• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jelli

JenJen: Det var inte så jättevarmt när vi var där, runt 25-30 grader så värmen var inget större bekymmer. Hon älskar dessutom att bada och svalkade sig i poolen hela tiden. Försökte få henne att dricka mycket, höll henne i skuggan och smorde in det som inte täcktes av kläder med hög solfaktor. Hon åt väldigt dåligt och det stressade mig men sålänge de dricker är det ok. Vi hade med välling så hon levde mest på det. Det var rätt skönt att åka på en kortare resa först för att prova på hur det gick men det kostar ju det också. Innan de är två brukar de iaf flyga gratis.

• Jelli

Inda: Åh så spännande. Jag fick första värken kl22 en kväll och de blev snabbt regelbundna och intensiva. Ringde in vill förlossningen (inte i Gbg) ett par hänger innan de tyckte att jag kunde få komma in. Då var klockan halv ett och jag var 4 cm öppen. Ingen aning om när vattnet gick, troligtvis sedan i duschen hemma. Såg aldrig vill någon slempropp heller, däremot blödde jag lite när värkarna drog igång. Strax efter tre var hon ute. Jag var uppe och gick hela tiden och under värkarna gjorde jag "knälyft" för det kändes bra. BM sa efteråt att det hjälpte bebisen att åka ner snabbre.

• Jelli

Uj vad illa jag stavar, mobilsurfar och T9 lever sitt egna liv... Hur som helst, angående Gbs. När jag ifrågasatte varför man inte rutintestade svarade min BM att man ansåg riskerna med överanvändning av antibiotika som skulle alg följden som större risk än vad gbs utgjorde. Riskerna är jättesmå och det är väl framförallt om vattnet går tidigt som det behöver hållas koll men om man googlar verkar det bra mycket värre. Olika sjukhus har olika rutiner också men hos oss skulle jag få antibiotika innan förlossningen och så kontrollerades bebisens temp och andning regelbundet första 2 dygnen för att upptäcka eventuell infektion. Har ockshört att ca 30% bär på det och att man kan ha fått det redan när man var liten men aldrig märker av nåt. Trodde inte det kunde försvinna men tydligen verkar det ha gjort det nu.

• Devotion

Inda: åh vad spännande!!! Lycka till!!!

Själv sitter jag vaken sen en stund tillbaka. Har svårt att sova den här tiden. Sen framåt morgonen blir jag hur trött som helst... Vet inte om det är min "boa-inför-bebisen"-instinkt som kommit igång men ja ligger o funderar på allt jag ska göra i ordning innan bebis kommer! Inte på ett stressat sätt utan mer förväntansfullt! Känner mig full av energi o taggad inför detta!

Ang. cellförändringarna så ringde jag till östra igår. Hon som skickat ut brevet hade tolkat journalen fel så jag ska inte alls dit innan BF utan 8 v efter som de sa när jag var där. Hon trodde att jag var i v 20- någonting så den kontrollen jag blev kallad till var den som jag redan har gjort! Och skillnaden mellan de första o sista cellprovet var bara marginellt så hon bad om ursäkt för att hon oroat mig i onödan! Känns ju skönt!

Lillahumlan: jag har inte tagit bort några cellförändringar innan... Men om de är kvar 8 v efter förlossningen gör de väl det då...

Jag är gärna med o fikar nästa gång!!

Om man skulle försöka sova igen då?!

• Blondie82

Devotion: skönt att höra att det inte var så farligt som du trodde!! Otur dock att dom hade tolkat fel och skrämde upp dig i onödan!!

Nu är det min tur att bli arg på försäkringskassan!! Pratade precis med dem och både Jonas och jag får ju lov att ta VAB dagar nu när Vidar är inskriven på sjukhuset. Men eftersom Jonas studerar är hans SGI dagar låsta under hela perioden så nu verkar det som han inte kan få någon ersättning. Vilket jag tycker är helt idiotiskt för man får ju inte CSN under sommaren och därför måste man jobba och han missar ju hela sommarjobbets inkomst nu bara för att vi båda tar hand om V. Grrrr vad irriterande, det är ju inte helt lätt att bara leva på mina utbetalade vab dagar för dom blir man ju inte speciellt rik på ;)

• ciccile
    Blondie82 skrev 2011-07-19 09:21:20 följande:
    Devotion: skönt att höra att det inte var så farligt som du trodde!! Otur dock att dom hade tolkat fel och skrämde upp dig i onödan!!

Nu är det min tur att bli arg på försäkringskassan!! Pratade precis med dem och både Jonas och jag får ju lov att ta VAB dagar nu när Vidar är inskriven på sjukhuset. Men eftersom Jonas studerar är hans SGI dagar låsta under hela perioden så nu verkar det som han inte kan få någon ersättning. Vilket jag tycker är helt idiotiskt för man får ju inte CSN under sommaren och därför måste man jobba och han missar ju hela sommarjobbets inkomst nu bara för att vi båda tar hand om V. Grrrr vad irriterande, det är ju inte helt lätt att bara leva på mina utbetalade vab dagar för dom blir man ju inte speciellt rik på ;)
    Låter helt galet! Ring igen och hoppas påatt någon vettigare svarar...
  • Jelli
    Blondie82 skrev 2011-07-19 09:21:20 följande:

Ja det låter verkligen konstigt. Borde han inte få vab-ersättning utifrån sommarjobbslönen om inte annat? Någon ersättning måste han få, om han själv blivit sjuk måste han väl fått sjuklön baserat på något? Vissa arbetsgivare har dessutom extraförsäkringar för sånthär och det kan även ingå i person/barnförsäkringar om ni har sådana. Hoppas det löser sig!
  • Fru R

devotion: men herregud vilket misstag att göra!! Jätteskönt att det feltolkades åt "fel håll" men fy fasen va onödigt. Skålar med mitt citronvatten att det är bättre än vad du trott! Skål Fick du somnat om?

