• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • helene306
    Faile skrev 2011-02-27 14:51:07 följande:
    Min svärmor är undersköterska och jobbar på en vc.
    Hon började med lchf för någon månad sedan tack vare deras dietist på jobbet. En kille ( som dessutom idrottar på elitnivå ) som själv äter lchf och förespråkar den kosten till typ alla som vill lyssna.

En jobbarkompis till henne bestämde sig då för att prova då hon lidit av fibromyalgi i många många år. Hon har dessutom varit sjukskriven 25% pga detta. Efter några månader med lchf är fibron som bortblåst! Hon mår helt bra och har ingen som helst smärta i kroppen längre.
    Då bestämde sig min svärmor för att prova lchf hon också.

Bara som en parantes till hur olika folk säger

Gällande måendet så blev jag jättepigg och alert redan på 3e dagen och det har hållt i sig. Jag mår toppen.
    Däremot fick jag en huvudvärk från helvetet första veckan, men det var troligen en kombo av för lite vatten och omställning i kroppen. Efter första veckan har jag inte haft några som helst besvär.

Och angående proteinet så äter jag väl ungefär samma mängd som förut. Det är tillbehören som ändrats.

Lycka till oavsett hur du gör!
    Det här skulle min mamma behöva läsa. Jag läste på Annika Dahlqvists blogg om en kvinna som blev bättre i sin fibrmyalgi med magnesium och lchf. Jag ringde mamma och berättade detta men min mamma måste vara i särklass undantag med fibromyalgi. INgenting funkar på henne, absolut ingenting. Hon ar testat magnesium och lchf också påstår hon (det har hon inte eftersom de käkar pizza varje lördag). Jag tror min mamma vill ha fibron att skylla på för skulle hon gå över till lchf och det visar sig att hon blir fri från värk, då skulle hon aldrig kunna erkänna att hon haft fel.

Någon undrade om magen i ett tidigare inlägg: Man kan bli trög i början.Innan kroppen vant sig. Ta llinfrö, drick vatten osv. Jag tycker cocosa funkar allra bäst! Min mage funkar kanon! Så länge jag inte skippar att ta den dvs. Sen, eftersom man inte äter så mycket kolhydrater som innan fyllde tarmen är det inte ovanligt att gå på toa allt från varje- var 3:e var 4:e dag
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Ekorrfamiljen
    Faile skrev 2011-02-27 14:51:07 följande:
    Min svärmor är undersköterska och jobbar på en vc.
    Hon började med lchf för någon månad sedan tack vare deras dietist på jobbet. En kille ( som dessutom idrottar på elitnivå ) som själv äter lchf och förespråkar den kosten till typ alla som vill lyssna.

En jobbarkompis till henne bestämde sig då för att prova då hon lidit av fibromyalgi i många många år. Hon har dessutom varit sjukskriven 25% pga detta. Efter några månader med lchf är fibron som bortblåst! Hon mår helt bra och har ingen som helst smärta i kroppen längre.
    Då bestämde sig min svärmor för att prova lchf hon också.

Bara som en parantes till hur olika folk säger

Gällande måendet så blev jag jättepigg och alert redan på 3e dagen och det har hållt i sig. Jag mår toppen.
    Däremot fick jag en huvudvärk från helvetet första veckan, men det var troligen en kombo av för lite vatten och omställning i kroppen. Efter första veckan har jag inte haft några som helst besvär.

Och angående proteinet så äter jag väl ungefär samma mängd som förut. Det är tillbehören som ändrats.

Lycka till oavsett hur du gör!
    Jag har haft odiagnosticerad värk i kroppen i flera år. Efter ett halvår med LCHF (ja redan innan det gått så lång tid faktiskt) insåg jag att mina smärtor var så gott som borta!! När jag började med "vanlig" mat igen, när jag blev gravid kom smärtor, trötthet och segheten i kroppen tillbaka! Måste gå över till LCHF ordentligt snarast.. (säger jag hela tiden, men är så sugen på bröd och allehanda onyttigt som gravid. )
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Maddisen80

i lördags åt jag ris och kycklingfile på kina , men idag är de nya tag igen . Hur har ni klarat helgen ?

• Majlo

Hej
    Igår vägde och mätte jag mig!! Började ju äta LCHF redan i tisdags men har inte fått tummen ur att göra det innan så min väg/mät dag får bli söndag istället...

