• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Clanica
    Asereht skrev 2011-03-01 13:05:27 följande:
    Jag har insett både av att läsa här och andra trådar på FL att jag fortfarande kommer att vara tjock även om jag når min målvikt. Det känns lite halvkasst sådär att veta att även om jag går ned 25-30 kg så kommer folk tycka att jag är tjock.

Men saken är den att jag satt en målvikt som är nåbar och inte omöjlig. Jag tänker inte svälta mig/späka mig för att bli smalare än så. Jag vill bli/vara frisk och sund det räcker för mig.

Jag fyller 40 om ett år och jag tycker nog inte att det är helt realistiskt att förvänta sig att min kropp ska återgå till samma vikt som jag hade när jag var 20. Förutom att jag då är 20 år äldre har jag burit och fött fem barn, det förändrar kroppen även på andra sätt än vikten. Själv kommer jag var otroligt nöjd och stolt över mig själv om jag når mitt mål ( ned 4 kg till) och ännu mer nöjd och stolt om jag når mitt önskemål (ned 9 kg till). Fast det stör mig fortfarande lite att folk i allmänhet kommer att se mig som tjock, det sticker jag inte under stol med. Drömmer
    Jag tror man ska skita i tabeller och vad andra tycker och tänker. Så länge DU är nöjd så är det väl jättebra.
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-01 13:16:56 följande:
    Jag har aldrig lyckats vara "normalviktig", mitt bmi har alltid klassats som överviktig trots att jag varit ytterst normalviktig. Kommer aldrig glömma i grundskolan när skolsystern hade värsta föreläsningen om att jag var tjockis. Saken var att jag tävlade och tränade 8 gånger i veckan då. Min reaktion var att gå hem, dricka ett glas oboy och sen sticka fingrarna i halsen när jag insåg vad jag gjort. Sen dess så har det hållt på med matrubbningar till höger och vänster och jag tror att jag kan tacka henne för de överviktskilon jag har i dagsläget. Hon stirrade på en tabell och sabbade mitt psyke, jag är ganska säker på att min kropp befann sig i trivselvikten då. 

Jag siktar på en vikt där min kropp mår bra, det är skitsamma vilken siffra egentligen men kommer man neråt så är hurtigheten på en annan nivå och saker kommer mer naturligt.  Min kropp kan aldrig bli så där pinnsmal, tycker inte ens att det ser särskillt klädsamt ut på mig för jag är av den kralligare slaget. Men så länge inte allt för mycket fett dansar hula-hula överallt så tycker jag att det är klädsamt oavsett. 
    Och jag är naturligt underviktig men mår bra ändå (förutom att jag tyckte jag såg för smal ut när jag vägde under 50 kg). Vilka idioter det finns... Dags att ta reda på vad en normalfördelningskurva är? Skrikandes
  • Denebola

Sitter och njuter av stekt falukorv, stekt ägg, gräddstuvad spenat med vitlök, några bitar paprika och ett glas vatten med hallon i. Att något så enkelt kan bli så gott!

• Asereht
    Clanica skrev 2011-03-01 13:36:26 följande:
    Jag tror man ska skita i tabeller och vad andra tycker och tänker. Så länge DU är nöjd så är det väl jättebra.
    Absolut, jag vet ju liksom också vart jag varit så för mig är det ju enorm skillnad på tjock och tjock så att säga. *s*

Men rent psykiskt är det lite svårt att ta att det jag anser vara smalt/normalviktigt är tjockt enligt de flesta andra.

Jag har breda axlar, breda höfter och stor byst så jag kommer aldrig bli liten och nätt. Det gör mig inget längre, när jag var yngre önskade jag att jag skulle bli smal och slank nu räcker det med normal och sund.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Mandel

Är fortfarande osäker på hur mycket fett man ska äta per dag.
    För man kan väl inte bara äta smör och grädde hela dagarna utan att gå upp i vikt?

Många skriver dock att de har på en klick extra smör här och där för att få i sig mer fett.
    Jag tror snarare att jag har på för mycket smör på det jag äter. Kan man ha det?
    Inte så att jag tuggar smörklumpar eller att det verkligen simmar i smör/fett.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • P3E

Det är svårt att äta för mycket fett eftersom man blir illamående (i alla fall jag) dessutom om du inte äter kolhydrater så lagras inte fettet i kroppen då det inte utsöndras nåt insulin som är ett fettinlagrande hormon.

Så ät du smör och grädde tills du känner dig mätt och nöjd. Lyssna på kroppen.

