• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • FiaFunderar
    Asereht skrev 2011-03-01 07:48:21 följande:
    Hej! Jag räknar inte, jag håller mig bara till bra livsmedel (5/100). Äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt. Äter lite mörk choklad till helgen då och då men annars undviker jag allt med socker. Det funkar för mig eller har funkat hittills ska man väl säga för nu går det lite trögare. Fast å andra sidan har jag tappat 20 kg sedan oktober 2010 så att det går lite trögare nu känns rätt naturligt.

En del räknar allt de äter men jag orkar inte hålla på så. För mig handlar det här inte bara om vikt utan att lägga om hela mitt tänkande runt vad jag äter och förändra min livsstil. Jag vill ha en avslappnad inställning till mat och ätande vilket jag inte har om jag hela tiden ska oroa mig för vad jag äter och om jag måste räkna allt. Då får det hellre ta lite längre tid. Men det är min personliga inställning, En del ser lchf som en diet för att gå ned i vik,t jag ser det som ett alternativt sätt att leva för att må bättre och få en bättre fysik på vägen.
    WOW vad du är duktig! Grattis den super viktminskningen!
    Jag är bara lite nyfiken på hur de i din närhet reagerat på att du tappar så mycket med LCHF. Har du lyckats "omvända" några fettskrämda människor? Skrattande
    Äter ni likadant i familjen eller är det bara du som äter lchf mat?

Vad tycker ni andra? Har ni haft lätt att förklara för människor varför ni äter som ni gör eller är det mest negativitet ni möter? Har folk varit negativa till en början när ni/du börjat med denna livsstil och sen vänt och faktiskt tyckt att det är ganska bra när de ser att ni går ner i vikt eller blir mer friska och krya helt enkelt?

Lite nyfiken bara Solig
  • Asereht
    FiaFunderar skrev 2011-03-01 09:00:01 följande:
    WOW vad du är duktig! Grattis den super viktminskningen! Jag är bara lite nyfiken på hur de i din närhet reagerat på att du tappar så mycket med LCHF. Har du lyckats "omvända" några fettskrämda människor? Äter ni likadant i familjen eller är det bara du som äter lchf mat? Vad tycker ni andra? Har ni haft lätt att förklara för människor varför ni äter som ni gör eller är det mest negativitet ni möter? Har folk varit negativa till en början när ni/du börjat med denna livsstil och sen vänt och faktiskt tyckt att det är ganska bra när de ser att ni går ner i vikt eller blir mer friska och krya helt enkelt? Lite nyfiken bara

Tack! Det har ju gått ganska fort men ändå rätt succesivt och visst har folk som man inte träffat på ett tag kommenterat och frågat men jag upplever att folk är ganska pålästa idag och faktiskt mest är intresserade av vilken metod man använt. Min familj utöver den närmaste är väldigt positiva då de ser resultaten, därmed inte sagt att de är beredda att prova mitt sätt men det är ju upp till dom. Min morfar var väldigt intresserad, han har ju växt upp med det gamla tänket där man tog vara på fettet när man tex stekt fläsk för att använda. När han växte upp så slängde man inte mat, man tog vara på allt. Så han menade på att det är rätt tänk, kanske beror det på att jag inte längre ser honom som lite udda som sparar flottet för att käka på mackan senare även om jag själv skippar mackan. *s* Jag diskuterar faktiskt inte så mkt lchf, speciellt inte där jag instinktivt känner att det finns fördomar/motstånd. Jag är inte ute efter att predika och skiter heligt i hur folk tänker runt mitt ätande. För inte så länge sedan så var jag rejält tjock, jag är fortfarande tjock men jag är mindre tjock. Jag tror faktiskt att folk över lag inte har så mkt att säga när de frågar hur jag gått ned alla kilon, de kan ju inte gärna stå och säga att jag borde fortsatt med kolhydraterna och förblivit tjock. Men som sagt, jag tycker faktiskt att de flesta jag pratar med om kost verkar vara rätt pålästa och inte alls så negativa. Här hemma äter vi alla samma mat men min man och mina barn har inte slutat med kolhydrater så de äter pasta, potatis, ris och så vidare. Jag låter bara bli bovarna. Min man säger att när han behöver gå ned i vikt så ska han göra som jag gör men han är den slanka typen som aldrig haft problem med vikten, dessutom kroppsarbetar han så han gör av med rätt mkt bara genom att arbeta vilket jag med stillasittande arbete aldrig gjort. Så an får väl behålla sin potatis, jag trivs precis lika bra med broccoli eller annat alternativ.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • MrsMurphy
    Asereht skrev 2011-03-01 07:48:21 följande:
    Hej! Jag räknar inte, jag håller mig bara till bra livsmedel (5/100). Äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt. Äter lite mörk choklad till helgen då och då men annars undviker jag allt med socker. Det funkar för mig eller har funkat hittills ska man väl säga för nu går det lite trögare. Fast å andra sidan har jag tappat 20 kg sedan oktober 2010 så att det går lite trögare nu känns rätt naturligt.

