• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    Jenna82 skrev 2011-02-26 00:08:36 följande:
    "Om han vill känna sig fin, så tar han på sig en klänning eller halsband"...Precis, men då är det HAN som väljer vad han vill ha på sig och inte du.
    Det som JAG irriterar mig på är de som bestämmer att barnet SKA ha klänning eller tvingar på barnet en klänning för att denne själv vill förändra ett samhälle..! Varför vill man förändra? Och VAD är det man vill åstadkomma med att killar ska bära en klänning/kjol? 

Varför förutsätta att föräldrar tvingar på sina barn kläder de inte vill ha? Jag förutsätter att barn har kläder de själva tycker om.
    Min son hade förvisso tidigt klänning i sin garderob då jag anser att valmöjligheten ska finnas hemma. Det är inte på affären en 2 åring kan välja och se utbudet utan vad som finns hemma. Så sonen har haft hela spektrat med kläder i sin garderob tidigt.
    Jag vill absolut förändra samhället. Samhället idag är allt mer normativt. Alla ska se lika ut, vara likadana, bete sig likadant. Mänskliga egenskaper som anses kvinnliga anses vara sämre än mänskliga egenskaper som anses manliga. En kvinna ska inte hålla på med smutsiga jobb och en man inte med sociala, pedagogiska och omvårdande jobb. Det om något är skevt. Det vill jag förändra. Jag vill ha ett samhälle där vi kan mötas på lika villkor oavsett vilket kön jag än råkat få. Mitt kön styr inte vad jag har för intressen, vad jag tycker om att göra, vad jag är bra på, vilka egenskaper jag har. Mitt kön har gett mig bröst, mutta och jag har dessutom fått möjligheten att få barn (vilket inte alla med mitt kön har fått). Det är dock inget som påverkar mina egenskaper och intressen.
    Dessutom tycker jag det är grymt märkligt att män ska få högre lön än mig fastän vi har lika erfarenhet, utbildning. Där jag jobbar finns män som har mindre erfarenhet och mindre utbildning än mig men ändå högre i lön. För de är män.

Det man åstakommer med killar som bär klänning är att bryta de snäva, trista och begränsande könsnormer som finns. Könsnormer över lag är knasigt att ha. Normer behövs men inte könsnormer. Vi är alla människor och individer oavsett vilket kön vi har.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 23:23:12 följande:
    Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
    Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
    Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
    För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
    Å vad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
    Skitsnack. Det ledde till bestående förändringar, annars hade vi inte haft den här diskussionen, och det VET du!

Och jag hatar när vuxna använder barn för att befästa gamla ruttna ideal, som du gör. Så vem av oss är värst?

Återigen dumheter! INGET växer fram av sig självt, utan enbart genom hårt arbete och politisk kamp av ett eller annat slag! Att tro annat är att vara både okunnig och naiv!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 23:25:08 följande:
    Men snälla du, det är inte traditioner eller normer, du gör det till det, genom att titta i så kort tidsperspektiv, läs vad jag skriver i #1073..
    Ehm, du har typ väldans fel där va. Det ÄR traditioner och normer, OAVSETT tidsperspektiv.
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-02-26 00:18:54 följande:
    Varför förutsätta att föräldrar tvingar på sina barn kläder de inte vill ha? Jag förutsätter att barn har kläder de själva tycker om.
    Min son hade förvisso tidigt klänning i sin garderob då jag anser att valmöjligheten ska finnas hemma. Det är inte på affären en 2 åring kan välja och se utbudet utan vad som finns hemma. Så sonen har haft hela spektrat med kläder i sin garderob tidigt.
    Jag vill absolut förändra samhället. Samhället idag är allt mer normativt. Alla ska se lika ut, vara likadana, bete sig likadant. Mänskliga egenskaper som anses kvinnliga anses vara sämre än mänskliga egenskaper som anses manliga. En kvinna ska inte hålla på med smutsiga jobb och en man inte med sociala, pedagogiska och omvårdande jobb. Det om något är skevt. Det vill jag förändra. Jag vill ha ett samhälle där vi kan mötas på lika villkor oavsett vilket kön jag än råkat få. Mitt kön styr inte vad jag har för intressen, vad jag tycker om att göra, vad jag är bra på, vilka egenskaper jag har. Mitt kön har gett mig bröst, mutta och jag har dessutom fått möjligheten att få barn (vilket inte alla med mitt kön har fått). Det är dock inget som påverkar mina egenskaper och intressen.
    Dessutom tycker jag det är grymt märkligt att män ska få högre lön än mig fastän vi har lika erfarenhet, utbildning. Där jag jobbar finns män som har mindre erfarenhet och mindre utbildning än mig men ändå högre i lön. För de är män.

