• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jenric
    Jelli skrev 2011-07-15 08:14:03 följande:
    Hej på er!

Tillbaks efter några dagars frånvaro. Jobbar nästa sista veckan nu och bara 5 arbetsdagar kvar så är jag äntligen ledig! Börjar bi riktigt trött, sover dåligt och det är tungt att bära runt på magen så det ska bli skönt att bara göra saker man vill göra och sitta hemma i soffan och äta stora lass med glass (samma craving som sist, inte konstigt att jag gick upp nästan 30 kg då...).

Håller med er om att det vore kul att veta vad bebisen sysslar med. Har inte hört några knäppanden, darrningar eller hicka men det bökas och möbleras om hela dagarna. Så fort jag ligger eller sitter stilla så börjar det bökas och sticka ut saker. På ett ställe gör det jätteont, strax under vänster revben, och där sparkas det ofta. Ingen aning om hur bebis ligger men ska till mvc på måndag så då känner hon väl efter.

Cissi: hoppas tabletterna hjälper och att du annars får en smidig igångsättning. Det finns i alla fall ett klart slut på eländet och något bra kommer ut utav det. Kram på dig.

Åkpåsefunderingar: Vi hade vanliga kläder+extratröja eller tunn overall i åkpåsen under hösten och när det blev vinter hade vi tjock overall och åkpåsen. Hänger lite på hur kallt det är också. Någon sa att man skulle klä bebisen som sig själv plus ett lager till. Om vi klarar oss med t-shirt ska bebis ha tröja. Om vi vill ha tröja ska bebis ha jacka och vill vi ha jacka ska bebis ha åkpåse.. Och alltid mössa! Tyckte jag var rätt bra att utgå från.

Dags att jobba vidare lite...
    Skönt att du snart har semester! Jag har varit ledig nu i 2 veckor och det är superskönt att slippa gå upp tidigt om morgonen för att ta sig till jobbet. Nu har du bara fem dagar kvar, det kommer gå fort!! {#emotions_dlg.flower}
  • Devotion

Kerstin: så intresserad av trädgården vet jag inte om jag är... Jag tycker att det är kul att gå o pyssla lite när jag är hemma men jag har "ärvt" en trädgård från en sjukpensionär som la all tid åt att fixa o rensa. Det innebär att vi har rabatter precis överallt och jag hinner inte alls ta hand om dem som jag borde... Man får nog rationalisera bort lite på sikt.. Det är roligare att plantera saker i krukor så att man kan slänga bort det när de vissnar.. Eller plantera sånt som bara växer av sig självt!! Smultron kan du plantera när som helst. Jag satte mina i slutet av förra sommaren och de spred sig lite redan då men bären kom först i år. Som sagt - jag har massor om du vill ha!!

Capa: visst är låten fin!!

Jenjen: att det ska ta sån tid med medborgarskapet.. :S kan han inte få ett tillfälligt pass om ni ska resa?! Hur ofta åker ni till Grenada?! Bor hans familj där?

Vad spännande med Cissi!! Håller alla tummar att det går snabbt och bra nu!!!

Jag har nästan köpt allt man ska ha hemma nu. Köpte lite miniblöjor och våtservetter idag. Amnings-bh måste jag skaffa också.. Men hur har ni gjort med storleken?!

Sen är det väl lika bra att börja packa en liten bb-väska. Jag har hittills bara kopierat en lista från nätet o lagt till lite egna saker... Typ snus till Kalle o så!!

• Blondie82
    Myrangbg skrev 2011-07-15 11:13:54 följande:
    Nu har Vincent en pappa också . Familjerätten var nog det ocharmigaste stället jag någonsin besökt!
    Jag har äntligen fått Jonas som pappa till Vidar också! Blev lite knöligt där mett ett antal samtal så vi gifte oss 4 dagar innan han föddes och äktenskapet registrerads ju inte förän nu i veckan. De sa till mig att vi skulle gå till familjerätten och registrera honom men då jag ja att nehej du det skall vi inte! Vi var gifta innan! Så till slut fick jag en vänlig handläggare som ordnade till detta Flört så nu har min bebis också en pappa Tungan ute
    Devotion skrev 2011-07-15 15:18:12 följande:
    Jag har nästan köpt allt man ska ha hemma nu. Köpte lite miniblöjor och våtservetter idag. Amnings-bh måste jag skaffa också.. Men hur har ni gjort med storleken?!
    Dom säker att man skall gå efter hur brösten är nu och sedan lägga till ungefär en knuten hand. Jag hade inte hunnit köpa något så jag skickade iväg min syster när jag låg inne på bb och bad henne att gå upp en storlek i kupan bara och de har passat mig perfekt. Dock tror jag inte det har hänt så mycket med mina bröst men det kan nog vara för att mjölken inte riktigt runnit till ordentligt nu när han inte helammar ännu.
  • TantKerstin

Vad spännande med Cissi! Ihh..riktigt spännande tråd det här ju

Grattis till Vincent och Vidar som fått pappor nu också! Haha..Vad var det för ocharmigt med familjerätten Myran? Det är ju jättecharmigt att bli totalt utfrågad inför främlingar o sen skriva på papper där man intygar både det ena och det andra

Devotion: Om du har över nästa vår så tar jag gärna lite, bra när det fått växa till sig lite också. Måste fundera på var jag ska plantera dem någonstans bara.

