Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Var det inte så det kom fram sist detta med att frysa diskuterades i tråden, att kroppen tror att den är i svält när man fryser? Vill minnas någon kommentar av typen 'aha, var det därför jag alltid frös när jag körde soppdiet'?

• spökplumpen

Ni som är kloka. Jag är så trött hela tiden, vad kan det bero på? Jag brukar inte känna av vinterhalvåret, fast å andra sidan har jag inte ätit så här under vinter förut heller. Käkar D-vitamin och det hjälpte i början men nu är jag lika trött igen. Sitter och halvsover flera timmar med barnen både på dagtid och när jag nattar dem. Har spiral och har precis haft mens så graviditet är det inte. Misstänker brist av något slag, men vad?

• spökplumpen

Rödnos: för dig gissar jag detta; du kommer inte att tappa någon vattenvikt eftersom du redan tappat vattenvikten vid förlossningen, kilona kommer sitta hårt eftersom du äter så lite och hade så lite vikt att gå ner (vill minnas att du skrev 10 kg och det är vad graviditeten väger).

• spökplumpen

Jag tror att för de allra flesta så är det inte maten som är problemet, det är något djupare som gör att vi har ätit oss till en osund vikt och kroppshydda. Jag personligen känner mig övertygad om att när vi mår bra ända från själen och ut i fingertopparna, då kommer det inte spela någon roll vad vi stoppar i oss, kroppen kommer ändå att väga den perfekta vikten. Jag tyckte det vAr jätteskönt i början att ha rättesnören att förhålla sig efter och kände mig jättestort varje dag som jag hamnade under 20 g kolhydrater per dag. Men det innebar också att jag mådde dåligt de dagar som jag inte klarade gränsen och passade då på att äta lite till eftersom jag ändå hade förlorat den dagen. Så var det i början. När jag hade kört ett tag så ledsnade jag på allt, vem fan orkar hålla på och räkna, väga eller tänka på allt man stoppar i sig hela tiden!? Då började jag äta liberalare och mådde bättre. Nu har jag kommit så långt att jag inser att jag inte allt har ätit särskilt bra, jag upplever det som att jag har brist av olika saker so tex D-vitamin och magnesium och något mer som ännu är oklart men jag känner mig orkeslös. Jag kommer återinföra grönsaker som jag tidigare inte ätit pga "för högt" kolhydratsinnehåll, jag tror att kroppen bara klarar en viss period med den begränsade kost som strikt lchf medför (för egen del så har jag fortsatt att typ bara äta gröna grönsaker eftersom jag blivit så skrämd av all propaganda kring kolhydratsinnehållet i röda och gula grönsaker). Men det viktigaste av allt, igår hade jag min första session av samtalsterapi!! Jag ska göra upp med mitt förflutna och, som jag ser det, börja leva. (Jag har dock aldrig bantat eller tyckt att jag haft ett komplicerat förhållande till mat, även om jag som många andra ätit för att må bättre.)

• spökplumpen
    Kasihi skrev 2013-02-28 09:16:01 följande:
    Är så less på min hjärtklappning. Någon som känner igen sig? Skrev om det nyss.

Kasihi skrev 2013-02-28 09:16:01 följande:
    Är så less på min hjärtklappning. Någon som känner igen sig? Skrev om det nyss.

Det kan bli så i början, testa att minska på fettet. Om jag inte minns helt fel så tror jag även att jag läst att magnesium ska hjälpa mot det?
  • spökplumpen
    tilj75 skrev 2013-03-01 09:46:30 följande:
    Jag provar att slänga in min fråga igen för att kanske få fler tips: "Nu tänkte jag skriva en lång "uppsats" och be om er hjälp. Situationen är denna: Min man (43) har diskbråck och har äntligen börjat få hjälp av läkare (efter sex år), han äter mycket värktabletter (eller dricker alkohol) och har väldigt svårt att röra sig. Nu behöver han gå ned 20 kg så fort som möjligt. Äter lchf och har gått ned 3.5 kg men sen stannade det. Dricker kaffe med ganska mycket mjölk (vägrar vara utan) mjölken är från bonde (4-5% fett). Äter oftast inte något på dagen och äter på kvällen en stor portion med vad som serveras i kött/proteinväg och ost och sallad. Har svårt att få i sig fett. Äter han mitt på dagen äter han ett paket bacon, två-tre ägg, halv halloumi. (middag igår halv nio, första maten på dagen, grillad kyckling, gurka, tomat, en mozzarella, keso) Jag tror boven är för lite fett, kolhydrater från alkoholen (ren sprit blandad med cola zero, snälla döm inte pga detta, det är annars morfintabletter som gäller och får jag välja så väljer jag alkoholen för honom). Jag behöver hjälp att hjälpa honom, vad tror ni? Fråga gärna." Har bara hållt på tre veckor, lite, jag vet, men vill gärna ha tips och förslag ändå. Och som sagt alkoholen kommer inte att försvinna just nu tyvärr, hellre alkohol än morfin.
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥

Ni kanske skulle köpa skaldemans bok, han gick ju ner trots alkoholintag. Som jag förstått det var han trött på livet och försökte äta och supa ihjäl sig men gick ner i vikt och fann mening igen? Personligen så skulle jag fördela om maten, se till att han äter frukost, lunch och middag. Om han inte har aptit så små mål, men jag tycker det är viktigt att det iaf blir något så att han (och kroppen) får in vanan att det kommer mat regelbundet.
  • spökplumpen
    Hanniz skrev 2013-03-04 15:34:15 följande:
    Ni som använder mandelsmör - vad har ni de till?

Jag har använt hasselnötssmör i yoghurten när de vanliga nötterna varit slut.
  • spökplumpen
    Kasihi skrev 2013-03-04 15:39:11 följande:
    Men bläh har fortf hjärtklappning. Försöker hitta info om hur länge det kan sitta i. Hittar någon som pratar om det fortf 2 mån in på lchf. Bläh. Är det vanligt? Vill bli av med det. Värst är det att kunna somna med det.

Kasihi skrev 2013-03-04 15:39:11 följande:
    Men bläh har fortf hjärtklappning. Försöker hitta info om hur länge det kan sitta i. Hittar någon som pratar om det fortf 2 mån in på lchf. Bläh. Är det vanligt? Vill bli av med det. Värst är det att kunna somna med det.

Har du minskat på fettet då?
  • spökplumpen

Jordnötssmör kan jag för övrigt ta en sked och äta istället för fika till te/kaffe. Borde funka lika fint med mandelsmör.

• spökplumpen
    rödnos skrev 2013-03-04 15:50:24 följande:
    fan då! Man står sig ju inte alls lika bra på turkyoghurten so på ägg till frukost. jag har varit småhungrig hela dagen och ändå käkat både frukost (turkyoghurt med jordgubbar och kaffe med kokosfett och smör) mellis (en bit ost och en kaffe med kokosfett och grädde) och lunch (tonfisksröra med majo och paprika) Till middag ska vi sen äta en LCHF körrfärssoppa men det är först om två eller tre timmar så jag måste äta nåt nu igen?!! vafan händer? Varför så hungrig??? 

Blanda i nötter och frön i yoghurten så blir du mätt. Annars håller jag med, enbart yoghurt blir man inte mätt på, det är gott men det mättar inte mig om jag äter det bart.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**