**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag är här och läser och försöker samla inspiration och mod men jag är i en HEMSK svacka just nu.
Provade härom kvällen åter några par byxor som jag har som "mått" på formen eftersom jag aldrig väger mig och ja... jag hade väl egentligen inte väntat mig något annat med tanke på att jag har en degig mage vilket jag ALDRIG har i vanliga fall, men 75% av min garderob ligger fortfarande på stand-by och går inte att använda pga allt överflödigt fläsk!!!
Jag har under en enda hemsk stressig vinter växt ur nästan alla mina byxor och jeans!!! Och nu, efter snart 3 månader LCHF eller LCHF-bortemot-GI samt att jag har återupptagit träningen verkar INGET hända på den fronten!!!
Och nu vill jag inte låta dum eller dissa dem som har problem med "riktig" övervikt men jag som har varit igång med kost, träning och fitness i MÅNGA ÅR och verkligen kämpat med min kropp hade liksom inte trott att jag nånsin skulle behöva bli en "tights-eller-stretchjeans-tjej"....
Jag ska till vårdcentralen IDAG och ta prover på sköldkörtelhormon m.m. Har känt mig otroligt seg, trött, orkeslös senaste halvåret och när jag läste en artikel om sköldkörtelproblem stämde typ 15 av 20 punkter in på mig när man skulle kolla en lista om man behövde gå till doktorn och kolla upp det... Nånting är det med kroppen i a f som gör att den går på lågvarv, jag hade superlågt blodtryck sist jag kollade bl a, blir lätt andfådd, är frusen osv osv...
Sprang min vanliga runda igår och pressade på så mycket jag kunde, det kändes riktigt bra och luften var klar och ren efter regnet (jag har ingen allergidiagnos men inbillar mig att det går tyngre att träna och andas när luften är full av pollen)... jag tänkte att jag kommer nog in på 25 min, men nej, 27.5 min vilket är min vanliga tid när jag småjoggar den rundan utan att pressa... Allting går liksom så seeeeegt!
K
PS. Angående "fusk" så finns det inget som jag känner att jag behöver fuska med så länge som det finns goda "tillåtna" alternativ som jag kan ta till och så länge jag själv har möjlighet att handla och laga min egen mat.
Det enda jag saknar är
1. Den underbara föreställningen som jag hade när jag började med LCHF att jag kunde få äta precis hur mycket jag ville och ändå gå ner i vikt, om jag bara höll mig till rätt saker. Sen jag insåg att det inte funkar så på mig, eftersom jag tydligen har en ovanligt enorm aptit (?), så har allting känts liksom tungt och dystert - inte nog med att jag inte har ätit en frukt, potatisgnutta eller brödsmula på snart 3 månader (=RÄKNAS inte det liksom??!!), tydligen måste jag ändå tänka på MÄNGDEN ost. ägg, fröknäcke, bacon, ischoklad, ovanjordsgrönsaker osv osv som jag äter.
2. Och så saknar jag den avslappnade känslan att kunna äta "vad som helst" till exempel när man är bortbjuden eller går ut på restaurang. Om man nu gör sig själv mer känslig för kolhydrater genom LCHF så har man ju samtidigt sett till att varje "paus" eller vad ni bestämde er för att det skulle heta blir SÅ mycket "värre" än om ens vanliga kost hade legat närmare den maten som man kanske äter på fest/restaurang....
Jag kan bara hoppas att min NYA kost (några veckor nu) med mer kolhydrater från grönsaker och LITE mindre fett i så fall gör mig lite mindre känslig för carbs när det väl blir lite mer vid något tillfälle.
K
Jaha idag har jag suttit hos doktorn och storbölat.
Skulle ju kolla sköldkörtelhormon m.m. och så började hon fråga med en sån där mamma-röst om jag mådde dåligt och var ledsen, och sa att jag såg så blek och eländig ut, och då var det som om en dammlucka öppnades, tårarna bara sprutade.
Oh well.
Fick ta en massa prover, lär ju inte få svar i brådrasket men det är i alla fall ett steg i rätt riktning (=ta reda på varför jag mår så pyyyton). Nallebjörnis - jag känner så väl igen mig i din frustration, att må dåligt och inte veta VARFÖR?!
Och så fick jag slutligen anledning/möjlighet att få siffror på hur illa det är, eftersom VIKT var en av sakerna som skulle kollas.
Jag har väl misstänkt/befarat att vikten skulle börja på "7" - vilket den aldrig har gjort i hela mitt liv om jag inte har varit gravid, även om jag hoppades att jag bara var en otränad 68-69 kg med en massa löst hull.... (=önsketänkande)
71.3 kg
Så det bekräftar ju mina gissningar = 5-6 kilo över min "vanliga vikt" och 7-9 kilo över min "fitnessvikt". (OBS! Detta är gamla siffror eftersom jag inte har vägt mig på massa år förutom i samband med mina två graviditeter)
Delmål 1 måste därför vara att gå ner till min vanliga trivselvikt där jag åtminstone kan stå ut med mig själv om jag är någorlunda hård och har tränat bra, dvs 5 kg ner till 66 kg.
Så det är väl inte mycket annat att göra känner jag nu än att återgå till det som har funkat förut - dvs massa träning och så försöka hålla kosten så strikt det bara går, både innehåll (inga s.k. "snabba" kolhydrater m a o) och MÄNGD (suck).
Jag kommer INTE att börja äta bröd, frukt, gröt, ris, potatis osv igen utan ska ge den glutenfria någorlunda low-carbiga dieten lite mera tid. Däremot kommer jag väl att fortsätta på den nu inslagna vägen med LITE mer carbs från grönsaker, LITE mindre fett och LITE mer protein.
K
Samma till dig Nallebjörnis! *kram*