• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jaha då ska vi åka från fjällstugan till sommarstugan imorgon och tillbringa det allra sista av påsklovet där.

Jag har ätit ganska OK när vi har varit här men kanske lite för mycket OST (typ morgon middag kväll), och så gjorde jag något riktigt dumt igår kväll. Jag hade slut på alla LCHF-bounty och LCHF-ischoklad (inte så smart att äta några av varje VARENDA dag, jag får nog sluta äta godis - till och med LCHF-godis - till vardags om jag ska bli hårdare i kroppen!!!) och hade bestämt mig för att unna mig lite vanlig (halv)mörk choklad eftersom det är påsk. Jag brukade äta 50 gram (mer eller mindre) mörk choklad i stort sett varje kväll förut, så det borde jag ju inte dö av liksom. Stoppade glatt in en ruta choklad med havssalt (50% kakao?) som jag brukade älska förut. Insåg att det var så sliskigt äckligt sött så jag nästan ville spotta ut den, men tvingade ändå i mig den. Och så slutade jag inte där, utan knaprade i mig två rutor 70%-ig choklad med mint också, som jag också brukade gilla, men som nu smakade som rena giftet. Ändå fick jag i mig alltihop, mådde pyton efter. Av 30 gram - brukade som sagt äta 50 gram DAGLIGEN förut!!!!

Idag gjorde jag en efterrätt som jag tyckte mycket mer om, så åt jag också MYCKET av den (utan att må illa). En kladdkaka på ägg, sukrin, smält smör med smält 85%-ig choklad, lite fiberhusk, kakao, lite riven mandelmassa. Till den hade vi vispad grädde och hallon. Det var jättegott och den blev verkligen RÄTT kladdkakekonsistens (och alla tyckte om den) - mandelmassa är ju supersött men det var ju också det enda som var riktigt sött i den.

I örigt en massa LCHF-vänlig påskmat - ost som sagt, lax, ägg, r'äkor, tillåtna grönsaker osv osv. Och grönkålssoppa till förrätt.

K

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-23 23:36:10 följande:
    Kaya,
    Visst är det förjäkla trist det där med ens favoriter som plötsligt inte alls smakar gott? Iofs kan det ju vara en lättnad också ibland om det är skit man brukade gilla förut. Men lite trist är det ju allt. 
    Ja det är lite trist att vinka ajöss till gamla favoriter, samtidigt som man ju nästan SVIMMAR när man tänker på hur mycket sånt man tryckte i sig förut och inte fattade hur sött det var????

Men idag hade jag nog kommit igång så bra med kolhydratfusket efter några dagars påskfirande så idag åt jag massor av en annan gammal favorit, Ritter Sport "mörk" (dvs 50% kakao) med hasselnötter och det gick hur bra som helst... suck... plus massa salta jordnötter nu på kvällen för jag hade liksom inget annat med mig till torpet att knapra på, fröknäcket är slut, valnötterna smakade för strävt och naturellt osv.

Imorgon får det vara nog! Då ska jag återgå till det vanliga.

K
  • Kaya

Just precis den. Och den lyckades INTE jag undvika... Eller rättare sagt, det var min man som köpte två såna till fjällresan och jag ville ju inte missa den så jag tänkte det är säkrast jag tuggar i mig nu medan det fortfarande är påsk, för sen när det blir vardag måste jag ju vara "duktig" igen!

Jag är lite bekymrad ändå. Kanske borde återgå till min gamla vanliga GI-inspirerade fitnesskost?

Har nån konstig förkylning på gång med nackspärr och halsont, hade huvudvärk som attan igår också, och detta förstärker den känsla av seghet och "tyngd" i kroppen som jag känt sedan jag började med LCHF. NÄSTAN så det trycker över bröstet och hugger åt hjärtat. Eller så är jag bara hypokondrisk (inte helt osannolikt) och kan inte släppa allt jag har hört i hela mitt liv om mättat fett och hjärt/kärlsjukdomar... Jag VET ju egentligen att det är kolhydrater som gör oss sjuka, men känslan i kroppen är ändå tung och trött.

Till råga på allt elände är jag inte lika lugn/bra i magen längre som jag var när jag först började med LCHF. Kanske för att jag äter för stora portioner? För mycket frön? För mycket ost?

