• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 23:21:00 följande:
    Jag har jobbat som lärare i flera år. Och innan det har jag jobbat som kamratstödjare. Och jag umgås en del med ungdomar än idag, om än inte i grundskoleålder.

Jag träffar också många som är queera.

Och jag har varit mobbad, och vet att mobbingsnacket är rent bullshit. INGEN blir mobbad för att denne har "fel" kläder på sig. Man blir mobbad ENBART för att man hamnat längst ned på hackordningen. Ingenting annat.
    Man kan bli mobbad för precis vad som helst, ett misstag som drabbar fel person räcker, å man behöver/ska inte ge mobbarna en orsak, å mobbare finns alltid, å kommer alltid att finnas tyvärr.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • ricken
    mysfaaktor skrev 2011-02-25 23:29:24 följande:
    Killar behöver inte BH. för de har inga bröst? Visst, om mina söner vill prova min BH, absolut. Prova på. Men de BEHÖVER ingen, så nej... de går inte med det till förskolan.
    Men herreguud! det finns väl pusch up det använder var enda flicksnärta på skola i BH?
  • Jagsajudet
    Veladis skrev 2011-02-25 23:30:01 följande:
    Alltså, nu talar du ju emot dig själv. Först säger du att vi komemr med oprövade idéer, sen att vi komemr med gammal skåpmat. Hur ska du ha det?

Jo, det är just så som förändringar måste ske. Alla resor börjar med ett steg. Vill vi förändra något måste vi börja med oss själva.  Vi kan inte vänta på att "samhället" förändrar sig "av sig självt" för det är ju VI som är samhället!
    Jag var för trött för att se Giftfris tabbe! Härligt Veladis att du har huvudet på skaft!

Jag går och lägger mig nu.. God natt på er!
  • Veladis

Varken min son eller dotter får en BH av mig  innan de behöver för stödets skull.
    Om de sedan köper en för egna pengar när de börjar få månadspeng, det är deras val.

• LEIONINJA
    giftfri skrev 2011-02-25 23:23:12 följande:
    Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
    Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
    Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
    För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
    Å vad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
    Men utgår inte ni på 'motståndarsidan' från er själva då som talar om hur hemskt det blir för barnen? För jag talar ju inte heller bara om mig utan om alla jag känner som har blivit mobbade. Alla dessa delar samma åsikt - hellre mobbad än falsk. Med det inte sagt att 100% av dom mobbade känner så, men ni tycks vilja påvisa att majoriteten barn ingenting hellre vill än passa in. Somliga vill redan från ung ålder gå sin egen väg även om det är en snårigare sådan. Varför ska dessa motarbetas? Barn är människor precis dom du & jag. Dom är yngre & inte lika livserfarna, men dom har åsikter & dom har en egen personlighet. Dom tänker. Ska dom inte få utgå från detta?

För att någonting ska bli bestående måste det få växa fram av sig själv, men den här diskussionen handlar väl ändå inte om föräldrar som tvingar på sina söner klänningar? Det handlar om pojkar som själva väljer klänning. Om inte det är att växa fram ur sig själv så vet jag inte vad som är det, men om vi ska ta av pojkarna klänningarna så motarbetar vi denna utveckling som uppenbarligen är naturlig eftersom det trots allt finns pojkar som vill klä sig 'flickigt'. Då förhindrar vi att det växer fram ur sig själv.

Ingen har väl ändå påstått att det är nydanande? Vi är ju många som har visat åtskilligt med historiebilder på män i klänning, samt påtalat hur fjolliga en del var på 1700-talet. Trist att somliga inte kan se att diskussioner inte alltid måste vara fräscha för att ha betydelse. Eftersom vi än inte har uppnåt förändring kommer diskussionen såklart inte att upphöra. Att diskutera någonting handlar inte om att stoltsera med att man har tänkt en sprillans ny tanke som ingen annan någonsin har tänkt.
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:33:47 följande:
    Varken min son eller dotter får en BH av mig  innan de behöver för stödets skull.
    Om de sedan köper en för egna pengar när de börjar få månadspeng, det är deras val.
    Samma sak säger jag om klänning till min son!
  • mysfaaktor
    Veladis skrev 2011-02-25 23:33:47 följande:
    Exakt.
    Men om de vill leka med en hemma... varsågod.
  • Veladis
    ricken skrev 2011-02-25 23:34:47 följande:
    Och vad behöver han stödja upp med klänningen?
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-02-25 23:24:12 följande:
    Vet du, jag ser i så fall hellre att min son blir retad och utanför  i tonåren än att han hänger med något gäng, super skallen av sig, tafsar på tjejer och muckar med allt och alla bara för att han har en skev bild av att det är det enda sättet att vara manlig på.
    Men nu är du väl ändå ute på hal is, det är din förbannde skyldighet som förälder, att ge dina barn riktiga värderingar, å med dom, så kommer dom även att kunna fungera i samhället, både under sin ungdom å senare i vuxenlivet
    Gör dom det du beskriver, så beror det på du givit dom den skeva bilden, å jag hoppas det inte är så du lever å verkar idag.., glöm inte att ungar gör inte som vi säger, dom härmar oss vuxna i vårt beteende..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • ricken
    ricken skrev 2011-02-25 23:34:47 följande:
    Om ahn skulle vilja ha en vilket jag betvivlar. Finns ingen mer grabbig än honom:/
Svar på tråden Pojke i klänning?!