• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Majlo

Finns det något sötningsmedel i "vanlig" affär man kan använda?

Gullungarna Alva-06 & August-08
  • Denebola
    Majlo skrev 2011-03-01 11:13:18 följande:
    Finns det något sötningsmedel i "vanlig" affär man kan använda?
    Gullungarna Alva-06 & August-08

Jag vet de som använder Hermesetas (eller vad det heter), det är inte lika "bra" som sukrin/stevia, men det är ju upp till dig själv att avgöra vad som är okej för dig.
  • Faile
    Denebola skrev 2011-03-01 10:37:05 följande:
    Men vad trist. Satt inte de och räknade kalorier då? Nåväl, här är du så välkommen så, du får se det som deras förlust
    Jo men precis. Hon räknar ju kalorier men det är på nåt sätt en annan sak tycker ju många.
    Inte en människa höjde ens ett ögonbryn när jag gick på svältdiet, men lchf har jag minsann fått höra är en extremdiet.
    Men det där är nog på väg att ändras, ganska fort dessutom.

Tack
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-01 11:24:05 följande:
    Jo men precis. Hon räknar ju kalorier men det är på nåt sätt en annan sak tycker ju många. Inte en människa höjde ens ett ögonbryn när jag gick på svältdiet, men lchf har jag minsann fått höra är en extremdiet. Men det där är nog på väg att ändras, ganska fort dessutom. Tack

Såklart det är extremt att äta mat när man går på diet!
  • Faile
    FiaFunderar skrev 2011-03-01 10:58:30 följande:
    Okej nu behöver jag lite tips!
    Min mamma och syster (+sambo) har kämpat ganska länge med vikten. Idag har jag ringt dem båda och förklarat att  jag börjat äta enligt lchf och berättade mina resultat. Min mamma blir jätteglad och säger att hon verkligen behöver en pusch för att komma igång. Hon vet en del om lchf eftersom jag har en Mormor som nästan  bara äter enligt det.
    Min syster blir lite mer "syrran" här ovan i tråden, förnekelse och lite det där "Jag vet redan, ja men jag gör ju så" osv osv... Men jag vet att hon så gärna vill.

Nu har jag bestämt att jag ska göra ett LCHF-paket till dem Skrattande Ett startkit liksom.
    Vad skulle ni stoppa i det paketet om ni skulle ge det till en person som behövde en lchf-spark där bak Tungan ute

* Ett måttband
    * Papper & penna
    * Fiberhusk
    * Pofiber
    * Recept eller kanske nåt slags matschema för första veckan?

Om ni vill så får ni gärna ge förslag och gärna ett förslag på ett "Första-veckan-matschema"
    Kanske även en tidig julklapp också i form av boken Matrevolutionen hade jag nog stoppat med. Efter att jag läst den själv förstås
  • Asereht
    Faile skrev 2011-03-01 11:24:05 följande:
    Jo men precis. Hon räknar ju kalorier men det är på nåt sätt en annan sak tycker ju många.
    Inte en människa höjde ens ett ögonbryn när jag gick på svältdiet, men lchf har jag minsann fått höra är en extremdiet.
    Men det där är nog på väg att ändras, ganska fort dessutom.

Tack
    Men visst är det väl konstigt att det är så okej att svälta sig med tex pulver medan det höjs på ögonbryn när man äter riktig mat (med riktigt fett), och detta trots att folk går ned i vikt och mår bättre genom att äta så.

Jag har utvecklat en miniteori om det där, det är inte bara det att folk är fettskrämda över lag utan jag tror dessutom att namnet Low carbs hogh fat skrämmer folk! Det låter lite som om man sitter och slevar i sig smör med sked för jämnan. De som inte kommit i kontakt med Gi eller LCHF tidigare verkar iaf tro att LCHF innebär att man typ käkar ett smörpaket till middag osv. Lite grovt uttryckt då. *s*
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • MrsMurphy

Jag vet inte om jag är helt vrickad i huvudet men jag ser verkligen inte det extrema i LCHF... Kanske levt efter Äkta vara-tänket i så pass många år så min verklighetsförankring ligger på en helt annan nivå. 

Denebola: Du dänger in recept på godsak efter godsak, du vet att du börjat bli min guru va? Skrattande Glassen ska absolut testas omgående!

Beträffande startkit så skulle jag beställa Matrevolutionen på cdon för 99, betydligt billigare än i affärer. För den anser jag vore vara ett obligatoriskt moment för varenda kotte nu.  

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Asereht
    MrsMurphy skrev 2011-03-01 11:31:27 följande:
    Jag vet inte om jag är helt vrickad i huvudet men jag ser verkligen inte det extrema i LCHF... Kanske levt efter Äkta vara-tänket i så pass många år så min verklighetsförankring ligger på en helt annan nivå. 
    Hear!

Det var det jag skrev ovan att min morfar tex som är född 1919 (yngst av 13 syskon) på bonnlandet i Skåne har ju växt upp med lchftänkandet, förutom att de även åt bröd men bröd som säkerligen var bra mkt nyttigare än det vi har i butiker idag eftersom hans mamma bakade själv i egen skorstensstock. Att ta reda på ister och liknande var något som var naturligt, fett var ju bra och skulle inte slängas då det gav mättnad och energi till de som arbetade och arbetade gjorde de, hårt. De var ju tvugna de hade ju en gård att sköta osv.

Så lchf tycker jag handlar mycket om att gå tillbaka till roten, att äta för att tilföra energi till kroppen, hålla sig mätt, varm osv. Det fundamentala med andra ord. Att det sedan kan göras på ett lyxigt och väldigt njutningsfullt sätt idag mot vad bönderna osv gjorde förr är ju bara ett plus i kanten för oss efterkommande.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-01 11:31:27 följande:
    Denebola: Du dänger in recept på godsak efter godsak, du vet att du börjat bli min guru va? Skrattande Glassen ska absolut testas omgående!
    Frågan är om det är bra eller dåligt att jag har så många godsaker på lager Men jag gillar att testa, dels för att jag inte är så strikt, och dels för att jag gärna vill ha ett litet hum om vad som kan funka att bjuda carbsätare på utan att de spottar ut. Så jag har en stackars kompis som får testa samma gamla mandelmuffins varje gång, men med olika smaksättning Fast han verkar inte klaga...

Kul att höra att du uppskattar det i alla fall
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-03-01 11:39:49 följande:
    Hear!

Det var det jag skrev ovan att min morfar tex som är född 1919 (yngst av 13 syskon) på bonnlandet i Skåne har ju växt upp med lchftänkandet, förutom att de även åt bröd men bröd som säkerligen var bra mkt nyttigare än det vi har i butiker idag eftersom hans mamma bakade själv i egen skorstensstock. Att ta reda på ister och liknande var något som var naturligt, fett var ju bra och skulle inte slängas då det gav mättnad och energi till de som arbetade och arbetade gjorde de, hårt. De var ju tvugna de hade ju en gård att sköta osv.

Så lchf tycker jag handlar mycket om att gå tillbaka till roten, att äta för att tilföra energi till kroppen, hålla sig mätt, varm osv. Det fundamentala med andra ord. Att det sedan kan göras på ett lyxigt och väldigt njutningsfullt sätt idag mot vad bönderna osv gjorde förr är ju bara ett plus i kanten för oss efterkommande.
    Dessutom lär de ju haft ganska mycket kroppsarbete, så de kolhydrater de ändå åt lär nog ha försvunnit där.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**