• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-05-09 10:00:51 följande:
    Helene,
    Pisshelg (bokstavligt talat?) men skönt att det gick bra med avloppet så ni slapp gräva och lägga massa tråkiga pengar på det!!

Ang maten så är det ju bara att ta nya tag. Som sagt - huvudsaken är att man sköter sig mestadels, inte alltid! 

Kaya,
    Som vanligt imponerad! Att du kallar trädgårdsarbete och långpromenader för vila, det går över mitt förstånd  
    AKTIV vila... Allt är relativt!
  • Kaya
    Bonanza skrev 2011-05-08 21:31:53 följande:
    Herregud vilken helg!

Vi har ju målat hus och det har varit sjukt jobbigt. Mitt i allt så har folk fikat och fikat och fikat! Min mamma köpte med sig fika i lördags och jag bad henne köpa någon längd av något slag eftersom jag inte gillar sådana. Istället kom hon med wienerbröd och croissants! Och så ungarnas lördagsgodis den dagen också.

Så idag så fikade de först med det överblivna fikabrödet från igår, sedan svängde min pappa förbi och hade med sig kanelbullar. Sen hade min man varit och handlat och kom hem med mina favoritkakor (ballerina kladdkaka) och en marabou 200g, som jag har varit sugen på i flera dagar nu. Åh, just ja. Min pappa hade med sig några stycken kexchoklad också.

GAH!

Men inte en smula har jag smakat. Det ni! Will power deluxe!
    Damn! Viljestyrka så in i bomben människa! *respect*

För mig är det enda som gäller att ha min egen "guldkant" ständigt tillgänglig (LCHF-ischoklad, riktigt fin mörk choklad, nötter, LCHF-bounty eller så) så jag KAN/FÅR ta något istället för det där "förbjudna"! För hur kul är det att sitta med en Loka eller nåt om man är sugen och alla andra äter ens favorit-icke-LCHF-gottis???

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-06 22:04:21 följande:
    Såna här:
    www.stadium.se/sport/traning/loparskor/109367...

Provade flera andra par, men det fanns inte så många för neutralt löpsteg, det var tydligen inte så vanligt... I vilket fall som helst så var inget av dom andra det minsta sköna, antingen supertrånga och skavde på flera ställen, eller för ludtiga så man inte fick stöd. Och dom här satt som gjutet! Var skeptisk till att köpa enda modellen som var på rea typ, men som sagt inga andra funkade alls... Jag är nöjd! Lätta och jättesköna! Hoppas bara att jag får tillfälle att springa med dom snart! 
    Bra val!!!! Jag ÄLSKAR Nikeskor (specifikt för lättheten och den sköna passformen = bred läst där fram samtidigt som de har bra grepp runt hälen) och har redan bestämt att om jag springer riktigt duktigt i mina nya Asics under resten av 2011 så "får" jag köpa ett par nya Nike Zoom Triax till våren så jag har två par superbra skor att byta mellan!

K
  • Kaya
    nickefiki skrev 2011-05-06 18:15:21 följande:
    Bara kom igen tjejen, det där löser sig om några månader. Nu ska du inte ha några krav och du ska framförallt inte tro att du är i dålig kondition. Det är troligtvis bara omställningen. Jag vet att det blir väldigt mycket bättre om någon månad, då kommer du säkert att känna: va? Hur i all världen gick det här till?
    När du sitter där med superresultat...
    Tack snälla!!! Det känns redan lite bättre. Och jag får väl helt enkelt FATTA att det kan ta lite tid för kroppen också att ställa om sig till ett helt annat bränsle än den är vad vid. FÖRUTOM det faktum att jag är otränad efter en lång vinter när jag har sprungit väldigt lite.

K
  • Kaya
    Mandel skrev 2011-05-09 11:47:14 följande:
    Dagens I-landsproblem...