K

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-24 22:57:40 följande:
    Kaya,
    Vilken nivå på Gi tänker du dig? Ganska fritt med kolhydrater alltså, men rätt kolhydrater osv? Annars är det ju inte så stor skillnad så då kan du ju göra ett test på ett par veckor och se hur kroppen känns. Däremot att gå till fas 3 är ju ett större beslut... 
    Jag vet inte, jag är ju ingen sån som mäter och väger och har stenkoll så, utan jag har kört typ så här förut med ganska bra resultat:

1. träning 5-6 dagar i veckan (bäst resultat har jag fått med mycket löpning o styrketräning)
    2. ganska mycket protein
    3. ganska mycket fett framför allt av det SÅ KALLADE "nyttiga" fettet i fisk, nötter, avocado, olivolja, oliver osv och i övrigt för det mesta mager ost, mager nötfärs osv
    4. någorlunda måttliga mängder kolhydrater (jämfört med medelsvensson alltså men inga 5-10 gram per dag precis!!!), framför allt av någorlunda "långsamt" slag och viss koll på kombinationer, typ några osttärningar till fruktmellisen för att bromsa blodsockersvaret, lite nötter ihop med vindruvor osv
    5. och så den gyllene principen att fylla magen med enorma mängder grönsaker (framför allt ovanjords-!) för att hålla sig mätt och nöjd och "gottgöra" all guldkant av typen mörk choklad och hembakat "halvnyttigt" fikabröd...

Redan när jag åt så här bytte jag alltså ut pastan mot broccoli för det mesta, och åt FinnCrisp med jordnötssmör till kaffet istället för bullar eller vad folk nu brukar äta... bakade mitt eget surdegsbröd och försökte begränsa mig till 4 skivor per dag... osv osv.

Så jag har ALDRIG varit någon storkonsument av snabbmat, skräpmat, chips, läsk eller godis, utan alla jag känner tycker nog att jag är en riktig renlevnadsmänniska. Men kolhydrater har alltid varit min svaga punkt, jag har alltid älskat fikabröd och söta frukter som vindruvor och framför allt mackor. Och dessutom har jag enorm aptit och äter MYCKET, ofta mer än vad jag egentligen mår bra av efteråt, så det är därför jag har släpat på mina typ 5-6 "extrakilon" som kanske ingen läkare skulle erkänna var överflödiga utan som jag själv bara vill bli av med av fåfänga.

Tips???

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-24 23:43:42 följande:
    Kaya,
    Det låter som nån blandning mellan fas 2 och fas 3 då. Fas 3 är ju i princip livsmedelsverkets rekommendationer, men man tar fullkorn istället för vitt och tänker på GI osv... Fas 2 äter man ca 50 gram per dag (vissa äter lite mer) och man låer bli pasta osv, men kan äta enstaka brödskivor, potatis (kokt och kyld för att sänka GI) osv och äta mer fritt av grönsaker och medelfettig mejeri.

Det låter på dig när du beskriver din tidgare kost att det är DET du brinner för. Lite som jag, som är GIare i grunden. Jag KAN äta strikt, gillar lågkolhydratkost, och vill äta så. Men Så strikt som LCHF var för mig kändes mer som ett prov och en lösning på mina kilon och på mina magproblem. Jag mår bättre och trivs bättre i min nuvarande kost (om vi bortser från chokladmissbruket alltså) och det låter lite på dig som att du också känner dig utanför din zon så att säga. Du har ju inga kilon att prata om gissar jag, så då är det nog viktigast att äta som man trivs och mår bra av. Jag tycker såklart att du ska satsa på lågkolhydratkost, eftersom jag tror det är det hälsosamma valet! Men sedan betyder inte det att du måste snåla med allt och ligga på 20 gram per dag!!

Du får nog självklart vara kvar här, men du är också välkommen över till GI-tråden om du vill och bestämmer dig för att du vill satsa på den vägen!

Jag hoppas att du kan peppa igång mig också vad gäller löpning och styrketräning Jag lär ju ligga ÅRATAL bakom dig i förmåga, men jag hoppas ändå att jag ska friskna till och piggna till så pass att jag kan få komma igång snart! 2 km jogging 2 ggr i veckan (som såklart ökas eller går snabbare eller på något vis utvecklas) + 1 eller 2 styrkepass skulle vara stort för mig! Men du har säkert jättebra tips på upplägg osv att komma med! Det svåraste för mig är ju just kontinuiteten pga alla mina fysiska bekymmer som kan slå till när som helst. Då deppar man ihop sig också och sen inser man ju att detbara gjort att man fått avstå ännu längre tid än man faktiskt hade behövt......