En del räknar allt de äter men jag orkar inte hålla på så. För mig handlar det här inte bara om vikt utan att lägga om hela mitt tänkande runt vad jag äter och förändra min livsstil. Jag vill ha en avslappnad inställning till mat och ätande vilket jag inte har om jag hela tiden ska oroa mig för vad jag äter och om jag måste räkna allt. Då får det hellre ta lite längre tid. Men det är min personliga inställning, En del ser lchf som en diet för att gå ned i vik,t jag ser det som ett alternativt sätt att leva för att må bättre och få en bättre fysik på vägen.
    Bra skrivet!
    katja74 skrev 2011-02-28 22:19:21 följande:
    Hej! Får man hänga med här? Jag har börjat försöka mig på det här med lchf ett par veckor. Det går rätt bra tror jag, men jag måste börja variera mig lite mer och leta bra recept. Är det så att det man äter ska ha max 5/100 i kolhydrater för att vara okej? Eller måste man hålla på och räkna på maxintag under dagen för att se resultat(viktnedgång)? Det svåraste för mig är att låta bli godis. Och jag har faktiskt ätit lite mörk choklad ett par gånger. Jaja, det är första gången i mitt liv som jag kör någon diet/program så jag förlåter mig själv. Har ingen vidare självdisciplin men man gör så gott man kan!
     Mitt tips är att börja med att läsa Matrevolutionen för att få skallen med i allt detta om nu inte detta redan är gjort. Beträffande godissug och varierat så tycker jag att du kanske inte ska köra helt strikt utan frossa loss litegrann i livets goda a la LCHF.
    Laga god mat, dricka ett glas rött, göra riktigt goda snackas a la ost, serrano, avokado etc. Frossa loss för att bli så äckligt däst och tappa suget för jag tror att mycket av det sitter i huvudet. Kör man ganska spartansk så tror jag att upplevelsen av diet blir större och det är svårare att se helheten av detta, för mig har det varit en ren njutning och jag känner inte att jag offrar eller är sugen på något. Men detta är att jag tar ut svängarna och aldrig ätit så gott i hela livet. Glad 
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Clanica

Oj vad det skrivs.... jag hinner inte med

Till frukost åt jag äggröra och ett par skivor salami.

Lunch blir färsbiffar fyllda med chevreost

Middag, kyckling med fetaostsås.

Asareth: Grattis till viktminskningen Bra jobbat!  Jag försöker leva som dig, men jag har lätta att unna mig lite för mycket godsaker framföallt på helgerna. Tycker det blir svårt när det man har matgäster eller blir bortbjuden och man dricker vin osv.

Men jag vill ju ha ett socialt liv så då får man göra det bästa man kan av situationen och tar det lite längre tid så må det vara...

• Lyckligamamman

Min syrra är mycket överviktig OCH har åldersdiabetes.

Hon har varit tjock hela sitt liv förutom omkring 2003 då hon lyckades gå ner en jäkla massa och blev normalviktig (VV), men i samma veva fick hon sin diabetes-dom, och jag vet inte vad som hände, men hon började gå upp i vikt igen. Nu väger hon mer än hon någonsin gjort förut. Hon skyller såklart på allt möjligt sköldkörtel, dålig ämnesomsättning osv osv. Jag vet inte hela hennes sjukdomsbild då hon inte vill prata om det, för hon vill inte få mothugg eller bli ifrågasatt.
    Hon lever i total självförnekelse, hon pratar jämt om att hon inte får/kan äta sötsaker och kakor o dyl, men går jämt omkring med nåt i munnen. Har vi kalas är hon framme och ska "bara smaka" på varenda kaka, sen ger hon resten till sin sambo, som om det där bettet på 5 olika kakor inte räknas??!! Hon vill ha frukt så fort hon kommer innanför dörren "för sitt blodsocker"?! det ska vara en bit choklad till kaffet.....hon är bara för mycket.
    Hon tror på fullaste allvar att hon inte äter socker och sköter sin diabetes exemplarisktFörvånad, OCH hon ska vara sjukvårdsutbildad!?

