• Joico

Foundation utan att...

Jag undrar hur ni gör när ni har på foundation, utan att man ska se ut som ett knäckebröd? Jag har inte överdrivet torr hud, iaf inte när den är "ren". Men så fort jag smetar på foundation så blir allting alldeles flagnigt och fult. Jag har försökt blanda foundationen med min dagcreme men det hjälper föga.

Hur gööör man?!

• Svar på tråden Foundation utan att...
  • Hallonmopeden

Euforia; vilken primer använder du?

• Lincon

Jag har riktigt torr hud på vinterhalvåret och kan lätt få torr hy om jag använder fel produkter. Jag har testat mig runt, vissa foundations har gett mig jättetorr hy men nu har jag hittat en som passar min hy jättebra, dessutom håller den hela dagen. Till sommaren tänkte jag testa Tromborgs puderfoundation som ska vara jättebra!

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Hallonmopeden

Lincon; vilken då???

• mosterYster
    Joico skrev 2011-03-02 11:38:53 följande:

Oj en brudsminkning Tyst Ja det är fanemig inte illa! Bra där! Congratulerar

Jag ska köpa en såndär borste, jag måste bara bli säker på om det är den här färgen jag ska ha.. Jag vill ju inte se blekare ut än vad jag är, bara för att jag har en för ljus foundation.

Du säger det alltså? Mm.. mm.. Ju mer jag tänker på det ju mer tycker jag att jag passar i brunt mohahaa. Jag hittade på en jättegammal bild där jag har på mig brunt. Bilden är tagen med blixt in i en skitig spegeln och anledningen till att det är svart över halva ansiktet är tydligen för att jag såg skelögd ut (don't ask...) Jag har alltså inte satt dit den svarta plutten nu bilden är egentligen på mitt hår före en klippning. Oj vilka bra ursäkter jag har för allt haha

Haha ja dom färger du skriver skulle jag aldrig ens överväga att ha på mig. Jag är inte så mkt för färg öht, varför vet jag inte. Jag har inte heller så jättemkt kläder, eller iaf inte som jag använder.. En svart/vit randig topp, en gammelrosa, en brun (bilden ) ett par svarta, en djupt lila, en mörkröd/lila och nån grå typ. Koftor har jag bara i grå, cremevit och svart. Jofan! Jag har en grönrandig också Den köpte jag enbart för att jag ansåg att min garderob behövde nåt i färg, men jag använder den inte

Men toppen på bilden  är ju verkligen i en ovanligt KALL brun färg... Svartvitt borde passa dig bra, lika djuplila och kall mörkröd. Så det verkar som om du har en känsla för vad du passar i! Dock tycker jag att du borde pigga upp med lite mer färg. Använd din grönrandiga topp till svart kjol eller byxor tex (om den är grön/svartrandig). Låter toppensnyggt!
  • Joico
    mosterYster skrev 2011-03-02 15:20:43 följande:
    Men toppen på bilden  är ju verkligen i en ovanligt KALL brun färg... Svartvitt borde passa dig bra, lika djuplila och kall mörkröd. Så det verkar som om du har en känsla för vad du passar i! Dock tycker jag att du borde pigga upp med lite mer färg. Använd din grönrandiga topp till svart kjol eller byxor tex (om den är grön/svartrandig). Låter toppensnyggt!
    Är den? Jaha... Öh, de där med kallt och varmt är inte min grej

Nä det är en tunn kofta som är grönrandig, bara gröna nyanser. Breda horisontella ränder. Mjo jag borde skaffa mig lite mer färg, I know.. vet inte varför jag inte har färg, det känns mer diskret och "lätt" med de där vanliga färgerna, typ svart vitt grått brunt och nå mörkare/dovare nyanser av färger som min djupt lila topp och den mörka röda osv.

Vi ska faktiskt iväg nu för jag ska inhandla två VITA t-shirtar med nå svart mönster på den ena och grått på den andra, och en grå huvtröja. Haha, jag är så rolig
  • mosterYster

Fakrum är att det inte är vare sig svårare eller mer utmärkande att bära en grön tröja än en vit eller brun. Men du själv kan göra dig lite "snyggare" genom att välja färger som låter din hy och dina andra färger (ögon, hår, läppar osv) komma till sin rätt.

• Joico
    mosterYster skrev 2011-03-02 15:36:28 följande:
    Fakrum är att det inte är vare sig svårare eller mer utmärkande att bära en grön tröja än en vit eller brun. Men du själv kan göra dig lite "snyggare" genom att välja färger som låter din hy och dina andra färger (ögon, hår, läppar osv) komma till sin rätt.
    Ja, du har såklart rätt så rätt.
    Känner jag mig själv rätt så kommer jag att komma hem med dom där vita t-shirtarna och den gråa huvtröjan ändå. Men jag ska leta efter nåt färgit!
  • Euforia
    Hallonmopeden skrev 2011-03-02 13:15:34 följande:
    Euforia; vilken primer använder du?
    Jag använder den här:
    www.kicks.se/bareminerals/prime-time-foundation-primer--p10191

Och så använder jag mineralfoundationen från samma märke.
    Jag vet inte riktigt hur den funkar med flytande foundations men det är säkert också bra! I mitt fall förhindrar den inte bara att huden blir sådär torr och flagig på vissa ställen, den gör också att foundationen sitter längre. Jag tycker inte att jag behöver bättre på nåt när jag har primer.

