• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • helene306
    joanelli skrev 2011-02-24 08:33:24 följande:
    Hej! Har läst denna tråd ett tag och hoppar nu in med en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag tänker försöka minska på mitt kolydratintag men stöter genast på ett problem känner jag. Frukosten! Mina rutiner just nu är att jag tar med mig en macka som jag äter när jag kommer fram på jobbet. Det är för att spara morgontid jag gör så, är för trött på morgonen och börjar jobba för tidigt;). Vad kan jag ta med mig och äta istället för mackan? Skulle bli superglad för några tips!
    Är det just macka du vill ha? I sf kan jag tipsa om Pones, det mest brödlikna jag ätit i lchf-väg hittills. Linda la ut ett recept:
    3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    50 g smör
    250 g Kesella
    1 ägg
    1 dl grädde

Blanda Kesellan med torrvarorna, blanda i resten. Låt svälla 10-15 min. Grädda i 200 grader ca 15-20 min.

Annars har du Lembas. Jag gör dem så här 

Något jag höll mig mätt på när jag jobbade natt var turkisk yoghurt med grädde och vaniljpulver. Lite kolhydratrikt kanske men mättande. Och gott
    Annars: koka ägg och ha med. Ät med smör eller majonnäs. Räkor.
    Gör ostrullar eller salamirullar med gott i.
    Äggmjölkslatte
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    lyrica skrev 2011-02-24 08:38:02 följande:
    Skönt att man inte måste räkna antal gram kolhydrater.. Läste Skaldmans bok GI-noll och han är extremt noga med antalet. Då kan jag slappna av.

Vad står VLCD för? Är det typ nutrilett? Svält?

Var köper ni vaniljPULVER?

Linda1976: Ska pröva dina pannkakor, låter supergott. Måste inhandla fiberhusk och vaniljpulver först.

Har ni tips på lchf-våfflor?
    VLCD= very low carb diet. Typ cambridge eller Nutrillet. Svältkost

Jag köper vaniljpulver på Ica maxi. Det finns bland bakprodukterna ( i min affär iaf) Fråga efter det annars. Bourbon ekologisk vaniljpulver heter burken. Jätteliten och söt burk  men den räcker i en evighet
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Faile
    lyrica skrev 2011-02-24 08:38:02 följande:
    Skönt att man inte måste räkna antal gram kolhydrater.. Läste Skaldmans bok GI-noll och han är extremt noga med antalet. Då kan jag slappna av.

Vad står VLCD för? Är det typ nutrilett? Svält?

Var köper ni vaniljPULVER?

Linda1976: Ska pröva dina pannkakor, låter supergott. Måste inhandla fiberhusk och vaniljpulver först.

Har ni tips på lchf-våfflor?
    Very Low Calory Diet = under 800 kcal om dagen, i princip shakediet alltså.

Var tvungen att googla eftersom jag trodde det var under 1000, men det var ju fel
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Lycka 1

Hur ska jag tänka i helgen?

Jag har ätit lchf i två veckor nu och trivs väldigt bra med det. Känner att kosten fungerar jättebra och har inte varit sugen på att äta något som inte är tillåtet.
    Men nu kommer min första prövning.
    I helgen ska jag och sambon iväg på "vuxenhelg" . Vi ska bo på ett fint hotell och på kvällen är det 4-rättersmiddag! Förätt och varmrätt tror jag det fanns fyra alternativ av vardera så det gäller ju att välja yt det som är mest godkänt. Hitills har jag ju lagat min egen mat så det är lite skrämmande att äta restaurangmat nu när jag inte vet innehållet.
    Tredje rätten är ostbricka så det känns ju helt ok. Fjärde rätten är såklart efterätt. Och där vi ska bo är dom väldigt kända för sin stooora efterättsbuffé!!
    Jag måste alltså göra det bästa av helgen, annars kommer jag väl bara må dåligt.

Söndagen bjuder på stor frukostbuffé. Där tar jag nästan för givet att det ska finnas äggröra och bacon .

• Denebola

Ojoj, jag är nu uppe den hisnande vikten 54,8 kg, all time high sen jag började med LCHF. Men - fortfarande underviktig enligt BMI Dock trivs jag ganska bra "trots" att jag är underviktig (stirrar mig verkligen inte blind på BMI men tycker det är lite småkul att jämföra), skulle bara vilja komma igång med träningen igen så jag blir lite mer fit. Men jag har fått rundare former och köpte just ett par jeans i strl 29 Förvånad (fast de är baggy, mina skinnyjeans i strl 26 sitter också bra, och numera slipper jag ha bälte i dem, som jag fick ha i början ).

