jeng skrev 2011-04-30 07:24:11 följande:
Kaya,
Det här ovan var menat till dig också, men FL verkar inte gilla att man lägger in 2 citat ibland...
Matdagboken är gratis för sina grundläggande funktioner. Dom har nyss gjort om, och nu verkar fler tycka att
minmat.se eller hur nu adressen är är bättre! Du vet ju vad du åt igår, så börja med att lägga in det. MInns du förrgår så lägg in det med. Då får du ju lite bonusdagar att räkna på, och slipper vänta flera dagar innan du ser några resultat.
Jag vet ju inte vilka mängder du äter, men blomkål är ju tex en grej jag har skippat HELT om jag ska äta LCHF för att gå ner i vikt. Det väger för mycket så man får typ inget för dagsransonen kolhydrater. Samma med broccoli. Jag äter mest olika typer av sallad, lite gurka och lite squash. och sparris såklart. Äter jag annat så kommer jag för högt och då funkar inte alls fettintaget och att äta så mycket kalorier som man hamnar på på LCHF.
Nu är jag less på det där att behöva begränsa grönsaker och vara så himla känslig mot kolhyldrater, och så som jag äter nu så ger jag mig själv fritt av grönsaker, försöker äta minst 30 gram kolhydrter från bra källor per dag (för att undvika att bli så kolhydratkänslig som jag var) men lyckas inte riktigt med det utan hamnar på ca 15-25 rätt ofta... Ja sen äter jag mycket kyckling, fläskfile och mer magert kalorisnålt kött, eftersom jag räknar kalorierna. Och så lägger jag till tex en medelfet bea, en lätt CF (inte minivarianterna) smaksatt på nåt vis, fetaost, eller halloumi, för att få det ffettet jag behöver i måltiden.
Jag trivs kanonbra med det här! Det är så jag har ätit förut med, det blir snålt på kalorier och det brukar ge mig bra resultat, trots att jag har en kropp som inte fungerar som alla andra. Visst räknar jag, men om man äter sån här mat så hamnar man ju lägre på kalorierna automatiskt, och eftersom man utesluter alla kolhydratrika livsmedel fortfarande så hamnar man lagom där oavsett hur mycket grönsaker man proppar i sig! Visst äter jag för att gå ner i vikt, men det är samtidigt känslan av att jag har gått tillbaka till MIN MAT! Så som jag är van att äta. Vill jag fuska nån gång så gör jag det, jag vet att jag skter mig 90% av dagarna och eftersom jag inte längre ligger i en strikt ketos så sabbar inte fusket på samma sätt som på LCHF (positivt eller negativt?

)
Hoppas att du också kan hitta dit!!
Tack igen Jucea för inspiration!
Som du äter nu, mer åt GI-hållet, låter exakt som MIN MAT också! Som jag är van vid och trivs GANSKA bra med (utom en viss tendens till sötsug och "ohanterlig" hunger, men då har jag ju ätit en del bröd, frukt osv också!). Jag vill inte heller bli SUPERkänslig för carbs så minsta lilla "fusk" straffar sig nåt enormt, och jag vill inte utesluta grönsaker = alldeles för lite variation.
Vad tror ni... Kan det funka att köra så här:
1. Fortsätta undvika bröd, potatis, ris, pasta, frukt osv osv
2. Fortsätta äta ganska liberalt av ovan-jords-grönsaker (inte större mängder än jag gör nu)
3. Fortsätta äta ganska mycket protein (kanske öka lite här?)
4. Dra ner på mängden helfet ost, cf, grädde osv för att kompensera energin fr grönsaker, ev byta ut en del mot medelfeta produkter
5. Se till att äta
extra kolhydratsnålt vid frukost efter nattens fasta och
minimalt efter middagsmålet vid 18-tiden
6. Se upp med portionsstorlekar och inte bara fortsätta äta och äta bara för att det är ett "tillåtet" livsmedel
7. Äta "LCHF-godis" bara undantagsvis
K