Det man åstakommer med killar som bär klänning är att bryta de snäva, trista och begränsande könsnormer som finns. Könsnormer över lag är knasigt att ha. Normer behövs men inte könsnormer. Vi är alla människor och individer oavsett vilket kön vi har.
    Och lösningen på det är att klä sin son i klänning. Då vet jag.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • trollbottom
    Scarlett skrev 2011-02-26 00:09:42 följande:
    Om vi väljer att separera två saker blir allt mycket enklare, Barn och Vuxen.

Om jag låter mitt - andras - barn experimentera med kläder, könsroller e.t.c så kan det bara vara positivt.

Om jag som vuxen experimenterar med mitt - andras barn - så är det en helt annan sak.

Du genusmedvetna människa - pröva själv. Utsätt inte dina barn för någonting du inte själv skulle vilja.

10 guds bud eller kharmalagen, Värre behöver det inte vara.
    Vet du ens vad de 10 guds budorden har för betydelse? För övrigt säger de inget om att män inte får ha klänning på sig. På den tiden de skrevs hade de snarare klänning på sig. Dessutom har människans kunskap och samhälle utvecklats sådär lite mer än 2000 år sedan de 10 buden skrevs
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Dorian Ertymexx
    mysfaaktor skrev 2011-02-25 23:27:58 följande:
    Jag måste bara skriva en sak.
    En del hävdar att vi som skulle låta våra söner ha klänningar egentligen hade önskat oss döttrar...
    Jag hade ett ex som gick i kjol. Han hade långt, svart hår och smink.
    Min nuvarande pojkvän har långt hår.
    På något sätt (enligt samhällets syn) har det med deras "stil" att göra. Min nuvarande pojkvän lyssnar på hårdrock.
    Så länge man lyssnar på hårdrock är det alltså okej att ha en viss stil, men att ha klänning eller sminka sig eller låta håret växa bara för "skojs skull" är fel?

Ni har inga argument.
    Ni är enbart ologiska.

SNÄLLA, skaffa er argument innan ni börjar diskutera.
    Det är fel att män har kjol! Såvida de inte heter Mel Gibson och leker skotte! Då är det sååå sexigt! Kräks
  • KlasKristian
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:19:28 följande:
    Och jag hatar när vuxna använder barn för att befästa gamla ruttna ideal, som du gör. Så vem av oss är värst?
    Att du och dina meningsfränder är av rakt motsatt åsikt, dvs att man ska använda barn för att motverka "gamla ruttna ideal", är inte lika illa eller? Jävla dubbelmoral.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • LEIONINJA
    ricken skrev 2011-02-25 23:57:13 följande:
      Jag blev påprackad kristendom som barn och fick en väldigt tuff uppväxt. Eftersom jag hade stor respekt för min mors starka tro så fann jag mig i att bli utfryst hotad osv. Men som vuxen kan jag tycka att det var onödigt eftersom det innerst inne inte var min tro utan hennes. Trotts att hon var 100% säker på att jag var genuint frälst.
       Barn kan göra mycket bara för att dom märker att dom får positiv respons utifrån hur dom beter sig.
    Jag förstår hur du menar, men ingen här har väl talat om att pojkar som tar på sig en klänning får extra positiv respons mot för om han väljer ett traditionellt pojkplagg? Ingen ger väl sina sönder chokladbitar för att dom tar på sig klänningar. Det handlar ju om att inte ge någon speciell respons beroende på om han väljer byxor eller klänning. Att inte pracka på någon någonting.
  • KlasKristian
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:21:45 följande:
    Det är fel att män har kjol! Såvida de inte heter Mel Gibson och leker skotte! Då är det sååå sexigt! Kräks
    Ser förjävligt ut oavsett.
  • bastardized
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:16:39 följande:
    Det är också ovanligt med barn med glasögon. Ska de små liven få snubbla runt än bli "naturligt" mobbade?

Det är också ovanligt med barn med harmynthet. Ska vi inte låta dem gå på förskola?

Det är också ovanligt med färgade barn. Och med barn med handikapp. Och med barn som är blinda. Och med barn som inte har hår.

Så exakt vart drar du gränsen? Är det fritt fram att mobba alla som inte är Modell 1A, eller bara de som du inte råkar gilla?
    ´Du är så totalt insnöad och kommer med så korkade jämförelser att jag aldrig har sett på maken, totalt skruvat, maniskt och sektlikt.
    Jag har inget intresse i att arumentera mer, jag nöjer mej med att ni är en mycket liten grupp som inte har så värst mycket att säga till om och lämnar över stafettpinnen till någon som orkar.

Däremot får ni gärna läsa i länken som jag även tipsade om innan så kanske kanske ni begriper vad ni håller på med.
    http://tanjabergkvist.wordpress.com/category/dagisgenus/
Svar på tråden Pojke i klänning?!