Jenjen: Shit, försökte komma på vad jag skulle säga men alltså, om man är Grenandisk medborgare, vad heter landet? Känner mig lite blond här Men hur är det att bo där? Jag blir så nyfiken haha

• Jenric
    Devotion skrev 2011-07-15 15:18:12 följande:
    Kerstin: så intresserad av trädgården vet jag inte om jag är... Jag tycker att det är kul att gå o pyssla lite när jag är hemma men jag har "ärvt" en trädgård från en sjukpensionär som la all tid åt att fixa o rensa. Det innebär att vi har rabatter precis överallt och jag hinner inte alls ta hand om dem som jag borde... Man får nog rationalisera bort lite på sikt.. Det är roligare att plantera saker i krukor så att man kan slänga bort det när de vissnar.. Eller plantera sånt som bara växer av sig självt!! Smultron kan du plantera när som helst. Jag satte mina i slutet av förra sommaren och de spred sig lite redan då men bären kom först i år. Som sagt - jag har massor om du vill ha!!

Capa: visst är låten fin!!

Jenjen: att det ska ta sån tid med medborgarskapet.. :S kan han inte få ett tillfälligt pass om ni ska resa?! Hur ofta åker ni till Grenada?! Bor hans familj där?

Vad spännande med Cissi!! Håller alla tummar att det går snabbt och bra nu!!!

Sen är det väl lika bra att börja packa en liten bb-väska. Jag har hittills bara kopierat en lista från nätet o lagt till lite egna saker... Typ snus till Kalle o så!!
    Om man behöver sitt pass får man tydligen be om att få tillbaka det och sen skicka in det igen när man rest klart, men antar att det förlänger processen ytterligare...? Vi åker inte så ofta, senast var vi där 4 veckor över jul/nyår. Så nu dröjer det väl något år eller så innan vi åker igen, själva resan kostar mellan 12-18 tusen för två personer beroende på när man reser, runt nyår är det ju högsäsong. Vet inte vad de tar betalt för bebisar... GladMen vi bor ju gratis när vi kommer dit. Eric har sin familj/släkt där och de vill man ju träffa då och då, plus våra vänner. Eric har dock inte sina föräldrar kvar i livet, de dog när han var några år gammal, så han växte upp med sin farmor "Mama", som är den goaste lilla tanten, 86 år (!) gammal nu...

Vi köpte också ett paket blöjor (vi tog ett paket Libero) och våtservetter när vi var och handlade mat sist Glad Det känns att man kommer ett steg närmare mentalt när man fixar med sånt där...

Jag fick tips från min kompis att köpa en amnings-bh på Babyproffsen, kostade 120 kr tror jag. De är väldigt enkla, med brottarrygg och man drar bara tyget åt sidan när man ska amma, inga knäppen och krokar. Hon hade först köpt en L, och sen fått köpa en XL. Gissar att hon hade C-kupa innan. Jag tror jag ska köpa en L till att börja med. Får skicka Eric att köpa större sen om det behövs.

Jag har också börjat planera så smått vad som ska med i BB-väskan. Nånstans läste jag att man skulle ha med sig blöjor och våtservetter - men det får man väl ändå på BB??
  • Blondie82

Jenjen: yes blöjor och sånt får man på bb! Plus att som grattis till den lilla bebisen får man här i Göteborg två presentpåsar med bland annat blöjor i, plus lite annat roligt men jag avslöjar inte vad ;) det får ni själva öppna och se när det är dags :) :)

• Jenric
    TantKerstin skrev 2011-07-15 20:32:51 följande:
    Vad spännande med Cissi! Ihh..riktigt spännande tråd det här ju

Grattis till Vincent och Vidar som fått pappor nu också! Haha..Vad var det för ocharmigt med familjerätten Myran? Det är ju jättecharmigt att bli totalt utfrågad inför främlingar o sen skriva på papper där man intygar både det ena och det andra

Devotion: Om du har över nästa vår så tar jag gärna lite, bra när det fått växa till sig lite också. Måste fundera på var jag ska plantera dem någonstans bara.