Du är en stor källa till glädje och motivation! Hoppas att du vet om det!  
    Men tack snälla snälla underbara du! Jag blir alldeles rörd. Tycker mest jag är inne här och gnäller och bitchar för att jag inte går ner i vikt och inte "får" äta hur mycket blomkål och tomater jag vill!

Du har helt rätt i att jag inte riktigt känner mig hemma i LCHF, bara i vissa saker. Jag känner mig helt hemma i  tänket att kolhydraterna är "boven" och att man behöver rejält med fett och protein, det har jag från alla år med fitnessmat (inkl medvetenhet om GI). Och jag gillar verkligen mycket av maten och saknar otroligt nog inte så mycket som jag brukade äta förut (även om jag naturligtvis skulle önska att jag kunde äta mitt goda surdegsbröd varje dag och ändå må bra och vara hård i kroppen...).

Men att fett fläskkött i alla lägen är "bättre" än t ex avocado och mandlar eftersom det är kolhydratfritt känns svårt för mig att acceptera. (En annan del av mig är nämligen lite mer hälsokost-ekologisk-halvvegetarisk och har hört att man blir försurad av för mycket kött, förutom att man sabbar planeten...) Likaså att mager ost skulle vara så dåligt, varför då liksom, ost med 17% fett har väl inte mer kolhydrater än fullfet ost? Och så den här tanken att man skulle kunna sabba viktnedgång eller till och med gå upp i vikt av ovanjordsgrönsaker. jag som har tuggat enorma mängder zucchini, kål, tomat, paprika osv som "bukfylla" i åratal och tyckt det har varit ett så himla bra sätt att hålla min enorma aptit i schack...! Och om det nu är så att det är LCHF som gör att man blir så himla känslig för carbs så man går upp i vikt av blomkål, då är det nog ändå inget för mig.

Jag har varit igång snart 2 månader med LCHF och det var så länge som jag tänkte att jag skulle testa och sedan utvärdera. Innan sommaren måste jag ha resultat så det kanske blir så att jag under maj månad återgår till min gamla vanliga kost som jag känner mig hemma i, även om det var en besvikelse att detta inte funkade som jag tänkt - med vanliga kosten har jag ju ändå ett sötsug och en hunger och en ständig kamp att sluta äta mackor efter ett visst antal osv... Jag hade tänkt att jag kanske kunde få slippa det.

Plus att jag inte vill ha min acne tillbaka!!! Hmmm... detta var inte lätt!

Tack för snälla ord om min träning... det är sant att jag har tränat länge och mycket, men jag är ändå bara en glad motionär som lyfter "tjejvikter" på gymmet och joggar i tant-tempo. Är varken stark eller snabb, bara envis och uthållig. Trivs bäst med livet när jag tränar och alla helst mycket/ofta,

Jogga 2 km 2 ggr i veckan och kombinera båda passen med ett kort och enkelt styrkepass är helt suveränt. Har du hantlar hemma? Annars räcker kroppsvikten bra. Breda o smala armhävningar, dips på kanten av en stol el dyl, crunches, benböj och utfall. Done!

K
  • Kaya

BLÄH jag mår pyton. Och inte bara för att det är första vardagen efter påsklovet, hela familjen dödstrött när vi skulle stiga upp på morgonen, och jag ligger efter med ALLT både på jobbet och HEMMA (försöker rivstarta jobb samtidigt som jag kliver mellan tvätthögar, dammråttor och ouppackade väskor här hemma... )...

... utan jag fick ju också någon infektion under påsken, började med nackspärr o huvudvärk och ljuskänslighet ("ont bakom ögonen" - helt sjukt) - och blev sen mer vanliga symptom med halsont och dålig i magen och trött... tänkte det kunde vara nåt med pollen men det vore ju v'äldigt konstigt om det skulle bryta ut just när vi är uppe i fjällen där det rimligen borde vara mycket lägre halter pollen än i Östergötland!

