Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

December har ändå länge haft 3 lchf-uppehåll och det blir 1 till på nyår (och kanske dagen efter beroende på hur jag mår) och varje avbrott har lett till lite drygt 2 kg upp. Jag har verkligen frossat i kolhydrater under avbrotten och det har varit planerat, men egentligen skulle jag önska att jag kunde vara måttlig. Men jag får acceptera att så långt har jag inte kommit än, tids nog så. Men det sorgliga är att det enbart är under mina kolhydratsfrossor som min mage fungerar som den ska. Min mage gillar verkligen inte lchf och allt fett, är jämt lös i magen eller har diarré. Funderar allt mer på att gå över till gi för att må bra i både kropp och psyke. Men jag gissar att kilona som är kvar (och tillbaka) kommer ta ännu längre tid att bli av med.

• spökplumpen

Vi ska äta gratinerad havskräfta till förrätt (som vi tycker är mycket godare än hummer), sjötunga med basilikasås, pressad potatis och sockerärtor till huvudrätt och crème brule till efterrätt. Vi tar champagne till förrätten, vitt vin till huvudrätten, till efterrätten vet jag inte men till kaffet kommer säkert grabbarna ta fram whiskyn. Till tolvslaget har vi mousserande och smördegssnittar med parmesan, pinje och persilja.

• spökplumpen

Vad ser ni framför er att 2013 ska medföra? 2012 var året då jag gick från xl till s. 2013 kommer gå till historien som det år jag gick från sladdrig till tight.

• spökplumpen
    dotson skrev 2013-01-07 09:26:51 följande:
    Dag 7 och mycket piggare även om huvudet fortfarande känns lite tungt. Ska nog köra lite på crosstrainern i dag. I januari ska jag dock fokusera på maten och inte motion men min motionsplan fr.o.m. 1 feb är crosstrainer tis och tors 30 minuter och löpning/rask promenad 5 km en gång i veckan med mål att komma under 30 minuter. Plankan började jag med igår och är sjukt svag. Klarade med nöd och näppe 3*20 sek på knäna. Ni som kör plankan, kör ni varje dag eller är det bra att vila en dag?

Jag började också med 3x20 på knäna. Sen har jag lagt på 5 sekunder varje måndag. Nu är jag uppe på 3x60 på knä och får slita som ett djur, är inte redo för fötterna än på ett tag. Men planen är att börja på 5 sekunder och sen öka med 5 varje vecka på fötterna fast utan att jag slutar med 60 på knäna.
  • spökplumpen

Är det någon som har DET DÄR receptet på chokladbollar? Ni vet, som smakar typ som vanliga? Jag har missat att kopiera det när det dykt upp i tråden, dumt nog. Jag har bara testat med hasselnötter och det var ingen höjdare tyckte jag, fast det lät så gott på pappret.

• spökplumpen
    Ninis skrev 2013-01-15 20:34:31 följande:
    Ca 20 st 1 dl ovispad vispgrädde 40 % fett 50 gram mörk choklad 70 % 25 gram smör 80 % fett 2 dl mandelmjöl 3 dl kokosflingor Koka upp grädden och ta den sedan från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i grädden. Rör slätt. Tillsätt smöret och rör igen. Tillsätt mandelmjölet  (och ev sötning om man vill ha det) och rör till en kladdig smet. Tillsätt sedan kokosflingor så mycket som behövs för att få en hanterbar massa att rulla bollar av. Rulla sedan bollarna i kokosflingor. Förvara svalt.    Energifördelning: Fett 9 g Protein 1 g Kolhydrater 2 g         
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Tack! Idag ska här bakas. Men en liten fråga, blir de inte lite väl barnsliga i smaken utan kaffe i?
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2013-01-16 20:18:22 följande:
    Hanniz, De tar emot barn mellan 3 månader gamla upp till 11 år gamla i barnpassningen.

Shit vad lyxigt! Här är det 5-6 år som gäller och då är det ingen som ser efter dem utan bara att personalen i receptionen kan se dem.
  • spökplumpen
    Dagfördag skrev 2013-01-17 10:20:41 följande:
    Hej hej! Har inte skrivit här inne tidigare, men jag hittade tråden och har en fråga! Går det att äta "lchf-aktigt" om jag säger så? Om man tidigare har ätit tex potatis och ris och pasta till kött och fisk osv, kan man bara byta ut det mot lchf-godkända tillbehör ist, men ändå äta typ gröt till frukost, ta en öl, eller godis en gång i veckan, utan att i stället gå upp i vikt? Jag är väl hyfs nöjd med vikten, fast lite tappat gör ju inget. Det är mest för att komma ifårn det den "svullna" känlsan, och få bättre, eller stabilare mage, eller hur jag ska uttrycka. Tänker att det kan ju inte bli sämre iaf, fast jag vet att det inte är rent lchf....Har också tidigare alltid använt smör och grädde osv i maten, vilket är godkänt lchf så det blir ju ingen förändring där. Det enda är att jag vill prova ta bort potatis, pasta bröd....Tänka på att äta mindre socker också, men kanske unna sig lite en gång i veckan....?

Alla fungerar olika så man måste testa vad som funkar för en själv. Men jag tror absolut att det kan gå bra, det blir ju mer likt gi och även där går folk ner i vikt. Du kanske skulle testa att byta ut havregrynsgröten mot råggröt dock. Själv har jag efter jul ätit mer åt gi-hållet med lite potatis och tom ris ibland och jag går ner i vikt iaf. Dessutom har jag bytt ut min äggfrukost till yoghurtfrukost varje dag och går som sagt ner ändå om än väldigt långsamt. (Äggen ger mig väldigt ont i magen numera efter att inte ha ätit ägg alls i några månader, annars tycker jag egentligen att det är en perfekt frukost.)
  • spökplumpen

Lunchen idag blir älggryta med hericot vetes. Till middag blir det antingen kyckling med rosepepparsås eller rygbiff med potatisgratäng. Får se vems välbefinnande som sätts högst idag. Blir det mitt blir det kyckling och känner jag för att belöna sambon så blir dt kött och potatisgratäng. Vi har båda haft det slitigt denna vecka så lite belöning är på sin plats. Jag har inte ens hunnit göra chokladbollarna än, men idag hoppas jag att jag kan få till det. Sen i onsdags har jag tappat ett kilo fett så jag känner mig lite extra taggad att göra bra mat ikväll.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**