• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Egensinnig
    The Kittycats skrev 2011-02-19 18:28:14 följande:
    Äter du burgaren med bestick då, eller kan man få den i salladsblad som på Max?
    Jag bara tar o viker ihop den och äter den med nypan helt enkelt. Nu åt jag i bilen med tillgång till våtservetter. Äter jag inne på restaurangen ber jag om kniv o gaffel!
  • Egensinnig
    Linda1976 skrev 2011-02-19 17:18:29 följande:
    Hade de fått in nåt roligt? jag var där för 2 v sen, då var det ganska urplockat....

Till alla er andra: Hej å välkomna! Roligt att ni hittat hit  
    Ja det afnns en hel del i fint i storlek 3 o 4 så jag kunde shoppat mycket! Men det blev bara en klänning och den sågade maken så jag får kanske fundera om på den......
  • Faile

hej, hoppar också in ( är ju TS som stått för största delen av min matmeny första veckorna ) och hoppas vi kan peppa varandra.
    Har gått ner 4,1kg under mina första två veckor och jag hoppas innerligt att dettta funkar för jag mår så himla bra av kosten.
    Har hypotyreos ( lågt sköldkörtelhormon ) och har varit som en levande död senaste 1,5åren. Medicin har hjälpt mig att få till en fungerande vardag även om jag fortfarande var trött.
    Men sen jag började med lchf mår jag bra! Jag känner mig frisk, aktiv och vital, en helt underbar känsla när det nästan känts som att drunkna i sin egen trötthet. Och så är maten så himla god, icke att förglömma

sheena82 skrev 2011-02-19 18:38:20 följande:
    Hoppar också in här :) Har käkat lchf sen augusti och mår jättebra av det. Jag väger mig aldrig så jag har ingen aning om viktnedgång, dock så har jag minskat 3-4 strl i byxor. Tycker det är svårast att vara utan bröd, men idag gjorde jag Pones och det var verkligen ett okej alternativ! Gillar inte lembas och oopsies alls kan jag tillägga.

Ifall du inte provat än så tycker jag du ska testa detta knäckebrödet,

3 ägg
    3 dl som delas lika mellan linfrön, kokosflingor och mandelmjöl. Vissa använder sesamfrön men jag gillar inte dem så jag tar 1dl var av det andra istället.
    Rör ihop och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175gr.
    Ta ut och skär ut bitar.
    Rosta i ugnen 1 timme på 50gr.

Ät gärna först dagen efter, då är det supergott med lite ost och skinka på till frukostkaffet!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • sheena82

Ifall du inte provat än så tycker jag du ska testa detta knäckebrödet,

3 ägg
    3 dl som delas lika mellan linfrön, kokosflingor och mandelmjöl. Vissa använder sesamfrön men jag gillar inte dem så jag tar 1dl var av det andra istället.
    Rör ihop och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175gr.
    Ta ut och skär ut bitar.
    Rosta i ugnen 1 timme på 50gr.

Ät gärna först dagen efter, då är det supergott med lite ost och skinka på till frukostkaffet!

Tack tack :) Det ska provas helt klart. Bra att det är knäckebröd, det är den svampiga konsistensen som många lchf-bröd får som jag inte gillar.
  • Fru T
    helene306 skrev 2011-02-19 18:27:54 följande:

Börja med att köpa hem helfeta produkter och sluta köpa hem pasta, ris, potatis och bröd. Jag antar att du lagar maten? (vaddå förutfattade meningar att kvinnan sköter detta? ) Börja ät tillsammans och servera detta till honom med. Är det svårt för er att bryta tvärt så fasa ut maten, t.ex. minska potatis och halvera mängden pasta. Gör goda grönsaksgratänger istället. Vi fastnade för Pones här, det smakar verkligen bröd om man nu vill ha något brödliknande.

Lycka 1 skrev 2011-02-19 17:45:42 följande:
    Här hoppar jag också in och hoppas att det är ok!

