-
TACK!!!ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-17 19:10:55 följande:Stor KRAAAM till dig Kaya!
-
Tack!helene306 skrev 2011-05-17 19:11:22 följande:Skönt att du fick lätta på trycket och gråta ut! Hade du inte gjort det är det inte säkert att läkaren hade tagit dig på allvar. Jag är sån hos läkare att även om jag mår skit så vill jag inte vrka mesig och lägger på en mask och inbillar mig att jag mår bättre än vad jag faktiskt gör.
Kram!!!
Jag verkar nog snarare enligt läkare vara en sån som har läst alldeles för mycket, en sån där hypokondrisk tant som tror att hon har alla sjukdomar och åkommor som det står i om i hälsotidningar, typ...
... och då kanske det inte hjälpte att jag började grina när min läkare frågade något snällt!
Men det måste bara ut, och än är det nog inte "över", hela dagen efter det har tårarna liksom legat på lur...
K -
Tack snälla vän!jeng skrev 2011-05-17 20:47:42 följande:Kaya,
Kram till dig, och jag hoppas att du kan få svar på vad som är galet! Jag känner mig likadan, men in VC går ju inte att ringa till och säga attman mår skit och be att få ta prover.... Är man superhängig så ska man typ gå ut och ta lite luft istället... Jaja... Dom skulle ju testa min sköldkörtel för ett tag sen, men jag fick ju aldrig några svar, och det står inget i min journal. så frågan är ju om dom bara tappade bort det... jag kanske skulle försöka få testa det igen.... jaja, jag bara tänker högt. Hoppas att du kan få lite ny energi snart!
Ang vikten så vet jag hur du känner dig! MEN, du är ju skitsnygg ju. Hur fasen kan du som smal, snygg, så aktiv, springa milen flera ggr i veckan, väga 5 kg mer än jag? Det säger ju hur extremt lite vikten säger om oss!!! Tänk på det!
Men vad i all världen fick du "snygg" ifrån?
K -
Tack snälla!Faile skrev 2011-05-17 20:23:11 följande:Här är vi alla OT lite till och från, så det gör nog ingenting alls
Kram till Kaya!
Nästan så man "hoppas" det är sköldkörteln eller järnbrist eller nåt annat som är lätt åtgärdat.
Jag hade själv både järnbrist och sköldkörtelproblem och båda ger likartade symptom, orkeslöshet, depp, bomullshjärna m m. Alltför ofta ger läkare ut antidepressiva när det i själva verket är något av dessa två eller B12 brist. Så enkelt test och ändå missas det ofta.
Inte för att jag vill att du ska vara sjuk, men tänker på stackars Nallebjörnis som kämpar och kämpar utan att få något svar på vad som är fel. Måste nästan vara ännu jobbigare, så jag håller tummarna för er båda
Ja även om jag såklart inte vill att de ska hitta något "farligt" så skulle det samtidigt vara skönt att VETA vad det är så man kan försöka göra något åt det.
K -
Förklara mer! Läste nyss att det var någon "typ" av hypotyreos som inte syns på det "vanliga" blodprovet?Probably the best in the skrev 2011-05-17 22:34:32 följande:Läser inte så noga men ser att ni pratar SKÖLDKÖRTEL
Tar ni dessa prover, se till att få ut dom på papper, nöj er inte med att värdena är bra...för det är dom i många fall INTE!!!!
Jag kan en hel del om detta och har själv fått diganosen hypotyreos trots "bra" provsvar!!!!
K -
Jag kan inte hjälpa att jag känner mig lite hoppfull av detta - menar du att OM det är pga sköldkörteln som man mår dåligt och man FÅR Levaxin utskrivet så är det ganska säkert att man mår bättre?Probably the best in the skrev 2011-05-17 23:30:50 följande:Ifrågasätt varför du inte kan få testa Levaxin och hänvisa till artikeln jag länkade till!!!
Lite "mysko" att dom ska gräva så djupt när svaret KAN vara så enkelt....Lycka till!
K -
Åh! Tack snälla snälla du!Teskedsmamman skrev 2011-05-17 23:48:17 följande:Kaya: Dagens enormt positiva sak är att du har kommit igång med utredning OCH att du har fått ut en MASSA skit ur kroppen!!!
Jättekramar och jag lägger även till dig på listan över de som jag har bestämt ska må bättre snart!*lever i min barnsliga villfarelse att det är jag som bestämmer*
Just nu är det du och alla andra här i tråden som är största STÖDET i allt detta, för min man är bortrest hela veckan och inför barnen håller man såklart god min... ja, inför alla andra också förresten. Jag pallar liksom inte med att "erkänna" för familj och vänner hur dåligt jag mår, brukar ju vara en sån som är pigg och glad och effektiv och som själv tar ansvar för mitt välmående.
Jag gillar verkligen din attityd, "det är JAG som bestämmer!" Om man tänker så kommer man långt, kanske inte kan bestämma allt men väldigt mycket hänger på attityd och vilja!!! (IOch tusen tack för att du använder lite av din viljekraft till att bestämma att JAG ska må bättre! *kram*)
Nu känner jag igen mig själv LITE mer idag.
