• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Men himmel. Segelvind.

ÅTTA hallon?

Är det en "normal" LCHF-portion hallon????

I så fall är det tur att jag har övergått till lite mer GI-liknande diet...

Inte för att jag äter hallon så ofta som jag trodde jag skulle göra när jag hörde att det var det bästa frukt/bäralternativet om man kör LCHF - men NÄR jag äter det så äter jag betydligt mer än 8 st!!!!!

K

• Kaya

... och för min del var det så romantiskt att komma hem till mannen, soffan och det goda rooibosteet så det blev 30 gram FIN mörk choklad (85%) av bara farten! ...men NU är det tack och godnatt för idag, nya tag imorgon...

K

• Kaya
    Faile skrev 2011-05-06 08:10:25 följande:
    Efter att ha stått still nu någon vecka, så fick jag för mig att mina tidigare viktras till viss del blev "hjälpta" av kokosfettet i ischokladen jag åt nästan dagligen. Så nu har jag sen i söndags haft i en tsk kokosfett i kaffet på morgonen och visst, nu har jag rasat 2 kg igen Solig

Om det beror på kokosfettet vet jag inte, men får för mig det.
    Hurra! Jag som käkar så mycket kokosfett! (min man som avskyr kokosfett är alldeles förskräckt... )

Tänk att ischokladen alltså kan hjälpa både magen (helt uppenbart...) och ev viktnedgången!

Härligt med -2 kg! Grattis!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-05 23:22:56 följande:
    Riktigt mörk choklad har kanonbra fördelning av fett och kolhydrater! Visst är det lite kalorier, men det är inte helt bortkastade sådana. Man får njuta med gott samvete!
    Sov gott! 
    TACK! *lycklig*
  • Kaya
    FiaFunderar skrev 2011-05-06 06:49:43 följande:
    Igår fyllde mannen år och jag hade bjudit hit hans föräldrar och min syster med familj.
    Jag hade förberett grillspett att bjuda på. Kycklingspett och fläskköttspett båda penslade med hemmagjord marinad (gjord på riktigt smör)
    Vi grillade dem och sen bjöd jag på en STOOR "sommarsallad" och tzatziki och en annan hemmagjord lite starkare sås (gjorda på TY och CF)

Alla tyckte det var jättegott och lagom med mat. Skönt att man kan bjuda på mat utan massa kolhydrater och utan att få massa onda blickar för att det inte står nån potatis eller potatissallad på bordet Solig
    Helt suveränt!!! Det låter så himla gott och härligt, varför skulle nån enda människa "sakna" potatis, bröd osv om man får allt det DÄR?

Jag började redan förra sommaren (UTAN att ha börjat öra LCHF) ha som tillbehör till grillat stora sallader med oliver, fetaost, grillad halloumi osv och "glömde bort" potatisen för det mesta... (men jag brukade ha vattenmelonbitar också till salladen, such, det är vissa såna där saker som känns lite jobbiga ibland, att man nu inser vilken kolhydratbomb vissa frukter är som man älskade förut...)

Jag ska precis sätta in ett experimentbröd i ugnen, hoppas det blir ett bra "basbröd" för frukostmackor, mellis osv under helgen. Jag vispade ihop ägg, smält smör, Mellangrädde och vatten. Tillsatte pofiber, fiberhusk, sesamfrön, linfrön, mandelmjöl och lite bakpulver, salt och brödkryddor. Lät det svälla i 20 min, och nu ska det gräddas, dekorerat med lite linfrön strödda ovanpå. Håll tummarna för att det blir smarrigt!

När det är klart ska jag baka en LCHF-tigerkaka att bjuda på på torpet under helgen. Hittade ett recept på nätet och det receptet var orsaken till att jag beställde kokosmjöl från LCHF-butiken! Ska bli väldigt kul att bjuda på en jättesnygg kaka som förhoppningsvis både ser ut och smakar som den "ska"...

Idag har jag kört lite morgonyoga (underbart), bytt sängkläder, sorterat all tvätt och kört igång tvättmaskinen osv på morgonen samt ätit världens godaste frukost: kaffe + lite Mellangrädde, 4 pyttebitar rostat LCHF-valnötsbröd med Bregott, 17% ost, skinka och isbergssallad... Till lunch blir det väl nåt omelett-aktigt som vanligt. Till middag, hmmm... fisksoppa? Med en bit av det nya brödet till kanske.

Tänk att det ska vara så gott med mat!