• katja74
    MrsMurphy skrev 2011-03-01 09:22:22 följande:
    Bra skrivet!
    katja74 skrev 2011-02-28 22:19:21 följande:
    Hej! Får man hänga med här? Jag har börjat försöka mig på det här med lchf ett par veckor. Det går rätt bra tror jag, men jag måste börja variera mig lite mer och leta bra recept. Är det så att det man äter ska ha max 5/100 i kolhydrater för att vara okej? Eller måste man hålla på och räkna på maxintag under dagen för att se resultat(viktnedgång)? Det svåraste för mig är att låta bli godis. Och jag har faktiskt ätit lite mörk choklad ett par gånger. Jaja, det är första gången i mitt liv som jag kör någon diet/program så jag förlåter mig själv. Har ingen vidare självdisciplin men man gör så gott man kan!
     Mitt tips är att börja med att läsa Matrevolutionen för att få skallen med i allt detta om nu inte detta redan är gjort. Beträffande godissug och varierat så tycker jag att du kanske inte ska köra helt strikt utan frossa loss litegrann i livets goda a la LCHF.
    Laga god mat, dricka ett glas rött, göra riktigt goda snackas a la ost, serrano, avokado etc. Frossa loss för att bli så äckligt däst och tappa suget för jag tror att mycket av det sitter i huvudet. Kör man ganska spartansk så tror jag att upplevelsen av diet blir större och det är svårare att se helheten av detta, för mig har det varit en ren njutning och jag känner inte att jag offrar eller är sugen på något. Men detta är att jag tar ut svängarna och aldrig ätit så gott i hela livet. Glad 
    Tack för boktipset! Ja, det är alltid bra att läsa in sig lite.

Vad skönt med en sån sund inställning! Det är upplyftande läsning, verkligen. Så tänker jag lite också, att det inte får bli för mycket av en uppoffring för då kommer jag att tappa sugen rätt snart om jag känner mig själv rätt. God mat och dryck hör liksom till livets goda och en av de sakerna som sätter guldkant på en just nu ganska inrutad vardag. Tack för peppet.
  • Mandel
    P3E skrev 2011-03-01 13:57:14 följande:
    Det är svårt att äta för mycket fett eftersom man blir illamående (i alla fall jag) dessutom om du inte äter kolhydrater så lagras inte fettet i kroppen då det inte utsöndras nåt insulin som är ett fettinlagrande hormon.

Så ät du smör och grädde tills du känner dig mätt och nöjd. Lyssna på kroppen.
    Fast jag kan dricka grädde, ha vitlökssmör som smälter på allt som är varmt osv.
    Känns kanske som att jag överdriver lite och frossar lite väl mycket i det som förut varit förbjudet...

När jag var liten hade vi mjölkkor och jag älskade att smyga ut i mjölrummet innan omröraren i mjölktanken startade för då låg det alltid ett tjockt lager grädde överst.
    Jag brukade ta litermåttet som vi hade och skumma överst i tanken och dricka. Mums!
    Bäst var det när det var sommar och jag hade enliten hink som jag plockade smultron i och sedan gick till mjölkrummet ohc fyllde upp hinken med grädde så de få smultronen simmade runt
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • P3E

Fast om du dricker grädde är det kolhydraterna som du får i dig för mycket av, på 100g grädde är det 3g kollisar på en liter blir det 30g!! Det är mer än min totala dagsranson.

Så du kanske ska vara försiktig med mjölkprodukterna om du är ute efter att gå ner i vikt.

• MrsMurphy
    katja74 skrev 2011-03-01 14:02:48 följande:
    Tack för boktipset! Ja, det är alltid bra att läsa in sig lite.

Vad skönt med en sån sund inställning! Det är upplyftande läsning, verkligen. Så tänker jag lite också, att det inte får bli för mycket av en uppoffring för då kommer jag att tappa sugen rätt snart om jag känner mig själv rätt. God mat och dryck hör liksom till livets goda och en av de sakerna som sätter guldkant på en just nu ganska inrutad vardag. Tack för peppet.
    Tror att alla kan skriva under på att man ruttnar ihop om man har en strikt diet och manisk på vikten, fungerar ett tag men sen pallar man inte mer. Eftersom jag vägrar att klassa detta som en diet så lever jag därefter. Skrattande För mig finns det inget bättre tillfälle än när det är dags att laga middag. Jag drar igång hög och bra musik, häller upp ett halvt glas rött (inte alla dagar ) och dansar runt och fixar i köket. Att snurra ihop en halvlyxig middag som smakar underbart en tisdag, dessutom på nolltid som jag känner att det mesta blir när det handlar om LCHF är en stor bonus. Och att samtidigt gå ner i vikt? Haaaaaaaaaaaallelulja!
    Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**