Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

hoppitossan skrev 2012-08-04 09:02:02 följande:
    Härligt! Men en sak bekymrar mig, jag har blivit så hård i magen ( ursäkta detaljerna) hoppas att det är övergående besvär. Som det är nu börjar jag dagen med lactulos :(
    Och ät ordentligt med smör och kokosfett. Det smörjer fint!
  • Martina 76
    Jag1977 skrev 2012-08-04 13:57:29 följande:

nu har jag förberett inför hösten och vardagen. bakat fyllt frysen med åde kex och bröd och matmuffins.
    semestern har varit lite svår, mycket middagsbjudningar och jag har lovat mig själv att aldrig bli en sån som kräver speciell mat eller petar i maten (har själv såna vänner som går på diverse "dieter" och det är så jäkla jobbigt som värdinna).

ikväll blir det kräftskiva och jag vet att alla tillbehör innehåller mjöl (hembakt bröd, pajer osv osv). tänkte först ta med mitt eget bröd och en egen paj- men så igår ringde värdinnan och berättade stolt hur hon bakat hela dagen inför idag... så då vill jag inte "förstöra" genom att inte ens vilja smaka idag.

hur gör ni andra när ni är bortbjudna?

Jag vägrar att carba för någon annans skull. Oftast kan man ju äta fyllningen i pajer och smörgåstårtor. 
  • Martina 76
    vivi85 skrev 2012-08-04 20:09:11 följande:
    Snabbt svar tack.. Vi ska köpa pizza.. Kan man äta innehållet i en calzone???
    Det är väl i stort sett bara skinka och ost?
  • Martina 76
    lovetove skrev 2012-08-04 21:53:13 följande:
    Blir så peppad av att läsa det ni skriver. TACK!

Jag äter fortfarande säkert alldeles för mycket mat. Har varit på en fyraveckors bröllopsresa i USA och där unnade jag mig allt så min aptit är fortfarande väldigt stor. Men jag har inte fuskat sen jag började och sötsuget har försvunnit i alla fall. I dag har jag "sprungit" också för första gången. Har gett mig på en utmaning för mig själv som heter c25k (.com) Som innebär att man som soffpotatis ska kunna springa fem kilometer inom nio veckor. I dag gick jag mer än halva tiden helt enligt schemat och det känns så himla bra!! 

Tänk att man kan gå på diet utan att svälta, och träna utan att bli fullständigt slut! Livet är gott! Glad 

P.S Väger 81kg och är 165 cm lång. 
    Jag kan tycka så här: Så länge du går ner i vikt finns det ingen anledning att dra ner på maten. Kör LCHF och ät när du känner för det. Vill du få bort de där sista kilona kommer du tids nog få dra åt svångremmen, men har man en del att tappa är det väl bara att äta och njuta?

Låter förresten underbart att du kommit igång med löpningen - jag älskar att springa!!!  
  • Martina 76
    AnnaCc skrev 2012-08-05 00:26:14 följande:
    Hej!

Jag är 17 år väger 73 kg på mina 162 cm :( ska egentligen väga ca 60-62 pga mina former.  Vill gå ner 10 kg !!  

Har börjat på LCHf nu för att jag inte vill få överflödig hud osv. Lchf funkar bra för mig jag äter 2 mål om dagen lunch och middag nu när jag vaknar ca 12 på dagen. Går ut på snabba promenader varje dag ca 5-6 km sträcka. Har inte vägt mig än för är rädd för resultatet! tänkte ge det 2 veckor så ska väga mig på måndag.

Jag äter rätt, inga kolhydrater, inget fusk!

Men jag läser mycket att motion inte bidrar till viktnedgång med lchf? och att det kan ta 12 månader att gå ner 10 kg !

Jag älskar att röra på mig och ett av mina mål med viktnedgången är att få upp konditionen och börja motionera ordentligt också efter viktnedgången, älskar löpning!

Alltså... Kommer jag att gå ner i vikt på det här sättet? Med lchf kost och motion? Eller borde jag köra någon annan diet?

Hjälp uppskattas verkligen ! :)) Mvh Anna 
    För det första måste jag poängtera att LCHF inte är någon diet utan en sund livsstil. För det andra, det kanske låter hårt, men jag tror inte att du ska väga så pass mycket dina former till trots. Men kör du LCHF kommer din kropp att hitta den vikt den vill ha med tiden. Man blir väldigt viktstabil med LCHF.

Motion bidrar alltid till en bra vikt och en sund kropp. LCHF ändrar inte detta. Jag vet inte vad du har läst, men du måste ha missuppfattat eller så har den som skrivit inte haft koll på läget. 

LCHF kost och motion är precis som kroppen vill ha det. Du kommer att tappa i vikt och må bättre än någonsin förr! Lycka till!  
  • Martina 76
    ollebulle86 skrev 2012-08-05 09:41:57 följande:
    Kattdamen: jag tänkte precis samma. Ett BMI på 22,nånting är ju verkligen inte för mycket.
    Helt rätt. Fel av mig. En perfekt vikt! 
  • Martina 76
    AnnaCc skrev 2012-08-05 12:10:45 följande:
    Tack! Det var min sjuksyster som sa till mig att jag borde väga ca 60-63 kg, men det kanske inte stämmer :S Vill iallafall bara vara smal som jag var för ca 1 år sen .... Okej vad bra! då fortsätter jag motionera :) 
    Jo det stämmer alldeles utmärkt. Det var jag som tänkte fel.

Självklart ska du fortsätta att motionera. Kroppen är gjord för att användas!  
  • Martina 76

Ska åka och hälsa på bror med familj i några dagar. Tycker det är lite kul att de är så carbiga, måste äta hela tiden. "Oj nu måste vi äta mellanmål, nu har vi inte ätit något sen lunch (kl 14 typ). Hon är kraftigt överviktig och sitter och ojar sig över hur äcklig jag är när jag äter fettranden på köttet. Man tycker ju att hon borde reflektera över hur jag ser ut kontra henne och hur mycket fett jag glufsar i mig i jämförelse. Sist ställde hon några nyfikna frågor. Jag hoppas att de också hoppar på tåget snart.

• Martina 76
    Boost skrev 2012-08-05 21:08:07 följande:
    Startar en vecka Fakir imorrn. Någon som hakar på?
    Näe, inte under semestertiden. Ska däremot köra hela september!
  • Martina 76

Ni som inte tål ägg - detta kanske inte alls är applicerbart på er men det är ju värt ett försök; Jag har en kollega vars son fick konstaterad ägg- och fiskallergi. Då testade de ekologiska ägg och det funkade fint. Det visade sig att många höns blir matade med fisk i fodret, vilket gör att många fiskallergiker inte kan äta äggen.

Lite snubbigt tycker jag, detta att vi ger våra djur foder de inte är designade att äta och att det slår igenom på det sättet. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**