• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:42:09 följande:
    Och hur menar du att vi "tvingar" på någon att vara annorlunda genom att barn ett fritt val? Sedan när är frihet tvång? Jag menar, bortsett från i boken 1984 då.
    Nä, man hjälper våra barn utifrån vad som gäller, man förklarar och taLar om att det inte e helt ok just nu, i detta läget, men hemma är det ok och när du blir äldre får du bestämma själv., När dom e stora nog får dom fatta sina egna beslut utifrån att dom vet vilka konsekvenser det innebär. Vilket ett barn på 3 år intE kan förstå sig på  på samma sätt som en som är 13 år.
  • trollbottom
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:53:06 följande:
    Oj, undrar om vi blir mobbade av barnen om vi går på dagis då, för att hämta våra barn (eh, ja, jag har ju då inga men du förstår vad jag menar). Gråter
    Ojoj, du skulle bara hört vad barnen skriker efter mig när jag hämtar barnet på dagis. Sådana elaka saker som "VEM SKA DU HÄMTA?"
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:46:23 följande:
    Jag var mig veterligt den första med fläta i storstan. I alla fall såg jag inte många som hade fläta när jag började med det. Långt hår, ja, fläta nej.

Och det är faktiskt skitsamma - för jag känner killar som går i kjol (eller kjolliknande plagg i alla fall). Och de blir inte retade, misshandlade eller annat. Så varför skulle barn, som faktiskt inte har våra normer inlärda än, vara MER elaka än vuxna, om ett "fel" de inte ens känner till än?
    Men så värst mkt äldre än mig e du inte och jag har då växt upp med min bror som e 71a och alla hans hårdrockspolare i gbg ...vi kanske låg före här då---vet ej fan. Jag har massor av långhåriga män genem helA min uppväxt (e född 76)

Nåja...tror den här typen av diskussion e OT iaf....jaja.
  • trollbottom
    Nenne666 skrev 2011-02-26 01:06:44 följande:
    Nä, man hjälper våra barn utifrån vad som gäller, man förklarar och taLar om att det inte e helt ok just nu, i detta läget, men hemma är det ok och när du blir äldre får du bestämma själv., När dom e stora nog får dom fatta sina egna beslut utifrån att dom vet vilka konsekvenser det innebär. Vilket ett barn på 3 år intE kan förstå sig på  på samma sätt som en som är 13 år.
    Om jag skulle säga till min son " du får ha klänning hemma men inte ute när vi träffar på andra" så belägger jag användandet av klänning med skam och skuld. Ett mycket effektivt sätt att få pojkar att inte ha klänning på sig vare sig hemma eller när de blir äldre.
  • Lussan5

Sjukt.
    Klänning bär man på sin höjd vid dop och konfirmation som grabb. Annars heter man Thomas Di Leva.

• trollbottom
    Lussan5 skrev 2011-02-26 01:33:08 följande:
    Sjukt.
    Klänning bär man på sin höjd vid dop och konfirmation som grabb. Annars heter man Thomas Di Leva.
    Eller David eller Linus eller Zacharias eller Oskar eller Robert eller Joakim eller Björn eller Ove eller vad man nu kan råka ha för namn
  • kvart

det är feminister och jämnställhetsvurmare vi har att tacka för detta

• mysfaaktor
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:21:45 följande:
    Det är fel att män har kjol! Såvida de inte heter Mel Gibson och leker skotte! Då är det sååå sexigt! Kräks
    Hahaha. Det är bara accepterat när det är vid "rätt" tillfälle.
  • mysfaaktor
    trollbottom skrev 2011-02-25 23:53:23 följande:
    Nej, barn är inga kön  utan har kön. Jag är inget kön, jag har ett kön. Mitt kön ger mig inte mer kunskap i sömnad än i träslöjd, mitt kön gör mig inte bättre att laga mat, städa, sköta barnen än att meka bilar, klippa gräsmattan, klyva ved. Det är sociala konstruktioner. Man är inte sitt kön, man har sitt kön
    Var det därför killar hade klänning förr i tiden?
  • mysfaaktor
    Nenne666 skrev 2011-02-26 01:06:44 följande:
    Men VARFÖR är det inte okej?
Svar på tråden Pojke i klänning?!