• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jelli
    L86 skrev 2011-07-18 12:03:42 följande:
    Jelli: det lät ju mycket lovande måste jag säga! :D färsk ananas har jag läst om någonstans, men måste den vara övermogen?? Och nu en sjukt dum fråga; hur vet man att en ananas är övermogen när man köper den? ;)
    Haha, ingen aning om den ska vara övermogen men denna råkade vara det för den hade blivit liggande hemma för länge. Vare sig det gör att bebis kommer eller ej så är det gott med färsk ananas. =)
  • Jelli
    Jenric skrev 2011-07-18 13:35:44 följande:
    Ja, verkligen paradis Solig Förmodligen lite dyrare än Thailand med hotell och mat mm. tyvärr, men helt klart värt det! Man kan åka från Sthlm eller Göteborg och mellanlandar i London. Sen går det raka vägen, alternativt till någon av de andra öarna (Antigua, Tobago eller Barbados tex) och sen till Grenada. Själva flygresan från London brukar ta 8-9 timmar. Sen vet jag att det finns resor som istället går via Frankfurt istället för London, men den vägen har jag aldrig rest. Brukar boka med British Airways och det har alltid funkat perfekt.

Vad är GBS för något?
    masou skrev 2011-07-18 09:29:47 följande:
    God Morgon!
    Har varit internethandikappad i helgen och tydligen missat en massa! :)
    JenJen80 - jag har börjat packa BB väskan men kommer väl glömma hälften när det är dags! Drömde inatt att jag var tvungen att åka in i alla fall - kanske inte är så långt bort som man tror även om veckor aldrig har känt så långa! :) jo jag har haft förvärkar - tror jag - lite mensvärksliknande. Och här bökas det runt hela dagarna också :) så mysigt! kommer nog sakna magen sen även om man har sin lilla bebis på utsidan - just för rörelserna! :)

vart i Gbg bor du? Och ni andra? Ser att ni ofta fikar å så - tyvärr så jobbar jag fortfarande (2 veckor till) så tiderna passar lite dåligt - men jag hänger gärna med på eftermiddagar eller om två veckor när jag är ledig :)
    Åh vad ressugen jag blir. Men dottern åkte vi på kortsemester till grancanaria när hon var tio månader för att "testa på" och sen till Thailand när hon var 16 månader och det gick utmärkt, både flygresan och själva semestern så jag hoppas nästa barn tycker om att resa också. I så fall blir det nog Karibien och Grenada tål verkligen att tänkas på.

GBS är Grupp B Streptokocker som vid förlossnignen kan föras över till barnet. Tydligen jättevanligt och de flesta vet inte ens om att de har det och märker ingenting, men jag blev skiträdd när jag googlade på det för i vissa, sällsynta fall, kan det bli allvarligt.
  • ciccile
    Jelli skrev 2011-07-18 09:44:29 följande:
    Vi kokade allt som var i kontakt med bebisen eller mjölken. Det räcker nog att doppa den i kokadnde vatten ett tag så dör alla bakterier. Kokade även flaskor, nappar och pumptillbehör för att vara på säkra sidan. Vi var kanske lite överdrivna men fick höra att det var bra att koka vattnet innan man blandade ersättning också så vi kokade upp vatten ställde i kylskåpet varje dag så var det bara att värma på det sen när ersättningen skulle blandas. Lillan hade aldrig magont och det var ju inte så jobbigt så vi kör nog på det den här gången också.

Jag hade packat ner massa godis och cocacola. Men hann aldrig äta eller dricka nåt av det. Tar det lång tid är det nog bra att ha med sig lite att smaska på för att hålla energin uppe. Finns ju godare saker än sjukhusets blåbärssoppa och för svaga saft :) 
    Är det ok att göra ersättningen på kallt vatten och sen bara värma lite försiktigt? Jag kokar alltid upp det och sen tar det ju hundra år innan det svalnat så jag kan ge det till V och han hinner bli galen under tiden. Min sambo föreslog att vi skulle koka vatten och ha i kylen men jag trodde det absolut skulle göras på varmt vatten..?
  • Blondie82
    Myrangbg skrev 2011-07-18 15:29:53 följande:
    Är det ok att göra ersättningen på kallt vatten och sen bara värma lite försiktigt? Jag kokar alltid upp det och sen tar det ju hundra år innan det svalnat så jag kan ge det till V och han hinner bli galen under tiden. Min sambo föreslog att vi skulle koka vatten och ha i kylen men jag trodde det absolut skulle göras på varmt vatten..?
    Jag har också fått för mig att det skulle göras på varmt vatten och det där med att man skall vänta tills det svalnat av till 40-45 grader tar ju som sagt en evighet! Hade varit mycket smidigare om kunde koka upp innan och sedan bara värma upp lite försiktigt sen!
    Jelli skrev 2011-07-18 10:35:33 följande:
    Blondie: Herregud vad jag bölar! Sitter på jobbet och läser och tanken att jag kanske borde vänta tills jag kommer hem slog mig, men nej, läste gjorde jag och nu är det en fin liten pöl på mitt skrivbord. Får hoppas att ingen kommer in på ett tag. Vilken jobbig och känslosam upplevelse men vilken underbart söt liten bebis det hela resulterade i. Stor kram till er!!! 
    Ojdå inte trodde jag att jag skulle beröra så många, men har fått väldigt mycket kommentarer speciellt på fb. Funderade länge på att skriva ner det för man glömmer ju så lätt. Och sedan är det så många som har frågat men det är väldigt få jag orkar berätta det för då det har varit så traumatiskt att jag knappk kommit till första meningen innan jag suttit med gråten i halsen själv Flört. Så jag hade en blogg endast för familjen och de näsrmaste vännerna där hemma på Gotland för att de skulle får känna sig delaktiga under graviditeten men valde nu att lägga ut berättelsen där så att alla kunde läsa. Terapi för mig att skriva samt nu slipper jag ta det för alla om och om igen Glad. Och tack för alla era fina ord, de värmer {#emotions_dlg.flower}
  • Fru R

