• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Försök inte

Ja, jag vet inte vad jag ska säga. En fundering är ju att idag går tjejer med byxor eller kjol vilket man inte gjorde för ca 100-150 år sedan. Att en liten grabb på dagis inte kan få ta på sig en klänning är väl inte hela världen.
    Kanske är han en trendmakare:)

• Dorian Ertymexx
    mylife skrev 2011-02-25 21:22:29 följande:
    Ja, jag vet inte vad jag ska säga. En fundering är ju att idag går tjejer med byxor eller kjol vilket man inte gjorde för ca 100-150 år sedan. Att en liten grabb på dagis inte kan få ta på sig en klänning är väl inte hela världen.
    Kanske är han en trendmakare:)
    Men det är ju SKILLNAD, för det som hände då var ju DÅ, och nu är NU, och då var ju historia, men nu ska ju historien ta slut... eller nå't...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 21:17:32 följande:
    Gick inte att citera ditt senaste ricken, men nej, vi har inte olika uppfattning. Du berättade ju tidigare i diskussionen att man är missanpassad eller kriminell om man inte följer normerna, det är efter din uppfattning om missanpassad som vi har diskuterat, eller hur?

Jag kommer inte att sätta på någon eventuellt framtida son någon klänning. Den får han ta på sig själv.
    Vad bra!
  • LEIONINJA
    frufri skrev 2011-02-25 21:18:05 följande:
    Jag skulle också reagerat om jag såg det TS. Men jag hade aldrig vågat fråga ... :)
    Jag tycker det är jätte härligt med skillnader mellan könen. Jag skulle inte vilja sudda ut dom för allt i världen, och jag är helt och fullt övertygad om att det inte går. Det känns tryggt! :) Det har ju inget med jämlikhet att göra liksom. Det är helt självklart att män och kvinnor är olika. Så är det i djurriket med. Men sen ska inte könet vara ett hinder för vad man vill göra med sitt liv. Men det är en helt annan sak. Att män och kvinnor är olika är fantastiskt!
    Men vad har klänningar att göra med att män & kvinnor är olika? & vad har en önskan att människor ska få ha vilka plagg dom vill att göra med att sudda ut könsskillnaderna?
  • QueenK
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 20:50:51 följande:
    Mitt stora problem i skolan var inte direkt att jag var socialt missanpassad utan att jag blev misshandlad hemma & mådde för dåligt för att kunna lägga ner energin jag hade önskat i skolarbetet. Men det gick rätt OK ändå, fick några VG:n & något MVG. Solig

Att vara, så att säga, missanpassad är heller ingenting som nödvändigtvis tvingar in människor i kriminalitet. Förstår inte hur du tänker där..? "Jag kan tänka, alltså ska jag råna en bank!" Eller? Obegripligt.

Nej, jag förstår inte sambandet mellan att vilja passa in & att vara empatisk. Jag har aldrig noterat det, som sagt tycker jag att dom som vågar trotsa normer oftare har större förståelse för världen & människors olikheter. Känns det inte lite logiskt, också? Den som själv går sin egen väg kan se att andra vill gå en annan väg & att det inte är några konstigheter med det.

Vem har någonsin talat om att vara upptagen med att bryta normer hela tiden? Det enda jag är upptagen med är att vara jag, & ibland är jag funktionabel med en norm & då följer jag den & ibland är jag det inte & då bryter jag den. Det är inte mer med den saken & ingenting som kräver någon sorts fokus från mig. Jag bara är. Kände mig mer 'upptagen' innan jag på allvar såg igenom normskådespelet. Att passa in är mer ansträngande än att bara vara sig själv, tycker jag, även om jag väl aldrig har strävat efter att passa in i allt för hög grad.

Jag var själv mobbad som liten & känner många som var det även dom. Ingen av dessa - & heller inte jag - har någonsin uttryckt en önskan att dom önskar att dom bara hade passat in bättre i deras skola. Dom är stolta över vilka dom är & vill inte vara annorlunda. Vi är glada över att vi är missanpassade eftersom det i detta fall innebär att vi tänker utanför dom snäva ramarna & handlar därefter.
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • giftfri
    Mamsis skrev 2011-02-25 21:02:54 följande:
    Nakenhet är naturligt. I Sverige måste vi dock av tvång pga kyla klä på oss en massa kläder ibland. Men jag skulel itne känna mig bekväm i att vara naken tex på jobbet, ÄVEN om alla andra vore nakna helt enkelt för att det absolut inte är skönt att sitta med rumpan bar på en stol (jag jobbar på kontor) och inte heller skulle jag vilja att mina barn var nakna i sandlådan, att få in sand i snippan eller i stjärten är inte så himla bra..

Men bada nakna, absolut. I dagens läge på stränder där det är tillåtet. Hänsyn är också ett ord som är bra att kunna och alla tycker inte om nakenhet och de ska slippa få det påtvingat sig. Likväl som en pojke ska slippa få det påtvingat sig att han klär sig fel om han vill ha klänning.

Jag förstår inte vad du menar med att mina argument är motsägelsefulla så utveckla gärna.
    Dock ska jag göra annat nu så ev förklaringar får jag läsa i morgon.

