• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Lyckligamamman
    MrsMurphy skrev 2011-02-24 18:18:27 följande:
    Hej tjejer!

Nu är det som så att jag ska bjuda en kompis på middag. Kruxet är att hon tillhör kategorin som lyssnar med halva örat när man försöker förklara vad detta går ut med för att hon har fullt upp med att yla om att "hjärnan behöver kolhydrater".

Jag behöver tips! Jag behöver tips på en måltid som får henne att gråta av lycka och samtidigt svepa bort allt detta om att vi enbart pular i oss ägg/bacon hela dagarna. {#emotions_dlg.djavulsk} 

Snälla, hjälp mig tänka!

Jag skulle bjuda på en god lasagne, givetvis utan lasagneplattor!

Gör nåt liknande den här:

500 g valfri köttfärs
    1 burk krossade tomater
    ca 1 msk tomatpuré
    ca 1 msk dijonsenap
    1 buljongtärning
    1 gul lök
    Basilika
    salt
    peppar

bryn köttfärs och lök, hiva i resten, låt koka på svag värme 15 min.

ca 10 normalstora Färska champinjoner
    2 st zuccini

Skiva svampen och stek i smör
    skiva zuccinin coh stek i torrt järn så blir den inte så sladdrig i gratängen sen.

300 g riven smakrik ost
    500 g creme fraiche
    1 msk dijonsenap

blanda ost, cr fr och senap till en röra.

Varva köttfärsröra, zuccin och svamp, samt oströra. Avsluta med öströra. In i ugn 200 g ca 15 min eller tills lasagnen fått fin färg. Låt den gärna stå en stund innan servering, det mår alla lasagner bäst av!

Servera med en enkel grönsallad och olje-vinägerdressing.

Kan inte gå fel! Skrattande
  • Asereht

Mina barn har just vräkt i sig ett gäng av mina lchf-plättar. De fick med sylt medan jag fick lite frysta hallon till.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • helene306
    MrsMurphy skrev 2011-02-24 18:18:27 följande:
    Hej tjejer!

Nu är det som så att jag ska bjuda en kompis på middag. Kruxet är att hon tillhör kategorin som lyssnar med halva örat när man försöker förklara vad detta går ut med för att hon har fullt upp med att yla om att "hjärnan behöver kolhydrater".

Jag behöver tips! Jag behöver tips på en måltid som får henne att gråta av lycka och samtidigt svepa bort allt detta om att vi enbart pular i oss ägg/bacon hela dagarna. {#emotions_dlg.djavulsk} 

Snälla, hjälp mig tänka!

Det där om att hjärnan måste ha kolhydrater är fel kan du hälsa henne. Det hjärnan behöver är ett stabilt blodsocker. Hjärnan behöver socker men det behöver inte nödvändigtvis vara socker som man ätit. Kroppen kan fixa det själv av aminosyrorna som proteiner är uppbyggda av. Detta kallas glukoneogenes. Om du till exempel äter ett ägg så kan äggvitan användas för att göra socker. Med andra ord: vi behöver inte äta kolhydrater (socker) för att hjärnan ska få socker. Detta kan du hälsa henne

Men mat ... krämig kyckling i ugn gillar jag. Det går även att göra med fläskfilé. Finns i Anna Halléns kokbok. Yoghurtpannacottan i samma kokbok går inet av för hackor heller. Jag har recepten här om du inte har kokboken. Servera med god sallad.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • FruLindell

Vi ska ha kolhydratsätande gäster i helgen och bjuder på:

Förrätt
    Parmaskinka på bädd av ruccola, fetaost med ringlad balsamico över

Varmrätt
    Lammkotlett, rödvinssås och baconinlindad sparris med en broccolisallad

Efterrätt
    Mörk chokladmousse med hjortron

Kanske inte superstrikt, men är det fest så är det!

• Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-02-24 18:52:01 följande:
    Enbart varmrätt får räcka! Och rödvin, rodvin och rödvin. Tungan ute Lite osttilltugg vilket jag är en stor frossare av ska snurras ihop till kvällskröket men den biten har jag kontroll över. Vill mest få tyst på detta om att vi badar i fett, jag vill visa bredden i måltiderna så att säga. Och att det ska vara så löjligt gott! 
    Om jag inte tjatat tillräckligt om den, så är den asiatiska kycklingsoppan jag gjorde fruktansvärt löjligt god! Seriöst, det vattnas i munnen på mig när jag skriver om den Den är inte så typiskt "kött och fett" utan är väldigt "vanlig" mat. Om du inte har shiratakinudlar eller hinner beställa så är den säkert kanongod även utan. Sen om det är tillräckligt festlig mat får du avgöra själv, men gott är det i alla fall
  • Mandel

Vart köper ni vaniljpulver?

Jag var på Citygross och de hade inte det.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Asereht
    Mandel skrev 2011-02-24 19:43:17 följande:
    Vart köper ni vaniljpulver?

