• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Mandel
    MrsMurphy skrev 2011-02-25 06:58:28 följande:
    Veckans invägning/mätning avklarad. 1,4 kg och ytterligare 5 cm har rykt i midjan. För mig är det enbart cm på magen som ryker samt tuttar. Jag är i himmelriket, efter graviditeterna så hade jag en hängpåse längst ner på magen och jag trodde att den skulle bli värre med viktnedgången, men min mage har börjat bli riktigt platt och fin! -4,2 på denna månad och 15 cm i midja tot. borta på månaden. 

*glad* 
    Grattis! Vad roligt!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lyckligamamman
    Lycka 1 skrev 2011-02-25 07:15:37 följande:
    Är det någon mer en jag som inte går ner i vikt?
    Tycker det låter som att alla går ner i början men sen kan stå still.

Jag har ätit lchf i drygt två veckor nu och har vägt mig två fredagar. Jag har gått upp i vikt båda veckorna!
    Känns inte speciellt roligt...
    Jag har inte gått ner ett gram sedan en månad tillbaka, inna dess gick jag ner 7 kg, så jag tillhör väl de som går ner i början. Däremot har jag minskat 2 cm i midjan, 2 cm över stussen och 1 cm på låren sista månaden.

MEN det är VÄLDIGT olika hur kroppen reagerar! Det viktigaste är att inte ge upp, du tillhör troligen kategorien som behöver gott om tid på dej, eller rättare sagt din kropp.

Jag råder dej att läsa tex "Varför går jag inte ner i vikt?" av Sten Sture Skaldeman om du ine redan har gjort det.

Sååå många ger upp och tror att LCHF minsann inte alls fungerar, bara för att man inte rasar i vikt från dag 1. Därför är det extra viktigt att läsa på ordentligt så man faktiskt har förståelse för vad det är som händer i kroppen när man sluta föda den med kolhydrater.

Den övervikt man går och dras med har inte uppstått på en vecka, så det vore orimligt om den försvann på några dagar?!
  • Azevedo
    Mandel skrev 2011-02-25 07:30:14 följande:
    När ni köper vaniljpulver, vart i butiken står det?
    Bland vaniljsocker,vanligt socker, specialsortimentetet med det glutenfria, bland kryddor, bland efterrätter eller vart?
    Vid vaniljsockret. Brukar finnas lite olika varianter på vaniljstång osv, där är det! Gissar på att det är samma märke på många ställen,  en liten brun kartong!
  • Linda1976

Jag har ätit lchf i drygt två veckor nu och har vägt mig två fredagar. Jag har gått upp i vikt båda veckorna!
    Äter du rätt? Det drar inte iväg med kolhydrater utan att du tänker på det? Är du sönderbantad sen innan? Äter du mycket mat för att det är så gott? En massa faktorer spelar in.... Nu måste jag strax susa till jobbet, men jag återkommer ikväll, så får vi klura!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • MrsMurphy

Överallt där jag läst så tycker jag att man ser detta att nästan de allra flesta har det trögt i början eller tom går upp, allramest om det har varit bantande innan. Jag tror att för min del så är det en klar fördel att jag totalvägrat att banta samt vägrat lightprodukter de senaste 3 åren. Så min kropp var startklar och redo för detta, inga större förändringar egentligen förutom att jag ratar pasta/potatis/ris/bröd/godis etc och fyller på med lite fett och äter mycket mindre. Det säger sig självt att det ger resultat för mig direkt då. Men det tar tid att få fason på kroppen om det varit mixtrande innan! Ha tålamod! För kostdagbok och kolla att du har en halvhygglig fördelning så att inte för mycket kollisar eller för lite fett. 
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Lycka 1
    Lyckligamamman skrev 2011-02-25 07:47:50 följande:
    Jag har inte gått ner ett gram sedan en månad tillbaka, inna dess gick jag ner 7 kg, så jag tillhör väl de som går ner i början. Däremot har jag minskat 2 cm i midjan, 2 cm över stussen och 1 cm på låren sista månaden.

