• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    Veladis skrev 2011-02-25 23:37:21 följande:
    Och vad behöver han stödja upp med klänningen?
    Vad behöver en kvinna stödja upp med en klänning? Eller vad behöver en flicka stödja upp med en klänning?
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 23:00:38 följande:
    det kanske han gör, eller så gör han inte det, hur ska jag veta det?
    det klart alla bryr sig om vad andra tycker, det är så det funkar, sen om man tar till sig det eller fortsätter på sin "jag-tycker-min-son-är-fin-i-klänning"- väg, det skiter JAG i. Jag tycker det är onormalt.
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:48:28 följande:
    Menar du att barn, från att de är minsta lilla cell, har gener för vilka kläder de ska ha på sig? Det var en intressant tes. Ta den med biologer, vet ja'.
    nej, det sa jag inte, kolla igen va jag skrev. Hjärnan utvecklas olika pga vilket KÖN man kommer bli. Penis eller vagina. Det är klart man ÄR ett kön, sen får man personligheter som formar en till en individ, man får ett namn av mamma och pappa etc. etc. Spela inte dumma nu.
    Och vad du tycker är normalt, onormalt eller paranormalt är mig en fjärt i Rom. Rom. Du vet, staden där man tyckte det var "normalt" att roas av att folk slaktade varandra på löpande band. Och hade slavar. Som också länge var "normalt" i väst, fram till 1878, till och med. Sen var det ju normalt att försöka "bota" samkönade, och mobba dem (eller döda dem) fram till inte alls länge sedan. Så du kan ta ditt normalt och, ja, du kan nog lista ut själv vad du kan göra med ditt "normalt" faktiskt.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Jenna82
    trollbottom skrev 2011-02-25 23:58:20 följande:
    Inget trams över hvuud taget. Visst kanske det är minoritet av pojkar som går till dagis i klänning men ytterst få jag känner som gör det blir behandlade dåligt av sina kompisar. Det är snarare vad vuxenvärlden visar.

Min son går i klänning på dagis när han vill och han har bara fått positiv respons. Barnen bryr sig knappast och inte de vuxna heller. Sen förstår jag inte vad det är som är så farligt med att det är få som gör det. Får man inte göra saker bara för att en minoritet gör det?
    Och varför antas det att pappor inte kan tänka sig ha kjol eller klänning? Min man går gärna i sarong eller kjol på somrarna, såvida han har möjlighet till det. Jag går mestadels i kjol och mitt barn tycker om att klä sig fint. Då tar han på sig en klänning, halsband etc. Att hindra honom till det är att hindra honom att utveckla sin egen personlighet. Det är elakt
    "Om han vill känna sig fin, så tar han på sig en klänning eller halsband"...Precis, men då är det HAN som väljer vad han vill ha på sig och inte du.
    Det som JAG irriterar mig på är de som bestämmer att barnet SKA ha klänning eller tvingar på barnet en klänning för att denne själv vill förändra ett samhälle..! Varför vill man förändra? Och VAD är det man vill åstadkomma med att killar ska bära en klänning/kjol? 

***★LIAM 030603★NOVA 041021★LEIA 080602★***
  • Scarlett

Om vi väljer att separera två saker blir allt mycket enklare, Barn och Vuxen.

Om jag låter mitt - andras - barn experimentera med kläder, könsroller e.t.c så kan det bara vara positivt.

Om jag som vuxen experimenterar med mitt - andras barn - så är det en helt annan sak.

Du genusmedvetna människa - pröva själv. Utsätt inte dina barn för någonting du inte själv skulle vilja.

10 guds bud eller kharmalagen, Värre behöver det inte vara.

• Dorian Ertymexx
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 23:09:19 följande:
    Som jag skrev någonstans tidigare har varken jag eller dom jag känner som blivit mobbade någonsin önskat att vi hade passat in bättre då vi var yngre, för att slippa skit från klasskamrater. Vi är stolta över vilka vi var & har blivit.
    Tokword! Visst var det skit och helvete, men med tanke på vad det gett mig som vuxen (frihet!) så var det i efterhand solklart värt det!
  • ricken

Min dotter är väldigt upptagen av kläder och hon vägrar att ha byxor(skitjobbigt). Men grabbarna vet knappt vad dom sätter på sig och har aldrig brytt sig!
    Därimot blir flickan väldigt ledsen om man inte uppskattar när hon springer och byter om stup i ett. Man skall helst titta och säga åhh va fiiint !
    Men jag bryr mig inte om andra klär sina barn i flickiga kläder gillar bara att diskutera för det får man aldrig med frugan. kram o godnatt 
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 23:12:36 följande:
    Men ni hindrar ju den naturliga sunda utvecklingen, den som växer fram genom erfarenheter, ni vill ju pracka på oss alla andra, era helt oprövade idéer istället, kalla det nån slags sanning!!
    VILKEN naturlig, sund utveckling! Du menar den här genusnormen som vi ärvt från 1800-talet, och som är lika naturlig som cornflakes och iPods? Du vet förstås att könsneutral klädsel (eller INGEN klädsel) är den sunda naturliga klädseln va? Gud skapade inte Adam och Eva med blå och råsa kläder. Och inte fan växte homo sapiens fram jagandes blå och rosa pälsdjur för att klä pojkar respektive flickor heller.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-25 23:18:08 följande:
    Låter lite som han SD politiker som är emot "rasblandning" med motivationen :

– Det största problemet är att det kan bli ett slags identitetsproblem. Det vore bra för barnet om föräldrarna är lika till utseendet, säger Isak Nygren till Expo.
    Enligt Nygren leder "rasblandning" till rotlöshet.
    – När SD var mot adoption var det av samma skäl, det blir identitetsproblem och det kan ge psykiska problem,

Man ska INTE gå utanför normen eller rasen då kan de leda till allvarliga problem med identiteten .
    Precis. Same same but diff... no, wait, it isn't different!

Fast det är skönt att Nygren accepterat homosexuella i alla fall (för vad annars menar han med att föräldrarna ska vara "lika"?)
  • Dorian Ertymexx
    bastardized skrev 2011-02-25 23:18:25 följande:
    Jag bryr mej inte om vad du jobbar med och  jag har varit på tillräckligt många dagis för att begripa att de är ovanligt med killar i rosa klänning
    Min berättelse var till för att även du skulle se hur samhället fungerade och varför det uppfattas som ovanligt att pojkar har rosa klänningar, jag försökte verkligen göra det enkelt så att alla skulle förstå, du gjorde det inte.
    Att ni är en liten minoritet är mycket glädjande.
    Det är också ovanligt med barn med glasögon. Ska de små liven få snubbla runt än bli "naturligt" mobbade?

Det är också ovanligt med barn med harmynthet. Ska vi inte låta dem gå på förskola?

Det är också ovanligt med färgade barn. Och med barn med handikapp. Och med barn som är blinda. Och med barn som inte har hår.

Så exakt vart drar du gränsen? Är det fritt fram att mobba alla som inte är Modell 1A, eller bara de som du inte råkar gilla?
  • Dorian Ertymexx
    SweetNilam skrev 2011-02-25 23:22:22 följande:
    Den "sunda" utvecklingen är (precis som "sunt förnuft") endast fördomar som talar... 
Svar på tråden Pojke i klänning?!