• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • jeng

Hej,
    Hänger vanligtvis i ett par andra LCHF-trådar, men har hört så mycket gott om den här tråden så jag är inte och kikar runt!

Jag har ätit strikt lchf (fått ligga riktigt strikt, ca 10 gram) med en paus över jul pga mycket sjukdomar. Nu när jag kom igång igen efter jul så åt jag i 4-5 veckor innan jag blev JÄTTEdålig. Mådde illa, yr, kunde inte förmå mig själv att stoppa i mig lchf-mat, allra minst ägg! Fick efter nån vecka tips om att det kunde vara gallan, och då var det ju bara att avbryta. Efter 3 veckor med kolhydratmat, så hade iaf äcklet över lchf-mat försvunnit, så nu är jag igång igen! Men jag kör lite liberalare nu, hamnar kanske på ca 30-40 gram per dag. Äter mer grönsaker, och tillåter mig själv mer halvbra produkter, dvs de som ligger på mindre än 5/100 men som jag inte fick plats med på 10 gram om dagen - tex krossad tomat, bra korv, andra typer av grönsaker, mörk choklad osv. Det funkar jättenbra än så länge, så jag hoppas att jag ska slippa de akuta gallkänningarna nu, utan att den jobbar lite saktare! Kan fortfarande inte förmå mig själv äta ett ägg dock... Helknäpp blev kroppen!

Jag är bokfanatiker och har i princip varenda lchf och gi-bok som finns känns det som (det har jag nog absolut inte, men....) så mig kan ni alltid fråga om ni vill veta nåt om innehållet i nån bok, eller få boktips! 

• Linda1976

Hört bra om tråden? Roligt Annars blir man ju oftast kallad fantiker och får frågor om det inte är tråkigt att leva på ägg, majo och bacon... Hihi, har nog aldrig ätit så varierat som nu!

Jag har också mängder av böcker, men bäst är nog Matrevolutionen. Borde tryckas i massupplagor och delas ut GRATIS till alla.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Faile
    fucktard skrev 2011-02-27 13:52:18 följande:
    Hej!
    Jag slänger in en fråga till er, hoppas det är okej

Jag har funderat länge på LCHF, men ändrar mig fram och tillbaka flera gånger om dagen känns det som. Att vi absolut inte behöver så mycket kolhydrater som vi faktiskt stoppar i oss är jag helt medveten om, och även om att alla dessa margariner och lättprodukter inte heller är bra. Jag äter aldrig lättgrädde och liknande mer, och otroligt nog har jag faktiskt gått ner några kilo tidigare fast jag inte bytt ut speciellt mycket.

Jag läser till sjuksköterska, och hade för någon vecka sen en föreläsning med en diestist, och passade på att slänga in en snabb fråga om vad hon ansåg om LCHF. Hennes svar var att det hon och många diestister är tveksamma till är vad ett högre proteinintag gör med njurarna på sikt, och det låter ju ändå ganska logiskt. Så, min fråga till er är hur erat proteinintag ser ut nu i jämförelse med innan ni åt LCHF? Visst kan jag googla, men det säger ju inget om hur riktiga människor gör

Ytterligare en fråga, hur mådde ni när ni precis börjat, upplevde ni negativa effekter, och hur länge satt de i?

Tilläggas bör väl att jag inte tänkt (om jag nu någonsin bestämmer mig) att köra väldigt strikt, men att iaf dra ner på kolhydraterna.
    Min svärmor är undersköterska och jobbar på en vc.
    Hon började med lchf för någon månad sedan tack vare deras dietist på jobbet. En kille ( som dessutom idrottar på elitnivå ) som själv äter lchf och förespråkar den kosten till typ alla som vill lyssna.

En jobbarkompis till henne bestämde sig då för att prova då hon lidit av fibromyalgi i många många år. Hon har dessutom varit sjukskriven 25% pga detta. Efter några månader med lchf är fibron som bortblåst! Hon mår helt bra och har ingen som helst smärta i kroppen längre.
    Då bestämde sig min svärmor för att prova lchf hon också.

