plantan skrev 2012-08-10 15:59:35 följande:
Hejsan allesammans.
Är helt ny på detta och har idag inhandlat min första lchfbok och en våg. Målet är att må bättre och gå ner i vikt. Tänkte börja med lchf strikt. Är det någon som gjort detta? Har jag fattat det rätt att jag bara ska äta kött, fisk, fågel, ägg, crème fraiche samt grönsaker ovan jord? Tänkte denna vecka dra ner på socker (är en energidrycksberoende) och köra igång nästa vecka efter bröllopsfesten som väntar i helgen. Är det något speciellt jag ska testa? Lchf bröd är inget att tänka på när man äter strikt va? Nötter ok men inte bär? Är en hel djungel det här men något måste göras. Har minst 25 kgs övervikt.
Har du så pass mycket övervikt och är van med mjöl och socker så kommer du få fina resultat utan att plåga livet ur dig. Du kommer inte att behöva köra superstrikt till en början för att se resultat. Om jag vore du skulle jag ta bort allt socker, mjöl och ovanjordsgrönsaker och tillåta mig att äta allt annat utan betänkligheter. Bara fullfeta produkter.
LCHF-bröd kan du visst äta även om du kör strikt. Jag unnar mig en skiva då och då - 2,7 g kolisar per skiva. Innehåller lite gluten, men värre än så är det inte. Lassa på smör och ost så att du blir mätt av smörgåsen.
Blir du sötsugen - ta lite bär och vispgrädde. Eller gör egen glass - superlätt! Se inte LCHF som en begränsning - du får ju äta så mycket du vill av det göttiga!