Jenjen: Shit, försökte komma på vad jag skulle säga men alltså, om man är Grenandisk medborgare, vad heter landet? Känner mig lite blond här Men hur är det att bo där? Jag blir så nyfiken haha
    Hihi, helt förståeligt - Grenada är en liten, liten ö i Karibien (ligger strax norr om Trinidad & Tobago). Inte många som känner till den, om man inte är en hejare på historia, då vet man kanske att det var en ganska känd revolution där 1983, och USA invaderade ön. Fram till 1974 var Grenada brittisk koloni, så språket är engelska (med en viss.. hrm... dialekt får man väl säga, har ni hört hur de pratar på jamaica? Ungefär så pratar de även på Grenada). Grenada är en sån där liten paradisö, ser ut som på vykort med vita stränder, kokosnötpalmer, turkosblågrönt hav och livet är väldigt långsamt och behagligt... men det är även ganska fattigt (inte så att någon svälter eller så, men det är ett ganska tufft liv för många). Har man bra med pengar kan det vara rena paradiset, men annars är det inte så lätt att leva där. Å andra sidan värderar man kanske andra saker högre - det sociala nätverket är fantastiskt, man har aldrig långt till en strand, solen skiner, det växer mango i ens trädgård, man kan gå på hike i en otroligt vacker regnskog och bada i vattenfallen.... En dag kanske vi flyttar tillbaka, men man ska se till att man antingen har eget företag (för som vanlig anställd tjänar man typ ingenting) eller att man på något sätt är anställd i Sverige och tjänar svensk lön, men kan arbeta på distans från Grenada...

Här är två länkar om du vill veta mer:
    www.grenadagrenadines.com/
    www.grenadaexplorer.com/Homepageeng.htm

Oj, jag är visst en riktigt bra ambassadör Flört men ska man åka till Karibien på semester nån gång så är Grenada verkligen att rekommendera!
  • Jenric
    Blondie82 skrev 2011-07-15 20:54:21 följande:
    Jenjen: yes blöjor och sånt får man på bb! Plus att som grattis till den lilla bebisen får man här i Göteborg två presentpåsar med bland annat blöjor i, plus lite annat roligt men jag avslöjar inte vad ;) det får ni själva öppna och se när det är dags :) :)
    Hehe, oh vad kul med överraskning Skrattande Men vad skönt att man inte behöver tänka på att ta med sånt till BB.
  • Lina Stenback

Ohh vad härligt har velat åka till Grenada har en kompis därifrå och har sett bilder, helt fantastiskt men man behöver ju lite kapital...

Har ett tips till alla er våtservetts köpare som jag fick av en BM på förlossningen. Man köper vanliga torra tvättlappar man blöter dom med vatten och babyolja stoppar i en försluten påse eller burk. De skulle hålla ganska länge sådär sa hon och om man läser innehållsförteckningen på en vanlig våtservett så skulle man inte själv vilja ha den i rumpen efter att man förstått vad allt är.

• Devotion

Tack för tipsen om amnings-bh. Jag börjar nog med att köpa en som är en storlek större så får jag komplettera med fler sen när jag testat den o så!!

Jenjen: du är verkligen en bra ambassadör... Shit vad resesugen jag blev nu... det låter ju jättehärligt!!

Jag har köpt både våtservetter, torra servetter/tvättlappar o tvättlappar i frotté.. kan tänka mig att våtservetterna innehåller en del skumt... Samtidigt står det ju sensitive och så på dem.. Man får väl se vad man fastnar för sen..

Måste bara få beklaga mig lite också.. Har ju varit i stugan hela veckan med min mamma men hon åkte hem i morse. Nu på kvällen kom min sambo upp o jag har såklart längtat massor efter honom. Grejen är den att hans föräldrar har ju också hus här i samma område (som de numera bor i permanent). Vi brukar alltid bo hos dem för att han hellre vill det plus att vi alltid har en gäststuga för oss själva där. När mina systrar etc är här uppe så blir det rätt så rörigt o trångt i vårt hus. Nu när jag är själv o dessutom har alla saker hos oss tyckte jag att vi skulle passa på att sova i vårt hus för första gången men han bara vägrar... :( säger att han vill vara säker på att han sover bra o att hans föräldrar blir ledsna om vi inte sover där... Men vi har ju varit där o ätit o pratat hela kvällen så det kan väl inte spela någon roll var vi sover?! Jag kanske är knäpp men jag orkade verkligen inte packa ihop mina saker o flytta ner dem till deras gäststuga när vi har ett helt hus o dubbelsäng för oss själva här.. Så nu sover vi i varsitt hus.. Vi är inte ovänner eller så men jag kan inte låta bli att vara ledsen över att han inte kunde ge sig...

Så nu har jag fått gnälla lite också...

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011