(och för alla nya som blev fundersamma; jag började med LCHF för att gå upp i vikt efter att ha tappat några kilon när jag redan var underviktig, vägde ca 49 kg när jag började och jag är 1,73 m så mitt BMI låg på 16,4)

• Annanym
    Lycka 1 skrev 2011-02-24 09:02:23 följande:
    Hur ska jag tänka i helgen?

Jag har ätit lchf i två veckor nu och trivs väldigt bra med det. Känner att kosten fungerar jättebra och har inte varit sugen på att äta något som inte är tillåtet.
    Men nu kommer min första prövning.
    I helgen ska jag och sambon iväg på "vuxenhelg" . Vi ska bo på ett fint hotell och på kvällen är det 4-rättersmiddag! Förätt och varmrätt tror jag det fanns fyra alternativ av vardera så det gäller ju att välja yt det som är mest godkänt. Hitills har jag ju lagat min egen mat så det är lite skrämmande att äta restaurangmat nu när jag inte vet innehållet.
    Tredje rätten är ostbricka så det känns ju helt ok. Fjärde rätten är såklart efterätt. Och där vi ska bo är dom väldigt kända för sin stooora efterättsbuffé!!
    Jag måste alltså göra det bästa av helgen, annars kommer jag väl bara må dåligt.

Söndagen bjuder på stor frukostbuffé. Där tar jag nästan för givet att det ska finnas äggröra och bacon .
    Det är ju jättebra att du tänker igenom INNAN hur du ska göra. Smart drag! Och att du ser konsekvenserna av dina val. Jag hade inte kunnat hålla mig från stor dessertbuffé och inte velat heller. Hade valt ut det smaskigaste och tagit lite av det. Men så är jag inte superstrikt heller. Andra skulle inte vilja bryta sin ketos, eller skulle må dåligt av att äta sött så de skulle avstå. Valet är helt och hållet ditt, men du kommer inte göra "fel" när du är förberedd. Njut!
  • Annanym
    Denebola skrev 2011-02-24 09:13:32 följande:
    Ojoj, jag är nu uppe den hisnande vikten 54,8 kg, all time high sen jag började med LCHF. Men - fortfarande underviktig enligt BMI Dock trivs jag ganska bra "trots" att jag är underviktig (stirrar mig verkligen inte blind på BMI men tycker det är lite småkul att jämföra), skulle bara vilja komma igång med träningen igen så jag blir lite mer fit. Men jag har fått rundare former och köpte just ett par jeans i strl 29 Förvånad (fast de är baggy, mina skinnyjeans i strl 26 sitter också bra, och numera slipper jag ha bälte i dem, som jag fick ha i början ).

(och för alla nya som blev fundersamma; jag började med LCHF för att gå upp i vikt efter att ha tappat några kilon när jag redan var underviktig, vägde ca 49 kg när jag började och jag är 1,73 m så mitt BMI låg på 16,4)
    Grattis! Och så sportfrågan: Hur känns det?
  • Lycka 1
    Annanym skrev 2011-02-24 09:40:29 följande:
    Det är ju jättebra att du tänker igenom INNAN hur du ska göra. Smart drag! Och att du ser konsekvenserna av dina val. Jag hade inte kunnat hålla mig från stor dessertbuffé och inte velat heller. Hade valt ut det smaskigaste och tagit lite av det. Men så är jag inte superstrikt heller. Andra skulle inte vilja bryta sin ketos, eller skulle må dåligt av att äta sött så de skulle avstå. Valet är helt och hållet ditt, men du kommer inte göra "fel" när du är förberedd. Njut!
    Ja det känns viktigt för mig att planera min middag innan jag sitter där.
    Det bästa med hela middagen är såklart dessertbuffén. Men förhoppningsvis ska jag vara så pass mätt vid den tiden så att jag för att inte frossa en massa socker. Och det tror jag inte heller. Jag älskar mörk choklad och jag hoppas att jag ska hitta något sådant som jag kan ta en bit av.
    Vi var där för några år sedan och då var det ett helt buffébord med en massa olika choklad. Små miniatyrportioner av minst 20 olika sorter.
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-02-24 09:41:09 följande:
    Grattis! Och så sportfrågan: Hur känns det?
    Jo, det känns bara bra Lite ovant med extra hull, men bra. Sen kommer jag väl gå ner lite igen (snart mens och då brukar jag gå upp lite extra), men jag fokuserar egentligen inte så mycket på vågen utan på hur jag mår.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**