• Hoppet 3

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maruid skrev 2011-11-23 16:24:58 följande:
    En cupcake i sig är inte vad du går upp i vikt av. Det är faktumet att du binder vätska då du äter kolhyderater som resluterar i viktuppgång.

LCHF återställer kroppens balans och hormoner, därför kan vissa inledningsvis gå upp innan det vänder och vikten går neråt. Dock är ett bra råd att mäta sig. Själv tyckte jag inlednignsvis inte att min viktnedgång var så stor men då jag plockade fram måttbandet och insåg att nio cm försvunnit i midjan fick jag lite av en chock.

Men mitt tips är också, väg och mät maten. Jag överäter väldigt lätt grönsaker.
    Hoppet 3 skrev 2011-11-23 15:13:31 följande:
    Undrar om någon av er använder Matdagboken.se något och funkar den bra i såfall? 
    Är ni medlemmar där?

Jag är gratismedelem på den sidan och den fungerar strålande! Testade en annan sida i början men när jag la till livsmedel fick jag buggar. Matdagboken har dock fungerat problemfritt för mig.
    Tack så mycket ...då är jag lättad. Tycker bara att den här gången är de så mycket jobbigare att börja med lchf.....
    hade inga problem med de i våras när jag började med de då.
    Gick i sensomras över till GI vilket jag inte fixade då jag blev sugen på annat gott.

Nu får jag panik av att läsa alla fett , protein %.....jag har ADD och har svårt att få in uppgifterna.
    De blir liksom snurrigt. Vet inte hur jag ska räkna ut saker och ting.
    Har nu på känn i snart 2 veckors tid hållit på att äter kycklingfile lax lägger på cream cheese,  köttfärsröror med grädde och kryddor i och en handfull isbergs sallad och nästintill 1 dl cf till de som lunch och middag.
    På morgonen har de blivit 1,5 dl youghurt med 1 msk blandade nötter. Dricker minst 2 koppar kaffe och 1-2 msk grädde i det. Är laktosintollerant så de blir bara laktosfria mjölkprodukter.
    Äter även ägg och bacon till frukost med 1 msk majo samt ommeletter.

Läste här på forumet om kokosolja.
    Testade de i kaffet med en tsk .....vet inte om jag gillar de så mycket + att kaffet fortfarande blir för varmt...hihi.
    Kanske någon kan ge mig tips och ide´er om jag ska ändra på något.

• Hoppet 3
    rednose skrev 2011-11-23 22:21:43 följande:
    Sukrinmelis? Sukrin kan du köpa på Life.
    Ja, sukrinmelis ska  ju vara som florsocker.

Tack ska kika på Life 
  • Hoppet 3
    Vilda Tiger skrev 2011-11-23 22:42:34 följande:
    Hälsokosten på Linnéplatsen har. Life heter den, kallas Gröna Boden. De har massor!

Rednose
    Åh, fina du. Jobbig dag för dig, och du gör rätt i att äta ngt du verkligen är sugen på. Hoppas du hittar ngt!

Jag använder minmat.net och gillar sidan. Enkel. Det enda jag inte har klurat ut är hur jag lägger till livmedel till "favoriter". Nån som vet? Matdagboken är helt okej med.

I
    Hoppet 3 skrev 2011-11-23 16:53:48 följande:
    Tack så mycket ...då är jag lättad. Tycker bara att den här gången är de så mycket jobbigare att börja med lchf.....
    hade inga problem med de i våras när jag började med de då.
    Gick i sensomras över till GI vilket jag inte fixade då jag blev sugen på annat gott.

Nu får jag panik av att läsa alla fett , protein %.....jag har ADD och har svårt att få in uppgifterna.
    De blir liksom snurrigt. Vet inte hur jag ska räkna ut saker och ting.
    Har nu på känn i snart 2 veckors tid hållit på att äter kycklingfile lax lägger på cream cheese,  köttfärsröror med grädde och kryddor i och en handfull isbergs sallad och nästintill 1 dl cf till de som lunch och middag.
    På morgonen har de blivit 1,5 dl youghurt med 1 msk blandade nötter. Dricker minst 2 koppar kaffe och 1-2 msk grädde i det. Är laktosintollerant så de blir bara laktosfria mjölkprodukter.
    Äter även ägg och bacon till frukost med 1 msk majo samt ommeletter.

