• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jelli
    Jenric skrev 2011-07-15 20:55:40 följande:
    Hihi, helt förståeligt - Grenada är en liten, liten ö i Karibien (ligger strax norr om Trinidad & Tobago). Inte många som känner till den, om man inte är en hejare på historia, då vet man kanske att det var en ganska känd revolution där 1983, och USA invaderade ön. Fram till 1974 var Grenada brittisk koloni, så språket är engelska (med en viss.. hrm... dialekt får man väl säga, har ni hört hur de pratar på jamaica? Ungefär så pratar de även på Grenada). Grenada är en sån där liten paradisö, ser ut som på vykort med vita stränder, kokosnötpalmer, turkosblågrönt hav och livet är väldigt långsamt och behagligt... men det är även ganska fattigt (inte så att någon svälter eller så, men det är ett ganska tufft liv för många). Har man bra med pengar kan det vara rena paradiset, men annars är det inte så lätt att leva där. Å andra sidan värderar man kanske andra saker högre - det sociala nätverket är fantastiskt, man har aldrig långt till en strand, solen skiner, det växer mango i ens trädgård, man kan gå på hike i en otroligt vacker regnskog och bada i vattenfallen.... En dag kanske vi flyttar tillbaka, men man ska se till att man antingen har eget företag (för som vanlig anställd tjänar man typ ingenting) eller att man på något sätt är anställd i Sverige och tjänar svensk lön, men kan arbeta på distans från Grenada...

Här är två länkar om du vill veta mer:
    www.grenadagrenadines.com/
    www.grenadaexplorer.com/Homepageeng.htm

Oj, jag är visst en riktigt bra ambassadör Flört men ska man åka till Karibien på semester nån gång så är Grenada verkligen att rekommendera!
    Wow. Vilket paradis. Var tvungen att gå in och kolla och drömma mig bort en stund. Härligt att ha koppling till en sådan plats så man har en bra orsak att åka dit. Klart, kostar ju en del med resan men med gratis boende och de miljöerna... Vi har åkt åt andra hållet Thailand) flera år i rad och sa sist att nsäta gång får det bli Karibien, men så fick vi med oss en liten fripassagerare hem i julas så det dröjer väl ett tag innan nästa långresa bli av. Om man ska åka till Grenada, vart utgår man då ifrån? Är det mellanlandning i USA som gäller?
  • masou
    Jenric skrev 2011-07-15 13:52:48 följande:
    Jaha, men då är min bebis fixerad också, men huvudet är fortfarande ruckbart Glad Jag trodde att det kallades fixerat först när huvudet inte längre var ruckbart... man lär sig nåt varje dag!
    Blondie82 skrev 2011-07-15 06:11:20 följande:
    Angående det där med att de darrar till i magen. Jag undrade också vad det var, varför bebisen gjorde så men nu efter han kom ut så gör han fortfarande så :) barnskötarna säger att det är något som små barn gör bara, blir så när de spänner alla muskler i kroppen och övar :)
    Hihi, de tränar alltså på att spänna musklerna SkrattandeJa, det kunde tydligen ta allt från 3 mån upp till 15 mån... Gör ju inte så mkt egentligen om det tar tid, men man måste lämna ifrån sig passet, vilket ju inte är så kul (om man nu vill lämna Sverige för nån kortare semester tex.). Men det blir bra när Eric får medborgarskap i Sverige också, då har vi båda två medborgarskap i båda länderna Glad Det tog mig bara ca 6 månader att bli Grenadinsk medborgare efter att vi hade gift oss.
    masou skrev 2011-07-15 11:20:31 följande:
    JenJen80: nej va skoj med samma BF! :) första barnet här också! har du känt något ännu? förvärkar eller så? :) det börjar dra ihop sig till förlossning nu! shit...:)
    Ja, snart är det dags! Funderar på att packa BB-väskan snart... Nej, inga förvärkar eller nåt än... men känner att hon ibland trycker på neråt, oftast på nätterna. Annars är det mest som vanligt med massa mysiga rörelser i magen dagarna i ända Glad Du då?
    God Morgon!
    Har varit internethandikappad i helgen och tydligen missat en massa! :)
    JenJen80 - jag har börjat packa BB väskan men kommer väl glömma hälften när det är dags! Drömde inatt att jag var tvungen att åka in i alla fall - kanske inte är så långt bort som man tror även om veckor aldrig har känt så långa! :) jo jag har haft förvärkar - tror jag - lite mensvärksliknande. Och här bökas det runt hela dagarna också :) så mysigt! kommer nog sakna magen sen även om man har sin lilla bebis på utsidan - just för rörelserna! :)

