• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • TheCoopers

Ja tänka sig ... en pojke i klänning !Förvånad

Han tyckte väl att han var fin ?

Jag förstår inte riktigt problemet ?

I'm the me I choose to be ...
  • QueenK

Jag kan inte förstå hur man kan uppfostra sina barn på ett visst sätt pga av rädsla för att de ska bli mobbade?! Så ni tycker att mobbning är okej då och att vi ska anpassa oss och våra barn efter mobbarna? Är det inte bättre att vi får slut på mobbning?

Har ni ens ifrågasatt VARFÖR mobbning existerar?

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • Veladis
    Veladis skrev 2011-02-25 21:41:15 följande:
    Precis!
    Jag har aldrig fått någon förklaring på den där motsägelsen.
    Å andra sidan har jag inte fått någon förklaring på varför man nödvändigtvis måste veta rent visuellt om ett barn man möter är en pojke eller flicka. Vad som är det viktiga, liksom.
  • Thaleya

Inte för att jag har en aning vad mina inlägg har med disskussionen att göra alls.

Jag förstår inte riktigt heller problemet, sålänge mamman inte tvingade pojken att ha en klänning så ser jag inget problem.

• Nenne666

Vill man bryta mot några eventuella normer gör man det inte genom sina barn som får ta smällarna...den som inte insett hur hårt det kan va på dagis samt skola har ingen koll alls.
    Vill man förändra normer, får pappan i huset dundra in med rosa klänning själv på sin arbetsplats samt in på ica...barnent ska inte ta det. Thats it.

SEN, när debatten e utplånad å accepterad...klä på ditt barn hur många klänningar du vill-fine!

• Thaleya
    Nenne666 skrev 2011-02-25 21:48:09 följande:
    Vill man bryta mot några eventuella normer gör man det inte genom sina barn som får ta smällarna...den som inte insett hur hårt det kan va på dagis samt skola har ingen koll alls.
    Vill man förändra normer, får pappan i huset dundra in med rosa klänning själv på sin arbetsplats samt in på ica...barnent ska inte ta det. Thats it.

SEN, när debatten e utplånad å accepterad...klä på ditt barn hur många klänningar du vill-fine!
    Jag håller med!
  • bastardized

• frufri
    Nä det är egentligen helt sant :) Det är väl bara det att om man tycker så, att det sitter i DNA, så ser det konstigt ut helt enkelt. Opassande.Jag skulle tex. aldrig falla för en man i klänning eftersom att jag attraheras av män. En klänning tar helt och hållet bort all manlighet! Men i det här fallet  handlar det om en liten pojke så visst: Det spelar väl egentligen ingen roll... Men jag skulle aldrig själv kunnat klä en son i klänning...
  • giftfri

Håller med..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis

Jag arbetar på förskola. Det är inte "hårt" där. barnen är tvärtom väldigt toleranta och accepterande. Fler frågor på det?

Jag har ingen inre drivkraft när jag vaknar på mornarna att jag ska ut och bryta normer. Däremot försöker jag tänka på hur jag uppfostrar mina barn till fritänkande, toleranta demokratiska individer. Några "smällar" har det inte blivit ännu.

Det är redan accepterat med pojkar i klänning på en del sociala arenor, bl a förskolor. Har du inte märkt det?
    Eller menar du att man ska vänta tills alla i hela Sverige tycker det är Ok med pojkar i klänning? Eller tills just du tycker det?
    Det är fortfarande inte accepterat att flickor och kvinnor bär byxor eller förvärvsarbetar på alla sociala arenor. Betyder det att vi ska vänta med det också?
Svar på tråden Pojke i klänning?!