Jag älskar att baka och tycker att det är ett roligt sätt att fördriva tid. Speciellt småkakor och mjuka kakor.
    Småkakor har jag själv aldrig varit så förtjust i medans mjuka kakor har jag mer än gärna ätit.
    Nu äter jag dock inte av det jag bakat på vanligt vis utan det måste ju då någon annan göra.
    Vem då?
    I går sa maken åt mig att sluta baka. Vad f-n!?! Det enda roliga jag har haft att göra så vad ska jag göra nu?
    Hatar att rensa ogräs i trädgården, räffsa pinnar och löv, damma, stryka hela tiden osv. Blä!
    Bakningen är ju min avkoppling.
    Känns ju lite lyxigt att baka en massa och kasta det i soptunnan...

Jag skulle ju kunna baka mer LCHF-vänligt - jag gör lite ibland, men vem ska äta upp allt det? Jag äter knappt något fikabröd eftersom jag aldrig fikar.

SUCK!
    Jag förstår problemet. Jag älskar att både baka och äta bakverk själv så nu bakar jag ofta LCHF åt mig och "vanligt" åt alla andra. Problemet är inte så mycket att baka olika sorter utan att rättfärdiga för sig själv varför människor man älskar (inklusive ens egna BARN!!!) ska utfodras med snabba carbs när man själv är övertygad om att det bästa för kroppen är en helt annan kosthållning?????!!!!

Jag tycker du ska baka mer LCHF och börja fika, det är aldrig för sent att lära sig något nytt, du ska se att du kommer att gilla det, det gör vi andra!

K
  • Kaya
    Martina 76 skrev 2011-05-09 21:12:49 följande:
    Jag tränar rätt hårt. Inte så mycket styrka med mycket löpning och spinning och efter en kort omställning så känner jag att jag har mer ork än någonsin. En underbar känsla!!!

Sånt här älskar jag att höra!!! Jag bara längtar efter att känna att jag är tillbaka på samma nivå som jag var i somras/höstas, "trots" att jag nu inte bara har haft en lång vinter med kass träning utan dessutom totalt har bytt bränsle för kroppens motor!!!

K
  • Kaya
    Annanym skrev 2011-05-09 21:52:26 följande:

Moiraine, beklagar verkligen sorgen. Självklart kommer ilska och andra känslor i samband med det. Häv ur dig om du vill, vi klarar nog att ta emot.

Usch, jag gjorde verkligen äcklig ischoklad idag! Har haft några halvdåliga dagar igen och känner att nu måste jag ladda upp ordentligt om det ska bli nån ordning. Började med ischoklad idag. 400 gram biofoods kokosfett utan smak och 100 gram LIndts 90%-iga. Jaaa... Vad ska jag säga. Det är inte precis en fyllig chokladsmak. Det smakar... fett. Med en bismak av choklad. Men nåja, det kanske sätter igång magen, dövar suget och så innehåller de mindre än 0,3 gram kolhydrat per styck. Och är ändå stora!

Imorgon blir det pones, "hårdbröd" och valnötsbollar. Hoppas på att något av det blir bättre än dagens produktion. Kan knappast bli sämre iallafall. *dyster*

Och jag som älskar ischoklad...! men jag tror det smakar kokos av mitt kokosfett och jag gillar kokos så det kanske är det som gör hela skillnaden...

Jag måste också baka nytt hårdbröd så snart jag har köpt sesamfrön, har inte bakat det på ett tag nu och kan längta efter det så det vattnas i munnen!

K
  • Kaya
    Segelvind skrev 2011-05-09 21:55:30 följande:
    Känns som en misslyckad lchf-dag idag.....men jag vet inte HUR misslyckad...någon som orkar kommentera?

FRUKOST
    1 ägg, majonäs, gurkbitar, ostrulle

LUNCH
    Stekta champinjoner, sallad, tomat, gurka, mozzarellaost, skvätt olivolja

MELLANMÅL
    1 ägg, majonäs, resten av mozzarellaosten, lite sallad.

