Dagfördag skrev 2013-01-17 10:20:41 följande:
Hej hej! Har inte skrivit här inne tidigare, men jag hittade tråden och har en fråga! Går det att äta "lchf-aktigt" om jag säger så? Om man tidigare har ätit tex potatis och ris och pasta till kött och fisk osv, kan man bara byta ut det mot lchf-godkända tillbehör ist, men ändå äta typ gröt till frukost, ta en öl, eller godis en gång i veckan, utan att i stället gå upp i vikt? Jag är väl hyfs nöjd med vikten, fast lite tappat gör ju inget. Det är mest för att komma ifårn det den "svullna" känlsan, och få bättre, eller stabilare mage, eller hur jag ska uttrycka. Tänker att det kan ju inte bli sämre iaf, fast jag vet att det inte är rent lchf....Har också tidigare alltid använt smör och grädde osv i maten, vilket är godkänt lchf så det blir ju ingen förändring där. Det enda är att jag vill prova ta bort potatis, pasta bröd....Tänka på att äta mindre socker också, men kanske unna sig lite en gång i veckan....?
Alla fungerar olika så man måste testa vad som funkar för en själv. Men jag tror absolut att det kan gå bra, det blir ju mer likt gi och även där går folk ner i vikt.

Du kanske skulle testa att byta ut havregrynsgröten mot råggröt dock. Själv har jag efter jul ätit mer åt gi-hållet med lite potatis och tom ris ibland och jag går ner i vikt iaf. Dessutom har jag bytt ut min äggfrukost till yoghurtfrukost varje dag och går som sagt ner ändå om än väldigt långsamt. (Äggen ger mig väldigt ont i magen numera efter att inte ha ätit ägg alls i några månader, annars tycker jag egentligen att det är en perfekt frukost.)