Läste här på forumet om kokosolja.
    Testade de i kaffet med en tsk .....vet inte om jag gillar de så mycket + att kaffet fortfarande blir för varmt...hihi.
    Kanske någon kan ge mig tips och ide´er om jag ska ändra på något.
    Du äter en del mejeri... som sås bör du hålla dig till majjo och bea, om det går, i första hand. För det är ju laktosfritt. Tänkt så här: håll ut handen så handflatan är platt. Så mycket protein ska du äta vill varje mål. Kupa handen, om om du skulle hålla ett ägg i den. Så mkt fett till varje måltid. Lite bladsallad eller gurka till. Andra grönsaker bara som smaksättning.

Inte heller jag går ner. Snart fyra månader med LCHF och samma vikt som innan jag startade. Känner mig lite tröstlös.
    Tackar så mycket..... ska försöka att äta bea....majo klarar desvärre inte i sådan mängd. hollandeisås är de ok? Till lax är ju de gott annars.

Jag hoppas att du snart går ner igen. 
    Hur mycket kan man gå ner? jag menar när säger kroppen stopp?
    Är man 170 lång och väger 70 hur mycket ska man kunna gå ner då?
    Har det med förbränning och träning att göra eller är de kroppstypen som avgör?
  • Hoppet 3

Hej !
    Köpte mandelmjöl, sukrin melis och kokosfett på hälsokosten idag.
    Tänkte baka såkallade cupcake. Nu undrar jag bara hur mycket är 1dl sukrin melis i kohlhydrater.

Kan inte räkna ut detta själv....Rynkar på näsan 

• Hoppet 3
    Shaun the sheep skrev 2011-11-25 17:42:50 följande:
    Men sukrin innehåller väl bara sockeralkoholer som inte tas upp av kroppen? 
    Förstår inte hur du menar? 
    Någon annan som kan förklara vad som menas? 
  • Hoppet 3

God morgon!  Solig

Sitter här med mitt kaffe och funderar på att ta kokosfett i istället för grädde idag för att testa...
    Jag undrar då hur mycket man ska ha i en stor kopp (ej vanlig kaffekopp)
    Köpte Kokosfettet (Diofood ekologiskt) i en vit plastburk från hälsokosten.
    Kom på att de kanske inte är rätt kokosfett??

• Hoppet 3
    rednose skrev 2011-11-26 10:25:47 följande:
    Jo men det är nog ok! Jag fick en sån burk av min mamma och hon verkar ha koll. Läser allt hon kommer över om LCHF osv. :) Jag litar på henne i alla fall.

Dock tycker jag det smakar pecka med kokosfett i kaffet. Eller ja, det smakar ju inget men det blir liksom helt fel för mig så jag kör på grädde. :)
    Tack va bra att de verkar som en ok produkt.
    Jag gillar ju oxå de där med grädden i kaffet ....de blir nästan som kaffe med "kaka" i varje gång. Skrattande
    Carolinalovetobias skrev 2011-11-26 10:27:19 följande:
    Börja kanske med 1-2tsk om du inte är van med kokosfett för att inte få diarré. Å öka sedan successivt.
    Oj, kan man få lös mage av detta...... men kanske bra för min mage då den alltid är hård.....(jobbigt ibland men en säkerhet av att inte få gå panikartat på toa som jag gjorde förr då jag åt kolhydrats baserad mat och har IBS.)
    Jag ska prova lite taget..... få se om jag gillar detta.

• Hoppet 3
    Dissan skrev 2011-11-27 13:51:00 följande:
    En fråga!
    Är idag inte ett dugg hungrig:( brukar äta som en varg...
    Är det verkligen ok att gå en hel dag utan att äta? Läste lite längre bak i tråden där någon skrev att de bara åt när de var hungriga... Har druckit en äggkaffe bara för att jag kände att jag måste få i mig ngt!
    De undrar jag oxå.... ska man inte hålla sig till tre måltider om dagen även om man inte är hungrig?

• Hoppet 3
    Mina småtroll skrev 2011-11-28 14:18:44 följande:
    Lite egoskryt
    4 veckor med lchf idag:  -4.8 kg! Lycka

Bakade pepparkaksmuffins idag, från 56kilo.se
    Jättegoda! Tänkte ha i frysen o plocka fram när andra adventsfikar med pepparkakor 
    Grattis! hihi

Jag har kunnat knäppa skärpet ett hål mer idag.....  :D

Bakade mjuk pepparkaka igår från något recept från LCHF på nätet.
    Tog en tunn bit till adventskaffet igår.

Såg att man kunde göra glögg oxå.....och en massa annat oxå såklart.
    Kände med äns att LCHF inte är så tokigt ändå! hihi

De som är jobbigt är att bli bort bjuden. Måste fråga vad som serveras så jag kan ta med mig CF eller bea. Har bakat LCHF muffins som ligger i frysen som jag kan ta med mig då.... vill INTE förstöra mitt LCHF som jag denna gången har haft jobbigt att börja med.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**