MIDDAG
    Smörstekt fisk, blomkålspuré med smör och lite grädde, gurka

MELLANMÅL
    ½ dl mandel......toksugen på mat!!! tog en finncrisp med bregott och ost.
    2 lchf-ischoklad
    2 jordgubbar med en rejäl klick vispgrädde....

Bara arg på att det slutade med någon slags okontrollerad matorgie  
    Vad gör jag för fel? Eller blir man bara toksugen på MAT ibland?
    Suck!
    Det låter som en helt OK LCHF-matdag, i stil med mina dagar. Eller till och med lite snålt jämfört med hur jag äter, jag äter ju gärna mer än ett ägg åt gången och inga pytteportioner av blomkålsmoset heller.... Men så går jag ju inte heller ner i vikt när jag äter som jag vill (=tills jag blir mätt) och jag antar att du siktar på det? Jag har så smått börjat inse att det kanske inte stämmer för alla att LCHF tillåter att man struntar i mängden mat fast man vill gå ner, att det liksom sker automatiskt... *suck*

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-10 21:11:02 följande:
    Nej det är egentligen inte fel... Men jag önskar att jag kunde få ihop kolhydraterna från grönsaker tex istället för att ta till mjölprodukter. Min mage hade uppskattat det också. Det tar emot att ta en knäckemacka, trots att det egentligen vore helt tillåtet. Man är så van att undvika den typen av produkter helt enkelt.
    Men jucea jag kan bara inte fatta det här. Det övergår mitt förstånd. Hur kan du behöva ta till knäckebröd och ljus choklad (!!!) för att "få ihop tillräckligt med carbs"???

Gillar du inte tomater, paprika, lök, purjolök, hallon osv osv, sånt som är NÄSTAN ok på LCHF men som de som försöker hållas sig under 20 gram carbs per dag får akta sig jättemycket så det inte blir för mycket av??? 

(Och visst TYCKER du fortfarande att low carb är bra för kroppen...? även om lite mer GI och "kaloriräkning" visade sig funka bättre för dig nu när du är nära din målvikt?)

Det låter jättemysko, sorry. Tur att jag vet att du är öppen för frågor och kommentarer så det inte låter som om jag ifrågasätter dina val.

Jag undrar hur stor skillnad det är i mitt intag nu när jag har ändrat lite på proportionerna så jag äter lite mer fritt av grönsaker under 5/100, standardmjölk i kaffet, hallon/rabarber på helgen lite mer/oftare osv. ?

K
  • Kaya

Jag har nog ätit lite för lite idag, drabbades av värsta hungervågen nu på kvällen. När barnen äntligen var i säng (ensam hemma med dem) blev det världens godaste kvällsmat: Rött te, 2 små bitar mjukt sesambröd och 4 bitar nybakat ljummet fröknäcke med Bregott och 17% ost, en klyfta färsk vitkål och 3 LCHF-ischoklad = GOTT!

Idag sprang jag från torpet till badplatsen och slängde mig i. 7 km på 46 min, kass tid igen men jag var typ glad att jag överlevde utan att få värmeslag!!!

Började dagen med frukost på bacon och omelett (ägg + lite Mellangrädde), lite sesambröd med ost och skinka, kaffe med standardmjölk.

Sprang efter några timmar.

En god stund efter springturen och doppet i sjön var det middag: blomkålsris och torskrygg panerad i ägg, fiberhusk, parmesan och kryddor (salt peppar och dragon), stekt i smör. = GOTT! LITE hemmagjord glass på hallon, rabarber, canderel och Mellangrädde. Kaffe med standardmjölk.

Och sen inget förrän kvällsmaten då. Så idag har jag uppenbarligen klarat mig på färre måltider för att jag har ätit så här istället för som jag brukar, jag var liksom inte sådär hungrig så jag var desperat när jag hade sprungit och äntligen skulle äta sen lunch. Men så har det ju varit så himla varmt också. Och, som sagt, jag var hysteriskt hungrig nu på kvällen.

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**