helene306 skrev 2011-05-04 12:34:40 följande:
Ja, lite fett i frukosten. Kan du ha i kokosfett i kaffet? Det går bra ihop med mjölk om du vill ha i något vitt. Välj gärna fetare ost än 10%. Ju fetare dessto bättre
Ibland har man hungrigare dagar. Lyssna på kroppen och ät när den är hungrig
Idag var jag latare än latast: laxfilé med hyvlat smör och en hög oliver. Orka laga mat liksom

Jag vet att det är mer fett som gäller än i min frukost idag om man orkar köra strikt LCHF och kroppen svarar bra på det. Men för mig har det inte funkat, jag har snarare ökat i vikt och känt mig tung och trög...

Så jag har sakta men säkert ändrat min kost till lite mer GI/Atkins, eller
väldigt liberal LCHF med något mindre andel fett och något mer carbs (från "rätt" källor) samt lite mer protein.
Jag kör nu med mindre mängd fullfeta mejeriprodukter, väljer oftast Mellangrädde istället för vispgrädde, 10% ost istället för helfet ost IBLAND (jag äter fortfarande massa parmesan, fetaost, fet grilloumi etc i/till maten men just osten jag har på mackan, där ÄLSKAR jag 10%!), har minskat mängden CF jag äter osv. Och så äter jag lite mer grönsaker som kål, zucchini osv som ändå innehåller en del kolhydrater, samtidigt som jag försöker minska mängden "LCHF-godis" som det blev lite VÄL mycket av speciellt under påsken men även tidigare, i stort sett ända sedan jag började testa LCHF och insåg att det finns något så fantastiskt som LCHF-bountys...
Huvudprincipen just nu är att försöka kombinera fördelarna med LCHF-kost (noll sötsug, lite mer normal aptit, bättre hy, lugnare mage osv) med en kosthållning som jag känner mig lite mer hemma i, vilket då bl a innebär
1. lite mer carbs från grönsaker för att jag a) älskar grönsaker och b) inbillar mig att det kommer att bli lättare för mig att uppnå goda träningsresultat om jag kör lite mer liberalt (typ Björn Ferry) än om jag kör superstrikt...
2. att jag inte kan tvinga i mig sånt jag hatar för att det är bra LCHF, utan livskvalitet är också viktigt. Därav mjölk i kaffet - och inget kokosfett eller ägg!
Samtidigt som jag självklart fattar att jag inte kan behålla jättemycket Bregott, smör, olivolja, kokosfett i kosten och SAMTIDIGT öka på kolhydraterna hur mycket som helst, för då lär jag ju gå upp ännu mer i vikt. Utan jag får försöka hitta någon form av balans, och då måste jag tyvärr lämna den där sköna tanken bakom mig att jag skulle kunna strunta helt i mängden mat bara jag äter rätt saker. Jag trodde/hoppades att det var så med LCHF, men för mig fungerade det inte, alltså måste jag försöka något annat.
Mycket träning + glutenfri lågkolhydratkost typ GI/Atkins är vad jag ska satsa på nu och ett par månader framåt, så får jag utvärdera det sen och se hur det känns... Redan nu kan jag ju säga att detta känns mycket mera "JAG"!
Lax + oliver är ju en underbar kombination så jag tycker din "lata" mat låter suverän! Jag ska laga lax med oliver, sardeller och spenat till middag senare.
K