... och dessutom så tycker jag inte nu efter snart 2 månader att den här kosten funkar för mig. TYVÄRR - en sån himla besvikelse. Dels är jag sämre i magen igen (just nu är jag extra orolig i magen förmodligen på grund av det här viruset eller vad det är), dels känner jag mig tjock och tung och fläskig och orkeslös.

Jucea, det kanske "heter" GI fas 2 det jag brukar köra när jag är igång och tränar och äter nyttigt, jag har ju inte följt någon särskild metod utan utarbetat mina egna regler och ändrat lite allteftersom, men det kanske liknar "fas 2". Jag trivs OK med den "fitnesskosten" som jag brukar äta MEN då har jag ju lätt att få magont, lätt att få acne, och ett ständigt sug och en hunger efter kolhydrater som gör att jag måste liksom bestämma att "nu får jag äta x skivor bröd och si och så mycket frukt"... vilket jag tycker är superTRIST!

Men usch vad jag gnäller. Vad kan man göra? Det MÅSTE ju finnas en livsstil som fubnkar för mig och som gör att jag kan träna och må bra och ha en lugn mage och slippa hudproblem och och och och...???

Preliminär plan:

1. Sluta tvinga mig till sådant med LCHF som jag absolut inte gillar typ grädde i kaffet (bläh), lite standard el gammeldags mjölk får det bli! Och äggmjölk om jag vill att kaffet ska vara mättande i sig, som ett mellis!
    2. Fortsätta undvika bröd, frukt, pasta, ris, rotfrukter, potatis osv... (för att om möjligt låta bli att sätta igång kolhydratsuget och acneproblemen igen...)
    3. ... men äta ännu mer fritt av ovanjordsgrönsaker som jag älskar och som väl ändå borde innehålla en del nyttigheter...
    4. ... och samtidigt, för att kompensera för den extra mängden carbs som det lär innebära, minska en aning på fett från feta ostar, grädde, CF osv.

Så det blir mer fett+protein+carbs 33+33+33 snarare än LCHF 70+20+10 eller vad det nu ska vara (procentuellt alltså).

Hmmm... Jag undrar hur detta funkar - om den liberalare mängden carbs från grönsaker och mjölk i kaffet kommer att göra att kroppen genast börjar lagra in mer fett från frökex, bacon och pones...??!!

ÅSIKTER OCH TIPS???

K

• Kaya

Tack snälla Helene!

jag vet faktiskt inte v arför min mage var så lugn och snäll i början med LCHF och sedan senaste veckorna har varit lite mer som den brukar, ok inte lika mycket gaser men lite känning av samma gamla magkatarr och knip... att den är HELT knäpp just nu tror jag har med min virusinfektion (eller vad det nu är) att göra.

Nej jag vill inte heller öka alltför mycket på kolhydraterna eftersom jag vet att jag inte "tål" det. Sen är frågan hur det funkar att äta LCHF lite "halvt om halvt"... man kan ju inte fortsätta tugga i sig hur mycket fett som helst och så öka kolhydraterna OCKSÅ.... det är nog inget framgångsrecept för Beach 2011!

Sen får man ta sig en funderare på vad som är viktigt också. Hörde ni på radion om damerna som nästan tar livet av sig med olika bantningspulver och soppor (plus 5 liter vatten om dagen på det) - hur desperat får man bli? Hur viktigt är det att vara smal?

För min del känns det viktigast nu att MÅ BRA OCH ORKA TRÄNA. Om jag orkar träna fullt ut så vet jag att jag kan få en kropp som jag trivs med, det har funkat förut.

K

• Kaya
    Annanym skrev 2011-04-26 10:45:03 följande:
    Kaya, du vet ju vad som funkar för dig i de olika "dieterna" så jag tror absolut det kan funka för dig att få dem att närma sig varandra och behålla godbitarna ur båda varianter. Så kanske du kan hålla suget borta OCH känna dig som du vill i kroppen. Har du läst något av Björn Ferry? Han tränar ju hårt (får man förmoda!) på en kost som ligger nära LCHF, men med andra inslag också. Kan det var en inspiration för dig? Lycka till hur som helst och lämna oss inte här är du snäll!
    Åh! Tack! Skön pepp - och vilken bra idé att kolla vad Björn Ferry säger, för det viktigaste för mig är ju att äta på ett sådant sätt att jag ORKAR TRÄNA! (och där borde ju han ligga bra till! ) Ska jag kolla upp - och nej jag ska ingenstans... även om jag kanske blir ännu mindre strikt LCHF framöver håller jag mig nog kvar här!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-26 13:30:48 följande:
    Kaya,
    Jag beskriver snabbt så får du se om du känner igen dig.