MEN det är VÄLDIGT olika hur kroppen reagerar! Det viktigaste är att inte ge upp, du tillhör troligen kategorien som behöver gott om tid på dej, eller rättare sagt din kropp.

Jag råder dej att läsa tex "Varför går jag inte ner i vikt?" av Sten Sture Skaldeman om du ine redan har gjort det.

Sååå många ger upp och tror att LCHF minsann inte alls fungerar, bara för att man inte rasar i vikt från dag 1. Därför är det extra viktigt att läsa på ordentligt så man faktiskt har förståelse för vad det är som händer i kroppen när man sluta föda den med kolhydrater.

Den övervikt man går och dras med har inte uppstått på en vecka, så det vore orimligt om den försvann på några dagar?!
    Ja den boken ska jag titta efter. Har inte läst den.
    Jag känner dock inte att jag vill ge upp. Tänker inte alls i dom barnorna. Jag har ändrat min kost och det är inte för att gå på diet utan för att ändra livsstilen.
    Men självklart vill jag gå ner min 10 kilon också. Och man blir ju inte lycklig av att ställa sig på vågen direkt.
  • Lycka 1
    Linda1976 skrev 2011-02-25 07:56:28 följande:
    Äter du rätt? Det drar inte iväg med kolhydrater utan att du tänker på det? Är du sönderbantad sen innan? Äter du mycket mat för att det är så gott? En massa faktorer spelar in.... Nu måste jag strax susa till jobbet, men jag återkommer ikväll, så får vi klura!
    Jag vet faktiskt inte om jag äter rätt. Försöker läsa så mycket som möjligt för att lära mig så mycket som möjligt.
    Jag äter oftast 3 mål om dagen och klarar mig bra på det.
    *Jag har dock ätit blåbär varje morgon men slutat med det nu. ½-1 dl blåbär med 125g keso.
    *Sönderbantad kan man nog säga ja, har hållt på med en massa pulver och mått dåligt av det.
    * För mycket mat? Ja kanske ibland för att det är gott men i det stora hela tror jag inte det. Men jag har inte exakt koll på kolhydraterna, räknar in. Men jag är i ketos iaf enligt stickorna.

Jag har skrivit upp varje dag vad jag äter. Du får gärna titta på det sen och återkomma med dina synpunkter. All mat finns i min blogg i kategorin matdagbok.
  • Asereht

Jag gick ned jättesnabbt i början, runt en 2 kg/veckan men efter ett tagr så minskade nedgången till 0,3-1 kg/vecka och nu efter att ha stått still i nästan 4 veckor har jag gått ned 0,5 kg igen. *yey*

Idag har jag nått mitt näst sista delmål - 20 kg! Det känns så bra!

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • MrsQuitaz
    Linda1976 skrev 2011-02-24 21:32:47 följande:
    Hm.... konstigt det där med beska. T o m min kräsna 6åring gillar dem och äter som vanligt. Har inte alls märkt att nåt skulle vara beskt? Är det den gula påsen Fiberhusk du använder?
    Ja det är den gula påsen fiberhusk. Jag kanske lät det svälla lite väl länge och så använde jag ingen stavmixer, min e sönder. kanske kan det ha haft med saken att göra =(
  • MrsQuitaz
    Asereht skrev 2011-02-25 08:40:24 följande:
    Jag gick ned jättesnabbt i början, runt en 2 kg/veckan men efter ett tagr så minskade nedgången till 0,3-1 kg/vecka och nu efter att ha stått still i nästan 4 veckor har jag gått ned 0,5 kg igen. *yey*

Idag har jag nått mitt näst sista delmål - 20 kg! Det känns så bra!
    Grattis till viktnedgången, hur lång tid har det tagit för dig? Har du kombinerat med träning?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**