• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu har jag köpt "världens bästa löparsko"...

... och längtar till första provrundan med dem! *ivrig*

Hoppas mina sega ben sista tiden har berott på fel pjuck och inte på fel bränsle och noll kondition *fat chance*

K

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-28 19:45:05 följande:
    Hur stor sillnad är det egentligen på att springa i bra skor? Jag springer ju inte mycket eller långt, och på löpband dvs inte ojämn terräng. Springer i helt vanliga skor lixom (ecco)... Det känns som en så stor investering med riktiga löparskor för det lilla jag springer, men man vill ju inte sabba hälsa och såna saker heller.... Men lixom förr sprang ju folk hela tiden i vanliga skor....?
    Sorry vännen men det är ALL SKILLNAD I VÄRLDEN!!! När jag får på mig ett par riktigt bra löparpjuck är hela kroppen plötsligt redo för löpning, och efteråt känns kroppen glad och stark och återhämtar sig utan smärta och konstigheter. Jag skulle ALDRIG kunna kuta ens en kilometer i "vanliga" skor eller ens BILLIGA s.k. löparskor från nån outlet eller de billiga modellerna som finns på sportaffärer (vad som helst under tusenlappen).

Det låter inte klokt, men i det här fallet får man faktiskt typ vad man betalar för. Jag har I MIN OINTELLIGENTA UNGDOM kutat i dåliga skor utan riktig dämpning (= ont i benhinnor och höfter) och i skor med dålig passform ("blå" stortånaglar och jätteont).

SAMTIDIGT håller ett par löparskor bara två år, MAX tre om man inte springer så mycket. Sen är materialet uttjänt och man måste skaffa nya, oavsett om de kostade 500 eller 2500... Så är det.

K
  • Kaya

Idag har jag försökt "hålla igen" för nu SKA jag ner i vikt och därför är jag såååå HUNGRIG så jag kreverar nu. Det blir rooibos, två små valnötsbollar (kanske fyra om jag fortfarande är aphungrig efter) och 20 gram Lindt 90% nu innan sängen. Bra eller dåligt?

Imorgon ska jag: morgonpromenera, morgonyoga, springa en tur i nya skorna, storstäda, JOBBA MASSOR och ÄTA BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA (och tappa ett hekto eller två!)

Nu j*vlar!

K

• Kaya

God morgon!

Jag kämpar på med mitt nya liv!

Tanken är att INTE tycka synd om mig själv mer nu (har haft en jobbig vinter ur många synvinklar) utan ta tag i saken (=välmåendet, hälsan, energin, vikten, formen...) och, som så många gånger förr, se till att KOMMA I FORM!

Igår var första dagen som jag inte kände så mycket av den konstiga infektionen jag fick under påsken, så det fick bli en liten nystart. Småsaker som att göra fotvård, hårinpackning, gå en skön lunchpromenad på 1.5 timme, dra ner på stan och köpa de nya fina springskorna som jag har suktat efter så länge... Och sluta äta kvällsfika efter att jag hade ätit det som jag hade planerat!!! (detta är a very big deal för mig)

Jag sov gott på natten (=ingen självklarhet) och idag gjorde jag lite morgonyoga för första gången på LÄÄÄNGE (har verkligen längtat tillbaka till mitt gamla jag som steg upp tidigt och kände mig pigg och gick en snabb morgonpromenad och sedan körde lite yoga innan familjen vaknade... sen dess har jag liksom blivit trött och less och lat och uppgiven!).

Åt frukost på ägglatte med smak av vanilj och kakao samt två stekta ägg och några skivor rökt skinka (hade ingen bacon hemma) stekta i smör. GOTT! Nu blir det inget förrän lunch.

Ringde sedan och bokade tid för massage och akupunktur senare idag (jag har ONT i axeln och är stel i armen efter allt laptoparbete!) och besök på vårdcentralen för att kolla sköldkörteln om ett par veckor (läste en artikel igår om sköldkörtelproblem och typ 10 av 15 symptom på brist på sköldkörtelhormon stämde in på mig!!!!)

Nu ska jag jobba undan en tråkig arbetsuppift som har blivit liggande och som jag inte vill ha kvar på skrivbordet mer. Sedan lunch och ner till akupunkturen, hämta ännu ett paket från LCHF-butiken och på eftermiddagen blir det nog en första löptur i nya skorna, en kort och lugn premiärrunda eftersom jag just varit förkyld.

