-
Nej gör inte det. Ät rätt istället och rör på dig!!!Maddisen80 skrev 2011-05-02 13:11:10 följande:Jag står still på samma vikt så jag ska göra en magsäckop
-
Till både jucea och yena: Jag är så himla ledsen men jag fattar fortfarande inte vad det är man sabbar genom träningen? Varför kroppen pga träning inte skulle fatta att den ska bränna fettet som man tillför när man äter LCHF?jeng skrev 2011-05-02 13:34:19 följande:Kaya,
Nej alltså det är själva muskelbyggandet som kan störa LCHF! Självklart så är det bra med mer muskler, och det höjer ju som du säger också basalförbränningen. Men kroppen har ju svårt att få hjärnan att ens funka i början, och om man då ger sig på träning där det ska skapas muskler så är risken stor att dom bara bryts ner istället, och sen ska det då skicka mixade signaler till resten av kroppen på nåt vis... Men FETARE bilar man ju inte av själva styrketräningen såklart. Däremot så kan den alltså hundra att man går in i fettförbränningsmode, och då har du på LCHF stoppat i dig rätt mycket fett som inte kroppen vet vad den ska göra med, utan det lagras alltså istället.
K -
Vad är "för mycket vikt"??? Vad har du för mål med träningen?LoveMyFamily skrev 2011-05-02 13:15:25 följande:När jag tränar på gymmet så kör jag olika maskiner 1 timme. Tar aldrig för mycket vikt utan kör hellre många rep.
Men nu j*vlar ska jag klara av det här.
Ni som är i början, har ni inte svårt för att undvika vissa saker?
Jag har ätit godis och dyl i påsk , har så svårt att låta bli.
Ännu en start och nu ska det gå.
Helst - om man vill bli starkare och öka i muskelmassa alltså - ska man väl köra slut på varje muskelgrupp genom att köra "till failure" = få reps och tunga vikter. Hellre tungt 6-8 reps än lätt 12-16 alltså. Och hellre fria vikter än maskiner (=då får man stabilitetsträning och stärkning av alla småmuskler på köpet när man tränar de stora muskelgrupperna).
Men lätta vikter och många reps (och eventuellt maskiner) funkar såklart om målet är uthållighet och/eller rehabiliteringsträning t ex efter en skada.
K -
Inga problem för mig heller! Ville bara dubbelkolla om du vet något som inte jag vet - eller om vi verkligen tycker olika - eller om det bara var en fråga om att man kallar samma sak för olika namn!ixi skrev 2011-05-02 13:13:31 följande:Jepp jepp, vi tycker olika här. Det är helt okej för mig.
K -
Okej... suck... det här börjar kännas FÖR komplicerat för min smak. Snälla säg till mig NU att det här bara gäller strikt LCHF och att man kan träna på som vanligt och få resultat UTAN ATT BEHÖVA VÄNTA IN ATT KROPPEN SKA FATTA PÅ ETT HALVÅR om man äter enligt GI med lite mer kolhydrater från grönsaker osv och lite mindre fett än den striktaste LCHF-dieten?! (du vet det vi har pratat om på sista tiden...)jeng skrev 2011-05-02 14:15:15 följande:I början på en strikt lchf så har inte kroppen energi! Det är därför du får omställningsbesvär. Sen efter ett par veckor börjar kroppen fatta att den kan använda fettet istället för att leta kolhydrater, men den processen är inte fullständig på länge länge. 6 månader brukar man säga innan man är igång ordentligt.
Under den perioden, men absolut främst i början, så har man helt enkelt inte energi till träning, speciellt för muskeltillväxt! Utan energin tas istället från musklerna. Den har inte tid att vänta på fettet eller hur man ska säga för att det ska låta enkelt... vad jag har förstått så kan det bli nästan samma sak som att man tillför en dos kolhydrater då och då... Man sabbar helt enkelt kroppens omställning till fettförbränning. Kanske det beror på att kroppen fattar att om den måste ta av sin muskelmassa, så måste den spara, jag vet inte faktisktMen på nästan varenda bok och sida man läser om strikt lågkolhydratkost så förespråkas det att man är försiktig med träning i början, fokuserar på promenader och annat, och sedan inför hårdare träning och muskelträning senare.