Steg upp med barnen och var en OK mamma på morgonen, de kom i alla fall iväg i tid till dagis/skola och hade ryggsäckarna packade med rätt saker och vi hade INGA konflikter på morgonen (ganska BIG DEAL i vår familj med en 10-åring som låtsas att han är tonåring och en 5-åring som har stark vilja!!!)... Jag fick i mig massa kaffe med gammeldags mjölk och 2 bitar fröknäcke med avocado, skinka, salladsblad till frukost (=mums).
Direkt från dagis trampade jag ner på gymmet och körde en timme. Fösta gången jag styrketränade sen i höstas!!! Jag har ju alltid ansett mig själv vara en sån som tränar kontinuerligt, men helt plötsligt rinner det förbi några månader och så har man "helt plötsligt" inte tränat på allvar på ett halvår...! *gaaaahhhh*
Inte var det roligt inte. 10 min uppvärmning på crosstrainer och sedan ca 40 min styrka och så lite stretch. Mitt mesigaste rehab/tantprogram för hela kroppen med lätta mesiga vikter. Fy!!! Gymspeglarna avslöjade utan minsta hänsyn hur illa det är ställt. Kanske inte att jag är så förfärligt FET, för mina 171 cm gör trots päronformen att jag mest ser "stor och rejäl" ut, inte direkt överviktig/"tjock". Men LÖS I HULLET! My god! Min degiga mage syns genom träningslinnet!!! *skräck*
Och framför allt inser jag hur mycket jag har tappat i muskelmassa och styrka. Körde lätta vikter men blev ändå rejält seg i musklerna, och det var en PINA att köra plankan EN ENDA MINUT (när jag är igång och tränar brukar jag köra 5 x 1 minut med 30 sek vila mellan utan större problem...).
Määähhhhh....
Kom hem och duschade och drack efter-träningen-shake på 100 g Kesella Lätt, 100 g naturell yoghurt, en skopa proteinpulver (i princip kolhydratfritt) och vatten. Om en stund blir det lunch, min favvo på grilloumi lax och spenat i ugn.
K -
PS. Vågen på gymmet visade 72 kg med bara träningskläder på (inga skor) så det är den vikten jag ska utgå från, för det är väl där jag kommer att ha möjlighet att väga mig framöver. Ska väga mig någon gång i månaden bara och tanken är att jag ska gå ner ca 6 kg på ca ca 12 veckor (skynda långsamt, fast det kliar i mig att FÅ BORT FLÄSKET!!!). Om jag ska uttrycka mig konkret så innebär detta att jag ska få plats i mina vanliga kläder igen lagom tills jag börjar nya jobbet i augusti!!!
Sen ligger ju min "riktiga" målvikt 2-4 kg lägre än så, men då ska jag vara igång och köra fitness på allvar och prioritera kost och sömn och träning och hela alltet liksom, det pallar jag inte med att satsa på riktigt ÄN.
K -
Min matdag.
Frukost kl 8: starkt kaffe med gammeldags mjölk (så lite mjölk jag kunde stå ut med). 2 bitar fröknäcke med en halv skivad avocado, örtsalt, rökt skinka, salladsblad ovanpå.
Mellis efter träningen kl 11: Proteindrink på 100 g Kesella Lätt, 100 g naturell yoghurt, en skopa proteinpulver (Triple Whey, mkt kolhydratsnålt) och vatten, samt kosttillskott.
Lunch kl 13:30: Bladspenat, 0.5 pkt grilloumi och en portionsbit lax i ugnen, lite olivolja i botten av formen. En halv rå zucchini knaprade jag på för att inte dö av svält medan det blev klart... Svart te.
Eftermiddagsfika kl 16: starkt kaffe m gammeldags mjölk, se frukosten! En stor LCHF-ischoklad (mycket kokosfett, lite 90% choklad, lite vaniljpulver, några flingor flingsalt = GOTT!)
Middag kl 18:30: 0.5 pkt såna där nudlar (har glömt vad de heter igen) och köttfärssås av riven zucchini, vitlök, olivolja, fint klippta soltorkade tomater, tomatkross, nötfärs och några oliver... nyriven EKOLOGISK parmesan ovanpå. (Det smakade GODIS! Att tomat kan kännas så otroligt sött när man inte är van vid att äta mycket carbs?! Gott var det i alla fall.)
Och snart blir det kvällsfika: Rooibos utan något i, 2 små bitar nybakat sesambröd med Bregott, ost och skinka.
Som ni ser är jag delvis tillbaka i mina gamla "fitnessvanor" med TRE huvudmål och ett par tre mellanmål... Jag hoppas och tror att det passar mig bättre och att jag kan ta med mig det positiva från mitt försök att köra LCHF (=glutenfritt, fritt från "sötsug", mage som sköter sig, mindre hudproblem osv) när jag nu ökar träningsdosen och kör lite mer åt GI-hållet.
För en sån här kosthållning hör väl inte längre hemma i en LCHF-tråd, eller vad säger ni?
K -
PS. Jag handlar ganska mycket ekologiskt, vissa saker ALLTID (ägg, mjölk, kaffe osv osv). Sen ibland får jag något ryck och går till Lidl och få med mig fyra stora kassar mat hem för samma summa som jag får högst en matkasse för på det lilla Coop där jag brukar handla... och då är ju typ INGET ekologiskt!
K