Som gammal viktväktare känns det fortfarande helt sjukt konstigt att äta så mycket fett för att gå ner i vikt, men jag måste säga att jag trivs himla bra att äta såhär och har mycket längre mättnadskänsla...

Annars tycker jag nog att helgen har gått rätt bra tror jag iallafall!!

Nu ska jag strax åka till affären och bunkra upp lite.... 

Gullungarna Alva-06 & August-08
  • Maddisen80
    Majlo skrev 2011-02-28 11:09:55 följande:
    Hej
    Igår vägde och mätte jag mig!! Började ju äta LCHF redan i tisdags men har inte fått tummen ur att göra det innan så min väg/mät dag får bli söndag istället...

Som gammal viktväktare känns det fortfarande helt sjukt konstigt att äta så mycket fett för att gå ner i vikt, men jag måste säga att jag trivs himla bra att äta såhär och har mycket längre mättnadskänsla...

Annars tycker jag nog att helgen har gått rätt bra tror jag iallafall!!

Nu ska jag strax åka till affären och bunkra upp lite.... 

Hej vad bra att du är nöjd med lchf de är en bra livsstil .
  • sevila

Jo Majlo
    Jag känner också så att det känns jättekonstigt att äta mycket fett men visst känner ma sig mätt längre
    och när man väl ska äta orkar man knappt hela portionen :)

Jag är lite sån att jag jättegärna skulle vilja se resultat lite fortare men jag får nog tåla mig lite :) men även om vågen inte riktigt visar så mycket så tror jag att min form har ändrats lite, lite fastare på alla sätt men där var ingen förändring när jag mätte,, men men vi får se :)

jag blir så peppad när jag läser så många fina kommentarer om lchf

• stolla

Måndag och vägning och JIPPI nu är jag under 70 kg!!! Känner mig sjukt nöjd, tycker inte att det varit nån större "uppoffring" jag äter ju jättegod mat varenda dag!

• Majlo
    sevila skrev 2011-02-28 11:22:53 följande:
    Jo Majlo
    Jag känner också så att det känns jättekonstigt att äta mycket fett men visst känner ma sig mätt längre
    och när man väl ska äta orkar man knappt hela portionen :)

Jag är lite sån att jag jättegärna skulle vilja se resultat lite fortare men jag får nog tåla mig lite :) men även om vågen inte riktigt visar så mycket så tror jag att min form har ändrats lite, lite fastare på alla sätt men där var ingen förändring när jag mätte,, men men vi får se :)

jag blir så peppad när jag läser så många fina kommentarer om lchf
    Precis sånn e jag oxå vill lixom ha massa minus NU!!!
    Men men lite sunt förnuft fattar man ju att det inte heller e så hälsosamt för kroppen...
    Jag har iallafall besämmt mig för att LCHF passar mig bra och kommer att ge det en tid och sen känns det som det finns mycket att lära och läsa innan man ger upp 
    Gullungarna Alva-06 & August-08
  • FiaFunderar

Jag hoppar in här om det går bra Glad

Jag började med LCHF förra måndagen. Det enda "fusket" som har varit den här veckan är vinet som dracks i fredags och lördags.
    Jag tycker att det funkat riktigt bra med maten. Hade knappt hört talas om LCHF förän ca 2 veckor sedan men läste mycket om det och ville prova själv. Jag tänker fortsätta!

Vägde och mätte mig imorse. Jag har gått ner 1,8 kilo och minskat 5 centimeter runt magen. Runt rumpan hade jag bara tappat 1 cm och det blev jag besviken över men men... Inget att göra något åt nu utan det är bara att fortsätta äta och se glad ut SkrattandeSolig

Kön: Kvinna
    Ålder: 26 år
    Längd: 171 cm

Startvikt: 72,5 kg
    Delmål: 68
    Målvikt: 64 kg

Vikt idag: 70,7 kg

• sevila

Gud vad bra Fia

Det var ju riktigt bra resultat på en vecka,,
    Jag började med LCHF i Torsdags så jag har bestämmt mig för att följa LCHF vecka för vecka får jag nog följa torsdagarna, så jag får se nu på Torsdag med LCHF om det har skett ngt,

Åt just en ganska fettrik lunch men mår inte illa längre Jippi :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**