LCHF: Ca fördelning 75E% fett 20-25E% protein 0-5E% kolhydrater. Bara helfeta produkter, minimalt med grönsaker. Fusk i princip inte tillåtet alls.

GI fas 1: Ca fördelning 65E% fett, 30 E% protein och 5 E% kolhydrater (ca 20-25 gram). Eventuell kaloribegränsning på ca 1600-1800 (beroende på vikt, aktivitet osv). Medelfeta eller helfeta produkter. Fusk i princip inte tillåtet

GI fas 2: Ca fördelning på 60E% fett, 30E% protein och 10 E% kolhydrater (ca 50 gram). Mer viktig kaloribegränsning på ca 1600, lite mer svängrum för fusk, förespråkar medelfeta produkter som alternativ. Kolhydraterna ger fritt fram för grönsaker, och tillåter enstaka frukt (vissa sorter) och bröd.

Som sagt, det spelar ju egentligen ingen roll vad det heter, men det är ju bra att hålla en ungefärlig rätt fördelning, veta vilka spelregler man har så att säga. Jag tror som sagt att GI fas 2 skulle passa dig, och även om du tycker att det låter mycket med 60E% fett så är det rätt stor skillnad mot LCHF. Jag äter tex fetaost som en bra fettkälla nu. på LCHF är den för svag. Jag använder medelfett CF och det hjälper mig bra. Sedan äter jag mycket magrare kött/fisk nu just för kaloriernas skull. Och man måste inte sitta och räkna sina kalorier dagut och dag in heller, utan äter man mycket grönsaker, lagom kött/fisk och sen lagom med tillbehör så hamnar man där man ska! Däremot om man fuskar så kanske det blir viktigare att räkna efter, eller när man inför nya livsmedel, så att man ser påverkan av det! Jag tror absolut att det är på GI fas 2 du hör hemma! Jag tror INTE att du ska ner så lågt i fett eller så högt på kolhydrater som du själv skrev på ca 33/33/33. Alltså jag tror dels inte att det är det mest hälsosamma, men jag tror heller inte att du får det du vill ha då. utifrån vad du beskriver menar jag att jag inte tycker att det stämmer. :-P Gud så krångligt att förklara.

Hoppas att det kan ljusna lite! 
    Tack Jucea, säkert är det så att när jag äter som jag "tror" är nyttigt så hamnar jag kring fas 2 i fördelning och kalorimängd om vi pratar om MATEN, sen att jag älskar min "guldkant" och gärna vill ha mörk choklad, nötbollar, jordnötssmör, hembakat "halvnyttigt" fikabröd osv dagligen, det är lite en annan sak... och något som jag i normala fall då kompenserar genom massa grönsaker (EXTRA mycket!) och träning.

men det är ju det där med att jag inte VET - och jag VILL inte väga och mäta och skriva upp allt, inte ens en enda dag. Jag har varit i det där träsket med matdagbok och skit förr (även om jag då inte visste NÅT om kost eller näringslära eller kroppens funktioner utan rasade i vikt genom att leva på morötter och Cola Light och inte så mycket mer i ett par månader)...

... jag vill bara att det ska FUNKA av sig självt!

Idag är jag stressad och förkyld (?) och helt knäckt på alla fronter (jobbet, hushållet, all möjlig stress) så idag är verkligen ingen bra dag på mat/motionsfronten.

Frukost: 2 små skivor LCHF-valnötsbröd, rostade med fet ost, skinka, tomatskivor, kaffe med standardmjölk
    Mellis: 6 st små valnötsbollar (valnötter, kakao, pepparkakskrydda, lite kaffe, lite smör, rullade i kokos)
    Lunch: massa nybakat ljummet fröknäcke med Bregott och te utan något i

Borde inte ha hunnit äta TRE gånger före kl 14 när jag äter LCHF, eller????

Det är något som inte stämmer!

