• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

chamis skrev 2012-01-30 15:46:25 följande:
    Går man ner mindre i vikt för att man är normal viktig ? alltså om man inte är överviktig fast vill tappa några kilon ;)

Är du normalviktig är det inte säkert att du går ner med lchf nej.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Malwa skrev 2012-02-04 11:05:52 följande:
    Kan man göra eget kokosmjöl tror ni? jag tänkte om man kan mixa kokosflingor så som man gör med mandel, vid mandelmjöl.

Nej det kan man inte. Så som jag förstått det är kokosmjöl fibrerna från kokosnöten, på samma sätt som tex pofiber är potatisfiber.

Kokosmjöl är alltså inte bara mald kokos.   
  • Faile
    IngentingAlls skrev 2012-02-04 15:37:11 följande:
    Är det fler här som upplevt illamående med lchf? Det är inte så att det känns som jag ska spy eller något utan lite molnande sådär i bakgrunden. Sen undrar jag om jag äter för lite. Jag vet att man inte ska räkna kalorier men jag lägger in varje dag på en sida för att se hur mycket kolisar jag äter och då ser man automatiskt hur mycket kalorier man får i sig. De senaste 3 dagarna har jag ätit ungefär 700-800 kalorier per dag... Är inte det väldigt lite? Men jag är ju mätt och så...
    Jag har haft precis samma problem. Mådde konstant illa, lite så där så man ändå fungerade men bara tanken på mat var blä.

Mitt tips är att öka på kolhydraterna lite, framförallt grönsakerna. För mig kom matsuget tillbaka lite och illamåendet försvann helt.  

Så nu är jag uppe i ca 1200kcal ( fortfarande för lite men men ) om dagen istället för 800kcal och mår bättre.  
  • Faile
    Lottalök skrev 2012-02-04 15:59:32 följande:
    Hoppar med här och hoppas på lite hjälp och stöttning.
    Försöker äta LCHF har gjort det en v. Har ett enormt socker beroeende vilket har gjort att nån kaka och godisbit fallit mellan. Tycker det går ok med maten men det har inte hänt nåt på vågen. Det jobbigaste är att försöka bryta vanor och tänka på andra sätt. Tex. idag när det är lördag resten av familjen äter ostkrokar och godis.... Behöver tips, råd och stöttning för att stå emot. Lättast är det ju dom dagarna men jobbar, men när man e ledig så är det väldigt lätt att man småäter och rotar i skafferiet.

Man ska ju inte vräka i sig lchf-godis heller men bättre det än att falla för annat skräp. Så gör iordning lchf-ischoklad, grädde med bär, oststavar, oliver, ölkorv eller annat gott så du har det färdigt när sötsuget sätter in. Det är lättare att stå emot om man själv är mätt och nöjd och har något att tugga på.
  • Faile

Enligt deras hemsida står det att flora tillverkas av vegetabiliskt fett ( palmolja?) , rapsolja 32%. Vad de övriga 68% innehåller redovisas inte.

• Faile
    fyrbarnsmamman skrev 2012-02-08 12:30:43 följande:

Nybörjare!!! Jag bakade en LCHF-kaka, med mandelmjöl, cocosflingor, smör och ägg. Gräddade detta i ugnen. Dekorerade tårta med vispgrädde och bär.

Min fråga: Är detta nyttigt??? Kan jag äta detta som em fika, varje dag???

Fråga två: Spelar det någon roll hur stora portioner man tar, så länge det är kolhydratfritt??

Jag vill nämligen gå ner i vikt. Väger 65-66 kg, hade varit drömmen om man kunde gå ner till 60-62kg. Tips?!

Nyttigt och nyttigt, en tallrik grönsaker är nyttigt. Och troligen kommer du inte gå ner genom att äta godsaker varje dag. Bara för att något är tillåtet och ok betyder det inte att det främjar viktnedgång, tyvärr.  
  • Faile
    fruaugusti skrev 2012-02-08 21:11:22 följande:
    Hej alla erfarna, här kommer en nybörjare... Så mycket frågor å jag antar att jag kan hitta de flesta svar här.... Men en fråga: hur gör ni med barnen? Känns lite knasigt att de nu ska äta min fetare mat PLUS kolisar.... Hatar tanken att laga olika mat, vill inte göra så big deal av det.... Vill gärna höra hur ni andra gör! Supertacksam för svar!

Mina barn äter samma middag som vi, dvs lchf. Däremot äter de fortfarande fil och flingor, mackor osv till frukost och lunch. Lite mer ägg nu än tidigare också.
  • Faile
    copycat35 skrev 2012-02-11 11:53:55 följande:
    Hur har ni andra tänkt som bara ska gå ner nåt/några kilon. Ska ni fortsätta med denna kost som en livsstil eller ska ni "smyga" tillbaka som innan? Går man tillbaka till "vanlig" kost efter lchf så kommer ju svullnaden av magen och kanske några kilon uppåt tillbaka.

Eller hur har ni tänkt?

Jag hade ett återfall under två månader före jul till "vanlig" kost och det kommer inte hända igen kan jag säga. Efter dessa två månader kändes lchf verkligen som en lättnad.
    Maten känns renare på något sätt och min kropp mår så himla mycket bättre, så jag kommer absolut fortsätta. Däremot har jag nu övergått till att äta helt fritt av grönsaker och kommer nog fortsätta just så.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**