K
  • Kaya

Mina experimentbröd ser fina ut och luktar gott. Ska bli intressant att provsmaka dem senare, Jag gjorde degen lite extra lös (vill INTE ha ponesliknande bröd som smakar som torrt grus i munnen, blärk!) så de flöt ut lite och blev ännu plattare än de var när jag klickade smeten på bakplåtspappret och plattade till dem lite. Jag vill också helst ha platta "tekakor" eller ett bröd som man kan skära i tunna skivor, då kan man ju ta MÅNGA mackor med MYCKET pålägg! Och så gillar jag att rosta brödet, speciellt LCHF-bröd som ju lätt smakar trista gamla scones så snart de har kallnat... och då är det också bättre med plattisar.

Ischoklad passade jag på att göra när jag ändå var igång. Dessa blir nog mindre "lättätna" än mina vanliga med mint, ville bara testa att se om jag kan stå ut med mindre "söta" ischoklad. 100 gram kokosfett, 40 gram 90% choklad, en rågad matsked kakao. När jag hade fyllt formarna strödde jag LITE flingsalt på varje. Jag brukar ÄLSKA praliner med mörk choklad och salt. Risken nu såklart är att saltet inte balanseras upp av en enorm sötma, så det kommer att smaka saltat kokosfett av alltihop *uäk*.... Vi får väl se.

Min tigerkaka ska ut ur ugnen nu! Spännande!

Och så ska jag smutta Påskmust Light och jobba på fram till lunchen, i eftermiddag blir det löpning!

K

• Kaya

Skiiiiiiiiiiiiiiit!

Borde jag inte ha lärt mig, efter så många år av bakning, att man måste VÄNTA ett tag innan man stjälper upp en nybakad kaka? Nu var jag så nyfiken på hur tigerkakan skulle bli så jag försökte stjälpa upp den nästan direkt efter att ha tagit ut den ur ugnen. Självklart gick den sönder... Hade jag bara väntat liiiiiite hade den blivit perfekt. Jättefin! Suck. Jag får väl trösta mig med att den säkert smakar gott, och att det blir NÅGRA snygga bitar i alla fall. De trasiga bitarna kan jag ju äta upp själv i provsmakningssyfte...

K

• Kaya
    helene306 skrev 2011-05-06 11:17:53 följande:
    Kolla recepttråden som Denebola tipsar om.

Annars har jag recept här:

www.helenesbaksida.blogspot.com Sök på Bounty.

Jag har gjort idag, nu står de i kylen och jag ska väl någon gång smälta choklad och doppa på På halva receptet fick jag 9 st. På hela receptet ska man få 12-14 st. Undrar hur stora de är egentligen

Idag är jag effektiv Me like! Frukost gjord, Bounty fixades, bacon- och fetaostsallad är klart. En tvättmaskin tvättad och upphängd, diskmaskinen iplockad och körd, en rask promenad med bebis, ett race med sekatören i trädgården. Nu ska korvstroganoff göras och sen ska jag baka något och fixa pannkkor till barnen. I morgon blir det ko-utsläpp Jag måste fortsätta i denna takt känner jag så jag inet sunkar ihop någonstans i eftermiddag.

By the way: jag ska väl inte ropa hej än, men vågen rör sig saaaaaaaaakta neråt
    Helene, se där har vi en förmiddag helt i min smak!!!

Grattis till siffrorna på vågen!

Hur gör du korvstroganoff? Är det en LCHF-variant alltså? Recept i recepttråden please!

K
  • Kaya
    LoveMyFamily skrev 2011-05-06 11:52:21 följande:
    Är rabarber ok?
    Finns det någon god rabarberpaj eller muffins att göra?
    Rabarber har jag skrivit upp som ett lämpligt livsmedel med mindre än 5/100 (jag tror det var 3-4/100?). Problemet är ju att man lär häva i sukrin eller nåt om man ska baka med det så det inte blir FÖR surt. Var det inte nån som hade testat nyss? Minns inte vem det var.

K
  • Kaya
    Asereht skrev 2011-05-06 12:09:17 följande:
    2,7 g kh/0,9 prot/0,2fett

Inte inom den tillåtna skalan men en av de lägre kolhydratsmässigt. Hallon tex har unefär 4,5 g kh/100g. Så rabarber hade jag kunnat äta på samma sätt som hallon dvs någon gång ibland.
    Oj då där kom det visst mer specifika besked...

Vaddå inom den tillåtna skalan? Inte enligt den där ration menar du, dvs för lite fett? Men betydligt bättre än hallon ändå som "frukt" betraktat!

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**