Ha en bra kväll alla.
    Så enkelt som om det ska det vara fritt att välja, så kan man inte säga. det ska vara fritt att välja, men inte helt fritt.., då är det inte nån frihet, mer än för dom som utformat den..
    Ungefär så är det med det här, ungarna ska fritt få välja, men bara välja det som vuxna bestämt, å då är det i praktiken ingen skillnad, bara en variant på hur det är nu, inget annat..

Alltså, låt ungarna var ifred när dom är små, dom kan få tillräckligt med problem i tonåren, utan att behöva fösas in i en minoritet, med ännu större risk för at dom får svårt att hitta sin identitet..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 21:29:54 följande:
    Så enkelt som om det ska det vara fritt att välja, så kan man inte säga. det ska vara fritt att välja, men inte helt fritt.., då är det inte nån frihet, mer än för dom som utformat den..
    Ungefär så är det med det här, ungarna ska fritt få välja, men bara välja det som vuxna bestämt, å då är det i praktiken ingen skillnad, bara en variant på hur det är nu, inget annat..

Alltså, låt ungarna var ifred när dom är små, dom kan få tillräckligt med problem i tonåren, utan att behöva fösas in i en minoritet, med ännu större risk för at dom får svårt att hitta sin identitet..
    Klart man sätter upp gränser för barnen som vuxen. Helt fritt att välja fungerar inte.

Men varför ska man sätta gränser baserat på barnens kön? Man halverar barnens handlingsutrymme och skär ner barnens valfrihet till hälften enbart på grund av att de har snopp eller snippa?

Nej Ola, klänning och kjol har bara tjejer.
    Nej Klas, du får inte börja rida, det är för tjejer.
    Nej Pia, du får inget lego i julklapp, det är för killar så det blir för svårt för dig.
    Nej Klara, fordonsprogrammet är bara för killar och butchiga flator, där passar inte du...

Varför?

Jag sätter gränser för mina barn baserat på t ex deras ålder och olika säkerhetsaspekter. Men vem är jag att bestämma hur de ska vara som pojke respektive flicka? För enligt mig finns det 100 miljoner olika sätt att vara barn på. Så varför ge sina barn bara två, i praktiken bara en, möjlighet?
  • Dorian Ertymexx
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 21:27:08 följande:
    Men vad har klänningar att göra med att män & kvinnor är olika? & vad har en önskan att människor ska få ha vilka plagg dom vill att göra med att sudda ut könsskillnaderna?
    Eller hur? För om nu skillnaderna mellan könen är gudagivna (eller naturgivna, eller DNA-givna eller whatevergivna) så att män är män och kvinnor kvinnor - vad spelar då det för roll vilka kläder man har på sig?

Och om kläderna KAN påverka, ja, då visar det ju på att det INTE är givet att män är män eller kvinnor är kvinnor!

Ni får liksom välja vilket, för de tu ihop är självmotsägande!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Thaleya
    Sheldon skrev 2011-02-25 21:21:21 följande:
    Vilket är mobbing... Men det är väl svårt att erkänna att man varit mobbare...

Det verkar ofta som att mobbare peakar på mellan/högstadiet. Vilket betyder att om man drar slutsatsen att pojkar med klänning inte blir mobbare (eftersom de då mobbas?) ger man ju dem en god chans att lyckas i det riktiga livet.

Eller så skiter man i andra och låter sina barn utvecklas fritt och stöttar deras utveckling av självförtroende och självkänsla. Mitt barn har gränser, han får inte göra andra illa till exempel. Däremot får han ha vilka kläder han vill. 
    Jaha jaa då var jag mobbare då, men det var mer som skolans hierearki..mig veterligen så var jag aldrig elak mot någon eller skrattade bakom ryggen på andra. Jag var snäll och hjälpsam, och när jag skulle sätta mig med mitt gäng någonstans så flyttade alla andra sig automatiskt. Jag var den populäraste på skolan, och jag hade egentligen inte gjort något för att det skulle bli så. Detta var från 1-3på grundskolan så jag var inte så gammal.

4 så blev jag utstött, vilket enligt mig är värre. Mitt gäng vände mig ryggen utan anledning, och jag var helt ensam varje dag i ett halvår - det gjorde mig tuff och jag hade ändå kul ensam, sen fick jag en kompis jag hade det andra halvåret, och när jag började femman igen så var jag på topp igen och de i gruppen sade att de inte fattar varför jag inte varit med dem hela tiden.

Det var då jag insåg att de var idioter och skaffade ett eget annat kompisgäng som jag hade jättekul med.
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 21:37:47 följande:
    Eller hur? För om nu skillnaderna mellan könen är gudagivna (eller naturgivna, eller DNA-givna eller whatevergivna) så att män är män och kvinnor kvinnor - vad spelar då det för roll vilka kläder man har på sig?

Och om kläderna KAN påverka, ja, då visar det ju på att det INTE är givet att män är män eller kvinnor är kvinnor!

Ni får liksom välja vilket, för de tu ihop är självmotsägande!
    Precis!
    Jag har aldrig fått någon förklaring på den där motsägelsen.
Svar på tråden Pojke i klänning?!