Sedan ska vi storstäda hemma ikväll så jag slipper försöka jobba hemma omringad av bök, stök, dammråttor och kläder och prylar från golv till tak! Och så ska vi äta lyxig fredagsmiddag såklart. Jag har inte tänkt ut än vad det blir...

K

• Kaya
    Denebola skrev 2011-04-29 09:45:29 följande:
    Vad är det för yogaövningar du gör på morgonen? Är lite nyfiken på sådant.
    När jag är igång på allvar (det var länge sen nu men jag SKA dit igen!) kör jag ett ganska långt eget program på kanske 25-30 minuter med nedvarvning/andning först (straight out of bed kanske man inte behöver varva ner så värst! ), sittande solhälsningar och uppmjukningsövningar, 8-10 stående solhälsningar, krigarpositioner av olika slag, balansövningar, och avslutande övningar som yogabrygga, fisken, clownen, plogen.

En dag som idag när jag bara vill kolla om kroppen fortfarande vet vad det handlar om efter ett lååångt uppehåll på yogafronten blir det bara lite andning, några sittande och några stående solhälsningar, på 5-10 min.

K
  • Kaya

Nu är det TUNGT SOM F*N

Måste in här och samla lite kraft.

Hur kan man vakna upp efter en hel vinter, typ 6 månader, som man inte har tagit hand om sig som man brukar och sakta men säkert blivit degig och fläskig och tappat ALL kondis och alla muskler... och inse att kläderna i garderoben inte passar, att jeansen skär in, att man har valkar och fläsk där man ALDRIG brukar ha det, att kroppen dallrar när man rör sig på ett sätt som den aldrig brukar göra???!!!

Eller, jag har väl haft det på känn hela tiden, och innan jag började med LCHF var jag verkligen medveten om att jag måste göra något, men senaste 2 månaderna som jag har kört LCHF har jag TYCKT/TROTT att jag har gjort något (fast jag inte har tränat så bra/mycket som jag brukar - men hallå, inte en enda potatis, frukt, eller brödskiva på TVÅ MÅNADER!!!!) och tappert väntat på att kilona ska börja rinna av...

... men nu inser jag alltså att det har de inte gjort. Istället känns det som om jag har lagt på mig ännu mer hull med LCHF, förmodligen eftersom jag inte har mätt och vägt varken mig själv eller maten och kollat E% eller använt Matdagboken eller vad det nu är som folk gör när de har koll.... *suck* jag trodde jag kunde slippa det!!!

Bläh, jag hatar verkligen min kropp just nu. Och ser inte fram emot att än en gång ta tag i att försöka äta MINDRE och gå hungrig och sugen för att komma i form. Jag trodde verkligen att LCHF var svaret på detta! Att få strunta i mängder bara man äter rätt saker, vilken dröm liksom... men det funkar tydligen bara för vissa. (och nu är jag tillbaka i det där, "alla andra är naturligt smala, det är BARA JAG som har lätt för att fläska på mig, buhuuuuuuuuuuuu...")

Mat idag:

Frukost: Äggmjölkslatte (10 gr kokosfett + ett helt ägg, hett vatten o kaffe) m lite kakao o vanilj, två stekta ägg, rökt skinka stekt i smör.
    Lunch: 3 st nötfärsbiffar med grädde och ägg och kryddor i smeten, stekta i smör. Blomkålsmos av 1/4 blomkålshuvud kokt i grönsaksbuljong, mosat med en smörklick, lite olivolja och kryddor.Kosttillskott.
    Middag: 1.5 färsk kycklingfilé stekt i smör och sedan in i ugnen med smulad ädelost och kryddor ovanpå. Isbergssallad. Zucchini och champinjoner frästa i smör med vitlök och basilika. Creme Fraiche med lite örtsalt och basilika som sås.
    Efterrätt: Espresso, 2 st ischoklad (av mycket kokosfett och lite 90% choklad och lite pepparmyntsarom)

Och till kvällen efter löpningen blir det nog rooibos och fröknäcke med Bregott, kanske ett par valnötsbollar om jag är riktigt hungrig. Att INTE äta något efter träning, där går i alla fall min gräns för vad som kan räknas som en hälsosam kosthållning!

På den här maten känner jag mig FET SOM EN FLODHÄST!

Alltså...

VAD ÄR FELET???