Myran: vi gjorde nästan alltid på kallt vatten som hade varit kokt innan. Att ha det i kylen och sedan värma funkar jättebra! Nu har vi köpt en Philips vattenkokare som man kan ställa in 40, 60, 80 och 100 grader och det är rena lyxen. Man behöver bara koka vattnet den första tiden om jag inte minns helt fel.

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Jenric
    Jelli skrev 2011-07-18 15:28:52 följande:
    Åh vad ressugen jag blir. Men dottern åkte vi på kortsemester till grancanaria när hon var tio månader för att "testa på" och sen till Thailand när hon var 16 månader och det gick utmärkt, både flygresan och själva semestern så jag hoppas nästa barn tycker om att resa också. I så fall blir det nog Karibien och Grenada tål verkligen att tänkas på.

GBS är Grupp B Streptokocker som vid förlossnignen kan föras över till barnet. Tydligen jättevanligt och de flesta vet inte ens om att de har det och märker ingenting, men jag blev skiträdd när jag googlade på det för i vissa, sällsynta fall, kan det bli allvarligt.
    Hur klarade er bebis värmen i Gran canaria när hon var tio månader, gick det bra? Funderar på om vi ska resa nästa sommar, men då är det ju Dry season och ganska varmt och torrt på Grenada. Bästa tiden att resa dit är egentligen från december till mars. Då är Rainy season över, men det har inte hunnit bli allt för torrt än. Men det är ju också dyrast att resa då... Obestämd

Men, så hur får man veta att man har det då? Det är inget som de kollar på rutin eller? Hur upptäckte de att du hade det? Usch, det är farligt att googla sånt där, man blir ju alldeles livrädd...!
  • Blondie82
    Jenric skrev 2011-07-18 18:22:21 följande:
    Hur klarade er bebis värmen i Gran canaria när hon var tio månader, gick det bra? Funderar på om vi ska resa nästa sommar, men då är det ju Dry season och ganska varmt och torrt på Grenada. Bästa tiden att resa dit är egentligen från december till mars. Då är Rainy season över, men det har inte hunnit bli allt för torrt än. Men det är ju också dyrast att resa då... Obestämd

Men, så hur får man veta att man har det då? Det är inget som de kollar på rutin eller? Hur upptäckte de att du hade det? Usch, det är farligt att googla sånt där, man blir ju alldeles livrädd...!
    Det är jäkligt dumt det där. Allt som krävs är en ynka urinodling och så får man svar. Men de har inte det som rutin här i Göteborg att testa det utan det kommer fram om man gör en odling för ex urinvägsinfektion. Jag har också GBS och jag fick reda på det när jag blev sjukskriven för sammandragningar och de kollade urinen i samband med det. (Synd inte på vanliga stickan som man gör hos MVC utan det måste vara morgonurin de skickar iväg. Det sägs att 30 % av alla kvinnor har den bakterien i underlivet så jag förstår inte varför man inte kollar alla. Jag fick också anibiotika vid förlossningen. Ja fy man skall inte googla för det skrämmer ju en bara mer!!
  • ciccile

Jag vet inte varför man inte testar alla men det syns inte alltid på urinodling heller, jag hade det på Livmodertappen. Eftersom vattnet gick på mig långt innan han togs ut så fick jag antibiotika under hela tiden jag låg inne men det berodde ju bara på att vattnet gått. Efter de berättat för mig att de hittat de bakterierna blev jag jätte bekymrad och läkaren hittade mig när jag satt och googlade, hon bad mig sluta googla för det skulle bara göra mig rädd och det fanns inget att vara rädd för!

• L86

Måste bara fråga er om det är nån som har koll på det här med slemproppen? Nyss när jag va på toa så (ursäkta snuskdetaljerna) kom det en liten genomskinlig gelé klump. Kan detta vara en liten del av slemproppen eller är det bara önsketänkande? ;)

• Jenric
    L86 skrev 2011-07-18 19:04:18 följande:
    Måste bara fråga er om det är nån som har koll på det här med slemproppen? Nyss när jag va på toa så (ursäkta snuskdetaljerna) kom det en liten genomskinlig gelé klump. Kan detta vara en liten del av slemproppen eller är det bara önsketänkande? ;)
    Oooh, vad spännande! Skrattande Det kan det kanske vara, du har väl mindre än 3 veckor till BF nu?
Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011