K -
Jag tycker verkligen att dina inlägg visar att du har kämpat och kämpat. Men jag tror inte att en operation är lösningen för NÅGON. Däremot kanske du kan få hjälp med dina allergier osv, och kanske även hjälp med ekonomin på något vis, så du kan få bra resultat utan att behöva kämpa så hårt och utan att behöva göra något så drastiskt som en operation. LYCKA TILL!Maddisen80 skrev 2011-05-02 14:02:42 följande:jag följer visst deras råd men jag tar mediciner med som man går upp i vikt av ,jag tränar och står i de på överviktsenheten vet att jag har kämpat
K -
Gott om ork, nej inte så värst tyvärrjeng skrev 2011-05-02 14:23:39 följande:Du är ju van att träna sedan innan, du verkar ha rätt gott om ork osv. Så jag tror ju inte att det är nån större fara för dig. Däremot så kan det ju vara så att träingen och viktminskningen motarbetar varandra. Men som sagt, lägg om kosten så att du får in en dos kolhydrater, och om du märker att det går åt skogen med träningen så prova en period med nåt protein/kolhydrat-aktigt före eller efter träningen och se om det gör skillnad.
Jag tror som sagt att du går säkrare på en liberal kost än på en strikt!
Men visst har jag träningsvana och framför allt har jag en väldigt stark MOTVILJA mot att lägga ner träningen för att det skulle vara bättre/hälsosammare på något vis. Det är till och med svårare för mig att smälta än tanken att korv och bacon i alla lägen är bättre/nyttigare än paprika och broccoli. (=svårt nog)
Men det kanske bara innebär 1) att det precis som jag har konstaterat några gånger de senaste dagarna passar bättre för mig med GI-mat än LCHF, bland annat eftersom jag vill träna, och 2) att jag envisas med att sitta och surra i fel tråd!
Ni får slänga ut mig om mina tvivlande inlägg sabbar stämningen och sammanhållningen, men jag går inte frivilligt eftersom jag trivs så bra i tråden och med sällskapet!!! *fjäsk*
K -
Tack! Dock är det inte riktigt exakt vad jag menar - jag menar att det ALLTID måste vara BÄTTRE (för vikten, hälsan, välmåendet, utseendet) att träna än att INTE göra det, så länge man inte svälter sig såklart, utan tillför kroppen tillräckligt mycket energi att träna på. Och då ska det inte spela någon roll om man tillför energin främst i form av fett eller främst i form av kolhydrater.nickefiki skrev 2011-05-02 14:51:55 följande:Det finns inget som säger att det skulle vara sämre att träna styrka än att inte göra det när man lägger om kosten. Man kan känna att det är lite tyngre då och då men det är inget som är farligt på något sätt. Tvärtom så är man ju glad när omställningsperioden är över och man känner resultatet och vet att man kan!
K -
Nu gick jag in på minmat.net och höftade som en galning vad jag har ätit och vad jag planerar att äta idag. Jag har ju inte vägt nånting (än) utan jag bara satt och gissade.
Så här blev resultatet av gissningsleken:
3% kolhydrater
18% protein
80% fett
och strax under 2000 kcal.
Och då har jag INTE ätit smör med sked!!!
Utan följande:
Frukost: Ägglatte på ca 10 gr kokosfett, ett ägg, hett vatten, starkt kaffe. Äggröra på tre ägg ihopvispade med en klick CF och stekta i smör. CF + dill som sås + rucola.
Fm: Svart te
Lunch: Grönt te. Kosttillskott. 3 bitar fröknäcke med Bregott Havssalt. Några champinjoner och några skivor lufttorkad skinka stekt i lite olivolja med vitlök, kryddor och lite riven parmesan ovanpå.
Planerad middag: Några skivor stekfläsk med smörstekt spetskål.
Kvällsfika: Rooibos och 4 st LCHF-ischoklad (mycket kokosfett, lite 90% choklad, lite pepparmintsarom)
Nu vet jag ju inte om jag lyckas stanna där, men det tror jag, och OM jag gör det så är det väl en ganska OK dag ur LCHF-synpunkt???
K -
OK, nu har jag varit jobbig nog i den här tråden idag så jag ska försöka låta bli att käfta emot alltför mycket...LoveMyFamily skrev 2011-05-02 15:43:15 följande:Kaya: Jag tränar bara på maskinerna där. Lyfter inga vikter.
Jag har hört att man inte ska ta i för hårt utan hellre göra flera ggr om man inte vill ha STORA muskler då.
Men kan inte låta bli att bara nämna att det är jättesvårt, speciellt för tjejer, att bygga (stora) muskler och att det definitivt inte är något man "råkar" göra om man tar i lite "för hårt"...
K