vart i Gbg bor du? Och ni andra? Ser att ni ofta fikar å så - tyvärr så jobbar jag fortfarande (2 veckor till) så tiderna passar lite dåligt - men jag hänger gärna med på eftermiddagar eller om två veckor när jag är ledig :)
  • Jelli
    L86 skrev 2011-07-17 15:11:54 följande:
    Lina: haha, trappor, te och färdknäppar är ju klassiker! Tror precis som du att det varken gör till eller från. Men försöka måste man ju alltid göra för att kanske hjälpa naturen på traven lite ;) nån med fler tips/skrönor som kan sätta igång det hela? :)
    Haha, visst är det nog så att bebisen kommer när den kommer oavsett vad man gör men det kan vara kul att testa lite saker under den långa väntan. Jag drack hallonbladste och åt övermogen ananas och på natten kom hon som ett skott, en vecka för tidigt och det tackar jag ananasen för. =)
  • Jelli
    Jenric skrev 2011-07-17 15:41:01 följande:
    Jag har börjat packa BB-väskan så smått... kanske lite tidigt, men känner att det vore skönt att ha den redo. Av min syster fick jag en sån där "uppsamlingkopp" eller vad det heter, att samla upp mjölken på andra bröstet medan man ammar. Vet ju inte om den kommer behövas, men tänkte att den kunde vara bra att ta med. Diskade den, men det stod även att den var kokbar. Dum fråga kanske, men hur gör man om man vill koka den? Kokar upp vatten och lägger i den förstår jag ju, men hur länge ska den koka, och ska man stänga av så att den liksom bara ligger i varmt vatten en stund?

Tips på vad ni kommer ta med er i matväg?
    Vi kokade allt som var i kontakt med bebisen eller mjölken. Det räcker nog att doppa den i kokadnde vatten ett tag så dör alla bakterier. Kokade även flaskor, nappar och pumptillbehör för att vara på säkra sidan. Vi var kanske lite överdrivna men fick höra att det var bra att koka vattnet innan man blandade ersättning också så vi kokade upp vatten ställde i kylskåpet varje dag så var det bara att värma på det sen när ersättningen skulle blandas. Lillan hade aldrig magont och det var ju inte så jobbigt så vi kör nog på det den här gången också.

Jag hade packat ner massa godis och cocacola. Men hann aldrig äta eller dricka nåt av det. Tar det lång tid är det nog bra att ha med sig lite att smaska på för att hålla energin uppe. Finns ju godare saker än sjukhusets blåbärssoppa och för svaga saft :) 
  • Jelli
    Devotion skrev 2011-07-17 21:00:54 följande:
    Jag läste någonstans att man ska greja med bröstvårtorna nu i slutet för att förbereda dem inför amningen.. Så att man inte får "skav" eller vad man ska säga... Någon som gör/har gjort det?! Jag har börjat skrubba lite på dem när jag duschar men det gör ju ont..
    Min kompis mamma tipsade om att sätta klädnypor på bröstvårtorna för att härda dem men det har jag inte testat. Dottern hade så svårt att få ett bra grepp när hon kom, brösten var så jädra svullna och spända och de ska ju ha tag om mer än bara själva bröstvårtan och det fick hon inte. Fick hjälp av BBvård i hemmet som gav mig en "gummitutte" som man satte över bröstvårtan som gjorde att bebisen fick bättre tag och som också gjorde att det inte gjorde lika ont. Använde den ett par månader och har köpt hem så jag har hemma nu om samma problem uppstår (finns på apoteket). Kan vara bra att veta att det finns. Jag hade aldrig hört talas om det och fick veta först efter ett par dygns kämpande och lidande.
  • Jelli

Märker att jag meddelandebombar, när jag väl är inne... Skäms

Blondie: Herregud vad jag bölar! Sitter på jobbet och läser och tanken att jag kanske borde vänta tills jag kommer hem slog mig, men nej, läste gjorde jag och nu är det en fin liten pöl på mitt skrivbord. Får hoppas att ingen kommer in på ett tag. Vilken jobbig och känslosam upplevelse men vilken underbart söt liten bebis det hela resulterade i. Stor kram till er!!! 