Helt och hållet soffpotatis är jag ju inte heller. Jag har gjort lite morgonyoga, cyklat en del idag och ska springa en kort tur ikväll. Inte min vanliga träningsdos men jag får trappa upp försiktigt eftersom jag har varit sjuk och dessutom släpar på några kilo mer än jag brukar. *GRRRRRRRRRRRRRRR*

(Tur att tråden finns så man får gnälla av sig! jag tror inte min man t ex tycker ett dugg synd om mig, han har sett mig moffa grädde, smör, kokosfett osv i mängder senaste tiden och är nog fortfarande kvar i tänket att man inte kan gå ner i vikt om man inte äter FÅ KALORIER!)

K

• Kaya
    helene306 skrev 2011-04-29 21:52:42 följande:
    Kaya

Jag känner med dig för jag vet hur tröstlöst det är att det inte händer något på vågen. Man tvivlar och funderar på om det är värt att fortsätta? Jag har länge funderat på att lägga ner lchf, inte som sätt att äta utan som viktnedgångs-sätt. Jag går ju inte ner. Snarare upp. Jag håller med jucea i det hon skrev att hon håller sig mättare på 10 g kolhydrater än 30 g. Jag har ätit 8 g idag och har inte varit hungrig. Jo, det började suga i tarmen vid 17.30 men vi åt inte förän runt 19 och jag hade kunnat klara mig längre. Innan dess åt jag lunch på stan (inte direkt fettrikt) och tog en äm-latte (snodde dotterns äggmjölk) runt 15.30. Häromdagen åt jag mer kolhydrater, igår också, och jag var hungrigare.
    Jag vet att du inte vill väga eller föra dagbok men det kanske är det du behöver göra, åtminstonde i några dagar- en vecka för att få grepp om vad du äter. Jag trodde jag åt ok men nu när jag lagt in i matdagboken inser jag att bara det lilla får det att dra iväg så mycket. Om inget annat tycker jag det sporrar att se dagsintaget på matdagboken. "Drar" det iväg med kolhydrater skippar man grädden i kaffet och väljer annat

Har haft en grymt effektiv dag idag och hunnit med ett projekt (måla husgrunden) som jag trodd skulle delas upp på minst 2 dagar. Nu är jag klar och ska ge mig på en roshörna, som maken anlagt och som jag stör mig på, istället

Nu var dte ju meningen att vi skulle dumglo på en film men maken sover antagligen som en gris bredvid sonen så jag stänger ner och kryper till kojs jag också.

Natt natt tjejer!
    Tack snälla snälla!!!! Jag är verkligen inte värd snälla milda ord efter all ilska jag har vräkt ur mig här, så DUBBELTACK!

Ja, jag har insett att jag MÅSTE få lite mer koll. Dels ska jag väga mig själv nästa gång jag är på gymmet så jag får veta hur illa det är. Och sedan kanske väga mig åtminstone en eller ett par gånger i månaden bara för att hålla koll så jag inte helt plötsligt vaknar till efter att ha slarvat i ett halvår och så har jag lagt på mig en MASSA kilon!

Och så ska jag försöka kolla hur jag äter under ett par dagar, även om det tar emot. För då kanske jag kan se bättre vad det är som är problemet. Jag TYCKER verkligen inte att jag äter mycket carbs, men vem vet, kanske jag inte KAN äta både blomkål och zucchini samma dag om jag verkligen ska hålla mig till tillräckligt strikt LCHF för att gå ner i vikt?

Matdagboken, är det nåt man betalar för eller hur funkar det?

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-29 22:51:43 följande:
    Altså, tro det eller ej, men det finns verkligen viktigare saker än hur kroppen ser ut!!! Jag börjar få perspektiv! Visst vill jag absolut få bort mina kilon, men jag behöver inte känna avsky över att vara den jag är nu!

Idag har jag grävt i trädgårdslandet och sått frön, i prinip upp och ner vänd och hårt arbetande i 2 timmar, och jag har inte minsta lilla spår av halsbränna eller magproblem!!! FATTA SÅ UNDERBART DET ÄR!!!!! Tänk om jag kan få livet tillbaka???!!!
    jucea gud vad härligt att du kände så! Nu fick jag inspiration att njuta mer av att ha MYCKET mindre acne (nästan inget alls) och MYCKET mindre gaser (nästan inga alls) och åtminstone för det mesta mindre magknip/känning av typ magkatarr som jag brukar! Och att slippa sötsug och kolhydratsug.

K
  • Kaya
    Asereht skrev 2011-04-30 11:22:15 följande:
    Jag tycker att ett vanligt problem är att man likställer smal och snygg. Allvarligt, hur många har inte tänkt "när jag blir smal och snygg"...

