Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tillde skrev 2012-01-23 15:03:15 följande:
    Ska beställa lite grejer tänkte jag, vad säger ni, Stevia eller sukrin? Vad behöver jag för att kunna baka god fika och baka gott bröd? Som inte är för meckigt...?
    Jag är en sucker för stevia! Jag har en paket sukrin som inte blivit använd på flera månader,,,,,
    4-barnmorsan ☆ Vinn iPhone 4 skal! ☆ bit.ly/qBloXa
  • Teskedsmamman
    Loreena skrev 2012-01-24 12:27:18 följande:
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/for-mycket-kott-b...

Om man jämför tex. samerna (som äter mkt rött kött) med oss andra så har de mindre cancer än oss.

Problemet med studien ovan är att de klumpat ihop rött kött och charkuterier i samma studie, dessutom i kombination med snabba kolhydrater, tillsatser etc. I charkvarorna tillsätter de nitrit, för att köttet ska se rosa ut och hålla längre, men nitrit är ett gift som kan ge cancer.

Vad gäller det röda köttet i allmänhet så tror jag att man bör sikta på att äta vilt, naturbeteskött och ekologiskt om man vill undvika att få i sig en massa saker som inte är bra för kroppen. Om köttet man äter kommer från ett djur som mått bra under sitt liv så får man mindre gifter och stresshormoner i sig.

Sen är det ju utmärkt både för smaklökarna och hälsan att varva kött med fisk, fågel och skaldjur, och gärna vegetariska alternativ ibland.
    Jag hörde på radion för någon månad sedan att i Härjedalsfjällen för om det var 100 eller 1000 år sedan så hade man en 100%-ig köttkost, måste nästan varit 1000 år sedan... jaja, iaf berodde det på att man hade inte annat att äta under stora delar av året.
  • Teskedsmamman

Jag går alltså UPP i vikt, medan folk säger att jag ser smalare ut i ansiktet och jag har gått in ett hål på skärpet..

Förklaring tack!

Sedan begriper jag inte varför jag går upp i vikt, om jag äter för lite kanske... men jag är ju inte hungrig... 

• Teskedsmamman

Nu är jag riktigt tjurig, har stått och stampat runt 70,5 kg hela januari nu utan att ha fuskat någonting. Se 3 senaste dagarna har jag börjat väga maten igen och det visade sig att jag ätit alldeles för mycket protein, har legat på *2 mot 1-1.5 som man bör...

Jag är så jävla känslig på både kolhydrater, för lite fett och för mycket proteiner.... 

• Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2012-02-06 08:05:02 följande:
    Köp boken matfusket så får du en riktig resa i tllsatser..den är lite av en uppslagsbok att ha med sig i pocketform i väskan;-D Då kan man enkelt kolla vad olika tilsatser är när man handlar och se vad de påverkar i kroppen.

Lite tillsatser klarar vi frågan är vad dominoeffekten av de 6kilo!!!! tillsatser som varje svensk äter varje år blir...

celiaki.se kan man köpa ett ingredienslexikon. Jag har den med mig eftersom jag har ett glutenintolerant barn... Den har alla e-nummer bl a och det mesta (jag har inte träffat på nåt som inte finns med än)

http://celiaki.se/engagera-dig/bestall-material/ 
  • Teskedsmamman
    Mandel skrev 2012-02-06 09:40:29 följande:
    Någon som vet om det finns något bakmargarin som inte innehåller en massa palmolja eller liknande?
    Borde det inte finnas något som är gjort på typ bara rapsolja?

Är baknarkoman - äter inget själv, men älskar att baka kakor osv. och vill inte göra det med dåligt margarin och att baka på smör känns lite lyxigt.

Vilket bakmargarin är bäst?
    Lyxigt?! Jag bakar alltid på smör för det känns mest naturligt, pga celiakin så bakar jag massor.
  • Teskedsmamman
    Mandel skrev 2012-02-06 09:56:52 följande:
    Jag bakar alltså och ställer i fikarummet på jobbet.
    Ingen betydelse, jag hade valt smör ändå...
  • Teskedsmamman
    Ramborg Persdotter skrev 2012-02-06 13:26:40 följande:
    Är det någon mer som har märkt att håret växer långsammare/sämre?

Upplever att jag tappar mycket huvudhår, det växer inte lika fort och inte håret på ben och under armar heller. ...ja, på kroppen är det väl ok, men vill inte bli tunnhårig på huvudet. Är ju nöjd med mitt tjocka och långa hår. Är inne på månad sju med LCHF.
    Har inte märkt någonting av det, men så kör jag no poo och har tvärtom märkt att jag fäller mindre och får bättre kvalitet på håret... du kanske ska gå över på no poo istället Jag har problemet tvärtom, att jag har enorma mängder hår istället...
  • Teskedsmamman
    Frajda 80 skrev 2012-02-08 12:55:49 följande:
    Jo det har vi med men det var dyrt ca 50-60 kr.
    För den storleken är det inte dyrt.... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**