• Joico

Foundation utan att...

Jag undrar hur ni gör när ni har på foundation, utan att man ska se ut som ett knäckebröd? Jag har inte överdrivet torr hud, iaf inte när den är "ren". Men så fort jag smetar på foundation så blir allting alldeles flagnigt och fult. Jag har försökt blanda foundationen med min dagcreme men det hjälper föga.

Hur gööör man?!

• Svar på tråden Foundation utan att...
  • Joico

Jag ska peela ikväll, och fortsätningsvis vara noga med att smörja med nattkrämen varje kväll och med dagkrämen före foundation. O så ska jag kolla vad en såndär foundationborste kostar.. Och när min nuvarande foundation är slut så ska jag rådfråga på nåt bra ställe om en bra och billig foundation som passar mig.

Tack för tipsen!

• mosterYster
    Joico skrev 2011-02-22 14:01:12 följande:
    Jag ska peela ikväll, och fortsätningsvis vara noga med att smörja med nattkrämen varje kväll och med dagkrämen före foundation. O så ska jag kolla vad en såndär foundationborste kostar.. Och när min nuvarande foundation är slut så ska jag rådfråga på nåt bra ställe om en bra och billig foundation som passar mig.

Tack för tipsen!
    Eller köper du återfuktande puderfoundations på everydaymineral.com. Jag har också torr hy men flagnar INTE av denna. Så länge du inte väljer en "intensive" base (finns 4 olika) så är det lugnt. Jag använder Semi Matte. Du kan beställa en toppenbra borste ("flat top") från samma ställe. Foundation kostar ca 12 $ (ca 68 kr just nu), borste lika mycket. Och du kan beställa gratisprover om du går in på "try me".
  • lillie

Mineralfoundation från Tromborg använder jag  och det funkar bra för mig, blir annars lätt torr av foundations.

• Joico
    mosterYster skrev 2011-02-22 15:54:26 följande:
    Eller köper du återfuktande puderfoundations på everydaymineral.com. Jag har också torr hy men flagnar INTE av denna. Så länge du inte väljer en "intensive" base (finns 4 olika) så är det lugnt. Jag använder Semi Matte. Du kan beställa en toppenbra borste ("flat top") från samma ställe. Foundation kostar ca 12 $ (ca 68 kr just nu), borste lika mycket. Och du kan beställa gratisprover om du går in på "try me".
    Aha... vilken ska man ha då? Original glo base, semi-matte base eller Matte base? Och sen, hur vet man vilken färg?
  • Themis

Jag tycker du ska överväga att sluta spackla om det inte ens blir snyggt och du har jämn hud.

Jag har jämn hy och en gång när jag försökte handla puder sa kosmetologen att jag har så fin hud att de inte hade några produkter som inte skulle få min hy att se grövre ut.

Idag gissar folk att jag är 10-12 år yngre än min faktiska ålder och det är för att jag inte hållit på med en massa rynkframkallande kladd.

• Joico
    Themis skrev 2011-02-22 21:30:38 följande:
    Jag tycker du ska överväga att sluta spackla om det inte ens blir snyggt och du har jämn hud.

Jag har jämn hy och en gång när jag försökte handla puder sa kosmetologen att jag har så fin hud att de inte hade några produkter som inte skulle få min hy att se grövre ut.

Idag gissar folk att jag är 10-12 år yngre än min faktiska ålder och det är för att jag inte hållit på med en massa rynkframkallande kladd.
    Jo fast jag har något ojämn hud.. främst under ögonen. Kanske skulle jag haft nån concealer bara under ögonen då? Har väldigt tunn hud där så jag ser ut som jag inte sovit på 50 dagar typ.
  • Finamamma

Använd en fuktig make-up svamp när du applicerar foundation, MYCKET lättare att få det jämnt och tunt då!

• Joico

Nu har jag peelat ansiktet googlade fram ett hemma-recept och valde ett som många verkade gilla, och av grejer jag hade hemma. Olivolja, flytande honung och socker. Olivolja brukar jag använda ibland när jag duschar, så det vet jag funkar bra på torr hud.

Det blev iallafall jättebra. Huden känns jätteskön ska försöka göra de en gång i veckan nu, typ.

• Irmeline

Först måste du använda en bra fuktkräm för torr hud. Ett tips är också att peela huden efter det att du tvättat den regelbundet, ta enzymatisk peeling utan korn om du har känslig hy.

Sen rekommenderar jag en primer som får sminket att sitta bättre, finns hyfsat billiga och bra på apoteket (ta en för normal/torr hud).

Sen gäller det att du väljer en foundation som är gjort för torr hy. De skiljer jättemycket på vilken hudtyp de är gjorda för och man kan absolut inte använda samma som en med normal/blandhy. Du kan dessutom välja om du vill ha lätt, medium eller mycket täckning av krämen.

Ett test av foundations fanns på sminkbloggen på DN som var bra, där kan du läsa om olika foundations i olika prisklasser. 

www.dn.se/blogg/sminkbloggen/2009/11/06/foundation-lyx-vs-budget-5122/

Lycka till! 

• Floff

Jag har hört att svampar suger upp och behåller ca 30% av den foundation man försöker smeta på. Mycket går till spillo alltså.. Och fingrar är den mest ohygieniska metoden. Jag använde svamp förut men har bytt till en borste och tycker det funkar skitbra.

Svar på tråden Foundation utan att...