• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 23:30:57 följande:
    Man kan bli mobbad för precis vad som helst, ett misstag som drabbar fel person räcker, å man behöver/ska inte ge mobbarna en orsak, å mobbare finns alltid, å kommer alltid att finnas tyvärr.
    Tack för att du som vanligt inte läser vad jag skriver.

Nej, man blir inte mobbad för vad som helst. Man blir mobbad enbart för att man hamnat längst ned i hackordningen. Det är enda skälet till att man blir mobbad. Oavsett kläder, stil, utseende, föräldrar eller något annat.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-02-26 00:20:44 följande:
    Och lösningen på det är att klä sin son i klänning. Då vet jag.
    Lösning och lösning. I vårt hem kommer inget barn att hindras vara den de är. Vill sonen ha klänning så finns möjligheten. Vill han ha en tröja med en traktor på så finns det med. Vill han leka med tågbanan så får han göra det och vill han ta hand om "bebisen" så får han göra det. Inget värderas som bättre eller sämre.

Det är nog snarare värderingen av att allt är lika bra som är lösningen. Och jo, lite lösning är det väl på att bryta och förändra könsnormerna till att sluta finnas och sen förhoppningsvis någon gång har vi bara normer kvar
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 23:37:45 följande:
    Men nu är du väl ändå ute på hal is, det är din förbannde skyldighet som förälder, att ge dina barn riktiga värderingar, å med dom, så kommer dom även att kunna fungera i samhället, både under sin ungdom å senare i vuxenlivet
    Gör dom det du beskriver, så beror det på du givit dom den skeva bilden, å jag hoppas det inte är så du lever å verkar idag.., glöm inte att ungar gör inte som vi säger, dom härmar oss vuxna i vårt beteende..
    Och enbart DU har rätt att avgöra vad som är "riktiga värderingar", eller?

Ah, så att låta barn prova sig fram själva, att lära dem frihet och liberala värderingar, det är att ge fel värderingar. Check. Då vet vi det. herr ärkediktator Giftfri!
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:00:22 följande:
    Icke desto mindre var punkarna tydliga med kön. Därför att de växt upp med det. Och punkarna blev ju inte direkt accepterade heller, eller hur? Det var inte som att vuxenvärlden sa "wow, vad coolt att ni vågar experimentera och vara era egna nu när ni är äldre!", utan tvärtom fick de MASSIVT med skit från alla möjliga håll för att de stack ut.

Hela den här grejen om att man inte ska "experimentera" på barn (som, som sagt är ett djävla nonsense eftersom ALLT man gör mot barn är ett experimenterande som kan leda till obehag) är bara en billig ursäkt för att slippa förändringar. För att man av en eller annan anledning trivs med att det ser ut som det gör nu. Och det är ju säkert bra för de som vill ha det så, men det är fan inte bra för barnen. För barn mår inte bra av att tryckas in i "du ska vara si för du har snopp och du ska vara så för du har snippa"-experimentet. Trots att det experimentet har pågått bra länge, med mycket smärta och obehag som följd.
    Mitt exempel med punkarna va att dom vid sin egna medvetna ålder gjorde ett eget val att gå mot strömmen och där jag växte upp fungerade det alldeles utmärkt...för dom. Vi snobbar, tuffingar eller va vi nu va 'inne-folket, eller vad fan vi nu va....accepterade dom som starka å trevliga individer, trots att dom minst sagt va skitna.
    Vi blev fostrade till acceptans mot andra, men ingen blev påtvingad att va annorlunda...men många blev det ändå.

Så ni kan va lugna...ni som vill ha barn  som sticker ut...det kommer vare sig ni vill eller inte. Men låt dom fatta beslutet själva.
    Med eller utan klänning...

NEJ, man expriminterar INTE med barn...man lindar in dom i bomull...alltför mkt...åt det andra hållet...en annan diskussion.
    Men överlag vill man skydda dom från allt skit.-...därför reagerar jag på dom som inte vill göra det genom att utsätta dom för livets hårda redan på dagis. Urk.
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-02-26 00:25:25 följande:
    Lösning och lösning. I vårt hem kommer inget barn att hindras vara den de är. Vill sonen ha klänning så finns möjligheten. Vill han ha en tröja med en traktor på så finns det med. Vill han leka med tågbanan så får han göra det och vill han ta hand om "bebisen" så får han göra det. Inget värderas som bättre eller sämre.

Det är nog snarare värderingen av att allt är lika bra som är lösningen. Och jo, lite lösning är det väl på att bryta och förändra könsnormerna till att sluta finnas och sen förhoppningsvis någon gång har vi bara normer kvar
    Problemet är ju bara att en sådan värdering aldrig kommer att göras korrekt av någon genusterrorist eftersom dessa av någon anledning tycks ha bestämt sig från att det traditionellt kvinnliga alltid är undervärderat redan från början. Vad andra tycker och tänker spelar liksom ingen roll, genusmaffian sitter på Sanningen (tm) och så skola det förbli.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 23:50:46 följande:
    Om inte du genom handlig(köper) talar om att din son skall ha genusneutrala kläder (för det är vad killkläder är) så kanske han får en chock när han blir lite större och upptäcker att det bara är han och tjejerna i klassen som har kjol. 
    Man vill ju inte vara hovmarsalken i Kejsarens nya kläder kanske, eller?
    Och? Jag har ofta varit enda killen som tillsammans med tjejerna, haft långt hår. Jag har inte dött i skam eller lidit av det. Tvärtom, faktiskt.
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:21:45 följande:
    Det är fel att män har kjol! Såvida de inte heter Mel Gibson och leker skotte! Då är det sååå sexigt! Kräks
    Det e sexig beroende på situation och miljö...så som mel gibson befann sig i, i braveheart.

En kilt bär man vid särskilda situationer  och kan inte betäcknas som en klänning med rosetter på en pojk...
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:23:28 följande:
    Tack för att du som vanligt inte läser vad jag skriver.

Nej, man blir inte mobbad för vad som helst. Man blir mobbad enbart för att man hamnat längst ned i hackordningen. Det är enda skälet till att man blir mobbad. Oavsett kläder, stil, utseende, föräldrar eller något annat.
    och då spär man inte på detta med en rosa kllä'nning?
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 00:01:40 följande:
    Har du? Vad har du på dig nu darling?
    Kalsonger och t-shirt, och snoddar i mitt långa, flätade hår. Om du nu tycker att det är relevant att veta.
  • Dorian Ertymexx
    Jenna82 skrev 2011-02-26 00:08:36 följande:
    "Om han vill känna sig fin, så tar han på sig en klänning eller halsband"...Precis, men då är det HAN som väljer vad han vill ha på sig och inte du.
    Det som JAG irriterar mig på är de som bestämmer att barnet SKA ha klänning eller tvingar på barnet en klänning för att denne själv vill förändra ett samhälle..! Varför vill man förändra? Och VAD är det man vill åstadkomma med att killar ska bära en klänning/kjol? 

Roligt, för jag tror inte jag pratat med en endaste som TVINGAR på barn någonting, eller ens förespråkar det. Så varifrån ni får alla dessa tvångföräldrar vet jag inte.

Vad vill man åstadkomma genom att tvinga barn att ha vissa kläder beroende på vad de har mellan benen?
Svar på tråden Pojke i klänning?!