• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • TheCoopers
    Carolita skrev 2011-02-25 22:11:57 följande:
    det spelar ingen roll om din son är "grabbig" och gillar ditten och datten. Hur kan du låta han klä sig i flick kläder till dagis m,m.??

Allt det här handlar om hur hjärnan är byggd för det börjar när barnet är en liten cell.  Ni kan ju ta och kolla upp det om ni vill eller fortsätta att debattera fram och tillbaka här.
    Ja då kanske min dotter är en sån där "lesbisk" Förvånad
    I'm the me I choose to be ...
  • trettioplus

Jag bryr mig inte alls om vad ni har på er för kläder. Jag tycker det är upp till er.
    Vad är det egentligen som gör att somliga av er ger er rätten att orda om andras klädsel? Det måste vara upp till var och en vad man väljer att sätta på sin kropp utan att någon moraliserar vare sig åt det ena eller det andra hållet. Eller sina barn, för all del.

Ska det vara så svårt att inse att det helt enkelt inte är någon annans huvudbry vad andra bär?

• LEIONINJA
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 21:37:47 följande:
    Eller hur? För om nu skillnaderna mellan könen är gudagivna (eller naturgivna, eller DNA-givna eller whatevergivna) så att män är män och kvinnor kvinnor - vad spelar då det för roll vilka kläder man har på sig?

Och om kläderna KAN påverka, ja, då visar det ju på att det INTE är givet att män är män eller kvinnor är kvinnor!

Ni får liksom välja vilket, för de tu ihop är självmotsägande!
    Tycks vara som om dom som finner att det är provocerande att klä sig 'könsöverskridande' är dom som är mest osäkra på människors könstillhörighet. Jag noterar människors könsskillnader & tycker att dom är härliga, spännande & sexiga men jag behöver inte ha en värld som kollar snett på killar i klänning för att veta vem som är man & vem som är kvinna. Tänk vilken osäkerhet inför det hela om man behöver ha en strikt klänningregel för att tala om genuin manlighet & kvinnlighet.
  • Nenne666
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:07:44 följande:
    Nej det är illa när man räds att vara den man är och gömmer sig i en skokartong där alla är lika med randiga POP kläder .

Det är förbannat illa !
    Men om du själv känner att du befinner dig i en skolkartong-kliv ut då. Det är inte ditt barns uppgift att leva ut det du själv vill uppnå. Skydda dom från så mkt ont du kan... utan att sluta vara öppen...förklara hur det funkar...sen tar ditt barn ett eget beslut vid mogen ålder och barnet kommer förstå varför du inte tillät klänning vid hans ålder och den tidsepoken han befann sig i....det lär uppskattas som ren å skär jävla omtanke.
  • TheCoopers

Man kan väl omöjligen få mindre penis för att man använder klänning ? 

• Carolita
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 22:11:18 följande:
    Haha.. Ett barn har ett kön, men ett barn är ett barn. Det väl inte vandrande könsorgan som går runt & leker med lego på dagisen?
    men du vet vad jag menar, snuskis. Det var ju det tanta sa, att hennes barn inte är ett kön.
    du tänker på könsorgan, hörrö du!
  • Scarlett

Den här gossen skulle alltså inte vara "normal"? Löjligt!
  • TheCoopers
    Nenne666 skrev 2011-02-25 22:15:53 följande:
    Men om du själv känner att du befinner dig i en skolkartong-kliv ut då. Det är inte ditt barns uppgift att leva ut det du själv vill uppnå. Skydda dom från så mkt ont du kan... utan att sluta vara öppen...förklara hur det funkar...sen tar ditt barn ett eget beslut vid mogen ålder och barnet kommer förstå varför du inte tillät klänning vid hans ålder och den tidsepoken han befann sig i....det lär uppskattas som ren å skär jävla omtanke.
    Jag lever inte ut . Jag låter mina barn vara dem de är . STOR skillnad .

Se min äldsta dotter har sprungit i klänningar sedan hon kunde gå och den yngsta är inte det minsta intresserad utan vill hellre springa runt med "Ibrahimovic" på ryggen . De väljer själva .
    Inga problem för mig - och jag letar inga problem .

Nu har jag ingen son - men skulle han vilja ha en klänning hade han fått det och hade han velat ha en tröja med Spiderman på hade han fått det . Varför krångla till det ?
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 22:02:00 följande:
    men herregud...."mitt barn är inget kön", det var det dummaste jag nånsin hört.
    Det är klart barnet är ett kön! Antingen är det en kille eller tjej, andra fall finns ju men då heter det hermafroditer (tror jag).

Löjligt att låta sin son att ta på sig klänning/kjol! Det plagget ÄR för tjejer, iaf i dom flesta länder. Annat är det i typ mellanöstern där män går runt i en lång "klänning", men det är ju oxå knäppt.

Och att tjejer bär byxor är väl bara bra, hur skulle det vara att gå runt med en kjol/klänning här uppe i norden på vintrarna?????

Skärp er mammor som tycker klänning på killar är OK!
    Aha. Så du är bara en fitta alltså? Inte en individ, inte en person, utan bara ett kön, en fitta? Tja, du får förstås tycka att du är vad du vill, men själv ser jag mig som mer än min penis... Mycket, mycket, mycket mer faktiskt.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Carolita
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:14:07 följande:
    Ja då kanske min dotter är en sån där "lesbisk" Förvånad
    men jisses...
Svar på tråden Pojke i klänning?!