Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman
    Seniorita skrev 2012-01-14 19:24:57 följande:
    Hej på er!
    Här har det gått sisådär. Visst har jag gått ner lite i vikt men känns som det har stannat av, har försökt mätt också men ingen skillnad.. Åh ja, jag vet att det är tidigt än, började ju den 2/1 men ändå :)

Sambon går på Cambridge vilket gör saken sämre skulle jag säga, han började i måndag och idag är det lördag.. På dessa dagar har han gått ner 8 kilo!! Vet dock att min metod är bättre för han kommer säkert gå upp sen igen men iaf.

Har innan start haft lite IBS problem.. Nu är jag mest.. Ursäkta, förstoppad! Hela tiden, dricker väldigt mycket vatten men tror jag kanske måste tillsätta något för att få igång magen, är fler så?

Idag har jag ätit:
    2 kokta ägg med liiiiite kaviar.
    1 burk makrill i tomatsås

2 koppar kaffe med grädde

Hemmagjord blomkålsmos (smör, kryddor & grädde), älgrulle som jag skar i biffar, beasås, vitlökssmör och mycket vatten :)
    Jag skulle tipsa dig om kokosfett/-olja, får igång magen perfekt!

Min 17-mån är ganska trög och jag ska börja med kokosfett i hans välling och hoppas att han blir bättre, jag blir alltid bättre av kokosfett...
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2012-01-14 20:20:06 följande:
    Min 19 månaders var så hård i magen imorse att hon grät. jättejobbigt för henne så jag hade i linfröolja i hennes välling. funkade bra. :)

Gör du oxå egen välling så vore det kul att höra hur du gör?

jag gör en redning på siktat dinkel och smör, späder den med mjölk och en äggula. Det är i alla fall poppis. :)) 
    Nope, jag är för lat för att göra egen välling, däremot visar lillkillen att min lchfmat är det bästa han vet så när han går av vällingen sedan så blir det nog mer sådan för honom....

Hur många 17-mån skriker som värsta mistluren för att han inte får räkor, stenbitsrom (vilken han kan äta enbart, skedvis ) och majonnäs
  • Teskedsmamman
    kokos skrev 2012-01-14 20:36:20 följande:
    Funderar på om jag ätit för lite idag??

Frukost: 2 ägg med 1msk majonäs+te med kokosfett

Mellis: 1,5 dl Keso med lite kanel

Lunch: Kanelomelett med grönsaker 

Middag: Lax med kall sås gjord på gräddfil och majonäs och avokado   

Kvällsmys: Solrosfrö      
    Du ha ätit mer än vad jag har gjort i alla fall...
  • Teskedsmamman
    astro skrev 2012-01-15 09:37:09 följande:
    Min lillgrabbs favvofrukost är Lchf-plättar, skivad korv, oststav och hårdkokt ägg

Hamburgerbröd betraktar han som bulle. Bulle äter han inte, jag tror att han tycker att det är för sött.

Jag undrar om det inte är bröstmjölken som "programmerar" de första matvanorna, för han var ointresserad av fruktpure och andra sötsaker från första början. 

Lilltjejen älskar kött, äpple, morot, ärtor och ost. Till frukost brukar hon äta en oststav och ett rån med smör. 
    Min sista nu var totalt ointresserad av mat ända upp mot 10 mån, vi erbjöd och erbjöd men han ville hellre ammas.

Nr 1 slutade självmant att amma till förmån för maten 
    Nr 2 fick hastigt och lustigt sluta för mjölken försvann när jag var sjuk
    Nr 3 kunde inte tillgodogöra sig mjölken så han fick börja med välling vid 4 mån som stöd, ersättningen vägrade han äta.
    Nr 4 åt upp sig till en liten klump på mjölken och sprängde 10-kilosstrecket vid 4½ mån.

Ungarna går inte så mycket på LCHF, de äter samma mat som vi men oftast ris eller pasta. Den glutenintoleranta killen äter gärna min mat för den är ju glutenfri, däremot nr1 är väldig motståndare till mat överhuvudtaget och är väldigt kinkig, nr3 pendlar över mer och mer på att bli vegetarian faktiskt... 
    De är ju bara 17 mån, 4½, 6 och 8 år gamla....
  • Teskedsmamman

Åh, vad jag inte älskar tiden mellan ägglossning och mens... ena dagen kan jag väga 69.3 för att nästa dag väga 70.5 och jag äter rätt alla dagar! Men ändå får kroppen ibland för sig att "oh huh! nu måste vi samla vätska" *surar*

• Teskedsmamman
    Habaladabala skrev 2012-01-18 10:00:51 följande:
    Har röstat!
    Lite sjukt att "tamponger gratis" ligger högst upp på listan.... Ganska tydligt att folk bara ser till sitt eget och röstar på det som JAG kan få ut nåt av....
    Jag har också röstat..

Tamponger gratis?!?! Skaffa en menskopp och ditt liv blir verkligen revolutionerat! 
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2012-01-18 10:42:23 följande:
    varför ska man ha en menskopp?
    Det är smidigt, kroppen mår mycket bättre av den (för att inte gå in på detaljer), det är ekonomiskt, jag har tjänat in en menskopp på ca 8 mån och den håller upp till 10 år. miljövänligt så det förslår!
  • Teskedsmamman
    Sigrid skrev 2012-01-20 09:36:18 följande:
    Jag såg debatten igår och skrattade lite när dietisten tog upp argumentet att det var "socialt svårt" att äta LCHF.

???

Hallå!!! Där tappade hon helt trovärdighet. Det måste väl ändå vara hälsan som kommer först.
    Någon mer som reagerade på denna dumma, fåniga kommentar?
    Lchf är ungefär lika socialt svårt som glutenintolerans.... så jag håller med, ytterst urbota dumt argument.

Jag såg inte debatten för jag blir så förbannad...
    4-barnmorsan ☆ Vinn iPhone 4 skal! ☆ bit.ly/qBloXa
  • Teskedsmamman
    Plumeria skrev 2012-01-21 08:33:38 följande:
    Jag vill förtydliga att jag INTE spyr galla över lchf utan iden att det är en ultimatkost för ALLA. Jag tror absolut att den är ultimat för vissa!
    Ingen har påstått något annat heller... Men sedan så finns det bra och mindre bra sätt att skriva på...
    Jesse skrev 2012-01-21 16:31:46 följande:
    kaffe med äggmjölk så jäkla gott!! nå mer som har testat?Skrattande
    Varje dag! Till frukost, och gärna en på koffeinfritt på kvällen.... Skulle kunna leva på det emellanåt när matlusten är noll
    4-barnmorsan ☆ Vinn iPhone 4 skal! ☆ bit.ly/qBloXa
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**