Precis kommit tillbaks från ett snabbt besök på MVC. Hade sett fel på tid och var en halvtimme försenad men fick komma in ändå. Bebisen har lagt sig rätt men är fortfarande ordentligt ruckbar. Hoppas bara hon håller sig med huvudet neråt nu. Bökar som attans så det känns ibland som hon slår volter därinne. Ska lämna urinprov i morgon för att kolla bakterier. Hade GBS förra graviditeten och vill se hurdet ligger till nu. Är det fortfarande kvar ska jag få antibiotika inför förlossningen för att skydda bebisen. Hoppas att det är borta så man slipper tänka på det också. Sist fick jag det precis innan hon kom ut fast man egetligen skulle ha det fyra timmar innan men "det fanns ju såå gott om tid" envisades barnmorskorna med...

Nä, dags att torka upp pölen, tvätta bort mascararänderna och göra lite nytta. :)

• L86

Jelli: det lät ju mycket lovande måste jag säga! :D färsk ananas har jag läst om någonstans, men måste den vara övermogen?? Och nu en sjukt dum fråga; hur vet man att en ananas är övermogen när man köper den? ;)

• lawendel

Hur har det gått för Cissi förresten? Någon som vet?

• Jenric
    Devotion skrev 2011-07-17 21:00:54 följande:
    Blondie: min sambo läste din berättelse högt igår men kunde inte fortsätta för att han blev så rörd.. Det är verkligen en gripande berättelse!

Jenjen: jag förstår att du är orolig när mannen är borta. Kalle sa faktiskt i helgen att han inte skulle dricka ngt mer innan bebben kommer så att han är körbar.. Det känns ju inte som om det är dags än men det är väl bra att han inte är redlös...

Är hemma från landet nu.. Hittade ett brev i brevlådan från östra. Cellförändringarna är svåra nu så jag måste på en till kontroll innan bebben kommer... :S Men jag förstår inte vad de ska göra?! Oavsett vilket ska de ju ta bort cellförändringarna när bebisen kommit... innan dess kan de väl knappast göra så mycket?! Någon som vet?

Jag läste någonstans att man ska greja med bröstvårtorna nu i slutet för att förbereda dem inför amningen.. Så att man inte får "skav" eller vad man ska säga... Någon som gör/har gjort det?! Jag har börjat skrubba lite på dem när jag duschar men det gör ju ont..
    Trist besked om cellförändringarna, men bra att de ändå har koll. Vet tyvärr inte så mkt om det, men ring och fråga om du är orolig! Jag hade nog inte velat att de höll på och greja där innan förlossningen, men beroende på att allvarligt det är måste man kanske ändå?

En kollega till mig sa att man tidigt skulle börja med att borsta bröstvårtorna med en babyhårs-borste, för att härda dem... jag har inte gjort det och läste även någonstans att det var helt onödigt att försöka "förbereda" bröstvårtona. Men på kvällen när jag smörjer in mig med Weledas olja på magen och brösten så drar jag lite och klämmer lite - men det går inte att göra för mkt för då kommer det mjölk Tungan ute
  • Jenric
    Fru R skrev 2011-07-17 21:25:35 följande:
    Jenjen: tack, ska nog prata med min bm, men jag tror egentligen också att det är ligamenten... Men fy f*n va ont det gör ibland!!
    Förstår verkigen att du är lite orolig eller ängslig om E inte är hemma på kvällen eller natten. Tycker du ska prata med honom och berätta hur du känner. Jag har märkt bland vissa kompisar att om killen har svårt att fatta att han ska bli pappa, att det känns overkligt eller just lite panik så kan det iblan vara svårt att hålla dem hemma. Men prata med honom, alltid bra!
    Ang mat/gotte till förlossningen så hade vi lösgodis och en stor choklad för att få energi förutom mackor och risifrutti. Ganska bekvämt att ha lite socker om man skulle behöva få lite engergi snabbt.

Blondi: fan, du får mig att böla här borta ju!! Vilken fin och viktig sak för dig/er att skriva ner.

Myran: hmmm, sex redan alltså!?!? Vet faktiskt inte från när man får ha det. Vi var inte direkt jätte på efter förra förlossningen. Får se hur det blir nu.

Lina: tror du har rätt, att det är ligamenten, men inte trodde jag att det skulle göra så här ont!!
    Visst hatar man "allt är normalt i en graviditet" svaret!!

