• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

76an skrev 2012-01-12 14:23:07 följande:
    Usch vad äcklad jag känner mig av allt fett nu, kräks snart av allt som smakar ägg. Har endast ätit enligt LCHF sedan förra tisdagen men är redan less på allt fett och ägg och grädde och bacon och och och.......

Har du kollat in menytråden i ts?
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    FasterK skrev 2012-01-12 18:20:56 följande:
    Sitter här och med ett glas rött och äter krispiga fläsksvålar...

Under kvällen har jag funderat på att jag nu, som lchf.are (i alla några månader till innan utvärdering), mer och mer märker av det faktiskt massiva motstånd det finns mot denna kosthållning.

Nu undrar jag om någon i tråden varit lchf:are längre än ett år och om då också tagit prover som visar på förbättrning/försämring. Detsamma med hälsoeffekter?

Läste ikväll denna artikel
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    (läs kommentarer)

...som kommenteras av kostdoktorn.
    www.kostdoktorn.se/vilda-pastaenden-i-lakarti.../

Någon kanske redan har tagit upp detta? Ursäkta i så fall.

Nu hade jag inte tagit några prover innan jag började med lchf, så om de har förändrats något vet jag inte. Men tog på kolesterol och blodfetter när jag ätit lchf ca 9 månader och då var alla mina bra, och balansen mellan det goda kolesterolet och det onda var särdeles gynnsam, för att citera läkaren.
  • Faile
    Atmosphere skrev 2012-01-13 10:38:36 följande:
    Halloj!
    Undrar om någon som äter LCHF överhuvudtaget räknar kalorier?
    Jag hade en diskussion med min sambo i går och jag tyckte att man INTE ska räkna kalorier för det kan lätt komma upp i ganska många i och med att man äter mycket fett och protein. Men som vanligt kom han med argumentet att man såklart måste göra av med mer kalorier än man äter för att kunna gå ner i vikt och det låter ju logiskt egentligen, plus att fett och proteinrika livsmedel äter man ju kanske i mindre mängd än kolhydrater, och därför blir det inte så farligt mycket mer kalorier?

Jag har inget större behov av att räkna kalorier, har laddat ner en app till telefonen där man väldigt enkelt räknar ut mängd kolhydrater, protein och fett i den mat man äter och just ser det  bra ut på staplarna då jag till frukost+lunch ätit 55 g protein, 21 g kolhydrater och 61 g fett, men KALORIERNA för dagen börjar nästan ta slut, haha...
    Den stora mängden kolhydrater verkar enligt mina beräkningar bero på tomatsås och skivad tomat till kebab/grönsakstallriken jag ska äta till lunch.

Någon som vet om det funkar att räkna kalorier på LCHF eller ska man strunta i det helt?

Strunta i det.

Man ska inte laga nåt som är trasigt som det brukar heta.
    Testa lchf som det ska vara och att bara hålla koll på kolhydraterna, går du ner funkar det ju. Om det efter några månader ändå inte hänt nåt eller tar stopp, då kan det ju vara läge att börja kolla även på kalorierna, men för många behövs det aldrig alls.
  • Faile
    Faile skrev 2012-01-13 10:48:52 följande:

Strunta i det.

Man ska inte laga nåt som är trasigt som det brukar heta.
    Testa lchf som det ska vara och att bara hålla koll på kolhydraterna, går du ner funkar det ju. Om det efter några månader ändå inte hänt nåt eller tar stopp, då kan det ju vara läge att börja kolla även på kalorierna, men för många behövs det aldrig alls.

Hahaha ska naturligtvis stå "laga nåt som inte är trasigt"
  • Faile
    rednose skrev 2012-01-13 11:33:32 följande:
    Men jag har ju ätit så här länge och det är ju först nu som jag känner mig hungrig?
    Vad ska jag stoppa i grytorna istället för mjölkprodukterna? Jag vill gärna ha alla tips jag kan få för jag tycker ju att jag äter bra och det funkar liksom för alla i familjen så jag vill ju inte strula till det liksom. :)

Jag har "bara" 3 envisa kilon att tappa så det är ju ingen panik men jag vill ju jäkligt GÄRNA tappa dem så... 

Det är ju vinter och kallare, så kroppen kanske behöver mer bränsle just nu?
  • Faile
    rednose skrev 2012-01-13 11:38:25 följande:
    Fast här i Göteborg är det ju inte speciellt kallt... börjar misstänka nåt annat...

Förvånad
  • Faile
    vaniljbullen skrev 2012-01-13 17:33:08 följande:
    Åh, bra tråd för en nybörjare..  

Jag och min man började nu i måndags (såklart - i gott sällskap med resten av alla som startar sitt nya liv 2012) och vi är fortfarande ganska rangliga känner jag. Det ska hursom vara en bok på gång och jag, som gillar böcker bättre än att surfa loss på nätet känner att det är då det kommer börja ännu mer (om ni förstår hur jag menar). Jag har dock märkt, eftersom jag har diabetes typ 1, att mitt blodsocker har stabiliserats ganska rejält. Jag mäter ju blodsockret hela tiden så jag har rätt bra koll och dosen har halverats bara på denna veckan.

Utöver diabetesen så är jag bipolär, mer åt det depressiva hållet och - som jag såg någon annan skriva - så är det svårt att komma igång med träningen. Min läkare petar dock i medicineringen just nu så vi får väl se. Det är ju helt klart bättre att var ur djupet när det gäller att komma igång, jag blir också stressad och får ångest av att tänka på träningen också. Tyvärr har ju, speciellt en, medicinerna bieffekten viktuppgång och jag har gått upp ganska mycket de senaste åren sen jag började med den medicinen. Den är dock bra, det har blivit mer stabilt, inte lika starka svängar så det överväger ju. Samtidigt gör ju viktuppgången inte precis att man mår bättre. Jag har inte haft problem med biverkningar i övrigt men just denna drabbas man såklart av.. (varför skulle någonting gå bra liksom).

Just nu känner jag mig lite äckelmagad pga. allt fett men jag antar att det kan kännas lite i början?

Jag tror jag ska trivas här i tråden, bra med erfarna rådgivare  

Välkommen och lycka till!

Ett tips är att kolla recepttråden och menytråden som är länkade i ts. Väldigt bra inspiration för nybörjare   
  • Faile
    Sigrid skrev 2012-01-19 23:14:08 följande:

Är det den här: www.reneevoltaire.se/produkter/?product=353 Det står att den innehåller 100 g kolhydrater / 100 g. Så jag skulle inte använda den.

Men är det "fula" kolhydrater då? För tex sukrin innehåller ju också sådana höga kolhydratnivåer men är en sort som kroppen inte tar upp.
  • Faile

Har precis kollat debatten och tyckte den var rätt bra.

Tyckte det var lite kul hur desperat ena "motståndaren" blev till slut och nästan gråtfärdig gastade om hur viktigt det är att äta frukt

• Faile
    Sigrid skrev 2012-01-20 09:31:56 följande:
    Ingen aning faktiskt.

Googlade nu och det verkar nog inte vara ok. Sukrin och stevia har GI noll, medan kokossocker har GI 35.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**