Har ätit enligt lchf i 1½ vecka nu och trivs superbra med det . Finns inte direkt något jag saknar utan jag är så glad för det jag får äta.
    Gick på pulver innan och mådde väldigt dåligt av det. Så nu njuter jag av varje måltid .

Tyvär gick jag upp 1,3kg första veckan men jag hoppas på att få se en förändring nästa vecka!

Man kan gå upp i början innan kroppen vet vad som händer. Att du gick på pulver innan kan ha ställt till det. Hoppas på bättre siffror nästa vecka

hehe nje det är faktiskt han som lagar maten här hemma men jag måste börja ta över nu (till min stora fasa) då ha har fått ett jobb med tider som innebär att maten gärna ska va klar när han kommer hem (ja pluggar)
    Så iom att ja nu börjar laga maten så blir det nog lättare att byta ut den

han är inte främmande att testa så ja hoppas det kommer gå bra, det värsta är väll min förmåga att komma på vad som ska lagas..

Finns det nån sida med tex veckomenyar och dylkt så man kan planera sina veckoinköp? 
  • Faile
    Fru T skrev 2011-02-19 19:51:53 följande:
    hehe nje det är faktiskt han som lagar maten här hemma men jag måste börja ta över nu (till min stora fasa) då ha har fått ett jobb med tider som innebär att maten gärna ska va klar när han kommer hem (ja pluggar)
    Så iom att ja nu börjar laga maten så blir det nog lättare att byta ut den

han är inte främmande att testa så ja hoppas det kommer gå bra, det värsta är väll min förmåga att komma på vad som ska lagas..

Finns det nån sida med tex veckomenyar och dylkt så man kan planera sina veckoinköp? 
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370.html

Jag ställde ungefär samma fråga för några veckor sedan och fick jättebra tips från ts i den här tråden.
    Observera det som står i min ts och betänk att jag sedan dess lagat all mat från grunden, inte ett enda halvfabrikat har använts och jag bakar något nästan varje dag. Det blir dessutom gott och det är roligt.
    Mitt liv har gjort en helomvändning och maken jublar

Behöver du hjälp med något recept är det bara fråga.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • trazzlan

KIkar också in här...Jag har hängt lite i andra tråden men kände att jag inte hann med riktigt, läser ibland men kommenterar sällan.

Nu vill jag bara passa på att rekommendera Anna Halléns kokbok  som jag fick i födelsedagspresent...den är skitbra tycker jag. Skål Finns menyförslag också om man har svårt att komma på...

I vår familj har vi råkat väldigt illa ut med diverse sjukdomar, maken har varit på sjukhus och jag har ensam tagit nattvak med upp emot 20 gånger kräkande och hostande per natt utan att överdriva...men där kunde jag känna att det var tur att jag åt LCHF för jag tror inte jag klarat det med kolhydratmeny.....för visst har jag varit aptrött men det har på något vis varit med en känsla av att jag trots allt äter bra mat som vill det bästa med kroppen och att jag åtminstonde har kontroll på ätandet fast allt annat varit kaos

Fyra fina flickor och en trött mamma
  • rasajj
    Egensinnig skrev 2011-02-19 19:03:27 följande:
    Jag bara tar o viker ihop den och äter den med nypan helt enkelt. Nu åt jag i bilen med tillgång till våtservetter. Äter jag inne på restaurangen ber jag om kniv o gaffel!
    Det kommer nog till Svenska mcdonalds ocksa, for sa gor de har(USA). Man far burgaren i en lada med bestick om man ber om den utan brod. Eftersom LCHF ar sapass populart i Sverige sa ser jag ingen anledning for McDonalds att inte bista sina kunder pa det sattet.
    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • KaptenNemo

Har tittat lite i länkarna. På receptsidan fanns det olika vegrecept med lök, broccoli, blomkål m.m. Är dessa grönsaker "fria" får man äta hur man vill av dom. Vilka grönsaker är det mycket kolhydrater i? Rotfrukter?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**