan på julafton. Har lagt min första beställning på kokosfett (och en 'mirakelkur' för fötterna) och väntar nu ivrigt att få ett sms för att få hämta grejerna. Hoppas att de hinner komma innan helgen!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**