• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • ricken

Jag blev påprackad kristendom som barn och fick en väldigt tuff uppväxt. Eftersom jag hade stor respekt för min mors starka tro så fann jag mig i att bli utfryst hotad osv. Men som vuxen kan jag tycka att det var onödigt eftersom det innerst inne inte var min tro utan hennes. Trotts att hon var 100% säker på att jag var genuint frälst.
       Barn kan göra mycket bara för att dom märker att dom får positiv respons utifrån hur dom beter sig.

• Veladis
    ricken skrev 2011-02-25 23:50:46 följande:
    Om inte du genom handlig(köper) talar om att din son skall ha genusneutrala kläder (för det är vad killkläder är) så kanske han får en chock när han blir lite större och upptäcker att det bara är han och tjejerna i klassen som har kjol. 
    Man vill ju inte vara hovmarsalken i Kejsarens nya kläder kanske, eller?
    Barn är inte dumma. De är betydligt smartare än oss på många plan. Skolbarn känner till normerna, men väljer de att bryta dem ändå är de förmodligen starka individer som vet vad de vill.
  • trollbottom
    bastardized skrev 2011-02-25 22:52:25 följande:
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
    Inget trams över hvuud taget. Visst kanske det är minoritet av pojkar som går till dagis i klänning men ytterst få jag känner som gör det blir behandlade dåligt av sina kompisar. Det är snarare vad vuxenvärlden visar.

Min son går i klänning på dagis när han vill och han har bara fått positiv respons. Barnen bryr sig knappast och inte de vuxna heller. Sen förstår jag inte vad det är som är så farligt med att det är få som gör det. Får man inte göra saker bara för att en minoritet gör det?
    Och varför antas det att pappor inte kan tänka sig ha kjol eller klänning? Min man går gärna i sarong eller kjol på somrarna, såvida han har möjlighet till det. Jag går mestadels i kjol och mitt barn tycker om att klä sig fint. Då tar han på sig en klänning, halsband etc. Att hindra honom till det är att hindra honom att utveckla sin egen personlighet. Det är elakt
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:58:09 följande:
    Barn är inte dumma. De är betydligt smartare än oss på många plan. Skolbarn känner till normerna, men väljer de att bryta dem ändå är de förmodligen starka individer som vet vad de vill.
    Eller så vill dom att du skall tro det!
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-02-25 22:49:53 följande:
    Men kolla på punkarna...dessa växte jag upp med i majorna (gbg). Inga av dessa förlädrar bad om att deras söta kids skulle gå runt med skitna tuppkammar å otvättade dreds med slitna kläder...hål i brallor å skinnpajar som man klottra på.... Det började med en, å växte till sig. Dom stod på sig....dom gjorde ett eget val. Hade dom velat gå i klänning lovar jag dig att dessa killar hade gjort det. Dom stod för sin politik, som dom fiSkat upp själva, genom livet, samt sitt levnadsstätt att ockuopera hus OCH GÅ SIN EGEN Vä'G...DET VA deras VAL att gå oduschade och lukta svett med flänsost (haha, ett skoj som vi hade me dom....ett skämt utan egen erfarenhet), men fan vad dom stod ut i samhället, men starka som få att möta kritken...visst sjutton har dom bidragit till att vi är olika och en större acceptans, men dom va stora nog att ta beslutet själva. Det va inga två-åringar.
    Icke desto mindre var punkarna tydliga med kön. Därför att de växt upp med det. Och punkarna blev ju inte direkt accepterade heller, eller hur? Det var inte som att vuxenvärlden sa "wow, vad coolt att ni vågar experimentera och vara era egna nu när ni är äldre!", utan tvärtom fick de MASSIVT med skit från alla möjliga håll för att de stack ut.

Hela den här grejen om att man inte ska "experimentera" på barn (som, som sagt är ett djävla nonsense eftersom ALLT man gör mot barn är ett experimenterande som kan leda till obehag) är bara en billig ursäkt för att slippa förändringar. För att man av en eller annan anledning trivs med att det ser ut som det gör nu. Och det är ju säkert bra för de som vill ha det så, men det är fan inte bra för barnen. För barn mår inte bra av att tryckas in i "du ska vara si för du har snopp och du ska vara så för du har snippa"-experimentet. Trots att det experimentet har pågått bra länge, med mycket smärta och obehag som följd.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 23:56:27 följande:
    Hur vet du det? Du har ju uppenbarligen inte provat, eller hur?
    Har du? Vad har du på dig nu darling?
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-02-25 23:23:12 följande:
    Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
    Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
    Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
    För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
    Å vad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
    Alla föräldrar gör det. Använder sina barn för sina egna idéer alltså, det är det som kallas uppfostran
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Veladis

Jag köper f ö inte särskilt mycket kläder till mina barn, utan får en massa kassar från släkten. Jag bara lägger in kläderna i barnens garderober och byråar efter storlek och sedan får de använda det de vill. Väljer min son en klänning får han inte mer uppmärksamhet av mig än om han väljer en blå t-shirt med bilar. Men det är roligt att se vad de väljer när de har lite att botanisera ibland. Dottern var tidigare de hiskeliga kombinationernas drottning (orangeblommigt och rosablommigt matchar väl?) och sonen har länge haft en förkärlek till kortärmat och djurmotiv. Nu verkar dock dottern ha en svart period och sonen vill helst ha en viss tröja med en glittrig haj på.

• Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 22:53:19 följande:
    Här duger bara, vilket jävla skitsnack du har då absolut ingen erfarenhet av tonåringar, jag har iaf så pass mycket erfarenhet att jag jobbat med dom å sen haft med dom att göra under fotbollen, killar och tjejer..
    Ett gott råd, håll dig ifrån all skit du läser, å ge dig ut i verkligheten, den verklighet där tonåringar å ungdomar umgås med varandra på deras egna villkor, så kommer du få se hur mycket det går att lära dom..

Jahaaa, så flera år som lärare i högstadiet, med inhopp i mellanstadiet räknas inte. Ajdå. Och jag som trodde det var ungdomar jag jobbat med. Aja, du vet förstås bäst mäster Giftfri. Jag ska sluta låtsas som att skolvärlden, med hundratals elever, är verkligheten, jag lovar.

Eller så kan du, ja, du kan nog lista ut vad du kan göra med dig själv, så slipper jag vara så onödigt vulgär.

• Dorian Ertymexx
    bastardized skrev 2011-02-25 22:52:25 följande:
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
    Varför skulle det vara "helt naturligt" att de ställer till obehag för att ett barn har på sig en klädsel som VUXNA tycker är märkligt? Barn har ju inte de normerna i sig än, därav att det är viktigt att lära dem att det är OK att inte vara normslav. Det är liksom hela poängen vet du.

Har läst om många som haft barn på dagis med "fel" kläder, och ingen av dem har rapporterat om "obehag" för barnet. Utom från just vuxna då.
Svar på tråden Pojke i klänning?!