• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • TheCoopers
    Scarlett skrev 2011-02-25 22:17:57 följande:

Den här gossen skulle alltså inte vara "normal"? Löjligt!
    Oh no ! Han är ärrad för livet och utlämnad till alla "mobbare" . Fy dig !

I'm the me I choose to be ...
  • Veladis
    Carolita skrev 2011-02-25 22:11:57 följande:
    det spelar ingen roll om din son är "grabbig" och gillar ditten och datten. Hur kan du låta han klä sig i flick kläder till dagis m,m.??

Allt det här handlar om hur hjärnan är byggd för det börjar när barnet är en liten cell.  Ni kan ju ta och kolla upp det om ni vill eller fortsätta att debattera fram och tillbaka här.
    Jag vet att man kan se vissa generella skillnader på pojkar och flickor rent biologiskt. Men det har ingenting med kläder att göra. Oavsett biologiska likheter och skillnader med övriga individer av samma eller motsatt kön är han den han är, och alla egenskaper som han har är värda att utvecklas. Oavsett om de är traditionellt manliga eller traditionellt kvinnliga egenskaper. Och att prova sig fram vilka kläder man gillar när man är i treårsålder ser jag som hälsosamt och naturligt.
  • Nenne666
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:13:09 följande:
    Dresscode för barn ? Du skämtar ?

Mina barn uppfostras att bli trygga i sig själv och skita i idioter som inte vet bättre . De ska våga stå på sig och vara sig själva . Det är en enorm rikedom att vara den man är . OAVSETT vad andra tycker .

Ska min dotter dumpa skateboarden och klä sig i klänningar då enligt dresscode ???

Eller ska jag uppfostra henne att det är OK att vara en sk "pojkflicka" ?
    Dresscode för barn...NEJ, det sa jag inte....men samhället e uppbyggt på sådant, inom yrken, föreställningar å allt möjligt, har du ingen koll på sånt?

Man fostrar sina barn att funka så långt det går i smhället, men sen om dom själva vill sticka ut å göra nån förändring-fine. Men det sker genomn deras egna medvetande om vad det innebär och lär va starka nog att möta kritiken. Men i deras enga ålder, när dom e fan så mkt äldre...
  • TheCoopers
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:18:48 följande:
    Aha. Så du är bara en fitta alltså? Inte en individ, inte en person, utan bara ett kön, en fitta? Tja, du får förstås tycka att du är vad du vill, men själv ser jag mig som mer än min penis... Mycket, mycket, mycket mer faktiskt.
    hahahaha

Nog för det är fint med fittor och penisar ! Men jag är benägen att hålla med där ... jag är förhoppningsvis bra mycket mer än bara mitt kön .
  • Carolita
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:18:48 följande:
    Aha. Så du är bara en fitta alltså? Inte en individ, inte en person, utan bara ett kön, en fitta? Tja, du får förstås tycka att du är vad du vill, men själv ser jag mig som mer än min penis... Mycket, mycket, mycket mer faktiskt.
    hahahah ska jag ta åt mig nu när du skriver sådär?

killar är killar, tjejer är tjejer. That's it. Hur svårt ska det va?
  • bastardized

Nej det ser inte normalt ut alls, skydda honom ifrån det som inte är norm och låt honom göra vad han vill när han är mogen att argumentera och förstå själv vad det är han gör.
  • giftfri

Han tillhör en minoritet, å kommer att ses som avvikande, alltså en pojke i högriskklassen som riskerar att bli mobbad.., vilket inget genustänkande i världen hjälper mot..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    Nenne666 skrev 2011-02-25 22:20:58 följande:
    Dresscode för barn...NEJ, det sa jag inte....men samhället e uppbyggt på sådant, inom yrken, föreställningar å allt möjligt, har du ingen koll på sånt?

Man fostrar sina barn att funka så långt det går i smhället, men sen om dom själva vill sticka ut å göra nån förändring-fine. Men det sker genomn deras egna medvetande om vad det innebär och lär va starka nog att möta kritiken. Men i deras enga ålder, när dom e fan så mkt äldre...
    Fast du kanske är medveten om att pojkar som bär klänningar på dagis inte alltid gör det när de är vuxna ?

Jag vågar nog sticka ut hakan och påstå att de allra flesta INTE bär klänning när de blir äldre ... så jag kan liksom inte förstå hysterin .

Det ordnar sig ska du se .
  • Nenne666
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:15:58 följande:
    Man kan väl omöjligen få mindre penis för att man använder klänning ? 
    skulle inte ta i en karl ens med tång med rosa klänning.
  • Dorian Ertymexx
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 22:14:43 följande:
    Tycks vara som om dom som finner att det är provocerande att klä sig 'könsöverskridande' är dom som är mest osäkra på människors könstillhörighet. Jag noterar människors könsskillnader & tycker att dom är härliga, spännande & sexiga men jag behöver inte ha en värld som kollar snett på killar i klänning för att veta vem som är man & vem som är kvinna. Tänk vilken osäkerhet inför det hela om man behöver ha en strikt klänningregel för att tala om genuin manlighet & kvinnlighet.
    Japp... Det "roliga" är att det är exakt samma tänk som tidigare hindrade kvinnor från vissa jobb, eller kvinnor från att köra bil.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Pojke i klänning?!