• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

astro skrev 2012-01-20 09:36:12 följande:
    Det är ju kristalliserad nektar vilket gör det riktigt svårt att få reda på vilken typ av socker det rör sig om.

Googla hjälpte inte. Men man skulle förstås kunna köpa en burk, ta en rejäl sked och sedan mäta blodsockret. 

Såg ditt nu, det här hittade jag,
    http://www.plushalsa.se/kokossocker-gula-java-brut-oraffinerat-ekologiskt-kokos-socker-a.html
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Habaladabala skrev 2012-01-20 10:07:16 följande:
    Haha ja jag tänkte mest att om de menar att man ska hålla fast vid massa kolhydrater för att de råkar finnas överallt i det sociala och inte för att de är nyttiga så låter det helt galet.
    I min värld vimlar det av glass, chips och godis. Betyder det att jag borde äta massa sånt då för att slippa det socialt svåra? 

Ja enligt det tankesättet borde jag ha druckit alkohol medan jag var gravid och rökt både i bussen och bankkön för att det var det "normala" i Portugal, där jag bodde vid den tiden
  • Faile
    Mina småtroll skrev 2012-01-20 12:57:16 följande:
    Sen framstod det ju som att vi lchf-are inte får i oss NÅGRA SOM HELST kolhydrater...där fick ju motståndarna vatten på sin kvarn. Det kom inte fram att vi visst får i oss det (för det är väl inte jättevanligt att man får i sig 0..), vi äter ju oftast broccoli, lite grädde m.m. Så lite kolhydrater får vi ju i oss...

O det här med att hjärnan behöver kolhydrater och att det är jätteviktigt, fick lchf-arna inte ens möjlighet att bemöta... 

Jag som dessutom läser Katrins blogg emellanåt ser ju att hon äter vanlig lchf, ibland mer och ibland mindre extremt. Men att hon skulle nolla har jag aldrig sett ( hon lägger ju ut recept och matbilder ibland ).
  • Faile
    Habaladabala skrev 2012-01-20 13:05:45 följande:
    Jag tycker det var synd att de hade med just henne. Det är väldigt många som tycker att hon är en provocerande bimbo brud och att låta henne vara det största ansiktet FÖR lchf känns inte som en bra ide´.
    Alla de som "hatar" henne lär bli ännu mer aviga till lchf bara pga att hon förespråkar den galna fettdieten.  

Håller med!
  • Faile
    rödnos skrev 2012-01-20 14:21:16 följande:
    Tycker det Zytomierska var riktigt bra. Trist att en bunt bittra brudar ska sitta här och baktala en person som står för samma saker som ni själva. Man skulle kunna tro ni är avundsjuka. nej, kolla igen och kolla på Eftersnack oxå. Hon var ju bra!

Man måste ju inte gilla folk bara för att de råkar äta samma kost som en själv?!
  • Faile

Jag tycker själv att Katrin är ganska rolig, vilket ju även är anledningen till att jag läser hennes blogg.
    Men som förespråkare för lchf vete fan om jag vill ha henne. Jag har det nog jobbigt med omgivningen, utan att folk ska bli ännu mer provocerade gällande kosten av henne dessutom  

Dock gjorde hon rätt bra ifrån sig i debatten igår, även om jag ifrågasätter vissa saker hon sade som jag inte tycker stämmer riktigt. 

• Faile
    sasan skrev 2012-01-20 17:33:12 följande:
    hallå! undrar om nån kan ge feedback på mitt "matschema" så här ser en dag ut för mig:

Frukost: ett paket bacon och 2 stekta ägg eller en omelett på två ägg, 2 skivor skinka och grädde och ost. En kopp svart kaffe.

lunch: en avocado och lite keso, eller 2 Finncrisp/flatbröd med smör och ost.  Vatten att dricka.

Middag: Tex: korvstroganoff, köttfärsås, lax eller vad som. Gör "vanlig" mat men använder fet creme fraiche el grädde i. och förstås grönsaker ist för pasta/ris/potatis som de andra i familjen äter. Vatten att dricka.

En kopp kaffe på kvällen, ibland med antingen mjölk eller grädde i beroende på hur hungrig jag känner mig.

Önskar tips på snacks?! Vad unnar ni er när ni vill ha nått extra gott?? Är tex nötter eller yogurt som innehåller 18gr kh/100gr skitdåligt att äta??
    Ser att många äter kokosfett, vad har man det till exempelvis?

tacksam för svar!!

Tycker det ser bra ut.

Som snacks äter vi oststavar, ostchips ( små högar med riven ost i ugnen tills de blir gyllebruna och krispiga ), mörk choklad, chokladmousse eller grädde med bär tex.

• Faile
    The Kittycats skrev 2012-01-20 18:13:00 följande:
    Håller med i typ allt du säger Läser också hennes blogg.

Fick hennes bok i present förra veckan, och den var ungefär som väntat. Hennes sätt att skriva roar mig, men det var ju inte så många nya recept eller så. Det är väl mer en "helhetsguide", eller vad man nu ska kalla det, med lite tips om träning och motivation förutom om LCHF.

Ja, det slutar nog med att jag läser hennes bok till slut.

Nästa lchfbok blir nog skaldeman eller "hjärnkoll på vikten. Tycker de verkar intressanta.  
  • Faile
    rödnos skrev 2012-01-20 19:38:35 följande:
    Hur äter man för att nolla?
    Allt innehåller väl en liten del kolhydrater? Men hur gör man för att nolla så nära som möjligt?
    Skulle nog behöva testa ett tag för att se om det kan få igång min minskning igen.

Jag körde det ett tag, eller så nära det går, men jag kan verkligen inte rekommendera det. Jag mådde verkligen dåligt med luddigt huvud, smärta i hela kroppen, konstant illamående och riktigt risigt allmäntillstånd. 
    Höll ut i 2 månader för jag tänkte att det bara var en övergång, men det blev inte ett dugg bättre och inte gick jag ner något heller.  

Det jag åt var typ Kaffe med kokosfett, äggsmör till frukost/lunch och biff med gräddstuvad svamp till. Varje dag   
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**