• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

KRYA PÅ DIG Nallebjörnis! Är det förkylning/influensa? TYPISKT att man ska få någon jobbig infektion just som man trodde att virus-säsongen var slut!

K

• Kaya
    Nallebjörnis skrev 2011-04-27 13:02:41 följande:
    Min dotter var hemma från tis förra veckan till ida från dagis med hög feber och hosta.. så är väl nåt hon dragit med sig hem från dagis... vakna med svullen hals kunde knappt svälja och ont :(
    Usch, dagis baciller är inte att leka med. Det är säkert något därifrån jag har fått också... Ta hand om dig!
  • Kaya

GAAK! jag gjorde just en särskrivning! Har jag aldrig gjort mig skyldig till i mitt liv förut! Jag skyller på att jag är sjuk.

DAGISBACILLER heter det!!!

K

• Kaya
    Annanym skrev 2011-04-27 13:07:59 följande:

Kaya, vad är valnötsbollar? *vittrar sötsaker och vaknar genast till liv*

adams family: Tack för tips! Jag har faktiskt Rutiga kokboken hemma, men tycker den är så tråkig att jag aldrig kollar i den. Får nog omvärdera och se den som en värdefull källa till baskunskap.

Denebola: Tack för perspektiv! Lätt att glömma att även ett kilo i månaden blir en del på ett år.

Dagens utmaning: Utanför mitt rum på jobbet står ett gigantiskt påskägg med godis i. Fortfarande. Okej, jag har gått förbi det torsdag, tisdag och onsdag utan problem, men nu börjar jag svikta. Vill gäääärna ta ett folieägg! Men, jag vet att det är värsta sortens lågkvalitetschoklad (Gissa varför den är kvar...) och att jag inte kommer gilla den. Dessutom lär jag ångra mig efteråt. Ändå vill jag ta. Snälla peppa mig att inte!

Valnötsbollar är något mycket gott och enkelt att göra som jag älskar att äta till kaffet.

Mixa naturella valnötter, lite kakao, lite pepparkakskrydda, lite starkt kaffe och en klick smör i matberedaren så det blir en kladdig massa. Rulla till små bollar i kokosflingor och ställ in i kylen så de blir fastare. (Det här med kaffet och smöret är något jag hittade på senaste gången bara, annars blir det bollar även utan detta men då får man mixa lite längre så valnötterna verkligen finfördelas och går att rulla till bollar!) Om man skippar kakaon blir det "blonda" bollar... Man kan smaksätta med annat än pepparkakskrydda om man vill. Det enda man INTE kan ta bort är valnötterna!

K

K
  • Kaya
    Annanym skrev 2011-04-27 14:09:06 följande:
    Såja, såja, du är bland vänner. Vi älskar dig precis som du är. Dessutom menade du väl "dagis baciller" som en genitivform?
    Just det!!! Tack för hjälpen!
  • Kaya

Min lunch:

Kom på att jag måste komma igång med alla kosttillskott jag har köpt nu när jag mår så pyton. En multivitamin, två Stressguard-kapslar, 2 probiotika-kapslar, 3 omega-kapslar.

KRAV-torsk, panerad med ägg, kokosflingor, sesamfrön, dill, spiskummin, salt, peppar och stekt i smör. Bladspenat, tinad och stekt i smör med lite örtsalt och det som var kvar av "paneringsägget".

Starkt svart te med en liten skvätt grädde.

Bra eller inte? För lite fett? För mycket protein? (säkert 200 g torsk) Jag har jättesvårt för att säga om jag åt "mycket" spenat - jag har ju alltid vräkt i mig enorma mängder grönsaker så för mig var detta en måttlig portion...

K

• Kaya
    yena89 skrev 2011-04-27 14:45:40 följande:
    jaha du har redan ätit det? :P
    ja, men jag dricker fortfarande mitt te med grädde, jag kan ju öka på fettmängden med hjälp av några valnötsbollar till efterrätt (som består av 75% valnötter och 20% smör typ, samt 5% kaffe o smaksättning)... *visslar oskyldigt*

K
  • Kaya

PS. men någon typ av fet sås till hade varit gott, helt klart, det var bara att jag inte hade något hemma färdigt och ingen ork att fixa till en egen.

• Kaya

Nej jag gillar inte kokosfett enbart i te, antingen dricker jag te utan något alls i eller också med pyttelite grädde (som faktiskt funkar bättre där än i kaffe, i kaffe ska det i så fall vara VISPAD grädde eller helst standardmjölk...). Jag gör ägglatte ibland på kokosfett + äggula/or + hett vatten + kaffe.

Nu kompletterade jag med två små valnötsbollar så nu fick jag med en del fett i lunchen i alla fall.

K

• Kaya

Hallå hallå!

Idag mår jag LITE bättre och ska vara snäll mot mig själv medelst en lunchpromenad i solen. Har rört på mig outhärdligt lite sen jag fick den här konstiga infektionen som gör mig trött, seg, matt och väldigt låg. Så snart den är helt borta SKA jag igång med min vanliga träning som jag tycker så mycket om!

Jag har fått hem såna där mysko nudlar från LCHF-butiken. En vattenfylld plastpåse med nåt slemmigt i! Gaash! Det var inte vad jag hade tänkt mig. Vad gör man med dem??? Och blir det något kvar att äta när man har hällt av det blöta??? *rys*

Idag har jag ätit massor redan, som vanligt.

Frukost: Äggmjölkslatte (kokosfett + ett helt ägg + hett vatten + kaffe) smaksatt med lite vaniljpulver och kakao plus två LCHF-våfflor från igår ihoprullade med fet ost inuti.
    Lunch: Resten av den kokos/sesampanerade torsken från igår med citronmajonäs. Örtte med lite grädde. Kosttillskott (olja, multivitamin, probiotika, stressguard)

Det blev tidig lunch idag eftersom jag ska ut och gå - och eftersom jag var jättehungrig trots den feta fina frukosten. Ikväll blir det nötfärsbiffar med sallad, ost, kanske lite blomkål.

Sen har jag nytt knäcke i ugnen som luktar gott, gjort på fröknäckemix från LCHF-butiken blandad med ett par ägg, riven västerbottensost och olivolja. (Självklart gjorde jag slut på förra omgången igår kväll precis som jag trodde. Och här är det inga 7x7 cm det handlar om...)

Jag blir så LESS. Till och med mina "mittemellan-jeans" - INTE mina smaljeans för dem vågar jag inte ens prova - sitter obekvämt och fettet väller över linningen. Jag som ALDRIG ALDRIG brukar ha magfläsk utan bara "päronformsfläsk" dvs runt rumpan och låren. Det känns som att jag har blivit ÄPPEL- och PÄRON-formad samtidigt! *GRRRRRRRRR*

Nu har jag inte tränat efter ordning sen senhösten, det är klart det spelar in. Men ändå!!??

Ni som kan mycket om LCHF. Det är ju en hormonell diet, bla bla. Vissa tanter från helvetet tycker det är hälsosammare med carbs och lowfat, bla bla. Jag vet (TROR) att kolhydraterna är boven i dramat kring ohälsa och övervikt, snarare än fettet, annars skulle jag inte vara här. Men ändå. Finns det någon som helst chans att LCHF kan bidra till en omfördelning av fettet på kroppen åt FEL håll, så att säga, hos dem som inte går ner i vikt av dieten utan tvärtom? Eller är det bara jag som har blivit så gammal så kroppen inte längre uppför sig som den brukar???!!!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**