FiaFunderar skrev 2011-04-27 12:26:00 följande:
Låter lite som mitt tänk

Jag tror inte jag ska tvinga i mig nåt heller. Jag ska undvika de värsta kolhydratfällorna och fortsätta träna. Jag tror ändå på att motion och träning är det bästa för våra kroppar!
Jag håller med! Om jag bara orkar och vill träna mycket och mår bra av det (dvs inte håller på med någon konstig diet eller sover för lite eller så, så kroppen töms på energi av träningen istället för att få ny energi) så är träningen NUMMER ETT för välmåendet för mig. Och jag är nog inte beredd att omprioritera om det nu skulle vara så att min kropp bara vill bränna standard-fitness-kost (inkl fullkorn, frukt, grönsaker osv) när jag rör på mig och inte "fungerar" på gymmet eller i löpspåret med smör och kokosfett som bränsle.
OK, träningen kommer först. Men självklart har KOSTEN stor betydelse också, och just nu känns det jobbigt att min slappa sköna variant av LCHF tydligen inte hjälper, eller i a f inte har hjälpt på 2 månader, för det hade bara varit så skönt att fortsätta så här som jag gör nu, det funkar ju faktiskt för det mesta väldigt bra med lagom hunger, god mat och noll sötsug (efter "riktiga" sötsaker alltså, sen att jag har ätit enorma mängder LCHF-godsaker ända sedan jag började är ju förmodligen den viktigaste orsaken varför det "inte funkar"!!!).
Jag vet inte hur jag ska göra!? Jag tycker två månader är ganska lång tid, när jag kör mina vanliga "hälsoperioder" med mycket träning och fitnessmat hinner jag definitivt se resultat på två månader. Men nu när jag har funderat på att ge upp LCHF efter 2 månaders test är det flera som har sagt i tråden (minns ej vem?) att de inte har börjat få resultat förrän EFTER 2-3 månader eller till och med efter ännu längre tid...!!! Då antar jag att det inte kan röra sig om STRIKT LCHF under så lång tid, för i så fall är det ju samma gamla svält-och-späk-kur som allt annat... *suck*
Idag. Halsont, febergräns, dödstrött, värk i kroppen, fötter som är svullna och kliar (låg och kliade mig halva natten, helt hysteriskt, kunde inte sova alls, har aldrig hänt mig förut, vårdc trodde jag var lite svullen pga nåt virus - jo tack svullen känner jag mig på alla möjliga vis - och att detta gjorde att fötterna kliade... fyyyyy vad hemskt, rena tortyren!). Lika stressigt på jobbet idag och inget har hunnit hända här hemma med dammråttorna (men jag har tvättat massor, alltid något). Alltså
ingen bra dag. Enda positiva är kanske regnskuren som kom och tvättade luften lite, men å andra sidan hade jag tvätt som hängde ute som nu är blöt igen och lär hänga ett bra tag till, så det jämnar ut sig...
Frukost: örtte, en liten bit fröknäcke med Bregott, omelett av rökt skinka fräst i smör och 2 ägg + 4 äggvitor vispade med lite grädde moch kryddor. (extra äggvitor pga att vi åt hemmagjord glass igår = åtgång på äggulor)
Mellis: Ipren (!), massa vatten, kaffe med vispgrädde
Lunchen blir nog rester av gårdagens köttgryta/soppa (riktig fuskmat med magert ekologiskt nötkött, kantareller, tomat, paprika, fänkål, broccoli, lök, vitlök och massa kryddor samt det enda feta = smör + olivolja, inte så mycket av varje grönsak men ändå sammantaget blir det ju en del per portion!). Middagen blir något med KRAV-torsk, kanske panerad med kokos och så blomkålsmos till (med mycket smör i). Sen har jag valnötsbollar kvar i kylen, några såna lär säkert slinka ner under dagen. Jag gissar att jag kommer att käka upp resten av fröknäcket vid tillfälle också (som jag bakade IGÅR! Det räcker bara 2 eller max 3 dagar!!!).
Vad skulle man ändra på i första hand för att göra en sån här dag mer "äkta" LCHF???? Skippa grönsakerna i köttgrytan? Undvika valnötsbollarna (men de känns VÄLDIGT feta och inte alls "kolhydratiga"...)? Inse att man inte ska äta någon form av bröd, inte ensd LCHF-bröd, och skippa knäcket?
K