Jag har hört bra saker om smashbox' primer också!
  • Joico

Jag får inte riktigt till det med EMs puder eller foundation eller vad det nu är

Jag får inte bort det blåa under ögonen riktigt... huden blir jämnare på nåt vis, men det blå är kvar. Men det kanske inte är en produkt som kan dölja det?
    Och så - under ögat, närmast ögonfranskanten, så har jag små rynkor (trots mina ungar år ) där produkten gräver sig in och gör att det ser ännu skrynkligare ut. Efter ett tag har det blivit mer "fuktigt" och lagt sig som ränder. Ännu ett tag senare så ser det sådär knäckebrödsaktigt ut. Det har ingen foundation gjort tidigare. Försökte få bild på det men det var väldigt svårt. Både mobilen och digitalkameran får det att se bättre ut än vad det är..
    Bilderna är tagna rakt i solskenet så jag kunde inte riktigt hålla ögonen öppna haha

Rynkorna

Smet i rynkorna

"Frasigt" några timmar senare

• Jahajaj
    Joico skrev 2011-03-04 22:21:31 följande:
    Jag får inte riktigt till det med EMs puder eller foundation eller vad det nu är

Jag får inte bort det blåa under ögonen riktigt... huden blir jämnare på nåt vis, men det blå är kvar. Men det kanske inte är en produkt som kan dölja det?
    Och så - under ögat, närmast ögonfranskanten, så har jag små rynkor (trots mina ungar år ) där produkten gräver sig in och gör att det ser ännu skrynkligare ut. Efter ett tag har det blivit mer "fuktigt" och lagt sig som ränder. Ännu ett tag senare så ser det sådär knäckebrödsaktigt ut. Det har ingen foundation gjort tidigare. Försökte få bild på det men det var väldigt svårt. Både mobilen och digitalkameran får det att se bättre ut än vad det är..
    Bilderna är tagna rakt i solskenet så jag kunde inte riktigt hålla ögonen öppna haha

Rynkorna

Smet i rynkorna

Har du testar primer innan foundation? Som jämnar ut och fyller i ojämnheter och rynkor :) Det gör ju att foundation fäster bättre också och grunden blir jämnare...
  • mosterYster
    Joico skrev 2011-03-04 22:21:31 följande:

Rynkorna

Smet i rynkorna

Hm, jag skulle nog ta en flytande concealser och lägga i. EM har puderconcealers, men det är inte så bra vid ögonen skulle jag tro. Dior har en asbra, tyvärr ganska dyr men galet dryg. Blå tub. Den räcker säkert mer än ett halvår om du duttar på lite varje dag!
  • Joico

Asch jag får nog lägga ner det här med smink.. eller iaf foundation/concealer. Jag får nöja mig med mascara och på sin höjd lite ögonskugga och kajal.

Tack för all er hjälp!

• Joico

Jag bestämde mig tillslut för att köpa från EM ändå Det blev en stor burk semi-matte i färgen Medium och en Long handled kabuki borste. Efter en låååång väntan så kom det tillslut! Jag är supernöjd!
    Ett stort tack till mosterYster också!

På kortet nedan (där jag f.ö ser helt dum ut haha) har jag använt produkten på ena halvan. Men bara typ 1 lager så det är inte så värst täckande. JAG ser skillnad men det kanske är svårt för andra att se. Främst runt ögat tycker jag det syns eftersom jag har nån udda orange/brun nyans i hudtonen precis längs fransraden både uppe o nere på båda ögon.

Som sagt, jag är jättenöjd

• mosterYster
    Joico skrev 2011-04-23 09:48:51 följande:
    Jag bestämde mig tillslut för att köpa från EM ändå Det blev en stor burk semi-matte i färgen Medium och en Long handled kabuki borste. Efter en låååång väntan så kom det tillslut! Jag är supernöjd!
    Ett stort tack till mosterYster också!

På kortet nedan (där jag f.ö ser helt dum ut haha) har jag använt produkten på ena halvan. Men bara typ 1 lager så det är inte så värst täckande. JAG ser skillnad men det kanske är svårt för andra att se. Främst runt ögat tycker jag det syns eftersom jag har nån udda orange/brun nyans i hudtonen precis längs fransraden både uppe o nere på båda ögon.

Som sagt, jag är jättenöjd

haha, det funkar ju kanoners på dig - och grattis till perfekt färgval!
  • Lincon
    Hallonmopeden skrev 2011-03-02 14:22:49 följande:
    Lincon; vilken då???
    Oj, har glömt svara. Jag använder Este Lauder Double Wear stay-in-place Makeup SPF 10. Har nyanserna "shell" och en lite mörkare som jag blandar själv till rätt. Tycker den är dryg men det är ett minus att det inte är någon pumpflaska, utan flaskan är i glas så det "sista" är alltid svårt att få ur förpackningen. Ja, den funkar iallafall super till min annars lätt torra hy och jag tycker den håller bra hela dagen och ser naturlig ut trots att den döljer rodnader och mörka ringar jättebra.
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Hallonmopeden

Lincon tack för svaret. Den har jag också i samma nyans och så blandar jag med en lite mörkare fast den är i märket Exuviance. Men jag tycker att det "flagnar" lite på näsan och hakan pga min torra hud...

Svar på tråden Foundation utan att...