Devotion: oj, det var inget roligt bra att hitta hemma i brevlådan! Vet inte vad de kan tänkas vilja göra innan bebisen kommit ut. Har svårt att se att det finns något de kan höra. Beror väl på vart förändringarna sitter. De kan ju inte göran gå in och ta bort en del av tappen om det är där det sitter. Det är väl bäst att prata med din läkare så du vet! Hade jag varit du så hade jag nog ringt imorgon.

Mannen ska ta med sig Alicia ut och segla imorgon och kommer tillbaka först på tisdag eftermiddag. Gud så skönt!! Lite tid för sig själv att bara slappa och käka gott! Donken, Sushi och lösgodis- here I come!!
    Japp, tror att det kan vara lite så med E - han har nog lite svårt att helt förstå att det är bebis på gång. Han är ju delaktig på vissa sätt och tänker och pratar, men det måste ju vara en helt annan känsla som kvinnan har, att känna bebisen röra sig varje dag och så. Idag ska vi dock åka och hämta barnvagnen, och det verkar han ändå tycka vara lite spännande Glad

Risifrutti var bra idé också, det ska jag köpa ett gäng.

Låter skönt med lite egen tid, antar att man speciellt uppskattar det när man redan har barn Glad
    Jelli skrev 2011-07-18 08:26:57 följande:
    Wow. Vilket paradis. Var tvungen att gå in och kolla och drömma mig bort en stund. Härligt att ha koppling till en sådan plats så man har en bra orsak att åka dit. Klart, kostar ju en del med resan men med gratis boende och de miljöerna... Vi har åkt åt andra hållet Thailand) flera år i rad och sa sist att nsäta gång får det bli Karibien, men så fick vi med oss en liten fripassagerare hem i julas så det dröjer väl ett tag innan nästa långresa bli av. Om man ska åka till Grenada, vart utgår man då ifrån? Är det mellanlandning i USA som gäller?
    Ja, verkligen paradis Solig Förmodligen lite dyrare än Thailand med hotell och mat mm. tyvärr, men helt klart värt det! Man kan åka från Sthlm eller Göteborg och mellanlandar i London. Sen går det raka vägen, alternativt till någon av de andra öarna (Antigua, Tobago eller Barbados tex) och sen till Grenada. Själva flygresan från London brukar ta 8-9 timmar. Sen vet jag att det finns resor som istället går via Frankfurt istället för London, men den vägen har jag aldrig rest. Brukar boka med British Airways och det har alltid funkat perfekt.

Vad är GBS för något?
    masou skrev 2011-07-18 09:29:47 följande:
    God Morgon!
    Har varit internethandikappad i helgen och tydligen missat en massa! :)
    JenJen80 - jag har börjat packa BB väskan men kommer väl glömma hälften när det är dags! Drömde inatt att jag var tvungen att åka in i alla fall - kanske inte är så långt bort som man tror även om veckor aldrig har känt så långa! :) jo jag har haft förvärkar - tror jag - lite mensvärksliknande. Och här bökas det runt hela dagarna också :) så mysigt! kommer nog sakna magen sen även om man har sin lilla bebis på utsidan - just för rörelserna! :)

vart i Gbg bor du? Och ni andra? Ser att ni ofta fikar å så - tyvärr så jobbar jag fortfarande (2 veckor till) så tiderna passar lite dåligt - men jag hänger gärna med på eftermiddagar eller om två veckor när jag är ledig :)
    Godmorgon! Ja, det är allt mysigt med bebisen där inne i magen. Däremot drömde jag att jag hade lagt mig platt på magen när jag sov så att jag hade typ mosat bebisen... kändes lite jobbigt när jag vaknade, men sen sparkade hon på som vanligt, så det var nog ingen fara... Glad

Jag bor i Västra Frölunda nu, men det är folk från alla håll och kanter här i tråden (Hisingen, stan, Partille mm.). Jag har bara hunnit vara med på en fika, som var jättetrevlig! Vi hade planerat en fika förra veckan, men den blev tyvärr inställd. Denna veckan ska man nog hålla sig undan från kollektivtrafiken, har jag förstått - då det är Gothia Cup... Men vi kanske kan planera en fika till nästa vecka eller så? Mysigast är ju om solen skiner förstås. Jag kommer eventuellt (om känner att jag orkar) åka med en kompis till Ullared för första gången någon eftermiddag nästa vecka. Men är det fler som är fikasugna snart?

Hur funkar det att jobba fortfarande? Det var en sån lättnad för mig när jag gick på semester, då spelade det ingen roll längre hur många turer jag var tvungen att göra till toaletten mitt i natten... Flört
Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011