Blondie: kan det verkligen stämma?? Hade nog också ringt en gång till och frågat igen. Låter ju helt klart konstigt!

Greta: akta ryggen, men visst är det skönt att ni får flyttat innan bebisen kommer.

Inda: Oh, va spännande!! För mig gick det jättefort att öppna mig från 0 till 10 cm, så jag är nog inte den måttstock som man ska använda sig av.

Själv har jag just ätit min sushi lunch och ska nog ta en dusch snart. Har det jätteskönt, mannen och dottern är ute och seglar så jag har två dagar för mig själv vilket är skönt. Sov dock hos min söta syster som förbjöd mig att sova själv i huset så här sent i graviditeten... Sötnosan

Lina: vi har inte varit i AStrid Lindgrens värld, men har hört mycket bra om det! Själv hade jag inte orkat det nu. För oss blir det Borås djurpark, men det får nog mannen göra själv. Det är en för lång promenad för mig just nu. Hoppas jag ska orka med Liseberg en eftermiddag.

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Liisaan

Idag vart det näst sista mvc besöket för mig innan bf! Min ordinarie hade semester så jag hade en annan. Allt var bra och bebisen har sjunkt ner ytterliggare, sist var han rörlig och nu lite ruckbar. Vet inte vad mitt sf-mått var men jag följer normalkurvan precis, ligger liiite över. Pratade förlossning och bb vistelse. Hon frågade mig om smärtlindring och jag sa att jag bara ville ha lustgas samt att jag absolut inte vill ha EDA. Fast om min förlossning skulle ta 24 timmar så vill jag ha det. Hon tittade på mig en stund och sa att din förlossning kommer INTE att ta 24 timmar, normalt för en förstföderska är 18 timmar, en omföderska 8-12 timmar. Din första förlossning tog 4 timmar från första värken så det blir absolut inte några 24 timmar snarare fortare denna gången. Sedan lugna hon mig lite då jag är lite nojig över att det ska sluta så dramatiskt som sist med sugklocka.

Vi hade ju lite problem med amningen första veckan, fick läggas in efter ca en vecka när vi va tillbaks för att göra pku och hörselkontrollen. Då hade ju lillan gått ner för mkt så vi fick som sagt va kvar och viktammas. Inte nån kunde förstå varför hon inte gick upp då hon sög så bra, trots att jag gång på gång sa att jag hade mjölkstockning och feber dagen innan. Mina bröst var knallröda och gjorde så ont. Nattpersonalen kom på vad felet var, vår lilla Maya la tungan uppe i gommen så hon fick ju inte i sig nått trots att hon sög å sög så himla bra. Det rättades till väldigt snabbt och vi fick åka hem redan dagen efter då hon gick upp 200 gram det dygnet har jag för mig :)

Så ja hon skrev även ner med stora bokstäver att sugtekniken måste kollas noga så inte samma händer igen.

• Jelli
    Liisaan skrev 2011-07-19 13:36:33 följande:
    Idag vart det näst sista mvc besöket för mig innan bf! Min ordinarie hade semester så jag hade en annan. Allt var bra och bebisen har sjunkt ner ytterliggare, sist var han rörlig och nu lite ruckbar. Vet inte vad mitt sf-mått var men jag följer normalkurvan precis, ligger liiite över. Pratade förlossning och bb vistelse. Hon frågade mig om smärtlindring och jag sa att jag bara ville ha lustgas samt att jag absolut inte vill ha EDA. Fast om min förlossning skulle ta 24 timmar så vill jag ha det. Hon tittade på mig en stund och sa att din förlossning kommer INTE att ta 24 timmar, normalt för en förstföderska är 18 timmar, en omföderska 8-12 timmar. Din första förlossning tog 4 timmar från första värken så det blir absolut inte några 24 timmar snarare fortare denna gången. Sedan lugna hon mig lite då jag är lite nojig över att det ska sluta så dramatiskt som sist med sugklocka.

Vi hade ju lite problem med amningen första veckan, fick läggas in efter ca en vecka när vi va tillbaks för att göra pku och hörselkontrollen. Då hade ju lillan gått ner för mkt så vi fick som sagt va kvar och viktammas. Inte nån kunde förstå varför hon inte gick upp då hon sög så bra, trots att jag gång på gång sa att jag hade mjölkstockning och feber dagen innan. Mina bröst var knallröda och gjorde så ont. Nattpersonalen kom på vad felet var, vår lilla Maya la tungan uppe i gommen så hon fick ju inte i sig nått trots att hon sög å sög så himla bra. Det rättades till väldigt snabbt och vi fick åka hem redan dagen efter då hon gick upp 200 gram det dygnet har jag för mig :)

Så ja hon skrev även ner med stora bokstäver att sugtekniken måste kollas noga så inte samma händer igen.
    Oj, inte lätt att få i sig något på det viset. Skönt att det upptäcktes så pass snabbt. Var det bara att "peta ner" tungan för att hon skulle fatta hur man gjorde?

Nästa gång ska vi skriva sammanfattning inför förlossningen. Allt jag vill ha med är att jag vill komma in snabbt. Det tog 5 timmar förra gången från första värken och risken är att det går ännu snabbare nu så jag vill inte få order om att stanna hemma. Hoppas också på att få ett förlossningsrum och slippa göra hela värkarbetet utan tillgång till lustgas i ett 15 kvm stort väntrum, men är det fullt så är det väl det. Huga, tur att allt gick bra, annars hade jag varit lite bitter ;)  
Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011