Bara som en parantes till hur olika folk säger

Gällande måendet så blev jag jättepigg och alert redan på 3e dagen och det har hållt i sig. Jag mår toppen.
    Däremot fick jag en huvudvärk från helvetet första veckan, men det var troligen en kombo av för lite vatten och omställning i kroppen. Efter första veckan har jag inte haft några som helst besvär.

Och angående proteinet så äter jag väl ungefär samma mängd som förut. Det är tillbehören som ändrats.

Lycka till oavsett hur du gör!
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Linda1976

Dagens mattips: Fläskpannkaka! ÅH - detta är min nya grej.

Stekte 1 paket bacon i tärningar, och hällde över en standard pannkakssmet och lät stelna svag värme, lyckades vända den någorlunda, haha... Jag och sambon delade på en till frulle (vid 11). Åt ½ pones nu med Philly vitlök på eftersom vi ska köra och handla, men var inte direkt superhungrig.

Eftersom  det är så lite carbs i (typ 1,5 gram/port) så åt jag 1 msk rårörda lingon till. Totalt blev det då ca 10 gram carbs. Något högt för en enda rätt, men eftersom den är så fruktansvärt mättnade, så kommer jag ändå att hålla mig pårunt 20 idag. ½ pones + philly är kanske 2 gram till... Då har jag 8 gram kvar att spendera på ryggbiffen ikväll. Ryggbiff, bea och sallad. Kommer inte att komma upp i 20 gram idag känns det som....

Ska kolla på Maxi idag vilka rårörda lingon som har lägst carbs-halt. Vi har Björnekulla hemma just nu. 

• MrsMurphy

Min svärmor har ju diabetes, överviktig och fick dessutom en stroke för några år sedan. Jag skulle ju ge henne Matrevolutionen eftersom jag tycker att hon om någon antagligen behöver den. Visade sig dock att hon redan hivat ut rätt mycket av lättprodukterna och hon har varit rätt sjuk. Var hos doktorn och kollade medicineringen och jag tror att de reducerade rätt kraftigt, nu är hon som pånyttfödd! Så härligt att se en riktigt sjuk människa bli bättre och bättre för varje dag, snart kommer nog även hon rata allt.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Linda1976

Lingonrapport: Alla låg mellan 45&55 gram kolhydrater ungefär. BOBs lättsockrade hade 27 tror jag och ICA Gott liv också nånting sånt. Men de var alldeles ljusröda och såg nästan ut som stelnad kräm, jag köpte faktiskt ICA ECO utan tillsatser för att testa, annars går jag tillbaka till Björnekulla. Jag vägrar betala för utfyllnad i form av stabiliseringsmedel osv...

• Clanica

Bakade en massa inför kommande födelsedagar idag. Men var inte ens sugen på att smaka.. Det var dagens seger... Annars är det lätt att det slinker ner nåt av bara farten..

Åt två fläskkotletter med hyvlat smör och avocado till lunch så jag var så mätt, det var nog därför det gick så bra att avstå... Toppen!

• Faile

Dagens middag,

Fläskkarré marinerat i grädde, kalvfond och kokosmjölk.  Det sista är ett tips jag fick av en thailändska på hur man får kött mört, och det är att marinera en stund i just kokosmjölk.

Stekte upp allt i rikligt med smör. När köttet var klart stekte jag strimlad vitkål och halloumiost i skyn som var kvar.
    Det blev verkligen kanongott, och så enkelt att göra. Tog ca 10 mins totalt bara.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Nikhita

Så skön känsla när magen inte är så "svullen" och linnet t.om sitter lite slappt Skööön känsla
    I morgon blir det vägning o mätning tänkte ja

I don't worry cause everything's gonna be alright
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**