Saken är ju bara den att även om man går ned till sin målvikt har man ju bara blivit smalare, snyggare blir man ju inte per automatik även om man väger mindre. Däremot tror man oftast att man ska känna sig snyggare om man blir smalare, tyvärr så brukar inte sinnesbilden ändras i takt med vikten.

Jag har lärt mig att acceptera mig själv utseendemässigt och jag har inga större problem med att jag inte är perfekt på något sätt. Jag ville bara inte vara överviktig. Jag är fortfarande lite överviktig men snart är jag alldeles normalviktig men snygg lär jag aldrig bli och det har jag slutat tro att jag ska.
    Om det är du på din presbild så är du snygg så det räcker i mina ögon i a f!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-30 07:24:11 följande:
    Kaya,
    Det här ovan var menat till dig också, men FL verkar inte gilla att man lägger in 2 citat ibland...

Matdagboken är gratis för sina grundläggande funktioner. Dom har nyss gjort om, och nu verkar fler tycka att minmat.se eller hur nu adressen är är bättre! Du vet ju vad du åt igår, så börja med att lägga in det. MInns du förrgår så lägg in det med. Då får du ju lite bonusdagar att räkna på, och slipper vänta flera dagar innan du ser några resultat. 

Jag vet ju inte vilka mängder du äter, men blomkål är ju tex en grej jag har skippat HELT om jag ska äta LCHF för att gå ner i vikt. Det väger för mycket så man får typ inget för dagsransonen kolhydrater. Samma med broccoli. Jag äter mest olika typer av sallad, lite gurka och lite squash. och sparris såklart. Äter jag annat så kommer jag för högt och då funkar inte alls fettintaget och att äta så mycket kalorier som man hamnar på på LCHF.

Nu är jag less på det där att behöva begränsa grönsaker och vara så himla känslig mot kolhyldrater, och så som jag äter nu så ger jag mig själv fritt av grönsaker, försöker äta minst 30 gram kolhydrter från bra källor per dag (för att undvika att bli så kolhydratkänslig som jag var) men lyckas inte riktigt med det utan hamnar på ca 15-25 rätt ofta... Ja sen äter jag mycket kyckling, fläskfile och mer magert kalorisnålt kött, eftersom jag räknar kalorierna. Och så lägger jag till tex en medelfet bea, en lätt CF (inte minivarianterna) smaksatt på nåt vis, fetaost, eller halloumi, för att få det ffettet jag behöver i måltiden.

Jag trivs kanonbra med det här! Det är så jag har ätit förut med, det blir snålt på kalorier och det brukar ge mig bra resultat, trots att jag har en kropp som inte fungerar som alla andra. Visst räknar jag, men om man äter sån här mat så hamnar man ju lägre på kalorierna automatiskt, och eftersom man utesluter alla kolhydratrika livsmedel fortfarande så hamnar man lagom där oavsett hur mycket grönsaker man proppar i sig! Visst äter jag för att gå ner i vikt, men det är samtidigt känslan av att jag har gått tillbaka till MIN MAT! Så som jag är van att äta. Vill jag fuska nån gång så gör jag det, jag vet att jag skter mig 90% av dagarna och eftersom jag inte längre ligger i en strikt ketos så sabbar inte fusket på samma sätt som på LCHF (positivt eller negativt? )

Hoppas att du också kan hitta dit!! 
    Tack igen Jucea för inspiration!

Som du äter nu, mer åt GI-hållet, låter exakt som MIN MAT också! Som jag är van vid och trivs GANSKA bra med (utom en viss tendens till sötsug och "ohanterlig" hunger, men då har jag ju ätit en del bröd, frukt osv också!). Jag vill inte heller bli SUPERkänslig för carbs så minsta lilla "fusk" straffar sig nåt enormt, och jag vill inte utesluta grönsaker = alldeles för lite variation.

Vad tror ni... Kan det funka att köra så här:

1. Fortsätta undvika bröd, potatis, ris, pasta, frukt osv osv
    2. Fortsätta äta ganska liberalt av ovan-jords-grönsaker (inte större mängder än jag gör nu)
    3. Fortsätta äta ganska mycket protein (kanske öka lite här?)
    4. Dra ner på mängden helfet ost, cf, grädde osv för att kompensera energin fr grönsaker, ev byta ut en del mot medelfeta produkter
    5. Se till att äta extra kolhydratsnålt vid frukost efter nattens fasta och minimalt efter middagsmålet vid 18-tiden
    6. Se upp med portionsstorlekar och inte bara fortsätta äta och äta bara för att det är ett "tillåtet" livsmedel
    7. Äta "LCHF-godis" bara undantagsvis

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**