Sist vi hade kalas hade jag bakat LCHF-kladdkaka som jag klart och tydligt påpekade för syrran att hon kunde äta utan förbehåll. Hon blev sur men lyckades (nästan) dölja det, för det betydde ju att hon inte kunde äta av alla de andra bakverken utan att ha allas ögon på sig, för nu hade hon ju något fullt tillåtet att sätta tänderna i.

Hennes sambo var intresserad av att prata med mej om varför jag åt enligt LCHF och jag förklarade för honom att jag märkt att jag mådde så bra av det samt att jag ville tappa några kilo. Syrran blev mycket obekväm där hon satt vid bordet, hon ville INTE vara med i det samtalet.
    Jag kan vara lite elak {#emotions_dlg.djavulsk} så jag sa till henne att hon kanske borde testa, eftersom hon har diabetes! Inget mer än det. Då började hon svamla om att "ja, det är ett par tjejer på jobbet som håller på med det där, men det är inget för mej, jag har ju äntligen börjat äta frukost efter alla dessa år!"
    Jag fattade absolut ingenting, och sa det också, "jag förstår inte problemet"? Men det var slutdisskuterat för hennes delSkrikandes.
    Här har vi alltså en person som GARANTERAT skulle svara väldigt bra på LCHF, men är så in i h-e tjurskallig så hon kan inte ens ta reda på fakta utan har redan bildat sej en uppfattning om det som är helt uppåt väggarna, och sen vägrar hon att ens lyssna på nån som vet.
    Det är väldigt ledsamt att se hennes förfall och veta att man skulle kunna hjälpa.
    Ville bara få ur mig det.

• Faile
    FiaFunderar skrev 2011-03-01 09:00:01 följande:
    WOW vad du är duktig! Grattis den super viktminskningen!
    Jag är bara lite nyfiken på hur de i din närhet reagerat på att du tappar så mycket med LCHF. Har du lyckats "omvända" några fettskrämda människor? Skrattande
    Äter ni likadant i familjen eller är det bara du som äter lchf mat?

Vad tycker ni andra? Har ni haft lätt att förklara för människor varför ni äter som ni gör eller är det mest negativitet ni möter? Har folk varit negativa till en början när ni/du börjat med denna livsstil och sen vänt och faktiskt tyckt att det är ganska bra när de ser att ni går ner i vikt eller blir mer friska och krya helt enkelt?

Lite nyfiken bara Solig
    När jag började med lchf visade det sig märkligt nog att halva min omgivning redan äter lchf, typ i smyg. Som om det är nåt man ska skämmas för eller nåt Rynkar på näsan

Men ingen har direkt sagt något, lite antydningar om att det i längden inte är bra för kolesterol osv. Men jag håller på att läsa Matrevolutionen nu och sen ska jag följa Denebolas råd och dänga boken i huvudet på de som yttrar sig om det

Däremot blev jag lite ledsen här på fl när jag började med lchf. Hängde i en annan tråd förut där alla kämpade på sitt eget vis, egna dieter osv och vi peppade och stöttade varandra. Tills jag började med lchf ( eftersom svältdieten inte funkade ).
    Då fick jag tyvärr på näsan av självaste ts, att hon tyckte det var såååå UNDERBART att slippa räkna kollisar och att de första 2-4kg man tappar ändå bara är vatten ( jag hade då tappat 3,5kg ).
    Det kanske inte alls var menat mot mig, men jag tog det så och det var ju tråkigt när vi ändå hängt ihop där ett par månader.
    Meningen var ju att vi skulle stötta varann, inte trycka ner någon pga folks dietval liksom.

Så jag hoppade av där och kom hit istället!
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Ska även tillägga ( eftersom frågan kom upp ) att jag och min man båda äter strikt lchf, ca 20gram kollisar om dagen.
    Barnen som är 2 och 3 år får däremot kolhydrater till, långsamma sådana mest dock i form av fullkornspasta, fullkornsbröd osv.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • P3E

Ska ha Me&I party imorgon. Nån som har några bra förslag på vad jag kan bjuda på till fikat? Nåt som funkar både till mig och till kolhydratätarna?

• Majlo

Hejje
    Åt alla Coleslaw till middag igår (det gjorde vi oxå) hihi

Frukost idag blev bara en stor kopp kaffe med vispgrädde och ca 2 dl naturell yogurt 
    Lunch vet ej än
    Hann inte till Affären igår så det va lite tomt i kylen!!
    Så nu får jag åka till affären idag på lunchen istället
    Köper nog lite grillad kyckling och feta ost!

Kan inte nån lägga upp receptet till pones, eller nån bra länk?  TACK 

Gullungarna Alva-06 & August-08
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**