giftfri skrev 2011-02-25 23:23:12 följande:
Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
Å v
ad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
Men utgår inte ni på 'motståndarsidan' från er själva då som talar om hur hemskt det blir för barnen? För jag talar ju inte heller
bara om mig utan om alla jag känner som har blivit mobbade. Alla dessa delar samma åsikt - hellre mobbad än falsk. Med det inte sagt att 100% av dom mobbade känner så, men ni tycks vilja påvisa att majoriteten barn ingenting hellre vill än passa in. Somliga vill redan från ung ålder gå sin egen väg även om det är en snårigare sådan. Varför ska dessa motarbetas? Barn är människor precis dom du & jag. Dom är yngre & inte lika livserfarna, men dom
har åsikter & dom har en egen personlighet. Dom
tänker. Ska dom inte få utgå från detta?
För att någonting ska bli bestående måste det få växa fram av sig själv, men den här diskussionen handlar väl ändå inte om föräldrar som
tvingar på sina söner klänningar? Det handlar om pojkar som själva väljer klänning. Om inte det är att växa fram ur sig själv så vet jag inte vad som är det, men om vi ska ta av pojkarna klänningarna så motarbetar vi denna utveckling som uppenbarligen är naturlig eftersom det trots allt finns pojkar som vill klä sig 'flickigt'. Då förhindrar vi att det växer fram ur sig själv.
Ingen har väl ändå påstått att det är nydanande? Vi är ju många som har visat åtskilligt med historiebilder på män i klänning, samt påtalat hur fjolliga en del var på 1700-talet. Trist att somliga inte kan se att diskussioner inte alltid måste vara fräscha för att ha betydelse. Eftersom vi än inte har uppnåt förändring kommer diskussionen såklart inte att upphöra. Att diskutera någonting handlar inte om att stoltsera med att man har tänkt en sprillans ny tanke som ingen annan någonsin har tänkt.