K
  • Kaya
    FiaFunderar skrev 2011-04-27 12:26:00 följande:
    Låter lite som mitt tänk Glad
    Jag tror inte jag ska tvinga i mig nåt heller. Jag ska undvika de värsta kolhydratfällorna och fortsätta träna. Jag tror ändå på att motion och träning är det bästa för våra kroppar!
    Jag håller med! Om jag bara orkar och vill träna mycket och mår bra av det (dvs inte håller på med någon konstig diet eller sover för lite eller så, så kroppen töms på energi av träningen istället för att få ny energi) så är träningen NUMMER ETT för välmåendet för mig. Och jag är nog inte beredd att omprioritera om det nu skulle vara så att min kropp bara vill bränna standard-fitness-kost (inkl fullkorn, frukt, grönsaker osv) när jag rör på mig och inte "fungerar" på gymmet eller i löpspåret med smör och kokosfett som bränsle.

OK, träningen kommer först. Men självklart har KOSTEN stor betydelse också, och just nu känns det jobbigt att min slappa sköna variant av LCHF tydligen inte hjälper, eller i a f inte har hjälpt på 2 månader, för det hade bara varit så skönt att fortsätta så här som jag gör nu, det funkar ju faktiskt för det mesta väldigt bra med lagom hunger, god mat och noll sötsug (efter "riktiga" sötsaker alltså, sen att jag har ätit enorma mängder LCHF-godsaker ända sedan jag började är ju förmodligen den viktigaste orsaken varför det "inte funkar"!!!).

Jag vet inte hur jag ska göra!? Jag tycker två månader är ganska lång tid, när jag kör mina vanliga "hälsoperioder" med mycket träning och fitnessmat hinner jag definitivt se resultat på två månader. Men nu när jag har funderat på att ge upp LCHF efter 2 månaders test är det flera som har sagt i tråden (minns ej vem?) att de inte har börjat få resultat förrän EFTER 2-3 månader eller till och med efter ännu längre tid...!!! Då antar jag att det inte kan röra sig om STRIKT LCHF under så lång tid, för i så fall är det ju samma gamla svält-och-späk-kur som allt annat... *suck*

Idag. Halsont, febergräns, dödstrött, värk i kroppen, fötter som är svullna och kliar (låg och kliade mig halva natten, helt hysteriskt, kunde inte sova alls, har aldrig hänt mig förut, vårdc trodde jag var lite svullen pga nåt virus - jo tack svullen känner jag mig på alla möjliga vis - och att detta gjorde att fötterna kliade... fyyyyy vad hemskt, rena tortyren!). Lika stressigt på jobbet idag och inget har hunnit hända här hemma med dammråttorna (men jag har tvättat massor, alltid något). Alltså ingen bra dag. Enda positiva är kanske regnskuren som kom och tvättade luften lite, men å andra sidan hade jag tvätt som hängde ute som nu är blöt igen och lär hänga ett bra tag till, så det jämnar ut sig...

Frukost: örtte, en liten bit fröknäcke med Bregott, omelett av rökt skinka fräst i smör och 2 ägg + 4 äggvitor vispade med lite grädde moch kryddor. (extra äggvitor pga att vi åt hemmagjord glass igår = åtgång på äggulor)
    Mellis: Ipren (!), massa vatten, kaffe med vispgrädde

Lunchen blir nog rester av gårdagens köttgryta/soppa (riktig fuskmat med magert ekologiskt nötkött, kantareller, tomat, paprika, fänkål, broccoli, lök, vitlök och massa kryddor samt det enda feta = smör + olivolja, inte så mycket av varje grönsak men ändå sammantaget blir det ju en del per portion!). Middagen blir något med KRAV-torsk, kanske panerad med kokos och så blomkålsmos till (med mycket smör i). Sen har jag valnötsbollar kvar i kylen, några såna lär säkert slinka ner under dagen. Jag gissar att jag kommer att käka upp resten av fröknäcket vid tillfälle också (som jag bakade IGÅR! Det räcker bara 2 eller max 3 dagar!!!).

Vad skulle man ändra på i första hand för att göra en sån här dag mer "äkta" LCHF???? Skippa grönsakerna i köttgrytan? Undvika valnötsbollarna (men de känns VÄLDIGT feta och inte alls "kolhydratiga"...)? Inse att man inte ska äta någon form av bröd, inte ensd LCHF-bröd, och skippa knäcket?

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**