Jag var på Citygross och de hade inte det.
    Jag köpte på Hemköp.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • MrsMurphy
    The Kittycats skrev 2011-02-24 18:58:34 följande:
    Lättja77: Oki
    Hmm, kommer inte på något just nu. Fast rättikagratängen jag gjorde i helgen var god, den kan ju passa till kött. Fast det kanske är för typiskt LCHF... kött och bea?

By the way....Jag kan inte citera längre, är det bara mig det inte fungerar för?
    Kött och bea har jag funderat på, med en sallad med feta, tomater och oliver. Det är ju onekligen gott och allra mest när man gör en superbea.

På tal om det, någon länkade till en bea efter att jag misslyckades en vecka. Jag tyckte det receptet verkade jättebra. Jag skulle testa den men jag har mixtrat med datorn så favoriter är borta där receptet låg. *ve och fasa* Så snälla, vem som tipsade, gör det igen tack! Dags imorgon igen.
    Egensinnig skrev 2011-02-24 19:04:30 följande:
    Jag gjorde en middag ur Annika o Airams kokbok som blev uppskattad av kolhydratsätargästerna.
    Lammracks www.alltommat.se/Halsa/Festmaltider-enligt-LC...
    Kräftsoppan på samma sida är också helt gudomlig
    Måste nog testa att tillaga både lamm och kräftsoppan, ska testa allra snarast! Måste testa och tillaga innan jag slår till med middagen, har ett par veckor på mig. Jag ska dessutom tillbringa en vecka i Stöten med killens familj och vi har ett antal gemensamma middager och jag ska tillaga två. Så här behövs tips och testande i överflöd. En svettig bjudmånad med skeptiker framför mig!

Lyckligamamman: Dem måste jag absolut testa! Den fungerar ju åt alla håll och kanter normalt sätt också!

Helene: Försökt förklara, men hon lyssnar inte på det örat. Därav att djävulen flygit i mig och att jag verkligen vill att hon ska se/smaka/känna och framförallt inse vad detta går ut på! Jag har kokboken, fattar inte att jag gjort kycklingen tidigare. Verkar ju hur god som helst! Ska testa omgående! Måste nog göra pannakottan till helgen också. Tungan ute 
    FruLind skrev 2011-02-24 19:29:55 följande:
    Vi ska ha kolhydratsätande gäster i helgen och bjuder på:

Förrätt
    Parmaskinka på bädd av ruccola, fetaost med ringlad balsamico över

Varmrätt
    Lammkotlett, rödvinssås och baconinlindad sparris med en broccolisallad

Efterrätt
    Mörk chokladmousse med hjortron

Kanske inte superstrikt, men är det fest så är det!
    Jag har aldrig i mitt liv lagat lamm, börjar inse att jag måste lära mig detta för allt låter så gott! Jag älskar sparris, hur gör du detta med den baconinlindade?

Denebola: Du kan vara lugn! Det står redan på att testa listan! Jag har fullt sjå att styra upp dessa "udda varor" men på god väg nu! 

Jag är helstressad när jag ska bjuda folk på middag, om det inte är vänner man är helt hundra med. Men nu som LCHF:are så har stressen blivit ännu större därav mitt neurotiska jag eftersom jag är hyggligt nybörjare och pluggar vilt. 

Ni ÄR änglar! 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Southern Belle

Har ett supergott recept på kyckling, halloumi och cypriotisk sallad. Från en "vanlig" kokbok och den här rätten har jag bjudit på även innan min LCHF-tid så jag vet att den går hem hos alla! *springer och hämtar receptet*

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle

Här:

Cypriotisk kyckling med haloumisallad, 4 port
     3 skinnfria kycklingfiléer, 125 g styck, skurna i bitar
    1 bukett oregano, hackad
    1 msk olivolja
    250 g haloumiost
    havssalt och peppar

Cypriotisk sallad:
    1 gurka, skalad och urkärnad
    4 stora tomater, flådda, urkärnade och skurna i klyftor
    1 rödlök, finhackad
    1 knippa bladpersilja, grovt hackad
    3 msk olivolja
    1 msk vinäger
    havssalt och peppar

1. Marinera kycklingbitarn i oregano, olja, salt och peppar. Låt stå i rumstemp i 2 timmar.
    2. Stek kycklingen i grillpanna, 15-20 min. Vänd bitarna så de får färg runtom. Lyft ur pannan och håll dem varma.
    3. Skär haloumiosten i 8 skivor och grilla dem i ca 4 min på varje sida i grillpanna.
    Servera med kyckling och salladen.

Tomat och lök är inte helt strikt men löken innehåller i alla fall massor av nyttigheter så den är värd att ätas! Som LCHF-are roffar man bara åt sig mest av salladsdressingen! 
    Gott med rödvin till!

Hoppas du får en trevlig kväll!

a balanced diet is Chocolate in both hands
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**